تحصیل پزشکی در آلمان یکی از پر متقاضی ترین رشته های تحصیل در آلمان است. تحصیل در رشته های پزشکی در آلمان به زیر شاخه هایی در علوم پزشکی تقسیم می شود.
یکی از محبوب ترین مکان های تحصیلی به زبان غیر انگلیسی در جهان، کشور آلمان می باشد که مکان ایده آل برای تحصیل در رشته پزشکی است که آموزش هایی با کیفیت عالی با قیمت های مقرون به صرفه را ارائه می دهد.

در این مقاله به طور مفصل در مورد تحصیل پزشکی و شرایط تحصیل در دانشگاه های آلمان توضیح داده ایم. حتما بخوانید و در صورت هرگونه سوال با ما در ارتباط باشید و توسط کارشناسان مجرب مجموعه راهنمایی شوید.

بررسی شرایط تحصیل پزشکی در آلمان

درخواست مشاوره تحصیلی

همراهان عزیز، لطفا برای گرفتن مشاوره تلفنی تحصیلی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پذیرش دانشگاه های پزشکی آلمان

متقاضیانی که چه در ایران و چه در خارج از ایران، دانشگاه رفتند و یا کالج خاصی را طی کردند، این دوره ها هیچ مزیتی جهت ورود به رشته پزشکی در آلمان برای ایشان نخواهد داشت و حتی بالعکس شرایط ورود را سخت تر هم می کند. چون برای ایشان امکان اخذ کالج M-Kurs وجود نداشته و نمی توانند معدل و شرایطشون را بهبود دهند.

لذا به دلیل اینکه این متقاضیان امکان ورود به کالج تجربی را نداشته، بایستی مستقیماً وارد رشته پزشکی شوند و باید برای آن ها پذیرش پزشکی اخذ گردد. این متقاضیان جهت ورود به رشته پزشکی بایستی حداقل دارای شرایط زیر باشند:

  1. داشتن معدل دیپلم و پیش دانشگاهی حداقل بالای 19.5-19
  2. داشتن مدرک زبان آلمانی حداقل B2
  3. درضمن بایستی دوره دانشگاهی گذرانده شده آن ها نیز با معدل بالا باشد.

الزام تک تک موارد بالا جهت اخذ پذیرش قطعی است و در صورت نقص در هر کدام احتمال پذیرش بسیار اندک است. لازم به ذکر است که این دسته از افراد نیز باید در آزمون های ورودی دانشگاه های آلمان برای رشته پزشکی شرکت کنند.
دسته اول این شانس را دارند که با گذراندن دوره تکمیلی یک ساله کالج M-Kurs معدل خود را بالاتر کشیده و شانس قبولی در رشته پزشکی را افزایش دهند.
به دلیل ورود بسیار سخت به این رشته، پیشنهاد می کنیم در کل آمادگی این رو داشته باشند که در صورت عدم موفقیت در این پروسه، رشته دیگری را انتخاب و ادامه تحصیل نمایند و به صورت منحصراً پزشکی را انتخاب ننمایند، چون این انتخاب خالی از ریسک نمی باشد.

مشاوره و تماس
021-72207

نکات مهم جهت پذیرش تحصیل پزشکی آلمان

نکته بسیار مهم در پذیرش تحصیل پزشکی آلمان: پذیرش در کالج یک ساله M-kurs به مفهوم پذیرش پزشکی به هیچ وجه نمی باشد. به دلیل این که دیپلم آلمان 13 ساله بوده هرکسی بر اساس رشته تحصیلی خود بایستی یک سال کالج بگذرانند.

افرادی که رشته آن ها تجربی می باشد باید کالج M-Kurs و افرادی که رشته فنی و مهندسی را انتخاب می کنند، کالج T-Kurs را باید بگذرانند. برای همین پذیرش M-kurs با پذیرش رشته پزشکی بسیار متفاوت می باشد.

طبق شرایط تحصیل در آلمان در رشته پزشکی تا سال های 2005 و 2006، دانشگاه های آلمان هیچ شهریه ای دریافت نمی کردند. اما دریافت شهریه در برخی ایالت های آلمان الزامی شدو میتوان گفت از سال 2007 دانشجویان باید به دانشگاه ها شهریه بپردازند.
در حال حاضر سیزده موسسه در آلمان کمک هزینه های تحصیلی و بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی ارائه می دهند و مبنای ارائه ی این کمک ها یا بورسیه ها اخذ نمرات بالا در دوره ی متوسطه، برای دانشجویان کارشناسی و نمرات خوب در مقطع کارشناسی ارشد و شرکت در سمینارهای این سازمان ها یا نهادهای خاص است.

