تقسیمات کشوری ترکمنستان

کشور ترکمنستان ، کشوری در آسیای میانه می باشد که از جنوب با افغانستان و ایران ، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از مغرب با دریای خزر همسایه است . این کشور از طریق دریا با کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایه است . نام کشور ترکمنستان از دو بخش «ترکمن» و «ستان» تشکیل شده که به معنای سرزمین ترکمن ها می باشد . اکثر مردم این کشور از قوم ترکمن هستند و به زبان ترکمنی (شاخه ای از زبان های ترکی تبار) صحبت می کنند . 80 درصد از مساحت کشور ترکمنستان را بیابان قره قوم تشکیل می دهد و در این بیابان هر جا که آب وجود داشته باشد روستا ها و شهرهای بزرگ و پرجمعیتی به وجود آمده است . آب و هوای کشور ترکمنستان خشک است ولی در ناحیه رشته کوه کپه داغ در جنوب کشور و نزدیکی مرز ایران آب و هوای مناسبی وجود دارد که شهرهای عشق آباد و مرو و سایر شهرهای مهم کشور ترکمنستان در این ناحیه هستند . این کشور دارای منابع بزرگ گاز است که آن را به کشورهای مختلف از جمله ایران صادر می کند . در این مقاله قصد داریم به بررسی تقسیمات کشوری ترکمنستان از جمله استان های کشور ترکمنستان بپردازیم .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت ترکمنستان مقاله ” اقامت در ترکمنستان ” را مطالعه بفرمایید .

تقسیمات کشوری ترکمنستان استان های کشور ترکمنستان

در تقسیمات کشوری ترکمنستان ، کشور ترکمنستان دارای 5 استان می باشد که استان های کشور ترکمنستان به شرح زیر می باشد :

  • استان عشق آباد در کشور ترکمنستان

شهر عشق آباد، مرکز این استان است که این شهر پایتخت کشور ترکمنستان می باشد و این شهر در سال ۱۸۸۱ میلادی توسط نیروهای اشغالگر روسیه به اشغال درآمد.

  • استان آخال در کشور ترکمنستان

در تقسیمات کشوری ترکمستان ، استان آخال یکی از استان‌ های ترکمنستان می باشد  که مرکز این استان شهر انائو است.  شهرستان های این استان عبارتند : شهرستان گاورس (نام تازه: آق‌ بوگدای)، شهرستان بابادهقان ، شهرستان بهاردن (نام تازه: بهارلی) ، شهرستان گوک ‌تپه، شهرستان قهقهه، شهرستان روح‌ آباد، شهرستان سرخس و شهرستان تجن .

تقسیمات کشوری ترکمنستان

تقسیمات کشوری ترکمنستان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ترکمنستان شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به ترکمنستان  ” بیاندازید.

  • استان بلخال در کشور ترکمنستان

یکی از استان‌ های کشور ترکمنستان می باشد نام این استان فارسی است و لب آب به منطقه میانی کناره‌ های رود آمودریا گفته می‌ شود که منطقه ‌ای است که این استان در آن قرار گرفته‌ است و مرکز آن شهر ترکمن آباد است.

  • استان داش اغوز در کشور ترکمنستان

یکی از استان‌ های کشور ترکمنستان می باشد که مرکز این استان، شهر داش‌ اغوز است. این استان، 8 شهرستان و یک شهر دارد. شهرستان های این استان عبارتند از :  شهرستان آق‌ تپه، شهرستان بولدوم ‌ساز، شهرستان گورگولی (تخته)، شهرستان گوباداغ، شهرستان قربان‌ سلطان اجه (ییلانلی)، شهرستان قونیا اورگنچ (کهنه گرگانج) ، شهرستان صفرمراد نیازف (داش‌حوض/داش ‌اغوز) و شهرستان صفرمراد ترکمن ‌باشی .

در مقاله ” تحصیل در ترکمنستان ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در ترکمنستان  اطلاعات کسب کنید .

  • استان لب آب در کشور ترکمنستان

یکی از استان‌ های کشور ترکمنستان می باشد نام این استان فارسی است و لب آب به منطقه میانی کناره‌ های رود آمودریا گفته می‌ شود که منطقه ‌ای است که این استان در آن قرار گرفته‌ است و مرکز آن شهر ترکمن آباد است.

  • استان مرو در کشور ترکمنستان

استان مرو در کشور ترکمنستان در تقسیمات کشوری ترکمنستان ، یکی از استان‌ های کشور ترکمنستان است.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

4.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
تقسیمات کشوری لتونی تقسیمات کشوری لتونی

تقسیمات کشوری لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که یک کشور میانی دربین سه کشور ...

تقسیمات کشوری صربستان تقسیمات کشوری صربستان

تقسیمات کشوری صربستان کشور صربستان ، یک کشور محاط در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا می باشد ...

تقسیمات کشوری کره جنوبی تقسیمات کشوری کره جنوبی

کشور کره جنوبی، کشوری در بخش جنوبی شبه جزیره کره در شرق آسیا می باشد که پایتخت آن شهر سئول ا...

نظرات کاربران
Call Now Button