کشور ایتالیا یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی است. دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایتالیا با کیفیت هستند و هزینه‌های تحصیلی مقرون به صرفه‌تری نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی دارند.
چیزی در حدود 35 هزار دانشجوی بین المللی در ایتالیا به تحصیل مشغول هستند. ایتالیا با سابقه غنی در آموزش عالی، همیشه گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان بین المللی بوده است.

زندگی در ایتالیا برای متقاضیان مهاجرت، مانند یک رؤیا است، چرا که ایتالیا از هر نظر ایده آل می‌باشد. در طول سال‌های تحصیل در مقاطع مختلف از جمله مقطع کارشناسی در ایتالیا، می‌توانید علاوه بر لذت بردن از جاذبه‌های این کشور، از برترین کیفیت آموزشی نیز، برخوردار شوید. اگر می‌خواهید بیشتر درباره تحصیل در ایتالیا بدانید، خواندن ادامه این مقاله از موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان را از دست ندهید.

تحصیل کارشناسی در ایتالیا
تحصیل کارشناسی در ایتالیا

چرا تحصیل کارشناسی در ایتالیا را انتخاب کنیم؟

برخی از اولین دانشگاه‌های اروپا در قرون وسطی و رنسانس در ایتالیا تأسیس شدند. دانشگاه بولونیا، که در سال 1088 تأسیس شده، به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاهی شناخته می‌شود که همچنان به فعالیت خود، ادامه می‌دهد.
امروزه ایتالیا خانه بسیاری از مؤسسات معتبر آموزش عالی است. بسیاری از مؤسسات ایتالیا در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS عملکرد خوبی از خود ارائه داده‌اند و هر ساله دانشگاه‌های این کشور در زمره 200 دانشگاه برتر جهان معرفی می‌شود.

ایتالیا به تازگی اصلاحات جدیدی را در آموزش عالی به وجود آورده که به «فرایند بولونیا» شهرت یافته است. این کشور یکی از چهار کشوری است که منطقه اروپایی آموزش عالی را ایجاد نموده است.
این امر با امضای بیانیه سوربن در سال 1998 شکل گرفته که قرار بود اولین گام در اصلاح آموزش عالی اروپا باشد. امروزه فرآیند بولونیا در سراسر اروپا اجرا می‌شود و تاثیرات شگرفی بر سطح آموزش داشته است.

چرا تحصیل کارشناسی در ایتالیا را انتخاب کنیم؟
چرا تحصیل کارشناسی در ایتالیا را انتخاب کنیم؟

ایتالیا حدود 97 دانشگاه دارد که به دسته‌ های زیر تقسیم می‌شوند:

  • دانشگاه‌های دولتی: مؤسسات دولتی هستند که بیشترین تعداد را در کشور دارند.
  • دانشگاه‌های عمومی: مؤسساتی که بودجه‌شان توسط توسط استان مربوطه تأمین می‌شود.
  • دانشگاه‌های خصوصی: مؤسساتی که با بودجه غیر دولتی فعالیت می‌کنند.
  • مدارس فارغ التحصیلان برتر (Scuola Superiore Universitaria): مؤسسات مستقلی که دوره‌های آموزشی و تحقیقاتی پیشرفته را در زمینه تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهند.

همچنین 137 موسسه آموزش عالی دیگر در سر تا سر ایتالیا وجود دارد که در واقع آکادمی‌هایی هستند که در بخش‌های خاصی تخصص دارند. آن‌ها از کالج‌های هنر، موسیقی و رقص گرفته تا مؤسسات تحقیقاتی و فنی را شامل می‌شوند.

ایتالیا دارای چندین سطح تحصیلات عالی است. تکمیل تحصیلات در مقطع کارشناسی یا لیسانس (‘laurea’) می‌تواند منجر به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و کسب مدرک کارشناسی ارشد (‘laurea magistrale’) شود. دوره لیسانس معمولاً 3 سال و دوره کارشناسی ارشد 2 سال طول می‌کشد. پس از اتمام تحصیلات کارشناسی ارشد خود، می‌توانید مقطع دکتری را که معمولاً 3 سال تحصیلی طول می‌کشد، انجام دهید.

دانشگاه های کشور ایتالیا
دانشگاه های کشور ایتالیا

آیا تحصیل در ایتالیا رایگان است؟

تحصیل در همه مقاطع ایتالیا تقریبا رایگان است و مقطع کارشناسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنین شما امکان گرفتن بورسیه‌ از دانشگاه‌های ایتالیایی را به صورت کاملا رایگان و استانی در اختیار خواهید داشت. اغلب رشته‌ها در دوره لیسانس به 2 زبان ایتالیایی و انگلیسی آموزش داده می شوند و بنابراین از بابت زبان، نگرانی چندانی نخواهید داشت.

