در حال حاضر تحصیل و اخذ مدرک معتبر و تخصصی در کشورهای اروپایی و پیشرفته بسیار پرطرفدار است. یکی از کشورهای اروپایی بسیار پرطرفدار در این زمینه، کشور آلمان می باشد که در قاره اروپا واقع شده و با کشورهای دانمارک، لهستان، جمهوری چک، اتریش، سوئیس، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ و فرانسه همسایه است. کیفیت تحصیل در آلمان از سطح بالایی برخوردار است و مدارک تحصیلی آن دارای اعتبار بین المللی می باشد. 

دانشگاه های آلمان، امکانات تحصیلی و رفاهی بسیار پیشرفته ای در جهت تحصیل هرچه بهتر در اختیار دانشجویان قرار می دهد. تحصیل تخصصی در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی طرفداران بیشتری دارد زیرا تحصیلات تخصصی در این کشور از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
و همچنین لازم است بدانید که دانشگاه های آلمان از متقاضیان تحصیلات تخصصی هیچ شهریه دانشگاهی دریافت نمی کنند و تنها در تعداد محدودی از دانشگاه های خصوصی آلمان شهریه اندکی از دانشجویان اخذ می شود.

تخصص پزشکی در آلمان

مدت زمان تحصیل تخصص پزشکی در آلمان

تحصیل تخصص پزشکی در آلمان عموما 4 تا 5 سال طول می کشد و در دانشگاه های پزشکی و یا مراکزی که آموزش های تخصصی را ارائه می دهند، آموزش داده می شود.
در ادامه تحصیل پزشکی در آلمان را بررسی می کنیم و مشاوران موسسه آتیه آفرینان ایرانیان آماده پاسخگویی در تمام زمینه های مهاجرت تحصیلی به آلمان به شما عزیزان هستند.

آلمان، کشوری پیشرو در حوزه علوم پزشکی است و تحصیل در کلیه رشته ها با سطح بسیار بالایی انجام می شود. کشور آلمان دارای دانشگاه های برتر با کادر آموزشی متخصص در کلنیک ها و دانشگاه های پیشرفته است.
تحصیل در دوره های پزشکی به صورت کلی به 2 بخش اصلی تقسیم شده است مرحله اول که به عنوان پایه علم پزشکی معرفی می شود شامل تحصیل در مقطع پزشکی عمومی می باشد و مقطع بعدی تحصیل در دوره های تخصص در شاخه های مختلف می باشد. قوانین آموزش و پذیرش در دوره تخصص پزشکی در هر منطقه از آلمان متفاوت می باشد.

انواع بیمارستان های پزشکی در آلمان

متقاضیان اخذ مدرک تخصص پزشکی در آلمان می توانند دوره تخصص خود را در یکی از بیمارستان های تایید شده آلمان سپری کنند. بیمارستان هایی که دانشجویان تخصص پزشکی در آلمان می توانند در آن ها دوره های آموزشی خود را سپری کنند عبارتند از:

  1. بیمارستان های دانشگاهی: این بیمارستان ها کاملا زیر نظر دانشگاه های پزشکی این کشور هستند.
  2. بیمارستان های آموزشی آکادمیک: دانشگاه های تخصص پزشکی در آلمان با بیمارستان های آموزشی آکادمیک همکاری مستقیم دارند. به این صورت که دانشجویان دروس تخصصی خود را در دانشگاه سپری می کنند و دوره های عملی خود را در این بیمارستان ها می گذرانند. تفاوت این دسته با دسته قبلی در این است که بیمارستان های دانشگاهی مستقیما زیر نظر خود دانشگاه هستند ولی بیمارستان های آموزشی آکادمیک مستقیما زیر نظر دانشگاه نیستند ولی با دانشگاه ها همکاری میکنند.
  3. بیمارستان های خصوصی: بیمارستان های خصوصی که ارائه دهنده دوره های کار آموزی برای متخصصین پزشکی هستند عموما توسط شهرداری، کلیسا، و یا سایر سازمان ها اداره می شوند.

نکته مهم در رابطه با گذراندن دوره های عملی تخصص پزشکی در آلمان برای پزشکانی که قصد برگشت به ایران را دارند، این است که تنها مدارک دوره های عملی که در بیمارستان های آموزشی آکادمک و بیمارستان های دانشگاهی گذرانده شده اند، دارای اعتبار هستند. شما می توانید لیست دانشگاه های مورد تایید را از سایت وزارت بهداشت مشاهده نمایید.