و نیز هر یک ممکن است دارای شرایط خاص دیگری نیز باشند از جمله: گذراندن حداقل یک مقطع تحصیلی در آلمان و یا مثلا داشتن اقامت حداقل 1 ساله در آلمان. در حال حاضر شرایط تحصیل در رشته ی پزشکی در آلمان موجب شده این گزینه بسیار معتبر بوده و مورد تایید تقریباً همه ی کشورهای دنیا نیز باشد.

پادکست راهنمای تحصیل پزشکی در آلمان

اگر زمان کافی برای مطالعه این صفحه را ندارید حتما این پادکست کوتاه در خصوص راهنمای کلی تحصیل پزشکی در آلمان را گوش کنید.

مهارت های مورد نیاز تحصیل پزشکی در آلمان

شما باید مهارت خوبی در زبان آلمانی داشته باشید و با اخذ نمرات بالا در آزمون های تست داف (TestDaF) یا DSH باید این مهارت را اثبات نمایید. لازم به ذکر هست آزمون DSH در آلمان برگزار میشود و نمره قبولی آن DSH II و نمره قبولی آزمون TESTDAF حداقل 16 معادل C1 هست.
اگر مهارت های زبانی شما آنقدر پیشرفت نکرده تا سن حداکثر 25 سال می توانید در کالج دوره زبان آلمانی شرکت کنید، تا شما را در به دست آوردن مهارت های زبان در سطوح مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آلمان یاری دهید. همچنین نیازمند موارد زیر خواهید بود:

  • حداقل مدرک مورد نیاز برای قبولی در کالج B1
  • مدارک پذیرش در دانشگاه های آلمان/ گواهی دیپلم متوسطه (دیپلم 12 ساله فقط رشته های تجربی و ریاضی فیزیک و در برخی از موارد رشته های دیگر) اگر از کشورهای اتحادیه اروپا (EU) ثبت نام می کنید، گواهی دیپلم شما باید عموما معادل با گواهی دیپلم آلمان محسوب شود.
  • دانش قوی زبان انگلیسی برای درک ادبیات تخصصی. داشتن دانش زبان لاتین نیز مفید است اما الزامی نیست.
  • دانش سطح بالا و گسترده در حوزه های بیولوژی، شیمی، فیزیک، ریاضی و زبان آلمانی

نکته: در برخی مواقع ممکن هست دانشگاه ها از دانشجویان بخواهند که نتایج آزمون testAS exam را نیز ارائه نمایند.

آزمون testAS چیست؟

TestAS آزمونی است برای تشخیص صلاحیت علمی داوطلبان خارجی که قصد تحصیل در آلمان را دارند. از ابتدای ترم زمستانی 2010/2009 ارائه کارنامه TestAS جهت اخذ پذیرش از بسیاری از دانشگاه های آلمان الزامی است و یا به عنوان یک امتیاز مثبت تلقی میشود.

آزمون TestAS از 2 بخش تشکیل شده است. بخش اول مربوط به دروس پایه و بخش دوم مربوط به سوالات دروس اختصاصی در رشته تحصیلی خاص داوطلب می باشد. در این دوره از آزمون سوالات بخش دوم مربوط به رشته های زیر می باشد:

  1. بخش تخصصی اقتصاد
  2. بخش تخصصی مهندسی
  3. بخش تخصصی علوم انسانی و جامعه شناسی
  4. بخش تخصصی ریاضی، انفورماتیک و علوم تجربی
آزمون testAS

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

اگر در یکی از دانشگاه های دولتی هر یک از ایالت های آلمان به جز Baden-Württemberg تحصیل کنید، فقط باید هزینه ی ترمی شامل هزینه های اجرایی و ثبت نام را پرداخت نمایید.
این هزینه معمولا کمتر از 300 یورو (تقریبا معادل با 320 دلار آمریکا) در هر ترم است. با این حال، از سال 2017 به بعد، از ایالت Baden-Württemberg، هر ترم 1500 یورو از دانشجویان خارج از اتحادیه ی اروپا شهریه دریافت می کند.

یعنی حتی در صورت تحصیل در یکی از دانشگاه های دولتی این ایالت، هزینه تحصیل در رشته پزشکی آلمان ممکن است کل دوره 3000 یورو (تقریبا 3.200 دلار آمریکا) شود. دانشگاه های خصوصی نیز هزینه های بسیار بالاتری دریافت می کنند.
شما برای پوشش دادن هزینه های زندگی خود حدود 11.208 یورو نیاز خواهید داشت. اگر چه مخارج بر حسب موقعیت های مکانی مختلف آلمان، متغیر است.

