تقسیمات کشوری فرانسه

کشور فرانسه با عنوان رسمی ، یکی از کشورهای اروپای غربی می باشد که دارای منطقه ها و قلمروهای زیادی در آن سوی دریاها می باشد . کشور فرانسه یکی از سه کشوری است که دارای سواحل هم دریای مدیترانه و نیز اقیانوس اطلس می باشد و آن دو کشور دیگر ، کشورهای اسپانیا و مراکش می باشد . به دلیل شکل نقشه کشور فرانسه ، به آن لقب شش ضلعی را داده اند . طبق آخرین تقسیمات کشوری فرانسه ، این کشور از 22 ناحیه و 96 شهرستان تشکیل شده است که تحت نظر دولت مرکزی اداره می شوند و زیر نظارت شورای انتخابی محلی کار می کنند . همچنین هر ناحیه به کانتون ها و بخش های تقسیم می شود که هر بخش از شورای شهر و شهردار خاص خود برخوردار است . علاوه بر خاک اصلی کشور فرانسه ، سرزمین های دیگری عمدتا به صورت جزیره نیز تحت حاکمیت و سلطه حکومت فرانسه قرار دارند که می توان به کالدونیای جدید و والیس و فوتونا در شرق استرالیا ، جزایر سنت مارتین در محدوده بین دو آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین جزایری مانند مایوت در جنوب آفریقا اشاره کرد . کشور فرانسه ، بزرگترین کشور اروپای غربی و اتحادیه اروپا و همچنین سومین کشور بزرگ در تمام قاره اروپا محسوب می شود .

در مقاله ” تحصیل در فرانسه ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در فرانسه  اطلاعات کسب کنید .

جمعیت کشور فرانسه بیش از 67 میلیون نفر است که با این شمارش در رتبه دومین کشور پرجمعیت پس از کشور آلمان در اتحادیه اروپا قرار می گیرد . مرکز کشور فرانسه ، شهر پاریس می باشد که بزرگترین شهر این کشور و مرکز اصلی تجارت و فرهنگ کشور است. آب و هوای کشور فرانسه،  معتدل است و از چهار فصل برخوردار می باشد که بر حسب نواحی کمی متفاوتند. قانون اساسی کشور فرانسه بر پایه یک همه پرسی در 4 اکتبر سال 1958 میلادی به رسمیت رسیده است و این قانون تاکید بر ایجاد کشوری سکولار و دموکرات دارد که مردم در آن ، حق حاکمیت را ایجاد می کنند . کشور فرانسه چهارمین کشور دارنده بیشترین میراث جهانی یونسکو در جهان می باشد که به همین دلیل هر ساله بیش از 83 میلیون گردشگر خارجی جذب این کشور می شوند ( آماری بیش از هر کشور دیگری در جهان) . کشور فرانسه یکی از کشورهای مهم و تاثیر گذار در جهان در زمینه هایی چون فرهنگ ، علوم بنیادی ، صنعت و فناوری ، هنر ، نظام ، اقتصاد و سیاست می باشد . کشور فرانسه دارای رتبه پنجم در بین سایر کشورها از لحاظ بودجه و هزینه های نظامی است و همچنین از نظر ذخایر هسته ای ، رتبه سوم را داراست . فرانسه یکی از کشورهای توسعه یافته می باشد که قدرت اقتصادی زیادی دارد . لازم به ذکر است که این کشور از دید اقتصادی، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان و از نظر برابری قدرت خرید دارای رتبه هفتم جهان است. در زمینه استانداردهای بین‌ المللی و همچنین از نظر استانداردهای بالای زندگی، تحصیلات، سلامت، امید به زندگی، آزادی و شاخص بالای توسعه انسانی کشور فرانسه را از کشورهای ایده ال برای زندگی معرفی کرد . این کشور نیز از کشورهای مؤسس سازمان ملل متحد بوده و یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز می‌ باشد و در چندین گروه و نهاد بین‌ المللی دیگر چون فرانسه‌ زبانی، گروه هشت، گروه بیست، ناتو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، سازمان تجارت جهانی و اتحادیه لاتین عضویت دارد . کشور فرانسه از کشورهای پیشرو در تأسیس اتحادیه اروپا بوده‌ است.

به طور کلی تقسیمات کشوری فرانسه ، شامل خاک اصلی و سرزمین‌ های فرادریایی فرانسه می باشد و کشور فرانسه کشوری دارای مناطق و جزایر پراکنده متعدد در اقیانوس‌ های گوناگون جهان است . حال تقسیمات کشوری در خاک اصلی کشور فرانسه به صورت زیر است :

  • کشور فرانسه از 22 استان (région) تشکیل شده است .
  • استان ‌های کشور فرانسه جمعاً از ۹۶ شهرستان (département) تشکیل شده ‌اند.
  • شهرستان‌ های فرانسه جمعاً از ۳۴۲ بخش (arrondissement) تشکیل شده ‌اند.
  • بخش‌ های موجود در هر یک از شهرستان های کشور فرانسه به نوبه خود از ۳٬۸۸۳ زیربخش (canton) تشکیل شده‌ اند.
  • زیربخش ‌های کشور فرانسه نیز جمعاً از ۳۶٬۵۶۹ دهستان (commune) تشکیل شده اند . علاوه بر این ۷۳۰ دهستان در کشور فرانسه به عنوان دهستان ضمیمه (communes associée) شناخته می‌ شوند که قبلا جدا بوده ‌اند بعداً به دهستان ‌های بزرگ‌ تر ضمیمه شده ‌اند اما هنوز بخشی از اختیارات محلی خود را نگه داشته ‌اند.