انواع بیمارستان های پزشکی در آلمان

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در آلمان

مدت زمان تحصیل تخصص پزشکی در آلمان بین 4 تا 5 سال است و فرد به عنوان یک پزشک مورد آموزش قرار خواهد گرفت و شیوه تحصیل مانند دوره عمومی نیست.
در آخر دانشجویان با دریافت عنوان متخصص و پشت سر گذاشتن دوره های مشخص موفق به دریافت مدرک فارغ التحصیلی به عنوان متخصص می شوند. امکان تحصیل تخصص پزشکی در کشور آلمان در رشته های زیر وجود دارد:

  • تخصص قلب و عروق
  • تخصص جراحی عمومی
  • تخصص زنان و زایمان
  • تخصص ارتوپدی
  • تخصص چشم پزشکی
  • تخصص مغز و اعصاب
  • تخصص داخلی
  • تخصص کودک و نوجوان
  • تخصص پوست
  • تخصص بیهوشی

افرادی که تمایل دارند برای تخصص اقدام کنند اما هنوز شاخه خاصی را انتخاب نکرده اند میتوانند از بین رشته های رادیولوژی، کودک و یا زنان تخصص خود را انتخاب نمایند، زیرا از شانس بیشتری برای پیدا کردن سوپروایزر و ورود به این شاخه ها وجود دارد.

بخش دندانپزشکی، عصب شناسی، ژنتیک و انتقال خون کاملا جدا هستند و شامل آموزش های تحصیلی مخصوص به خود می باشند. حداقل زمان تحصیل در رشته های فوق 5 سال می باشد.
تحصیل در دوره های سالمندان و مراقبت ویژه دوره جداگانه ندارد اما به افرادی که به صورت مطلوب دوره های 2 ساله پزشکی عمومی، اعصاب و پزشکی داخلی را پشت سر گذاشته اند یک تاییدیه داده می شود.

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در آلمان

محتوای درسی تخصص پزشکی در آلمان

محتوای درسی تخصص پزشکی در آلمان توسط هیئت علمی پزشکی که وظیفه امتحان نهایی و اعطای مدرک به دانشجویان را دارد طراحی می شود. کلیه دروس به زبان آلمانی ارائه می شوند از این رو داشتن مدرک زبان آلمانی سطح C1 برای متقاضیان الزامی است. البته دانشگاه های آلمان برای دانشجویان بین المللی دوره های آموزشی زبان آلمانی نیز برگذار می کنند و همچنین خوابگاه هایی با کلیه امکانات در اختیار دانشجویان خارجی قرار می دهند.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که متقاضیان برای گذراندن دوره های زبان در خاک آلمان نمی توانند از سطح مبتدی شروع نمایند. این متقاضیان نیازمند گرفتن مدرک B2 آلمانی در کشور خودشان هستند و پس از آن با ثبت نام در کلاس های زبان تخصصی گروه پزشکی مقطع C1 و گرفتن پذیرش این دوره میتوانند درخواست خود را برای اخذ ویزا برای تکمیل دوره زبان به سفارت ارائه نمایند. دانشجویان تخصص پزشکی در آلمان در حین تحصیل حقوق نیز دریافت می کنند و حتی می توانند مشغول کاری در رابطه با رشته تخصصی خود شوند.

متقاضیان تحصیل تخصص پزشکی در کشور آلمان می توانند برای خانواده خود نیز تقاضای ویزا بدهند. ویزای همراه به خانواده درجه یک متقاضی (همسر و فرزندان زیر 18 سال) تعلق میگیرد.
محل فعالیت جهت تحصیل تخصص پزشکی در کشور آلمان می تواند بیمارستان های دانشگاهی، بیمارستان های آموزشی و یا کلینیک های منطقه ای و خصوصی باشد.
متناسب با دوره آموزشی، مدت فعالیت می تواند از 6 ماه تا 6 سال متغیر باشد. در دوره پزشکی عمومی دانشجویان حداقل به مدت 1 سال در بیمارستان ها فعالیت می کنند ولی در دوره تخصص حداقل 4 سال فعالیت خواهند داشت.

