تقسیمات کشوری مالزی

کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا واقع شده است که پایتخت آن شهر کوالالامپور می باشد . سازمان های دولتی و وزارت خانه های کشور مالزی در شهر جدید این کشور یعنی پوتراجایا (پایتخت اداری) قرار گرفته است .شهر کوالالامپور به عنوان مقر پارلمان و علاوه بر مرکز بازرگانی و مالی کشور باقی می ماند . این کشور عضو سازمان ملل متحد و اتحادیه کشورهای همسود است . کشور مالزی شامل 13 ایالت در جنوب شرقی آسیا است .  کشور مالزی در بردارنده دو ناحیه جغرافیایی می باشد و دریای جنوبی چین ، این دو را از هم جدا می کند : شبه جزیره مالزی یا مالزی غربی که بر روی شبه جزیره مالایی قرار دارد و از شمال با کشور تایلند مرز خشکی دارد و از طریق جاده شوسه جوهر از جنوب با کشور سنگاپور پیوند دارد . بورنئوری مالزی یا مالزی شرقی که بخش شمالی جزیره بورنئو را شامل می شود با آن که مرز کشور اندونزی است . مالزی شرقی در بردارنده ایالت های صباح و ساراواک و حوزه فدرال لابوآن می باشد . سایر شهرهای اصلی کشور مالزی عبارتند از : پنانگ جرج تاون ، ایپوه ، جوهر باهرو ، کوچینگ ، کوتا کینابالو ، کوتا باهارو ، الور ستار و شهر مالاکا . آب و هوای کشور مالزی ، استوایی بوده که مشخصه آن بادهای موسمی سالانه است که در ماه های آوریل و اکتبر در جنوب غرب و از اکتبر تا فوریه در شمال غرب می وزد . تانجونگ پی آی که در ایالت جنوبی جوهور واقع شده ، جنوبی ترین نقطه قاره آسیا محسوب می شود .  در ادامه قصد داریم در مورد تقسیمات کشوری مالزی و همچنین استان های کشور مالزی اطلاعات بیشتری را کسب نماییم .

شما می توانید برای مهاجرت به مالزی مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به مالزی ” را مطالعه فرمایید .

تقسیمات کشوری مالزی استان های کشور مالزی

در تقسیمات کشوری مالزی ، کشور مالزی به 13 استان یا ایالت تقسیم شده است و استاندار هر استان را اصطلاحا شاه یا سلطان می نامند .

  • ایالت سلانگور (Selangor) در کشور مالزی

ایالت سلانگور  با ۸،۲۰۰ کيلومترمربع مساحت جمعيتى معادل 5.46 میلیون نفر را در خود جاى داده و مرکز آن شهر شاه عالم (Shah Alam)  می باشد که از لحاظ صنعتی پیشرفته محسوب می شود. بندر کلانگ در اين ايالت بزرگترين بندر کشور مالزی است . در این ایالت جاذبه هاي توريست زيادي وجود دارد كه از جمله آن مي توان به دهكده Shah Alam Royal، مسجدي با گنبدي فيروزه اي به نام  Shah Alamمجتمع تفريحي و پارك آبي Sunway ، مجتمع تفريحي Mines با پاركي بسيار زيبا ، غار Batu كه از دامنه كوه براي رسيدن به غار بايد 272 پله را بالا برويم ، موزه موسسه تحقيقاتي جنگلداري FRIM، تپه Melawati در نزديكي ساحل شهر  Kuala Selangorاشاره كرد.

  • ایالت ترنگانو (Trenccanu) در کشور مالزی

ایالت ترنگانو (Trengganu) با ۱۲،۹۵۵ کيلومترمربع مساحت، 1.04 میلیون نفر جمعيت دارد و مرکز آن شهر کوالاترنگانو(Kuala Terengganu)  است. در طول ساحل بخش شرقي مالزي كه حركت مي كنيم با این ايالت مواجه مي شويم كه در اين منطقه دهكده هاي كوچكي وجود دارد كه محلي مناسب براي ماهيگيري است. سواحل Redang و Perhentian زيباترين و معروفترين  سواحل منطقه هستند و در اطراف آنها پارك هاي آبي زيبايي ساخته شده است آبهاي اطراف اين منطقه براي شنا بسيار مناسب می باشد و در اين منطقه تسهيلاتي براي بازديدكنندگان و مكانهايي براي ورزشهاي آبي ايجاد شده  و محيطي فراهم شده تا بازديدكنندگان نهايت استفاده را از آن ببرند.

  • ایالت جوهور (Johor)در کشور مالزی

ایالت جوهور در جنوبی ترين منطقه شبه جزيره واقع شده و با ۱۹۹۸۵ کيلومترمربع مساحت، معادل 3.35 میلیون نفر جمعتی دارد . مرکز اين ايالت شهر جوهور بارو (Johor Baharu) می باشد .لازم به ذکر است که ایالت جوهور توسط يک پل به سنگاپور متصل مى شود.

  • ایالت کداح (Kedah)در کشور مالزی

ایالت کداح (Kedah) با ۹،۴۳۵ کيلومترمربع مساحت، جمعيتى معادل 1.95 میلیون نفر دارد و مرکز آن شهر آلوستار (Alur Setar)  می باشد . ایالت کداح به ”جام برنج“ مالزى مشهور مى باشد و علت آن طبخ منحصر به فرد برنج در اين ناحيه است.

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور مالزی دارید می توانید مقاله ” تحصیل در مالزی” را مطالعه نمایید.

