کشور کانادا یک کشور سرزنده و در حال رشد می باشد و تحصیل در مدارس کانادا در سطح بالایی قرار دارد و موقعیت های خوبی را برای دانشجویان بومی و افراد خارجی به وجود می آورد.

تحصیل در کانادا از سن 6 تا 18 سالگی اجباری می باشد و به طور کلی سن تحصیلی برای دانش آموزان در مدارس کشور کانادا  از سن 4 سالگی در مقطع مهد کودک شروع می شود.

و سپس از سن 6 تا 13 سالگی بچه ها وارد مدرسه ابتدایی می شوند که از کلاس اول تا هشتم را در بر می گیرد. سپس دانش آموزان در کشور کانادا وارد دبیرستان می شوند و از کلاس 9 تا 12 را در آنجا تحصیل خواهند کرد.

حتما بخوانید: مهاجرت به کانادا

تحصیل در مدارس کشور کانادا

لازم به ذکر است که فرزندان اتباع خارجی بدون نیاز به داشتن کارت اقامت دائم پدر و مادر می توانند از مهد کودک تا دبیرستان در مدارس دولتی کشور کانادا تحصیل کنند.
با داشتن ویزای همراه کشور کانادا برای پدر و مادر آنها می توانند به عنوان همراه فرزند به مدت 6 ماه به طور پیوسته در کنار فرزندان خود حضور داشته باشند و در صورت نیاز این مدت تا 18 ماه متوالی قابل تمدید می باشد. وظایف قیم دانش آموز به شرح زیر می باشد:

  1. حضور در مدرسه در روز ثبت نام
  2. شرکت در جلسات دوره ای مدرسه
  3. حضور در مدرسه به هنگام اضطرار بیماری یا حادثه احتمالی برای دانش آموز

مدارس کشور کانادا به ویژه مدارس استان اونتاریو با تنوع فرهنگی بسیار که در دنیا منحصر به فرد است همواره دانش آموزان خارجی را از تمامی کشورها با آغوش گرم پذیرا می باشند.
به طور خاص، تحصیل در مدارس شهر تورونتو کانادا تجربه ای پر ارزش با مزایای بسیار خواهد بود. تورونتو شهری زیبا، پاکیزه و امن است که در آن دانش آموزان علاوه بر یادگیری دروس مدرسه در کلاسهایی از نظر کیفی طراز اول، با فرهنگ های دیگر نیز آشنا شده و با یافتن دوستان جدید به دید جدیدی از زندگی و دنیا دست خواهند یافت.

کادر آموزشی در مدارس تورونتو با تمامی نیاز های یک دانش آموز خارجی برای تطابق با کشور جدید آشنا می باشند. همیشه در مدارس تورونتو معلمین و سایر کارمندان را طوری استخدام می کنند که هر کدام از آنها به یک زبان خارجی مسلط باشد تا بتوانند به دانش آموزان خارجی در زمینه درسی و یا مشکلات شخصی راهنمایی و کمک ارائه کنند.
دانش آموزان خارجی پس از ورود به کشور کانادا ابتدا یک امتحان ساده خواهند داشت که بیشتر برای سنجش زبان انگلیسی آنها می باشد.
اگر نتیجه این تست نشان بدهد که دانش آموز نیاز به تقویت زبان انگلیسی خود دارد، آنها را به کلاسهای انگلیسی به عنوان زبان دوم خواهند فرستاد.

مزایای تحصیل در مدارس کشور کانادا

مزایای تحصیل در مدارس کشور کانادا به شرح زیر می باشد:

  • عدم نیاز یه داشتن مدرک زبان و یادگیری زبان در مدارس در حین تحصیل در کانادا
  • امکان بهره گیری از بهترین امکانات آموزشی
  • تحصیل فرزندان در یکی از امن ترین کشورهای دنیا
  • امکان همراهی والدین به صورت همزمان با فرزند که اصطلاحا به آن ویزای همراه نیز گفته می شود وجود دارد که همراه می تواند  برای ویزای موقت کانادا که یکی از شاخه های ویزای توریستی می باشد اقدام نماید و به عنوان قیم مدت آنرا تمدید نماید.
مزایای تحصیل در مدارس کشور کانادا

شرایط تحصیل در مدارس کشور کانادا برای افراد خارجی

از جمله شرایط تحصیل در مدارس کشور کانادا برای افراد خارجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن حداقل 4 سال سن
  • داشتن قیم در کشور کانادا
  • داشتن ویزای دانش آموزی کانادا
  • داشتن پشتوانه مالی مناسب از سوی پدر و مادر برای پرداخت شهریه مدارس و مخارج روزمره زندگی در کشور کانادا
  • اگر فرزند فرد هم اکنون در مدرسه مشغول به تحصیل است، ارائه سوابق تحصیلی و توصیه نامه از مدرسه لازم است.

انواع مدارس در کشور کانادا

مدارس کشور کانادا در یک دسته بندی کلی به 3 دسته تقسیم بندی می ‌شوند و هر یک از این مدارس  محصلین مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را پذیرا خواهند بود. در ادامه قصد داریم با انواع مدارس در کشور کانادا آشنا شویم که شرح زیر می باشند :

مدارس دولتی کشور کانادا:

مدارس دولتی کشور کانادا با بودجه فدرال و طبق قوانین استانی اداره می‌ شوند. تحصیل در مدارس دولتی کشور کانادا برای فرزندان شهروندان کانادایی و یا دارندگان اقامت دائم کانادا رایگان است.
ولی دانش‌آموزان خارجی برای تحصیل در مدارس دولتی کانادا باید شهریه پرداخت کنند. هر مدرسه دولتی در کشور کانادا بسته به امکانات خود، شرایط ویژه‌ای برای تحصیل در مدارس کانادا ارائه می‌دهد و بر همین اساس رتبه بندی شکل می‌گیرد.

