تقسیمات کشوری استرالیا

کشور استرالیا ، کشوری توسعه یافته در نیمکره جنوبی می باشد که ششمین کشور پهنارو دنیا است . این کشور یکی از قلمروهای همسود است که در سال ۱۹۰۱ میلادی از بریتانیای کبیر استقلال یافته است . پایتخت کشور استرالیا ، شهر کانبرا می باشد ، شهری که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد . کشور استرالیا ، دومین کشور پهناور عضو مجموعه اتحادیه کشورهای همسود می باشد . شهرهای سیدنی و ملبورن دو شهر بزرگ کشور استرالیا می باشد . لازم به ذکر است که این کشور دارای مرز خاکی با هیچ کشوری نیست و دور آن را از شرق ، اقیانوس آرام ، از جنوب اقیانوس منجمد جنوبی ، از غرب اقیانوس هند و از شمال چندین دریا و خلیج قرار گرفته است .کشور استرالیا همچنین سرزمین اصلی قاره اقیانوسیه به شمار می آید که کوچک ترین قاره دنیا می باشد . تقسیمات کشوری استرالیا به منظور شناسایی سرزمین ها برای اطمینان از امنیت مالکیت زمین در کشور استرالیا می باشد . در ادامه قصد داریم به شرح قلمرو های کشور استرالیا یعنی تقسیمات کشوری استرالیا و به عبارتی ایالت های کشور استرالیا بپردازیم .

در مقاله ” مهاجرت به استرالیا ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به استرالیا  اطلاعات کسب کنید .

تقسیمات کشوری استرالیا ایالت های کشور استرالیا

کشور استرالیا دارای هشت ایالت می باشد که ایالت های کشور استرالیا به شرح زیر می باشد :

  • سرزمین یا قلمرو پایتختی استرالیا (Australian Capital Territory) ACT

قلمرو پایتختی استرالیا کوچک‌ترین ایالت از مجموع هشت ایالت دارای دولت مستقل در استرالیا می باشد و همانند یک بخش کوچک در مرکز ایالت نیو ساوت ولز قرار گرفته و با ایالت دیگری هم‌مرز نیست. اهمیت این قلمرو به خاطر وجود کانبرا، پایتخت استرالیا است .

  • ایالت نیو ساوت ولز یا ولز جنوبی نو کشور استرالیا (New South Wales)

ایالت نیو ساوت ولز استرالیا،  یکی از ایالت های کشور استرالیا می ‌باشد. مرکز این ایالت شهر سیدنی می باشد که بزرگ‌ترین شهر و شناخته شده ‌ترین شهر استرالیا است . این ایالت پرجمعیت‌ترین ایالت استرالیاست که در جنوب شرق این کشور قرار گرفته ‌است. ایالت نیو ساوت ولز استرالیا از شمال به کوئینزلند ، از جنوب به ایالت ویکتوریا ، از غرب به ایالت استرالیای جنوبی و از شرق به اقیانوس آرام محدود است . برخی شهرهای مهم این ایالت عبارت‌اند از: سیدنی (Sydney)، نیوکاسل (New Castle)، ولونگونگ (Wollongong)، ساوترلند، بلک تاون (Blacktown)، پنریس (Penrith)

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در  استرالیا ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در استرالیا توضیح دادیم .

  •  ایالت استرالیای جنوبی (South Australia)

ایالت استرالیای جنوبی یکی از ایالت های کشور استرالیا می باشد که در جنوب این کشور قرار دارد. پایتخت این ایالت ، شهر آدلاید است. این ایالت با تمام ایالت‌های استرالیا غیر از ایالت تاسمانی مرز مشترک دارد به طوری  از جنوب به اقیانوس منجمد جنوبی، از غرب به ایالت استرالیای غربی، از شمال به سرزمین شمالی، از شمال شرق به کوئینزلند و از شرق به ایالت ویکتوریا و ولز جنوبی جدید هم مرز می باشد .