روش های اخذ پذیرش دوره های تخصص پزشکی در آلمان

روش های اخذ پذیرش دوره های تخصص پزشکی در آلمان عبارتند از:

  1. اخذ پذیرش به صورت پزشک مهمان: بسیاری از پزشکان که متقاضی اخذ مدرک تخصص پزشکی از آلمان می باشد به صورت مهمان تقاضا می دهند که البته بسیار پرطرفدار است. شایان به ذکر است که این دسته از دانشجویان بدون دریافت حقوق به تحصیلات خود ادامه می دهند. مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دوره های تخصص پزشکی در آلمان به صورت مهمان عبارتند از:
  • ارائه مدارک دانشگاهی معتبر
  • ارائه مدرک زبان آلمانی حداقل  B2 (در این صورت نیاز به گذراندن دوره های تکمیلی زبان در خاک آلمان را دارند.)
  • ارائه مدارک مربوط به سابقه کار که البته سابقه کار می بایست در بیمارستان و یا سایر مراکز درمانی باشد.
  • ارائه مدرک بورسیه تحصیلی (جهت تحصیل رایگان در آلمان) و یا معرفی یک حساب بانکی جهت اثبات پشتوانه مالی برای هزینه های زندگی در طول مدت یک سال (در صورتی که سال های بعد نیز در زمان تحصیل بورسیه دریافت نکنند و یا مشغول به کار نشوند ارائه این پشتوانه مالی را برای تمدید ویزا نیاز دارند که سالانه در حدود 10236 یورو است.)
  1. اخذ پذیرش در دوره های تخصصی پزشکی آلمان همراه با حقوق: اخذ پذیرش برای متقاضیان غیر اروپایی از طریق این روش مشکل می باشد که البته متقاضیان می توانند ابتدا به صورت دستیار پزشک متخصص در این کشور در یک بیمارستان مشغول به کار شوند تا علاوه بر اخذ حقوق حین کار، آمادگی لازم را جهت آزمون تخصص پزشکی به دست آورده و دوره های تخصص پزشکی را بگذرانند.
    در روش اخذ پذیرش تخصص پزشکی در آلمان همراه با حقوق دانشجویان می توانند پس از 2 سال تقاضای اخذ اقامت دائم این کشور بدهند.
اخذ پذیرش دوره های تخصص پزشکی در آلمان

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تخصص پزشکی در آلمان

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تخصص پزشکی در آلمان به شرح زیر می باشد:

  1. ارائه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  2. ارائه پایان نامه معتبر
  3. ارائه گذرنامه معتبر
  4. ارائه مدرک سابقه کار در بیمارستان یا درمانگاه ها
  5. ارائه گواهی سلامت پزشکی
  6. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  7. ارائه مدرک زبان آلمانی حداقل سطح  B2 و یا C1
  8. معرفی یک حساب بانکی معتبر جهت اثبات پشتوانه مالی  در صورت نداشتن بورس و یا درآمد ماهیانه در این کشور

لازم به ذکر است که کلیه مدارک فوق می بایست به زبان آلمانی ترجمه شده باشند.

شرایط اخذ بورس تحصیلی در تخصص پزشکی در آلمان

شرایط اخذ بورس تحصیلی در تخصص پزشکی در آلمان عبارتند از:

  • گذراندن دوره حداقل 6 تا 7 ساله در رشته پزشکی و دریافت مدرک دانشگاهی، همچنین داشتن اجازه طبابت در کشور مبدأ (برای کشورهای در حال توسعه داشتن 3 سال سابقه شغلی الزامی می باشد)
  • شروع یک دوره پزشکی تخصصی در کشور مبدأ، که به پایان رساندن آن نیز ممکن باشد.
  • تحصیل یا فعالیت شغلی در کلینیک یکی از دانشگاه های کشور مبدأ به هنگام ارسال درخواست
  • اهداف برنامه ریزی شده جهت فعالیت در دانشگاه کشور مبدأ پس از پایان دوره تخصص در آلمان
  • تأییدیه جهت سرپرستی و فعالیت شغلی در یک کلینیک دانشگاهی در آلمان
اخذ بورس تحصیلی در تخصص پزشکی در آلمان

به طور کلی تحصیل تخصص پزشکی در آلمان در جدول زیر خلاصه شده است:

طول دوره4 تا 5 سال
زبانآلمانی
مدرک مورد نیازحداقل سطح B2 تا c1
زمان شروع تحصیلمحدودیت زمان شروع تحصیل ندارد
هزینه زندگیماهی 700 الی 900 یورو
امکان خوابگاهبله
هزینه دورهرایگان
امکان دریافت حقوق در حین تحصیلبله
امکان کار تخصصی در حوزه تخصصیبله
امکان داشتن مطب بعد از فارغ التحصیلیبله
نوع دانشگاهمورد تایید وزارت بهداشت ایران
امکان همراهی خانوادهبله

لازم به ذکر است که اقدام برای کلیه پذیرش ها از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت می باشد و مدارک صادره در ایران مورد تایید است.