محدودیت سنی جهت تحصیل در رشته پزشکی آلمان

برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های آلمان محدودیتی وجود ندارد ولی نکته مهم و قابل توجه آن است که سفارت آلمان در ایران روی فاصله بین تحصیلات افراد حساسیت دارد.
بنابراین ایران مشاوره به کسانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند توصیه میکند حداکثر تا سن 24 سالگی اقدام به دریافت پذیرش کنند چرا که پس از آن احتمال رد درخواست شما زیاد است.

دوره های پزشکی در آلمان

دوره های پزشکی در آلمان  6 سال و 3 ماه طول می کشد و با یک آزمون دولتی (Ärztliche Prüfung) به پایان می رسد. این مدرک (در صورت قبولی) منجر به اخذ مجوز رسمی برای فعالیت در حرفه ی پزشکی (تصویب) می شود. پس از مراحل زیر تحصیلات در رشته ی پزشکی را به اتمام خواهید رساند:

  • مرحله 1: فاز پیش بالینی

این مرحله 4 ترم (2 سال) به طور می انجامد و در آن  با مفاهیم کلیدی علوم طبیعی و پزشکی آشنا می شوید. این مرحله با اولین آزمون برای اخذ مجوز پزشکی به پایان می رسد.

  • مرحله 2: فاز بالینی

این مرحله، اصلی ترین فاز تحصیل (6 ترم- 3 سال) است که متشکل از دروس اصلی است که در سخنرانی ها، دروس عملی، کارورزی و سمینارها تدریس می شوند.

  • مرحله 3: فاز عملی

فاز اصلی تحصیلی که در مرحله ی قبل عنوان شد، با یک سال عملی ادامه می یابد. این آموزش بالینی یک سال ادامه دارد که طی آن با جنبه های عملی جراحی، پزشکی داخلی و دروس اختیاری آشنا می شوید. این مرحله تجربه های عملی در حین کار را برای آماده سازی دانشجویان برای حرفه ی آینده ی خود آماده می کند.

  • آزمون کشوری دوره پزشکی در آلمان

آخرین مرحله ی تکمیل دوره پزشکی در آلمان گذراندن یک آزمون کشوری است که یک آزمون استاندارد ملی محسوب می شود. بعد از شرکت و قبول شدن در آزمون، می توانید برای مجوز پزشکی (Approbation) درخواست داده و به عنوان یک پزشک دارای پروانه کار مشغول به کار شوید. بعدها ممکن است تصمیم بگیرید که در تخصص خاصی از رشته پزشکی ادامه تحصیل دهید.
که با توجه به اینکه علاقمند به چه تخصصی هستید، ممکن است 4 تا 6 سال دیگر طول بکشد و دوره ی آموزش های پیشرفته ی آن با یک آزمون تخصصی همراه است.

دوره های پزشکی در آلمان

چگونگی پذیرش تحصیل پزشکی در آلمان

متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در آلمان بیشتر از ظرفیت های موجود است. بنابراین فرآیند پذیرش به صورت یک سیاست پذیرش محدود و کاملا منتخبانه سازماندهی می شود که این سیاست به نام numerous clauses (محدودیت در پذیرش) شناخته می شود. NC دو نوع دارد که مورد اول پذیرش در سطح محلی و مورد دوم که در اینجا صدق می کند پذیرش محدود در سطح ملی می باشد.

فرآیند پذیرش در هر دانشگاه برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان متفاوت است. اگر مدارک تحصیلی دانشگاهی خود را از آلمان یا یک مدرسه ی آلمانی خارج از کشور دریافت کرده اید.
و یا اینکه شهروند یکی از کشورهای اتحادیه ی اروپا (یا از لیختن اشتاین، ایسلند یا نروژ) هستید، باید از طریق بنیاد Trust برای پذیرش آموزش های عالی Stiftung für Hochschulzulassung (بنیادی برای پذیرش دانشگاه- وبسایت آن در آلمان است) درخواست دهید. برای رشته های مورد تقاضای دیگر همانند: داروسازی، دامپزشکی، پزشکی و دندانپزشکی نیز همین روال دنبال می شود.