در کنار تقسیمات کلی کشوری فرانسه، محدوده سه شهر پاریس، مارسی، و لیون خود به مناطق شهری (arrondissement municipal) تقسیم شده ‌است به طوری که شهر پاریس ۲۰، مارسی ۱۶، و لیون ۹ منطقه شهری دارد.

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در فرانسه ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در فرانسه ” می باشد .

 

تقسیمات کشوری فرانسه

تقسیمات کشوری فرانسه

 

تقسیمات کشوری فرانسه ناحیه های کشور فرانسه

ناحیه  یکی از تقسیمات سیاسی کشور فرانسه می باشد  کاربرد این واژه معادل کاربرد واژه استان در تقسیمات سایر کشورهاست. طبق تقسیم‌ بندی جدید در سال ۲۰۱۶ میلادی کشور جمهوری فرانسه ۱۸ ناحیه دارد که از این ۱۸ ناحیه ۱۳ ناحیه در بخش اصلی فرانسه قراردارند که 22 ناحیه بود که به دلیل ادغام برخی نواحی در همدیگر تعداد ناحیه‌ های واقع در بخش اصلی خاک فرانسه به ۱۳ ناحیه تقلیل یافت. جزیره کُرس واقع در شمال دریای مدیترانه نیز یکی از این ۱۳ ناحیه محسوب می شود . ناحیه‌ های کشور فرانسه از نظر قانون‌گذاری استقلال ندارند و نقش آنان تنها اداری و اجرایی می باشد و هر ناحیه از چند دپارتمان یا شهرستان تشکیل می‌شود. به‌ طور کلی پنج ناحیه دیگر جدا از خاک اصلی فرانسه هستند و به مجموعه این پنج ناحیه، اصطلاحاً ناحیه ‌های فرا دریاهای فرانسه گفته می‌ شود. لذا ناحیه های جدید کشور فرانسه به شرح زیر می باشد :

  • ناحیه بورگوین-فرانش-کنته در کشور فرانسه
  • ناحیه نوول-آکیتن در کشور فرانسه
  • ناحیه نرماندی در کشور فرانسه
  • ناحیه گرانت است در کشور فرانسه
  • ناحیه اکسیتنی در کشور فرانسه
  • ناحیه ا-دو-فرانس در کشور فرانسه
  • ناحیه اوورنی-رون-آلپ در کشور فرانسه

نواحی که به صورت سابق باقی مانده اند :

  • استان برتاین در کشور فرانسه
  • سانتر (فرانسه) در کشور فرانسه
  • جزیره کرس در کشور فرانسه
  • گویان فرانسه در کشور فرانسه
  • گوادلوپ در کشور فرانسه
  • ایل-دو-فرانس در کشور فرانسه
  • مارتینیک در کشور فرانسه
  • مایوت در کشور فرانسه
  • پی دو لا لوآر در کشور فرانسه
  • پروانس-آلپ-کوت دازور در کشور فرانسه
  • رئونیون در کشور فرانسه

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به فرانسه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به فرانسه ” بیاندازید.

در تقسیمات کشوری فرانسه ، نواحی فرادریایی کشور فرانسه به شرح زیر می باشد :

  • شهرستان‌ های فرادریایی ( استان‌ های فرادریایی) در کشور فرانسه به شرح زیر می باشد:
  1. گویان فرانسه در کشور فرانسه
  2. جزیره گوادلوپ در کشور فرانسه
  3. مارتینیک در کشور فرانسه
  4. مایوت در کشور فرانسه
  5. رئونیون در کشور فرانسه
  • مجموعه فرادریایی در کشور فرانسه به شرح زیر می باشد :
  1. پلی‌ نزی فرانسه در کشور فرانسه
  2. سن بارتلمی در کشور فرانسه
  3. سنت مارتین فرانسه در کشور فرانسه
  4. سن-پیر-ا-میکلون در کشور فرانسه
  5. والیس و فوتونا در کشور فرانسه

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تقسیمات کشوری لتونی تقسیمات کشوری لتونی

تقسیمات کشوری لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که یک کشور میانی دربین سه کشور ...

تقسیمات کشوری صربستان تقسیمات کشوری صربستان

تقسیمات کشوری صربستان کشور صربستان ، یک کشور محاط در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا می باشد ...

تقسیمات کشوری کره جنوبی تقسیمات کشوری کره جنوبی

کشور کره جنوبی، کشوری در بخش جنوبی شبه جزیره کره در شرق آسیا می باشد که پایتخت آن شهر سئول ا...

نظرات کاربران
Call Now Button