تحصیل کارشناسی در آلمان همواره مورد توجه اکثر داوطلبان تحصیل در آلمان قرار گرفته است. از مزایای تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین المللی می توان به ارتقای سطح آموزش عالی، موقعیت آن به عنوان یک کشور بسیار پیشرفته در زمینه فناوری و تاریخ غنی و مناظر زیبا اشاره کرد.

رشته های تحصیلی مختلفی در آلمان وجود دارد که برخی از رشته های محبوب تر برای تحصیل کارشناسی در آلمان شامل روابط بین الملل، کسب و کار، مهندسی، اقتصاد و هتل داری می باشد.
همچنین گزینه های تحصیلی جالبی توسط دانشگاه ها در برنامه ریزی تحصیلی ارائه می شود که شامل دوره های تمام وقت، نیمه وقت و مطالعات آنلاین می باشد.

شرایط تحصیل کارشناسی در آلمان

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در آلمان و اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی دارند باید مدرک زبان آلمانی b1 یا b2 را داشته باشند زیرا زبان آموزش در این مقطع تحصیلی آلمانی است که 3 تا 4 سال به طول می انجامد.

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی فرد متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان بایستی یا کارنامه قبولی در آزمون سراسری دانشگاه ها را داشته باشد و یا در حال تحصیل در دانشگاه باشد یعنی داشتن مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی برای درخواست پذیرش کارشناسی از دانشگاه های آلمان کافی نیست.

در صورتی که متقاضی فقط برای پذیرش کالج اقدام نماید نیاز به ارائه قبولی در کنکور سراسری ندارد اما اگر تصمیم داشته باشد که به جای کالج مستقیما از دانشگاه پذیرش مشروط برای مقطع کارشناسی بگیرد نیاز به نامه قبولی و یا اشتغال به تحصیل در دانشگاه دارد. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان فرد بایستی یک دوره 1 ساله در کالج که در واقع همان دوره پیش دانشگاهی است، بگذراند.

شرایط کار در آلمان در مقطع کارشناسی

دانشجویان مقطع کارشناسی مجوز کار در آلمان محدوده ای 10 ساعت به صورت هفتگی را دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین 8/5 تا 10 یورو به ازای هر ساعت می باشد. ماهانه دانشجویان برای کمک به هزینه های تحصیل و زندگی خود حدود 350 الی 400 یورو با کارهای ساده و خدماتی بدست می آورند.

قابل توجه است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل در آلمان را داشته باشد قبل از رفتن به آلمان و برای رفتن به سفارت باید نامه ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در آلمان می باشد. در حال حاضر برای سال 2024 این مبلغ معادل 10.236 یورو است.

کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور آلمان مشغول به کار تمام وقت شوند می بایستی به زبان آلمانی مسلط بوده و دوره ی تحصیلی خود را به خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی را پیدا کنند و در نتیجه بعد از کسب شغل  ویزای تحصیلی  خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.
لازم به ذکر است که گرفتن اقامت در آلمان به صورت دائم بهتر از دیگر کشورهاست با این وجود افراد می بایست مدت زمان قابل توجهی را در کشور آلمان کار کنند تا طول دوره را سپری کرده و اقامت دائم را اخذ کنند و پس از اخذ اقامت دائم پروسه گرفتن پاسپورت آلمانی را بگذرانند.

رشته های تحصیلی موجود مقطع کارشناسی در دانشگاه های آلمان

رشته های تحصیلی موجود در مقطع لیسانس در دانشگاه های آلمان به شرح زیر می باشد:

  • مدیریت
  • هنر
  • هوانوردی
  • بازرگانی
  • معماری
  • طراحی
  • اقتصاد
  • انرژی
  • مهندسی
  • محیط زیست
  • مد
  • انسان شناسی
  • روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی
  • علوم زیستی
  • بازاریابی
  • علوم طبیعی
  • هنرهای نمایشی
  • علوم اجتماعی
  • ورزش
  • فناوری اطلاعات
  • گردشگری و مهمانداری
  • گروه پزشکی
  • گروه درمانی