اگر یک دانشجو در مقطع کارشناسی باشید، حتی اجازه دارید که در هفته 20 ساعت کار کنید و با کسب درآمد، راحت تر از پس هزینه های یک زندگی دانشجویی در ایتالیا برآیید.
اگر شما مدرک دیپلم داشته باشید، می توانید به راحتی در ایتالیا برای ادمه تحصیل در مقطع کارشناسی درخواست بدهید و فقط در صورتی که رشته های پزشکی را مد نظر داشته باشید، باید نمره قبولی در آزمون IMAT را نیز کسب کنید.

شما با برخورداری از سن 18 تا 30 سال، اجازه تحصیل مقطع کارشناسی در ایتالیا را دارید و باید حداقل آیلتس با نمره 6 یا مدرک زبان ایتالیایی در سطح B2 را ارائه دهید. توجه داشته باشید که تنها رشته‌های زیر شاخه هنر، به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند و هیچ دانشگاهی در ایتالیا وجود ندارد که رشته های گروه هنر را به زبان انگلیسی ارائه دهد.

نکته مهم دیگری که وجود دارد، این است که شما می توانید برای همسر و فرزندان وابسته خود، ویزای همراه تهیه کنید تا آن ها نیز ضمن تحصیل شما در ایتالیا در کنارتان باشند. فقط کافیست که درخواست ویزای همراه بدهید و تمکن مالی لازم را برای تامین مخارج خود و همراهانتان را در ایتالیا داشته باشید.

تحصیل رایگان در ایتالیا
تحصیل رایگان در ایتالیا

محبوب ترین رشته های تحصیلی از دید دانشجویان بین الملل

ایتالیا، اگرچه به دلیل معماری، هنر، فرهنگ غذایی و تاریخ خود معروف است، اما دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی بسیار خوبی نیز دارد و شما می‌توانید برنامه‌های کارشناسی مختلفی را در این کشور برای خود انتخاب کنید و به تحصیلات عالیه بپردازید. محبوب‌ترین و پرطرفدارترین گزینه‌های تحصیلی از دید دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • لیسانس کسب و کار و مدیریت
  • لیسانس اقتصاد
  • لیسانس علوم اجتماعی
  • لیسانس هنر و طراحی

ایتالیا کشوری دانشجو پسند است

آیا می‌دانستید دانشجویان رشته معماری برای موزه‌های ایتالیا، اجازه ورود رایگان دارند؟ ایتالیا ترکیبی عالی برای تحصیل دانشجویان از سراسر جهان است.
از شهریه‌های عالی گرفته تا زندگی دانشجویی سرگرم کننده، هزینه‌های کم زندگی و تجربیات شگفت انگیز دانشجویی، همه و همه باعث جذابیت این کشور برای تحصیل شده‌اند. اگر از نظر شما نیز تحصیل در ایتالیا عالی است، حتماً موارد زیر را بررسی کنید:

  • نحوه اقدام برای دانشگاه‌های بین المللی ایتالیا
  • نحوه دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا
  • نحوه استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه‌های ایتالیا
  • هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

ایتالیا کشوری دانشجو پسند است
ایتالیا کشوری دانشجو پسند است

ایتالیا مالک قدیمی‌ ترین دانشگاه جهان

بر اساس رکوردهای جهانی گینس، دانشگاه بولونیا قدیمی‌ترین دانشگاه در اروپا است و از سال 1088 آموزش عالی را بدون وقفه ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید کدام دانشگاه‌ها در ایتالیا بیشترین محبوبیت را دارند، توصیه می‌کنیم، نگاهی به لیست زیر بیندازید.

  • دانشگاه کاتولیک قلب مقدس در میلان
  • دانشگاه Vita-Salute San Raffaele در میلان
  • آکادمی جدید هنرهای زیبا میلان (NABA) در میلان
  • دانشکده مدیریت سوئیس در رم

هزینه تحصیل کارشناسی در ایتالیا چگونه است؟

ایتالیا ترکیبی عالی از کیفیت زندگی بالا و هزینه‌های زندگی ارزان است. مطمئناً، بسته به شهری که برای زندگی انتخاب می‌کنید، قیمت‌ها ممکن است متفاوت باشد. معمولاً، اگر شهرهای کوچکتر مانند بولزانو و بولونیا را انتخاب کنید، باید حدود 400 یورو در ماه هزینه کنید، در حالی که میلان و رم کمی گران‌تر خواهند بود و در حدود 700 یورو در ماه هزینه دارند.