  • ایالت استرالیای غربی (Western Australia)

این ایالت بزرگ‌ ترین ایالت های استرالیا (از لحاظ مساحت) است که یک سوم غربی این کشور را اشغال می‌کند و با ایالات استرالیای جنوبی و سرزمین شمالی همسایه می باشد . ایالت استرالیای غربی پس از جمهوری یاقوتستان در روسیه، بزرگ‌ترین ناحیه استانی در جهان است. پایتخت این ایالت شهر پرت می باشد .

تقسیمات کشوری استرالیا

تقسیمات کشوری استرالیا

  • سرزمین شمالی یا قلمرو شمالی (Northern Territory)

سرزمین شمالی یا قلمرو شمالی یکی از سرزمین های اصلی در شمال کشور استرالیا است و تنها سرزمینی است که به عنوان ایالت شناخته نمی ‌شود و حقوق یک ایالت کامل را ندارد. مرکز این قلمرو شهر داروین می باشد . این قلمرو از شرق به کوئینزلند، از غرب به استرالیای غربی و از جنوب به استرالیای جنوبی محدود می‌شود. چشمه‌های آلیس و کاترین دو شهر دیگر این ایالت هستند.

  •  ایالت کوئینزلند کشور  استرالیا

ایالت کوئینزلند استرالیا ، یکی از ایالت‌ های کشور استرالیا می باشد که در شمال شرقی این کشور قرار دارد. این ایالت بعد از استرالیای غربی دومین ایالت بزرگ استرالیا به‌شمار می‌آید . این ایالت از جنوب به ایالت نیو ساوت ولز و از غرب به قلمرو سرزمین شمالی و ایالت ویکتوریا محدود می‌شود. این ایالت از شرق و شمال به اقیانوس آرام محدود می شود . ایالت کوئینزلند ایالتی وسیع که مساحت آن اندکی بیشتر از کل مساحت ایران می باشد . پایتخت این ایالت شهر بریزبین است که در جنوب شرقی قرار گرفته ‌است. شهرهای مهم دیگر این ایالت  گلد کست، تانزویل، کنز، مکای و راکهمپتون می‌باشند.

برای اقامت و تابعیت در استرالیا روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در استرالیا ” را مطالعه فرمایید .

  • ایالت تاسمانی کشور استرالیا (Tasmania)

ایالت تاسمانی کشور استرالیا نام جزیره و ایالتی در جنوب شرق استرالیا می باشد . این ایالت در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی قاره اقیانوسیه جای گرفته است و تنگه باس این دو توده خشکی را از هم جدا می‌کند. مرکز این ایالت شهر هوبارت است.

  • ایالت ویکتوریا کشور استرالیا (Victoria)

ایالت ویکتوریا کشور استرالیا ، ایالتی است که در جنوب شرق کشور استرالیا واقع شده است و پرتراکم‌ترین ایالت استرالیا ست (از نظر جمعیتی ) و دومین ایالت استرالیا از نظر تعداد ساکنین می ‌باشد . شهر ملبورن مرکز و بزرگترین شهر این ایالت و دومین شهر بزرگ می باشد .  از دیگر شهرهای مهم این ایالت می‌توان بالارت ، بندیگو ،لاتروب و بنالا  اشاره کرد .

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تقسیمات کشوری لتونی تقسیمات کشوری لتونی

تقسیمات کشوری لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که یک کشور میانی دربین سه کشور ...

تقسیمات کشوری صربستان تقسیمات کشوری صربستان

تقسیمات کشوری صربستان کشور صربستان ، یک کشور محاط در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا می باشد ...

تقسیمات کشوری کره جنوبی تقسیمات کشوری کره جنوبی

کشور کره جنوبی، کشوری در بخش جنوبی شبه جزیره کره در شرق آسیا می باشد که پایتخت آن شهر سئول ا...

نظرات کاربران
Call Now Button