تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به دلیل تنوع رشته های دانشگاهی همواره مورد توجه بسیاری از دواطلبان تحصیل در آلمان واقع شده است. علاوه بر این امکان تحصیل در آلمان به صورت رایگان و همچنین ارائه بسیاری از رشته ها و گرایش های تحصیلی بر محبوبیت این کشور افزوده شده است. تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به معنای تحصیل در یکی از موفق ترین دانشگاه های محبوب و مقرون به صرفه در اروپا می باشد.

دوره های کارشناسی ارشد در آلمان منعکس کننده اعتبار و روشنفکری یک نظام آموزش عالی می باشد و از مهمترین متفکران علوم و فلسفه اروپا در این نظام تحصیل کرده اند.
در حال حاضر کشور آلمان به خاطر توانایی های تحقیقاتی جدید خود بسیار مشهور می باشد. افراد متقاضی همچنین می توانند مقدار زیادی از مطالعات خود را در این کشور انجام دهند و همچنین می توانند از شهرهای تاریخی یا مناظر زیبا دیدن کنند.
کشور آلمان از نظر تحصیلی در رتبه پنجم در جهان می باشد که بیش از 200000 دانشجوی بین المللی دارد که تعدادی از آنها در برنامه های کارشناسی ارشد و دیگر دوره های تحصیلات تکمیلی ثبت نام می کنند و 322 رشته در کارشناسی ارشد در آلمان وجود دارد.

یکی از روش های مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به آلمان” اطلاعات کسب کنید.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به شرح زیر است:

برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد، داشتن کارشناسی از دانشگاه ها الزامی است و چنانچه دانشجو دارای مدرک لیسانس از دانشگاه های غیر سراسری (آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی و…) می باشد، برای ورود مستقیم به دوره کارشناسی ارشد می بایست دارای سوابق تحصیلی عالی باشد.
با این حال تصمیم نهایی در خصوص پذیرفتن و یا رد کردن فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف مستقیماً توسط دانشگاه ها اتخاذ می گردد.

برای تحصیل در آلمان گذراندن دوره های زبان آلمانی در سطح B1 و در برخی رشته ها B2 الزامی است تا دانشجو بتواند در آزمون DSH شرکت نماید. لازم است بدانید رشته های کارشناسی ارشد در آلمان ممکن است به زبان های مختلف و همچنین آلمانی ارائه شود.
تعداد زیادی از برنامه ها به زبان انگلیسی ارائه شده است.این نکته نیز حائز اهمیت است که در صورت اخذ پذیرش با مدرک B1 آلمانی، همچنان برای اخذ ویزا به مدرک B2 آلمانی نیاز خواهید داشت.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

نظام دانشگاهی آلمان بر اساس فلسفه آموزش عالی قابل دسترس برای عموم  می باشد. دوره های کارشناسی در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است و بسیاری از دوره های فوق لیسانس در آلمان نیز از هزینه های تحصیل معاف هستند.
متوسط ​​هزینه کارشناسی ارشد در آلمان حدود 300 تا 500 یورو در هر ترم در یک دانشگاه دولتی می باشد. در واقع، برخی برنامه ها نیز می توانند کاملا رایگان باشند.

مدارک لازم پذیرش از دانشگاه های آلمان در دوره کارشناسی ارشد

مدارک لازم جهت دریافت پذیرش از دانشگاه های آلمان در دوره کارشناسی ارشد به صورت زیر می باشد. البته ممکن است برخی دانشگاه ها برای صدور پذیرش، مدرک دیگری را از دانشجو درخواست کنند:

  1. کپی صفحه اول پاسپورت با اعتبار بیش از 6 ماه
  2. شش قطعه عکس 4*6
  3. مدرک زبان آلمانی (در صورت وجود)
  4. مدرک زبان انگلیسی (در صورت وجود)
  5. دو عدد توصیه نامه از اساتید قبلی (در صورت نیاز)
  6. رزومه کامل
  7. پروپوزال (در صورت نیاز)
  8. ترجمه مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و کارشناسی (حسب مورد)
  9. ریز نمرات دیپلم، پیش دانشگاهی و کارشناسی (حسب مورد)
  10. انگیزه نامه (SOP: Statement of Purpose)

مدت زمان تحصیل فوق لیسانس در آلمان

مدت زمان تحصیل فوق لیسانس در آلمان معمولا 2 سال طول می کشد، دوره کارشناسی ارشد در آلمان براساس رشته تحصیلی می تواند بین 2 تا 4 ترم می باشد.
پس از پایان دوره کارشناسی ارشد در آلمان به فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و علوم پایه مدرک M.Sc و به فارغ التحصیلان رشته های علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر مدرک M.A اعطا می‌شود.

در حال حاضر بیش از 13000 رشته و گرایش تحصیلی در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های آلمان ارایه می شود. سال تحصیلی آلمان معمولا از ابتدای ماه اکتبر تا پایان سپتامبر سال بعد طول می کشد. سیستم آموزش عالی آلمان به عنوان یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین در اروپا شناخته شده است.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
قلمزن

مهدی

سارا جوادی

با سلام دوست عزیز برای دریافت راهنمایی از مشاورین گروه آتیه آفرینان ، لطفا فرم ارزیابی را پرکرده تا همکاران پس از بررسی شرایط با شما تماس بگیرند.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button