کشور بلژیک کشوری در غرب اروپا و یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد که پایتخت آن شهر بروکسل است. این کشور از لحاظ  جغرافیایی از شمال با هلند، از شرق با آلمان، از جنوب با فرانسه، از جنوب شرقی با لوکزامبورگ و از شمال غربی با دریای شمال هم مرز است.
وجود دانشگاه های معتبر و امکانات زیاد برای دانشجویان باعث شده تا کشور بلژیک به کشور ایده آل برای ادامه تحصیل متقاضیان بین المللی به خصوص دانشجویان آلمانی و فرانسوی زبان تبدیل شود.

تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک به عنوان تحصیلات تکمیلی می تواند یکی از راه های مهاجرت به این کشور باشد و تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد به فرد این امکان را می دهد که در مرکز اروپا تحصیلات خود را ادامه دهد.
اگر فرد جز آن دسته از افرادی می باشد که قصد تحصیل در مقطع دکترا دارد بهتر است که تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک را انتخاب کند زیرا دولت بلژیک، افرادی که مدرک کارشناسی ارشد را در یکی از دانشگاه های بلژیک اخذ کردند، راحت تر برای تحصیل در مقطع دکترا پذیرش می کند.

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در بلژیک ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در بلژیک توضیح دادیم.

تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک
تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

دوره های کارشناسی ارشد در بلژیک

دوره های کارشناسی ارشد در بلژیک را می توان به 2 گروه تقسیم کرد:

  1. کارشناسی ارشد
  2. کارشناسی ارشد پیشرفته

معمولا دوره های کارشناسی ارشد آموزش با تحقیق ترکیب است که در یک پایان نامه خلاصه می شود و دانشجویان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برای دوره های کارشناسی ارشد پیشرفته اقدام می کنند که دوره های تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد پیشرفته ۱ سال طول می کشد.

سال تحصیلی در کشور بلژیک از ماه سپتامبر تا ژوئیه می باشد و اگر چه برخی از برنامه ها در ماه ژانویه آغاز می شود. بدیهی است که شانس افرادی که مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاهی در بلژیک دریافت می کنند.
بسیار بیشتر از رقبای خود می باشد پس کشور بلژیک می تواند مقصد بسیار مناسبی جهت ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس برای افرادی باشد که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا و بهره مند شدن از شرایط استثنایی کشور بلژیک را داشته باشند.

کشور بلژیک از 2 بخش بزرگ تشکیل شده است که بخش فلندرز، دانشگاه ها و قسمت های هلندی زبان این کشور و بخش والونیا به فرانسوی زبان های این کشور گفته می شود. (البته هزینه های تحصیل تقریبی بوده و بسته به رشته متفاوت است)

والونیافلندرزدانشگاه ها
2 تا 4 سال2 سالطول دوره
890 یورو922 یوروهزینه های تحصیل
سپتامبر تا آگوستسپتامبر تا جولایسال تحصیلی

توصیه موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در بلژیک، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله اقامت در بلژیک است.

دوره های کارشناسی ارشد در بلژیک
دوره های کارشناسی ارشد در بلژیک

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

کشور بلژیک، یک کشور چند زبانه است و برخی از دوره های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود و زبان تحصیل کارشناسی ارشد در کشور بلژیک بسته به دانشگاه مدنظر فرد متفاوت می باشد که باید سطح دانش زبان خود را طبق آن دانشگاه ارائه دهد.

از این رو  تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند ارائه مدرک زبان، آیلتس 6/5 است. مدت زمان تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک 2 سال و دانشجویان باید دارای مدرک لیسانس یا معادل بین المللی باشند.

یکی از روش های مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به بلژیک ” اطلاعات کسب کنید.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک
شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

مدت زمان تحصیل در مقطع فوق لیسانس بلژیک

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در بلژیک را دارند باید دوره لیسانس خود را در 3-4 سال گذرانده باشند. لازم به ذکر است که دانشجویان بین المللی برای جذب و پذیرش در دانشگاه های بلژیک در مقطع فوق لیسانس باید رشته ای که برای آن متقاضی هستند با رشته ای که در لیسانس خوانده اند مطابق بوده و مغایرت نداشته باشد.
افرادی که می خواهند برای مقطع کارشناسی ارشد تخصصی اقدام کنند برای پذیرش باید یک فوق لیسانس که در آن حداقل 120 واحد پاس کرده است داشته باشد. 

دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های بلژیک متشکل از چندین واحد درسی و ارائه پایان نامه تحقیقاتی است . سیستم آموزش کارشناسی ارشد در کشور بلژیک بر پایه تلاش های دانشجو می باشد و اصطلاحاً  استاد محور نیست. 
تحصیل در بلژیک در مقطع فوق لیسانس دارای گستردگی و تنوع بیشتری است و برخی از دوره ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود و سخت گیری های مختلف در خصوص پذیرش مانند آزمون های ورودی ندارد.

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک عبارتند از:

  • دانشجو در بلژیک با زبان های هلندی ، آلمانی و فرانسوی آشنا می شود.
  • دانشجویانی که قصد تحصیل در بلژیک را دارند، فرصت تحصیل در یک جامعه چند زبانه را تجربه خواهند کرد.
  • بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی سیاسی اروپا مانند پارلمان اروپا و کالج اروپا هر دو در بلژیک قرار دارند.
  • دوره های فوق لیسانس به زبان انگلیسی حتی در دانشگاه های فرانسوی ارائه می شود.
  • 8 دانشگاه بلژیک در رنکینگ های بین المللی جزو 350 دانشگاه برتر هستند.

زبان تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

اکثر دوره ها بسته به رشته تحصیلی در هر 2 زبان هلندی یا فرانسوی ارائه می شود و دانشجویان برای پذیرش در این مقطع لازم است که مهارت زبان خود را نشان دهند. دوره های تحصیلی در دانشگاه های بلژیک به زبان انگلیسی هم ارائه می شود و دانشجویان بین المللی در صورت ارائه مدرک زبان می توانند برای پذیرش از دانشگاه های مورد نظر اقدام کنند.

زبان تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک
زبان تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک به شرح زیر می باشد:

  • مدارک کامل شناسایی
  • ترجمه سوابق تحصیلی
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • توصیه نامه اساتید
  • معرفی یک حساب بانکی که نشان دهنده پشتوانه مالی دانشجو برای هزینه های یک سال
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

روش های متعددی جهت مهاجرت به نروژ وجود دارد و یکی از این روش ها ، اقدام برای ادامه تحصیل در ا...

تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان

تحصیل کارشناسی ارشد در گرجستان کشور گرجستان ، یک کشور مستقل در منطقه قفقاز می باشد که در بی...

تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان تحصیل کارشناسی ارشد در لهستان

نظام آموزشی کشور لهستان با کیفیت بالا و خدمات عالی یکی از معدود کشورهایی می باشد که هر...

نظرات کاربران
Call Now Button