برای ارائه درخواست با استفاده از بنیاد پذیرش دانشگاهی، باید از طریق وبسایتشان ثبت نام نمایید. این کار باعث می شود که بتوانید درخواست خود را ارائه داده و بر وضعیت آن نظارت داشته باشید. همچنین ممکن است نیاز به کامل کردن یک روال ثبت نام آنلاین در وب سایت دانشگاه خود داشته باشید.
همه دانشجویان (غیر ساکن در Eu) باید مطلع شوند که دانشگاه منتخب آن ها عضوی از uni-assist باشد. در صورتی که عضو آن است باید از طریق فرآیند پذیرش مرکزی uni-assist اپلای نمایید. در غیر این صورت باید از طریق خود دانشگاه منتخب اقدام کرده و کپی هایی از اسناد مرتبط را ارائه دهید (برای مثال کپی دیپلم دبیرستان و …)

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی

اگر ترجیح می دهد در مقطع لیسانس یا مقطع ارشد پزشکی در آلمان تحصیل کنید، برخی دوره های انگلیسی زبان هستند که منجر به مدرک تحصیلی به عنوان پزشک نمی شوند.

با این حال، مورد ذکر شده بیشتر در سطح ارشد هستند و فقط 2 مدرک لیسانس به زبان انگلیسی در رشته پزشکی در آلمان وجود دارد. هر دوی این مدارک توسط دانشگاه Jacobs برمن یک دانشگاه خصوصی که هزینه بابت دوره هایش دریافت می کند، تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی در آلمان ارائه می شود.

با این حال در سطح ارشد، 17 مدرک انگلیسی زبان در حوزه ی پزشکی موجود هستند، برخی از آنها رایگان می باشند (تا زمانی که مدرک شما به صورت پیوسته باشد یعنی قبلا در دوره ی لیسانس در رشته ای مشابه تحصیل کرده باشید).


برای مثال، دانشگاه اولم آلمان، مدرک ارشد انگلیسی زبان در رشته ی داروهای مولکولی را بدون هیچ هزینه ای برای دانشجویان EU/EEA ارائه می کند. در نظر داشته باشید که یکی از شرایط ورود دانش آموزان را ملزم می کند که مدرک لیسانس آنها در رشته داروهای مولوکولی سایر رشته هایی با محتوای مشابه باشد.

اشتغال به عنوان پزشک در آلمان بعد از اتمام دوره تحصیل

برای تحصیل پزشکی در آلمان بعد از قبول شدن در آزمون دولتی، به شما پروانه کار پزشکی اعطا می شود و می توانید به عنوان یک پزشک مشغول به کار شوید. مجوز پزشکی دائمی است و در هر جایی از آلمان معتبر است.
اگر ساکن اتحادیه ی اروپا باشید، می توانید بدون نیاز به مجوز کار در آلمان کار کنید و دسترسی مشابهی به بازار کار خواهید داشت.
اگر ساکن خارج از اتحادیه هستید می توانید تا هنگام یافتن کاری مرتبط با تحصیلات خود، مجوز اقامت را حداکثر تا سقف 18 ماه تمدید نمایید. اشتغال به عنوان پزشک در آلمان بعد از اتمام دوره تحصیل امکان پذیر است.

در حال حاضر تقاضای بازار کار آلمان برای پزشکان مخصوصا در نواحی روستایی بسیار بالا است. حداقل حقوق پزشکان در آلمان بسیار خوب است و از 49,000 یورو (معادل با 52,000 آمریکا) در سال شروع می شود. و این مبلغ عموما بسیار بیشتر از حداقل حقوق فارغ التحصیلان در رشته های دیگر است.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در آلمان از مقطع کارشناسی ارشد

با توجه به قانون آموزش و پرورش آلمان، در مقطع کارشناسی پزشکی 12 ترم تمام وقت اجباری وجود دارد که شامل: مرحله ی پیش بالینی، مرحله ی اول (پیش بالینی: 2 سال) و فاز دوم بالینی (3 سال) و یک سال عملی است.

یکی از شرایط تحصیل در رشته ی پزشکی در آلمان اینست که طول دوره حدود 6 سال و در رشته دندانپزشکی 5 سال است. با مدرک پزشکی عمومی که معادل کارشناسی ارشد است افراد فارغ التحصیل می توانند پروانه پزشکی دریافت کنند و در صورت علاقمندی وارد مقطع دکترا شوند و برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا اقدام کنند.

لیست برخی از دانشگاه های پزشکی آلمان

لیست برخی از دانشگاه های پزشکی آلمان به شرح زیر است:

  • دانشگاه پزشکی بنجامین فرانکلین برلین
  • دانشگاه پزشکی بخوم
  • دانشگاه پزشکی بن
  • دانشگاه پزشکی کلن
  • دانشگاه پزشکی یوهان ولفگانگ فرانکفورت
  • دانشگاه پزشکی فردریش الکساندر نورنبرگ
  • دانشگاه پزشکی آلبرت لودویگ فرایبورگ

شرایط مورد نیاز برای Ausbildung آلمان

اگر غیر اروپایی هستید، باید گواهی قبولی امتحان کلاس دوازدهم را داشته باشید. بنابراین حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای متقاضیان از کشورهای غیر اروپایی، دیپلم 12 ساله است است. برخی از شرکت‌ها و مؤسسات آموزشی، علاوه بر مدرک تحصیلی دوازدهم، معیارهای دیگری از جمله شرایط سنی تا زیر 30 سال را نیز دارند.