از طرف دیگر، هزینه‌های تحصیل به نوع دانشگاهی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. اینکه خصوصی یا دولتی باشد در هزینه تأثیر گذار است. به عنوان مثال، سازمان‌های دولتی می‌توانند تا 1000 یورو در سال هزینه داشته باشند، در حالی که سازمان‌های خصوصی بین 2000 تا 4000 یورو در سال هزینه داشته باشند.

اگر فکر می‌کنید هزینه‌های تحصیل و زندگی در ایتالیا برایتان زیاد است، می‌توانید بررسی کنید که چه بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا را بدست بیاورید. چرا که ایتالیا برای تحصیل و زندگی یک مقصد شگفت‌ انگیز است.

شرایط بیمه درمانی برای دانشجویان کارشناسی در ایتالیا نیز به این صورت است که باید سالانه 100 تا 200 یورو هزینه بپردازند. مزیت داشتن بیمه از این جهت است که برای تمدید ویزای دانشجویی شما الزامی اسن و باعث می شود که خدمات پزشکی خود را در کشور ایتالیا با هزینه بسیار کمی دریافت کنید.

هزینه تحصیل کارشناسی در ایتالیا
هزینه تحصیل کارشناسی در ایتالیا

معرفی جاذبه های گردشگری ایتالیا

ایتالیا به خاطر غذاهای فوق العاده و همچنین مردم پرشورش محبوب است. این کشور در میان 8 کشور صنعتی جهان قرار دارد و میزبان بسیاری از بزرگترین شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان است. همچنین ایتالیا دارای سنت و تاریخ فرهنگی غنی و همچنین مکان‌های میراث جهانی بسیاری است که ممکن است بخواهید در طول اقامت خود از آن‌ها بازدید کنید. برترین جاذبه‌های گردشگری ایتالیا عبارتند از:

کولوسئوم: بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آمفی‌تئاتر جهان روم که در قرن اول پس از میلاد ساخته شد.

کانال‌های ونیز: «شهر آب» که ونیز نامیده می‌شود، بیش از 150 کانال دارد. جاذبه‌های گردشگری اصلی گوندولاهای رمانتیک و معماری ایتالیایی در امتداد کانال بزرگ است. اگر قصد بازدید از ونیز را دارید، کلیسای سنت مارک را که در میدان سن مارکو قرار دارد فراموش نکنید.

پمپئی: شهری که در سال 79 پس از میلاد با فوران آتشفشان وزوویوس پوشیده از خاکستر و خاک بود و در زیر خاکستر حفظ شد.

برج کج پیزا: ساخت آن در سال 1173 آغاز شد و اندکی پس از آن برج به دلیل شالوده‌ای ضعیف شروع به کج شدن کرد.

دریاچه کومو: این دریاچه به شکل «Y» وارونه است و به خاطر ویلاهای جذابی که از زمان رومیان در اینجا ساخته شده است، مشهور است.

ایتالیا برای زندگی دانشجویان چگونه است؟
ایتالیا برای زندگی دانشجویان چگونه است؟

چگونه برای دانشگاه‌ های ایتالیا درخواست بدهیم؟

روند درخواست در ایتالیا می‌تواند پیچیده باشد، اما به کمک یک موسسه معتبر همچون موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، می‌توانید مراحل کار را به راحتی انجام دهید. در زیر کارهایی که لازم است را شرح داده‌ایم:

  • باید با دانشگاه مورد نظر تماس بگیرید و بررسی کنید که آیا مدارک شما واجد شرایط است یا خیر.
  • سپس باید یک درخواست به سفارت یا کنسولگری ایتالیا ارسال کنید و اجازه دهید تا درخواست شما بررسی شود.
  • دانشجویان پذیرفته شده توسط سفارت یا کنسولگری مطلع می‌شوند.
  • بعد از پذیرفته شدن، باید مدارک مورد نیاز را همراه با درخواست خود تحویل بدهید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا برای مقطع کارشناسی

  • آی دی دانشجویی
  • یک عکس با فرمت پاسپورت
  • ریز نمرات تحصیلی
  • فرم درخواست دانشگاه
  • نوشتن و ارائه رزومه کامل از خود (CV)
  • ارائه انگیزه نامه (هدف از تحصیل در ایتالیا)
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی یا ایتالیایی با نمره قابل قبول
  • ارائه نمونه کار برای برخی رشته‌ها از جمله معماری

آزمون‌های زبان پذیرفته شده توسط دانشگاه‌های ایتالیا برای زبان انگلیسی عبارتند از:

  • PTE آکادمیک
  • تافل
  • آیلتس

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا برای مقطع کارشناسی
مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا برای مقطع کارشناسی

همین امروز برای تحصیل در ایتالیا اقدام کنید

اگر می‌خواهید مهاجرت به ایتالیا را در پیش بگیرید و قصد دارید تحصیل کارشناسی در ایتالیا را تجربه کنید. توصیه می‌کنیم که همین امروز اقدامات لازم را انجام داده و به موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان مراجعه نمایید. ممکن است سردرگم باشید و با قوانین کشور ایتالیا و شرایط تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، آشنایی نداشته باشید.

