تحصیل پزشکی در کانادا یکی از سخت ترین ررشته ها برای گرفتن پذیرش در شته های پزشکی در کانادا می باشد. کشور کانادا واقع در قاره آمریکای شمالی و یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان می باشد.
کیفیت تحصیل در کانادا بسیار بالا است و نظام آموزشی این کشور دارای استانداردهای جهانی است. با توجه به وجود ایالت های متفاوت در کشور کانادا، دانستن این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که نظام آموزشی کشور کانادا، نظام آموزشی فدرالی نیست و قانون آموزشی یکپارچه، آموزش پایه آزاد و رایگان برای تمامی شهروندان کانادایی در کل ایالت ها قابل اجرا است.

هر چند که با وجود قانون یکپارچه در کشور کانادا، هر ایالت قانون آموزشی مخصوص به خود را نیز دنبال می کند. شناسایی استانداردها و تعیین اعتبار موسسات آموزشی در کشور کانادا، مشابه سیستم اجرایی کشور آمریکا می باشد و این ارزیابی توسط هیئت های منطقه ای هدایت شده در کانادا و در نهایت با نظارت مؤسسات آموزش عالی، صورت می گیرد.

تحصیل گروه پزشکی در کانادا

بررسی شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

درخواست مشاوره تحصیلی

همراهان عزیز، لطفا برای گرفتن مشاوره تلفنی تحصیلی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

تحصیل گروه پزشکی در کانادا

جهت تحصیل گروه پزشکی در کانادا، متقاضی ابتدا باید در یکی از رشته های علوم پایه مانند فیزیک ، شیمی و بیوشیمی، علوم تجربی، بیولوژی، زیست شناسی و غیره حدود 3 الی 4 سال دوره های لازم را در کشور کانادا بگذراند و موفق به اخذ مدرک لیسانس در دروس علوم پایه مربوط به رشته پزشکی شود.
پس از اخذ مدرک لیسانس ، متقاضی مهاجرت به کانادا شرایط لازم جهت شرکت در آزمون پزشکی کشور کانادا (MCAT) را کسب می کند.
بنابراین متقاضی باید در آزمون ورودی پزشکی کانادا شرکت و پس از کسب نمرات قابل قبول در آزمون ورودی پزشکی کانادا(MCAT) می تواند وارد دانشگاه های پزشکی کانادا شود.

همچنین جهت اخذ پذیرش پزشکی در کشور کانادا، داشتن مدرک زبان حداقل آیلتس 6 الزامی است. البته با داشتن نمره کمتری از مدرک زبان آیلتس، امکان پذیرش متقاضی در کالج های زبان کشور کانادا نیز وجود دارد. با توجه به محدودیت ظرفیت دانشگاه های پزشکی کانادا ، اشخاصی که دارای رزومه تحصیلی قوی و مدرک زبان آیلتس با سطح بالاتری هستند، شانس بالاتری در اخذ پذیرش پزشکی در کانادا دارند.

نکته قابل توجه این است که کشور کانادا، بر خلاف کشور آمریکا ، به دانش آموزان زیر 18 سال نیز پذیرش تحصیلی می دهد و دانش آموزان می توانند با ورود به کالج های کانادا و گذراندن دروس مرتبط با پزشکی در کالج ، آمادگی بیشتری جهت آزمون ورودی کشور کانادا کسب نمایند.

با پذیرش دانش آموزان زیر 18 سال در کانادا، ورود والدین نیز به تبع فرزند، تسهیل می گردد و والدین می توانند با دریافت ویزای توریستی 5 ساله کانادا یا ویزای همراه ، به این کشور وارد و موجبات اخذ اقامت دائم کانادا را برای خود فراهم نمایند.

شرایط لازم جهت اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در کانادا

پادکست تحصیل پزشکی در کانادا

از شما دعوت می کنیم برای اطلاعات تکمیلی حتما این پادکست را که توسط کارشناس ارشد موسسه آماده شده است، گوش دهید.