آوسبیلدونگ آلمان که به عنوان آموزش حرفه‌ای یا کارآموزی نیز شناخته می‌شود، یک مسیر آموزشی و حرفه‌ای رایج در آلمان است. این آموزش‌های مرتبط با حرفه است که شما را به سمت شغل خاصی سوق می‌دهد. آلمان بیش از 300 شغل حرفه‌ای دارد. هر برنامه‌ای نیازمندی‌های متفاوتی دارد، اما می‌توان دوره‌هایی را با تقریباً هر زمینه آموزشی پیدا کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
علیرضا

سلام خسته نباشید من سال آخر دبیرستان هستم (معدل دو سال اولم بالای ۱۸ است) بهتر است من با دیپلم تجربیم تو کالج m-kurs شرکت کنم بعد وارد دانشگاه پزشکی در آلمان بشم یا توی کنکور ایران قبول بشم و چند ترم اینجا بخونم و بعد درخواست پذیرش مستقیم بدهم؟ و یه سوال داشتم، بعد از گرفتن مدرک دیپلم با یه نمره خوب نزدیک ۱۹ میشود آزمون مستقیم داد برای دانشگاه های پزشکی آلمان؟

آتیه آفرینان

با سلام. شما باید با مشاوران ارشد مجموعه صحبت کنید تا بهترین راهکار رو بهتون بدن. لطفا با شماره 02172207 تماس بگیرید.

مریم

سلام ... محدودیت سنی وجود دارد برای پزشکی در المان؟ مدرک قبولی در دانشگاه سراسری دارم

آتیه آفرینان

سلام وقت بخیر. بله این کشور محدودیت سنی دارد نهایت تا 23 سالگی می توانید اقدام کنید، اگر قبولی در رشته های مرتبط داشته باشید هزینه ی کالج رایگان می باشد.

مریم

سلام... آیا برای تحصیل رشته های پزشکی در آلمان سن مطرح هست؟ من قبولی سراسری در رشته

آتیه آفرینان

با سلام. بله نهایت تا 23 سالگی شخص می تواند اقدام کند.

مصطفی

من 22 سالمه دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی دارم اما در دانشگاه سراسری قبول نشدم. آیا واجد شرایط پذیرش در کالج و ر‌شته پزشکی دانشگاه دولتی آلمان هستم؟ در حال آموزش زبان آلمانی هستم و قابل ذکر هست که مشغول تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی هستم. 

سارا جوادی

با سلام برخی کالج ها به شما پذیرش می دهند البته این رو مدنظر داشته باشید که معدل شما و مدرک زبان شما بسیار تاثیرگذاره.

مهدوی نیا

در ضمن من در تهران نیستم . مراحل پیگیری و تکمیل پرونده برای اقدام به تحصیل پزشکی المان را نیز توضیح دهید لطفا

شیوا ساریخانی

با سلام برای تشکیل پرونده می توانید با موسسه تماس حاصل نموده و شرایط را جویا شوید. شماره تماس:02122226777 موفق باشید

مهدوی نیا

با داشتن مدرک دیپلم تجربی از اموزش و پرورش کشور ایران میتوان برای تحصیل در رشته های پزشکی کشور المان اقدام کرد؟ اگه میشه لطفا بصورت کامل توضیح بدینو اینکه همه مراحل اخذ ویزای تحصیلی توسط شما صورت میگیرد؟ایا بعد از اعزام شدن توسط شما پشتیبانی خواهیم شد؟تشکر

شیوا ساریخانی

با سلام دوست عزیز با گذراندن دوره تحصیلی 12 ساله و گرفتن دیپلم نمی توانید وارد دانشگاه های آلمان شوید.برای اخذ ویزای تحصیلی کشور آلمان و همچنین تحصیل در گروه پزشکی کشور آلمان نیاز دارید تا در کنکور سراسری در ایران در رشته مورد نظر خود قبولی کسب نموده و پس از آن وارد کالج های پزشکی در کشور آلمان شوید.در خصوص کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در مقطع کارشناسی کشور آلمان می توانید با موسسه تماس حاصل نموده و از راهنمایی های مشاورین مجرب موسسه آتیه آفرینان ایرانیان بهرمند شوید. شماره تماس:02122226777 موفق باشید

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button