اما باید بگوییم که جای نگرانی وجود ندارد. چرا که موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان با وکلا و کارشناسان حرفه‌ای در حوزه مهاجرت، با بیش از 18 سال سابقه و تجارب ارزشمند در بیش از 20 هزار پرونده مهاجرتی، در کنار شما هستند.

سوالات متداول تحصیل کارشناسی در ایتالیا

✳️ دوره کارشناسی در ایتالیا چند سال طول می کشد؟

به طور کلی دوره کارشناسی 3 و نیم تا 4 سال است.

✳️ زبان تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا چیست؟

تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی به 2 زبان ایتالیایی و انگلیسی امکانپذیر است.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل کارشناسی در رومانی تحصیل کارشناسی در رومانی

کشور رومانی با پایتخت شهر بخارست در جنوبی شرقی قاره اروپا واقع شده است. رومانی از شرق با کشو...

تحصیل کارشناسی در بلژیک تحصیل کارشناسی در بلژیک

کشور بلژیک در غرب اروپا واقع شده است و با کشورهای آلمان، هلند، فرانسه و لوکزامبورگ همسایه م...

تحصیل کارشناسی در بلغارستان تحصیل کارشناسی در بلغارستان

تحصیل کارشناسی در بلغارستان کشور بلغارستان ، یک کشور کوچک و در عین حال دلربا در شبه جزیره ب...

نظرات کاربران
مریم

سلام خسته نباشید . من دیپلم ریاضی فیزیک دارم و میخوام در رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی در دانشگاه پلی تکنیک میلان تحصیل کنم . چه ازمون ورودی باید شرکت کنم ؟ ازمون SAT , ACT ٬… ؟ کدوم ازمون ؟ ممنون میشم راهنمایی کنین 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

آتیه آفرینان

با سلام جهت رزرو وقت مشاوره با شماره 02172207 تماس بگیرید.

negarbabakhani78@gmail.com

سلام خسته نباشید آیا معدل پایین دیپلم تجربی و پیش دانشگاهی می‌تونه مانع گرفتن پذیرش بشه

آتیه آفرینان

با سلام. بهتر است معدل بالای 16 باشد. در شرایطی که معدل پایین باشد شرایط سخت میشه. باید رزومه و شرایطتان توسط کارشناسان ما مورد بررسی قرار بگیرد.

روزا روزبهانی

سلام ببخشید برای بورسیه تحصیلی در ایتالیا با مدرک دیپلم تجربی چه شرایطی لازم و چه مدارکی رو میخواد؟واینکه ایمیل هاباید به کدام استادها و کدام دانشگاه ها داده شود؟اگه میشه ادرس ایمیل هارو بزارید

سارا جوادی

با سلام برای مقطع کارشناسی بورسیه استانی ارائه می شود برای درخواست این بورسیه نیازی به مکاتبه با استاد نیست و اقدام از طریق اداره بورسیه هر استان انجام می شود.

صادق رهنما

سلام، آیا دادن کنکور سراسری در ایران در رشته مرتبط با رشته‌‌ای که قصد ادامه تحصیل در اون رو داریم (روانشاسی در دانشگاه padova) واجبه؟ 

سارا جوادی

با سلام خیر دانشگاه های ایتالیا همچین شرطی ندارند. اکثر دانشگاه های این کشور در مقطع کارشناسی آزمون ورودی خودشان را دارند.

سید علی موسوی

سلام میشه این مطلب رو بروز کنید؟ ممنون میشم

تحصیل و زندگی در اروپا

سلام جناب آقای موسوی. ضمن تشکر از همراهی شما با مجموعه آتیه آفرینان ایرانیان، با درج اطلاعات بروز و تکمیلی حتما بروزرسانی خواهیم کرد. همچنین در مقاله صفر تا صد تحصیل در ایتالیا، بطور کامل در رابطه با تحصیل در ایتالیا و تمام نکاتی که باید متقاضیان از آن مطلع باشند ارایه شده است. درصورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید پیشنهاد میکنم با شماره ۰۲۱۷۲۲۰۷ تماس بگیرید تا همکاران ما در گروه آتیه آفرینان ایرانیان شما را راهنمایی کنند.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button