4.6/5 - (5 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
AB

سلام، وقت بخیر آلان یعنی فقط با مدرک زبان آلمانی و مدرک عمومی و بدون آزمون میشه پذیرش گرفت

مونا میرباقری

با سلام. لطفا با شماره 02172207 تماس بگیرید تا کارشناسان راهنماییتان کنند.

محمد ضیا

سلام ، من از دانشگاه کابل افغانستان سال ۱۴۰۰ فارع شدم، برای افغانها هم همین شرایط وجود دارد یا خیر!

آتیه آفرینان

با سلام. رشته و سنتون رو بفرمایید تا راهنماییتون کنم

Roz

دوره جراحی مغزواعصاب در آلمان چند ساله است؟

آتیه آفرینان

با سلام. 4 ساله هست.

متقاضی

با سلام. بنده دانشجوی ترم ۵ پزشکی دانشگاه آزاد (دارای مدرک B2 زبان آلمانی) هستم و با مطالعه مقاله شما تعدادی ابهام برایم شکل گرفت. من از سربازی معاف هستم و به دلیل تحصیل در دانشگاه آزاد نیازی به گذراندن طرح منطقه محروم ندارم ، آیا بعد از فارق تحصیلی در مقطع عمومی لازم است که ۳ سال سابقه کار داشته باشم و سپس برای مهاجرت به آلمان اقدام کنم ؟ قادر نیستم بعد از فارق تحصیلی اقدام به مهاجرت و شرکت در آزمون های تخصصی کنم ؟ در زمان تحصیل دوره تخصص اجازه کار کردن به بنده داده خواهد شد و میتوانم مانند پزشکان عمومی دیگری که در آلمان کار میکنند ، مشغول به طبابت شده و درامد کسب کنم ؟!

آتیه آفرینان

با سلام. اگر به صورت تحصیلی اقدام میکنید نیاز به سابقه کار 3 سال نخواهید داشت. و برای ازمون تخصص باید حتما مدارکتون معادلسازی شود. در زمان گرفتن تخصص خودتان حقوق دارید نیاز به کار کردن نیست.

ندا

سلام.اگر مدرک دکتری ما از دانشگاه های مطرح ایران نبود امکان پذیرش تخصص وجود نداره؟

آتیه آفرینان

با سلام درسته که دانشگاه تاثیرگذار در پروسه هست اما موارد دیگری نیز حائز اهمیت هست، حتما با موسسه تماس بگیرید تا شرایط شما به صورت کامل بررسی شود. شماره تماس:02172207

نیکی

سلام من پزشک عمومی هستم میخواستم بدونم میشه مدارکو معادل سازی کرد و فرستاد بدون مدرک زبان و اونو بعد فرستاد یا شرط ثبت نام اول داشتن مدرک زبانه

آتیه آفرینان

با سلام، برای دریافت مشاوره با شماره02172207تماس بگیرید.

melika

سلام ببخشید یه سوالی داشتم . من الان پایه دهمم و تیزهوشان سمپاد درس میخونم . معدلم تا الان زیر ۱۹/۷۰ نبوده . الان مدرک B1 المانی رو دارم . اگر بتونم معدل دوازدهم رو ۱۹/۹۰ تا بیست بشم و برای پزشکی ایران کنکور بدم و قبول شم میتونم برای تخصص بورسیه المان شم . تا اونموقع هم صد در صد مدرک c1 که لازمه رو کرفتم . اما به دلایلی خیلی برام مهمه که حتما بورسیه شم و برای همین میخوام عمومی رو ایران بگذرونم که رزومه علمیم رو بالا ببرم . و اینکه اگر لطف کنید بگید کدوم یک از بورسیه های پزشکی المان رو میتونم بگیرم که راجبشون تحقیق کنم ممنون میشم

آتیه آفرینان

سلام وقت بخیر تحصیل در کشور آلمان برای همه ی مقاطع رایگان است وبا توجه به شرایط و قوانین در حال حاضر c1 زبان آلمانی فقط لازم است .

