تقسیمات کشوری قبرس

کشور جمهوری قبرس ، کشوری جزیره ای در شرق دریای مدیترانه می باشد که پایتخت آن شهر نیکوزیا است . از سال 1974 میلادی که ارتش ترکیه در واکنش به کودتای یونانی ها به شمال قبرس حمله کرده اند ، این جزیره به دو بخش تقسیم شد که پس از آن بخش جنوبی قبرس که در اختیار یونانی هاست به اتحادیه اروپا پیوست اما بخش شمالی ترک نشین جدا ماند . بخش شمالی کشور قبرس تنها توسط ترکیه به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شده است . یونانی ها ارتودوکس و ترک های قبرس ، مسلمان هستند . جزیره قبرس بعد از جزیره های ساردنی و سیسیل ، سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه می باشد و این کشور از اعضای اتحادیه اروپا است . کشور قبرس از نقاط گردشگری مدیترانه است و در تاریخ 1 ژانویه سال 2008 به حوزه یورو پیوست . جمعیت کل کشور قبرس یک میلیون و 100 هزار نفر می باشد و جمعیت جمهوری قبرس شمالی 840 هزار نفر است . 77 درصد از مردم این کشور قبرس ، یونانی و 18 درصد نیز از ترکان قبرس می باشند . کشور قبرس به خاطر مکان راهبردی خود در طی تاریخ مورد حمله و اشغال امپراتوری های گوناگون از جمله هیتی ها ، آشوری ها ، مصری ها ، ایرانیان ، یونانی ها ، رومی ها ، بیزانسی ها ، عثمانی ها و اعراب قرار گرفته است . در 333 سال پیش از میلاد ، اسکندر مقدونی کشور قبرس را از ایران جدا کرد . در این مقاله قصد داریم بیشتر با تقسیمات کشوری قبرس و جغرافیای کشور قبرس آشنا شویم .

یکی از روش های مهاجرت به قبرس از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به قبرس ” اطلاعات کسب کنید .

آب و هوای کشور قبرس در تابستان ها گرم و خشک و در زمستان ها معتدل می باشد . حدود ۱۲ درصد زمین‌ های آن زیر کشت بوده و در آن مرکبات، سیب زمینی، گندم، زیتون و جو به عمل می‌ آید.  پرورش گوسفند، بز و خوک نیز رایج می باشد. صنایع قبرس چندان پیشرفته نیست و شامل صنایع دستی و محلی است . گردشگری، منبع درآمد مهمی برای کشور قبرس محسوب می شود .

تقسیمات کشوری قبرس جغرافیای کشور قبرس

منابع مختلف، کشور قبرس را از دید جغرافیایی، گاه جزئی از اروپا، گاه بخشی از غرب آسیا و گاه در خاورمیانه به ‌شمار آورده‌ اند . کشور قبرس، پس از جزیره های سیسیل و ساردنی، سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه می باشد . در جزیره قبرس دو رشته ‌کوه اصلی کوهستان ترودوس و کوهستان کوچکتر کیرنیا وجود دارد که دشت مرکزی میان این رشته‌کوه، مسائوریا نام دارد و آن توسط رودخانه پدیه ‌ئوس آبیاری می‌ شود .این رودخانه طولانی ‌ترین رود جزیره نیز می باشد . کوه‌ های ترودوس بیشتر مناطق جنوب و غربی قبرس را دربر می‌گیرند و کما بیش نیمی از جزیره در اختیار این کوهستان می باشد. بلندترین نقطه در کشور قبرس کوه الیمپوس است که در مرکز کوهستان ترودوس واقع شده و ۱۹۵۲ متر ارتفاع دارد. کوهستان کم ‌پهناتر کیرنیا که در امتداد کرانه ‌های شمالی جزیره قرار گرفته نسبت به کوهستان ترودوس مساحت بسیار کمتری را اشغال کرده و بلندی ‌های آن نیز کم ‌ارتفاع ‌ترند. بلندترین نقطه کیرنیا ۱۰۲۴ متر بالاتر از سطح دریا می باشد . جزیره قبرس از نظر زمین ‌شناختی بخشی از صفحه آناتولی محسوب می شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در قبرس می توانید مقاله ” تحصیل در قبرس ” را مطالعه فرمایید .

 

تقسیمات کشوری قبرس

تقسیمات کشوری قبرس

 

تقسیمات کشوری قبرس استان های کشور قبرس

در تقسیمات کشوری قبرس ، این کشور از 6 استان تشکیل شده است و نام استان های کشور قبرس به شرح زیر می باشد :

  • استان فاماگوستا در کشور قبرس

در تقسیمات کشوری قبرس ، این استان یکی از شش ناحیه جزیره قبرس به مرکزیت شهر فاماگوستا می ‌باشد که دارای ۱۹۷۹ کیلومتر مربع مساحت و ۳۷٬۷۳۸ نفر جمعیت است .

  • استان لیماسول در کشور قبرس

در تقسیمات کشوری قبرس ، این استان یکی از شش ناحیه جزیره قبرس به مرکزیت شهر لیماسول می ‌باشد که ۲۳۵٬۳۳۰ نفر جمعیت دارد .

  • استان گیرنه در کشور قبرس

در تقسیمات کشوری قبرس ، این استان یکی از شش ناحیه‌ جمهوری ترک قبرس شمالی به مرکزیت کایرنیا می ‌باشد که جمعیت این ناحیه در سال ۲۰۱۱ میلادی ۷۲٫۲۸۴ نفر شمارش شده‌ است و فرماندار کنونی ناحیه گیرنه گورکان کارا می ‌باشد .

برای اقامت و تابعیت در قبرس روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در قبرس ” را مطالعه فرمایید .

  • استان نیکوزیا در کشور قبرس

در تقسیمات کشوری قبرس ، این استان یکی از شش ناحیه جزیره قبرس به مرکزیت شهر نیکوزیا می‌ باشد که ۲٬۷۱۴ کیلومتر مربع مساحت دارد  .

  • استان لارناکا در کشور قبرس

در تقسیمات کشوری قبرس ، این ناحیه یکی از شش ناحیه جزیره قبرس به مرکزیت لارناکا می ‌باشد و بخش کوچکی از این ناحیه در هنگام تجاوز ارتش ترکیه در داخل کشور جمهوری ترک قبرس شمالی قرار دارد . در حال حاضر بخشی که داخل قبرس شمالی قرار گرفته است در تقسیم بندی جفرافیایی در ناحیه لفکوشا قرار می گیرد. فرودگاه بین‌المللی لارناکا و تکیه خاله سلطان در این ناحیه واقع شده اند .

  • استان پافوس در کشور قبرس

در تقسیمات کشوری قبرس ، استان پافوس یکی از شش ناحیه جزیره قبرس به مرکزیت شهر پافوس می ‌باشد که ۱٬۳۹۳ کلیومتر مربع مساحت و ۸۸٬۲۶۶ نفر جمعیت دارد

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تقسیمات کشوری لتونی تقسیمات کشوری لتونی

تقسیمات کشوری لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که یک کشور میانی دربین سه کشور ...

تقسیمات کشوری صربستان تقسیمات کشوری صربستان

تقسیمات کشوری صربستان کشور صربستان ، یک کشور محاط در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا می باشد ...

تقسیمات کشوری کره جنوبی تقسیمات کشوری کره جنوبی

کشور کره جنوبی، کشوری در بخش جنوبی شبه جزیره کره در شرق آسیا می باشد که پایتخت آن شهر سئول ا...

نظرات کاربران
Call Now Button