وظایف شغلی رشته پزشکی در کانادا

  • مشاوره و بررسی بیماران و ارزیابی بهداشت فیزیکی و روانی آنها
  • تجویز و مدیریت داروها و درمان ها
  • اجرای جراحی های جزئی
  • ارجاع دادن بیمار به سایر خدمات بهداشتی در صورت نیاز
  • توصیه های مراقبت های بهداشتی و پیشگیری از بیماری
مشاوره و تماس
021-72207

هزینه تحصیل گروه پزشکی در کانادا

اطلاعات انجمن AFMC نشان می دهد که هزینه شهریه در سال اول به تنهایی حتی برای دانشجویان کانادایی نیز بسیار زیاد است. مسلما این هزینه تحصیل گروه پزشکی در کانادا برای دانشجویان بین المللی به مراتب بیشتر است. در برخی از دانشکده ها همانند دانشکده پزشکی کبک هزینه  دانشجویان بین المللی تقریبا 8 برابر بیشتر است.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی کانادا

تحصیل دوره پزشکی در کانادا

امکان تحصیل در دوره پزشکی در کانادا برای متقاضیان بین المللی جود دارد ولی با توجه به ظرفیت کم دانشگاه های کانادا ورود به رشته پزشکی کانادا دشوار می باشد.
برای ورود به دوره پزشکی باید متقاضی دارای مدرک لیسانس یا معادل آن بوده و در آزمون پزشکی شرکت کند (لیسانس شیمی، لیسانس زیست و رشته های مرتبط)، 17دانشگاه در کانادا دوره های پزشکی در کانادا (شامل داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی) را ارائه میکنند.

گذراندن آزمون ام کت (Medical College Admission Test (MCAT یکی از پیش شرط های ورود به دوره پزشکی در کانادا خواهد بود.  
اخیرا بسیاری از متقاضیان کانادایی نیز با توجه به ظرفیت های بسیارمحدود و رقابت بیش از حد برای ورود به دوره ها، تصمیم گرفته اند که در کشورهای دیگر از جمله آمریکا یا اروپا رشته های گروه پزشکی را بخوانند.

تحصیل دوره دندانپزشکی در کانادا

به طور کلی برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا متقاضی باید دوره لیسانس 2 تا 3 ساله را گذرانده باشد و هم چنین در آزمون ورودی دندانپزشکی در کانادا یا همان آزمون Dental Aptitude Test DAT قبول شوند تا بتواند در یکی از دوره های (DMD) (Doctor of Dental Medicine) یا (DDS) (Doctor of Dental Surgery) وارد شوند.

برای ورود به دوره فوق لیسانس دندانپزشکی در کانادا باید متقاضی دارای مدرک DDS یا DMD بوده و برای ورود به دوره دکتری دندانپزشکی در کانادا متقاضی باید دارای مستر دندانپزشکی باشد.

تحصیل دوره دندانپزشکی در کانادا

تحصیل دوره داروسازی در کانادا

جهت تحصیل داروسازی در کانادا متقاضی تحصیل گروه پزشکی در کانادا باید ابتدا وارد دوره عمومی در مقطع تحصیلی لیسانس یا دوره های معادل فوق دیپلم شود که در این دوره دروس شیمی و بیولوژی و زبان و ریاضی را با نمره بالای 75% گذرانده و سپس در آزمون ورودی رشته داروسازی در کانادا یا همان آزمون Pharmacy College Admission Test- PCAT شرکت کرده و قبول شود. این تست ورودی رشته دارو سازی در کانادا شامل 232 سوال تستی و نوشتن یک متن می باشد.

شرایط داروسازی در کانادا پس از فارغ التحصیلی در رشته داروسازی

  1. داشتن لیسانس داروسازی یا رشته مرتبط
  2. قبولی در آزمون جامع کشوری Pharmacy Examining Board of Canada
  3. تجربه عملی در رشته داروسازی از طریق کارورزی
  4. دانش خوب و تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی

مدت زمان تحصیل گروه پزشکی در کانادا

  • 4 سال تحصیلات کارشناسی در رشته های علوم پایه (یا هر رشته دیگر به شرط گذراندن پیش نیاز دروس علوم پایه)
  • 4 سال تحصیلات پزشکی (MD)
  • سپس 3 تا 7 سال دوره ی رزیدنتی (با توجه به تخصصی انتخاب شده)
  • برخی از پزشکان ممکن است تحصیلات اضافی در یک فلوشیپ (Fellowship) را دنبال کنند.
مدت زمان دوره های پزشکی کانادا

رتبه بندی دانشکده های پزشکی کانادا QS

تحصیل پزشکی در خارج از کشور به خصوص کشور کانادا جزو معتبرترین رشته های تحصیلی در سطح جهان هستند به گونه ای که 12 مورد از 17 دانشکده پزشکی کانادا جزو 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

  • دانشگاه تورنتو (رتبه 24)
  • دانشگاه مک گیل  (رتبه 31)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا  (رتبه 51)
  • دانشگاه مک مستر  (رتبه 127)
  • دانشگاه مونترال (رتبه 139)
  • دانشگاه آلبرتا (رتبه 101-150)
  • دانشگاه کلگری (رتبه 184)
  • دانشگاه اتاوا(رتبه 281)
  • دانشگاه وسترن آنتاریو (رتبه 150-101)
  • دانشگاه دالهاوزی (رتبه 200-151)
  • دانشگاه لاوال(رتبه 200-151)
  • دانشگاه کوئین (رتبه 200-151)
  • دانشگاه شربروک (رتبه 350-301)
  • دانشگاه ساسکاچوان (رتبه 400-351)
  • دانشگاه مانیتوبا (رتبه 400-351)
  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند (رتبه 450-401)
  • دانشگاه لیکهد (Northern Ontario)

شرایط پذیرش رشته پزشکی در کانادا

عموما دانشجویان پزشکی کانادا تحصیلات خود را بعد از اخذ مدرک لیسانس در رشته دیگری که اغلب یکی از رشته های علوم پزشکی است، شروع می کنند. اما همه دانشکده های پزشکی کانادا برای پذیرش الزاما نیاز به مدرک لیسانس ندارند.
برای مثال دانشکده های پزشکی کبک دانشجویان را بعد از 2 سال تحصیل گروه پزشکی در کانادا در دروه های دیپلم CEGEP که معادل با سال دوازدهم سایر استان ها به اضافه سال اول دانشگاه است، قبول می کنند. اکثر دانشکده های پزشکی غرب کانادا نیازمند حداقل 2 سال تحصیلات دانشگاهی و اکثر دانشگاه های انتاریو نیازمند حداقل 3 سال تحصیلات دانشگاهی هستند.

پیشنهادهای پذیرش در هر دانشکده پزشکی عموما بر اساس اظهارنامه شخصی، شرح حال، سوابق دوره ی کارشناسی (GPA)، امتیاز تست پذیرش کالج پزشکی (MCAT) و مصاحبه ها ارائه می شوند. دانشکده های پزشکی کبک، دانشکده اتاوا (یک دانشگاه دو زبانی) و دانشکده نورثرن انتاریو نیاز به آزمون MCAT ندارند.

زیرا MACT معادل فرانسوی ندارد. برخی از دانشکده های پزشکی همانند دانشگاه تورنتو و و دانشگاه کوئین، از نمره MCAT به عنوان حدنصاب نمره استفاده می کنند متقاضیان با نمرات زیر نمره استاندارد ممکن است واجد شرایط پذیرش نباشند.
برای تحصیل گروه پزشکی در کانادا در دانشکده های پزشکی دیگر همانند دانشگاه وسترن آنتاریو بیشتر به عملکرد بالا اولویت می دهند. دانشگاه مک مستر به طور اکید از بخش استدلال شفاهی آزمون MCAT برای تعیین واجد شرایط شدن برای مصاحبه و رتبه پذیرش استفاده می کند.

شرایط پذیرش رشته پزشکی در کانادا

دروس پیش نیاز اکثر دانشکده پزشکی کانادا

  • بیولوژی با آزمایشگاه
  • شیمی عمومی با آزمایشگاه
  • شیمی آلی با آزمایشگاه
  • فیزیک با آزمایشگاه
  • انگلیسی
5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button