خاطره

سلام اگه من تخصص پزشکی در ایران داشته باشم اشکال ندار دوباره تخصص در آلمان بگیرم

آتیه آفرینان

سلام ، خیر.

مهرداد

سلام -من با 36سال سن دانشجوی سال آخر پزشکی هستم -با توجه به اینکه تقریبا همه ی تخصصهای پزشکی ایران شرط سنی وجود داره- برای آلمان هم این شرط سنی وجود داره؟

آتیه آفرینان

سلام ، همه ی کشورها شرط سن را دارند به خصوص برای پروسه ویزا ولی شما با 36 سال سن می توانید اقدام کنید.

دکتر

با سلام من رزیدنت سال آخر جراحی زنان هستم میخواستم ببینم اگر بخوام بعد از فارغ التحصیلی مهاجرت کنم و بخوام به عنوان متخصص در آلمان کار کنم آیا تخصص من رو آلمان قبول داره؟؟ایا لازمه دوباره از سال یک بخونم یا چند سالشه قبول داره؟؟

آتیه آفرینان

سلام وقت بخیر نیازی به تحصیل مجدد نیست با مدرک c1 زبان آلمانی می توانیم برایتان اقدام کنیم لازم هست مدارکتان ارزیابی شود لطفا با شماره ی 02172207 جهت گرفتن وقت مشاوره تماس بگیرید.

علی کرامتی پور

سلام الان در مورد ورود به عنوان دستیار پزشک میشه یکم توضیح بدین. مگه دستیاری همون رزیدنی نمیشه

آتیه آفرینان

سلام و عرض ادب. از نظر مفهوم یکی هستند رزیدنت کسی می باشد که پزشکی عمومی گذرانده و دانشجوی تخصص می باشد.

خالدی

سلام. داشتن معدل بالا در دوره ی دکتری عمومی هم برای تحصیل در رشته تخصصی پزشکی در آلمان یک امتیازه؟

آتیه آفرینان

سلام. اقدام تخصص پزشکی آلمان شرط معدل ندارد ولیکن تاثیر گذار می باشد لازم هست شخص مدرک زبان آلمانی ارائه دهد.

علی

سلام من دانشجوی پزشکی عمومیم میخواستم برا تخصص المان برم، مطالبو خوندم اما کامل متوجه نشدم! الان باید یکی مثل من بعد از فارغ التحصیلی ۳ سال کار کنه بعد درخواست بده و امکان دریافت حقوق تو المانم کمه؟ چون من میخوام توی المان تخصص بخونم و همزمان کارهم بکنم

آتیه آفرینان

سلام. با ارائه ی مدرک زبان آلمانی در سطح پیشرفته c1 امکان اقدام برایتان وجود دارد و شما اجازه ی کار همزمان هم دارید.

مبین

عرض سلام و احترام آیا 2 سال طرح بعد از اتمام دوره پزشکی عمومی را میتوان به عنوان سابقه کار ارائه داد؟

آتیه آفرینان

با سلام. گذراندن طرح جزء سابقه ی کاری شما حساب می شود.

سارا

با سلام من دانشجوی پزشکی عمومی ایرانم میخوام نهایتا ۱ سال بعد از فارغ التحصیل شدن در المان برا تخصص تحصیل کنم حداکثر باید چقدر زودتر برای وقت گرفتن از سفارت و در خواست به یک بیمارستان اقدام کنم؟ و اینکه ایا در المان به دانشجوی تخصص حقوق تعلق میگیره؟

آتیه آفرینان

با سلام. دوره تخصص به صورت رایگان است و در بعضی مواقع همراه با دریافت حقوق است. و ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح c1 الزامیست.

آقایی

سلام،من پزشک عمومی و متخصص طب فیزیکی،هستم،الان با داشتن مدرک تخصص از اینجا،امکان ادامه تحصیل در یک رشته دیگه در المان رو دارم؟

آتیه آفرینان

با سلام. بله مدرک پزشک عمومی دارید میتوانید در مقطع تخصص در رشته های مختلف در آلمان ادامه تحصیل بدهید. در ضمن ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح c1 الزامیست.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button