مدارک لازم جهت اخذ پذيرش تحصيلی در دانشگاه های آلمان

 مدارک لازم جهت اخذ پذيرش تحصيلی در دانشگاه های آلمان به شرح زیر می باشد و لازم است بدانید که نيازی نيست همه متقاضيان کليه مدارک را جهت اخذ پذيرش داشته باشند:

  1. کپی شناسنامه
  2. کپی پاسپورت
  3. 12 قطعه عکس رنگی 4*6
  4. ترجمه مدرک ديپلم و ريز نمرات آن
  5. ترجمه مدرک پيش دانشگاهی و ريز نمرات آن
  6. گواهی زبان آلمانی (در صورت موجود بودن)
  7. کارنامه قبولي در کنکور سراسری

شایان ذکر است که ترجمه مدارک تحصيلی بايد به تاييد سفارت آلمان برسد که همه روزه از يکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 11:30 اين امر امکان پذير می باشد. مدارک ابتدا بايد به تاييد وزارت امور خارجه برسد تا سفارت آلمان آنها را نيز تاييد کند.

مدارک لازم جهت ویزای تحصيلی آلمان

درخواست ویزای تحصیلی آلمان بايد از طرف متقاضی ارائه شود. سفارت آلمان در صورت ناقص بودن مدارک از قبول درخواست ویزا خودداری خواهد کرد. بررسی درخواست ویزا به طور معمول 2 تا 4 ماه به طول می انجامد. مدارک لازم جهت ویزای تحصيلی آلمان به قرار زیر می باشد:

  1. گذرنامه با مدت اعتبار کافی (حداقل 6 ماه از تاريخ درخواست ویزا)
  2. شناسنامه
  3. 3 نسخه فرم درخواست ویزا که بطور کامل و خوانا پر شده و شخصا امضاء گردیده باشد به همراه 3 قطعه عکس جدید (با در دست داشتن پذیرش می توانید فرم درخواست را از سفارت تحویل بگیرید)
  4. تعهد نامه مالی بر اساس بند 84 قانون اتباع بيگانه (اصل و کپی) از طرف تعهد کننده در آلمان به انضمام گواهی وضعيت اقامت وی در آلمان، گواهی در مورد تامين مالی هزينه تحصيلی (مانند فيش حقوق تعهد کننده و يا مدارک درآمد شخص متقاضی)
  5. اصل و فتوکپی از پذيرش و يا تاييد دريافت درخواست پذيرش از يک دانشگاه يا مدرسه عالی (Fachhochschule) در آلمان
  6. اصل و کپی مدارک تحصيلی دبيرستانی و دانشگاهی متقاضی در ايران
  7. مدارکی در مورد سابقه شغلی متقاضی در ايران

به جز مدارک ذکر شده در موارد خاص ممکن است سفارت از شما درخواست ارائه مدارک دیگری کند که این مدارک برای بررسی درخواست شما الزامی می باشد. لازم به ذکر است که اگر شخصی با ویزای توریستی آلمان وارد کشور آلمان شد نمی تواند درخواست ادامه تحصیل و تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی را نماید.

مهلت ارسال مدارک و اقدام جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های آلمان معمولا 15 ژانویه برای ترم تابستانی و 15جولای برای ترم زمستانی می باشد. اما برای دانشجویان خارجی، به خصوص دانشجویان غیراروپایی تاریخ های مختلفی بسته به رشته و دانشگاه ها وجود دارد که معمولا بین 1 تا 2 ماه زودتر از تاریخ های بالا می باشند.
لازم به ذکر است هر سال تحصیلی دانشگاهی در کشور آلمان شامل دو ترم زمستانی و تابستانی می باشد. ترم تابستانی از اواسط آپریل و ترم زمستانی از اواسط اکتبر شروع می شود.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
Call Now Button