تقسیمات کشوری مالزی

تقسیمات کشوری مالزی

  • ایالت نگری سمبلین در کشور مالزی

این ایالت ۶۰۶۴۳ کيلومتر مساحت و جمعيتى معادل 1.02 میلیون نفر دارد و مرکز آن شهر سرمبان (Seremban) است.

  • ایالت پاهانگ (Pahang) در کشور مالزی

ایالت پاهانگ با ۳۵،۹۶۵ کيلومترمربع مساحت، جمعيتى معادل 1.50 میلیون نفر دارد و مرکز آن شهر کوانتان (Kuantan) است. ایالت پاهانگ بزرگترين ايالت شبه جزيره مالزى می باشد. دو سوم اين ايالت پوشيده از جنگلهاي انبوه است . این ایالت به طور كلي لنگرگاهي زيبا براي تجارت و سپري كردن تعطيلاتي دل انگيز است. بخشي از پارك ملي Taman Negara و پارك Kenong Rimba و Endau Rompin در اين ايالت واقع شده است .

  • ایالت پینانگ (Penang) در کشور مالزی

ایالت پینانگ با ۱،۰۰۳ کيلومترمربع مساحت، 1.56 میلیون نفر جمعيت دارد و مرکز آن شهر جورج تاون (George Town) است. اين ايالت به ”مرواريد مشرق زمين“ معروف می باشد . جزيره اي زيبا و به ياد ماندني با فرهنگي غني از شرق و غرب و محل مناسب براي افرادي كه محل زندگي خود را در اين منطقه قرار داده اند.

  • ایالت پراک (Perak) در کشور مالزی

ایالت پراک داراى ۲۱،۰۰۵ کيلومتر مساحت و 2.35 میلیون نفر جمعيت است و مرکز آن شهر ايپوه (Ipoh) مى باشد. پراک ايالت قلع مالزى می باشد . ايالتي بسيار بزرگ كه داراي مكان هاي بسيار زيبايي مانند دهكده زيبا و سلطنتي Kuala Kangsar جايي كه موزه سلطنتي چوبي در آن قرار داد ، مي باشد .

  • ایالت کلانتان (Kelantan) در کشور مالزی

ایالت کلانتان با ۱۴،۹۳۰ کيلومتر مربع مساحت داراى 1.54 میلیون نفر جمعيت و مرکز آن شهر کوتا باهارو (Kota Baharu) مى باشد. در مركزاين ايالت بازار بسيار زيبايي است كه اكثر بازرگانان آن خانم ها هستند. در اين ايالت موزه هاي زيادي مي بينيد.

  • ایالت ملاکا (Melaka) در کشور مالزی

ایالت ملاکا داراى ۱،۶۵۰ کيلومتر مربع مساحت و 820 هزار نفر جمعيت است. مرکز این ایالت، شهر ملاکا (Melaka) می باشد که قديمی ترین شهر مالزى بوده و داراى ساختمان هایی از زمان حضور پرتغالی ها مى باشد.

  • ایالت پرليس (Perlis) در کشور مالزی

ایالت پرليس ، کوچکترين ايالت مالزى است و با ۷۹۵ کيلومترمربع مساحت، 230 هزار نفر جمعيت دارد و مرکز آن شهر کنگر (Kangar)  مى باشد. اين ايالت هم مرز کشور تایلند می باشد .

برای اقامت و تابعیت در مالزی روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در مالزی ” را مطالعه فرمایید .

  • ایالت صباح (Sabah) در کشور مالزی

ایالت صباح با ۷۳،۷۱۱ کيلومترمربع مساحت، 3.21 میلیون نفر جمعيت دارد و مرکز آن شهر کينابالو می باشد که بلندترين قله مالزى به نام قله کينابالو با ارتفاع ۴،۰۹۹ متر در این ایالت واقع شده است. اين ايالت با قرار گيري در ميان دريا چين، درياي Sulu و درياي Celebes يكي از بهترين مناطق براي شنا كردن و لذت بردن از سواحلي زيبا را در اختيار گردشگران قرار مي دهد.

  • ایالت ساراواک (Sarawak) در کشور مالزی

ایالت ساراواک، بزرگترين ايالت کشور است با ۱۲۴،۴۴۹ کيلومترمربع مساحت، 2.47 میلیون نفر جمعيت دارد مرکز آن شهر کوچينگ مى باشد. اين ايالت بهترين مكان براي گذراندن تعطيلاتي به ياد ماندني می باشد و به طور كلي داراي 10 پارك تفريحي است كه از ميان آنها مي توان به پارك ملي Gunung Mulu اشاره كرد .

تقسیمات کشوری مالزی منطقه های فدرال  کشور مالزی

در تقسیمات کشوری مالزی سه منطقه فدرال در مالزى وجود دارد که عبارتنند از :

  • منطقه فدرال کوالالامپور در مالزی غربی که ۲۴۴ کيلومترمربع مساحت 1.67 میلیون نفر جمعيت دارد و پایتخت مالزى در آن قرار دارد.
  • منطقه فدرال پوتراجایا در مالزی غربی
  • جزیره کوچک لابوان در کنار ايالت صباح در مالزی شرقی

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تقسیمات کشوری لتونی تقسیمات کشوری لتونی

تقسیمات کشوری لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که یک کشور میانی دربین سه کشور ...

تقسیمات کشوری صربستان تقسیمات کشوری صربستان

تقسیمات کشوری صربستان کشور صربستان ، یک کشور محاط در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا می باشد ...

تقسیمات کشوری کره جنوبی تقسیمات کشوری کره جنوبی

کشور کره جنوبی، کشوری در بخش جنوبی شبه جزیره کره در شرق آسیا می باشد که پایتخت آن شهر سئول ا...

نظرات کاربران
Call Now Button