انواع مدارس در کشور کانادا

مدارس خصوصی کشور کانادا:

مدارس خصوصی کشور کانادا نوع دیگری از مدارس روزانه در این کشور به حساب می آید که چه از نظر ساختار و چه از منظر نحوه آموزش با مدارس دولتی تفاوت‌ های بنیادین دارند. مهمترین تفاوت مدارس خصوصی کانادا با مدارس دولتی، هزینه تحصیل است.
تفاوتی نمی ‌کند فرد شهروند کانادایی باشد و یا کارت دائم این کشور باشد. برای تحصیل فرزندان در مدارس خصوصی و یا غیر انتفاعی کانادا باید شهریه پرداخت کرد. تفاوت برجسته دیگر مدارس خصوصی کانادا با مدارس دولتی، سخت ‌گیری بیشتر و هدفمند بودن آموزش در آنها می باشد.

سیستم آموزشی مدارس خصوصی کشور کانادا به گونه‌ای است که با ارائه حجم بالای تکالیف با هدف هموار ساختن مسیر ورود به دانشگاه فشار مضاعفی بر دانش آموز وارد می‌کنند. حدود 5 درصد دانش آموزان کشور کانادا در مدارس خصوصی تحصیل می‌کنند و اخذ پذیرش تحصیلی مدارس خصوصی در کانادا کمی دشوارتر از مدارس دولتی می باشد.
مدارس خصوصی کشور کانادا هر یک بسته به استان و امکانات خود فلسفه آموزشی مختص به خود دارند و به عنوان مثال برخی از آنها بر هنر و موسیقی متمرکز هستند و برخی دیگر بر تقویت مهارت‌ های هوش اجتماعی تاکید دارند.

مدارس شبانه روزی کشور کانادا :

مدارس شبانه روزی کشور کانادا، مدارسی می باشند که دانش آموزان کل سال تحصیلی را در داخل مدرسه اقامت دارند. دانش ‌آموزان مدارس شبانه روزی در کانادا عموما تنها آخر هفته‌ ها و یا در تعطیلات آخر سال به خانه خود باز می‌ گردند.

دانش آموزان مدارس شبانه روزی در کانادا طول روز را در سر کلاس و شبها در خوابگاه زندگی می ‌کنند که البته این خوابگاه ‌ها از استانداردهای بسیار بالایی  برخوردار می باشد. بیشتر مدارس خصوصی کانادا از نوع شبانه روزی می باشند که امکانات و شرایط ویژه‌ای را برای دانش آموزان فراهم می‌ کنند.

مدارس شبانه روزی کشور کانادا

و از آنجایی که مربیان و معلمان نیز بعد از پایان ساعات درس در کنار دانش آموزان می ‌مانند دانش آموزان را در تمام طول سال تحت نظارت و برنامه‌ ای مشخص حفظ می‌ کنند. آنچه مهمترین مزیت تحصیل در مدارس شبانه روزی کشور کانادا، بی‌ تردید تقویت روحیه زندگی گروهی و بالا بدن سطح سازگاری و زندگی اجتماعی است.

دانش آموزان در اینگونه مدارس برای زندگی در اجتماع آماه می‌ شوند و زندگی گروهی با تمامی الزامات و محدودیت‌ های آن را می ‌آموزند. یکی دیگر از مزایای تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا، فراگیری و تقویت سریع زبان انگلیسی و فرانسه می باشد.
کشور کانادا کشوری با 2 زبان رسمی انگلیسی و فرانسه می باشد و تحصیل در مدارس کانادا، فرصتی مناسب برای تقویت این دو زبان خواهد بود.

شرایط و ساعات مدرسه در کشور کانادا

سال تحصیلی در کشور کانادا معمولا از هفته اول سپتامبر شروع شده و تا پایان ژوئن (10 ماه) ادامه دارد. مدارس کمی وجود دارد که در تمام سال به آموزش خود ادامه دهند و سال تحصیلی برخی از آنها از اواسط آگوست تا انتهای می ادامه دارد.

تاریخ تعطیلات مدارس از قبل توسط مدرسه اعلام می شود و این کار باعث می شود که والدین زمان بسیار زیادی برای برنامه ریزی تعطیلات خانوادگی در زمان تعطیلی رسمی مدارس داشته باشند.

مدارس ابتدایی کشور کانادا معمولا از ساعت 8:30 دقیقه صبح شروع شده و تا 3 یا 3:30 دقیقه بعد از ظهر با یک ساعت برای نهار ادامه می یابد. معمولا دو زنگ تفریح 15 دقیقه ای وجود دارد که به دانش آموزان اجازه می دهد تا از فشار بین کلاس ها دور شوند و باعث می شود که معلم نیز استراحت کنند.

شرایط و ساعات مدرسه در کشور کانادا

در دبیرستان های کشور کانادا ساعت ها معمولا از 8:30 صبح تا 2:30  می باشد. فعالیت های فوق برنامه و ورزش ها بعد از ساعات مدرسه در کشور کانادا برنامه ریزی شده اند. کلاس های مدارس دولتی کشور کانادا از دوشنبه تا جمعه برگزار می شوند و هیچ درسی در روز شنبه یا یکشنبه ارائه نمی شود.

کشور کانادا همچنین دارای مدارسی به صورت نیمسالی است که به جای اینکه 8 مبحث استاندارد در طول سال تدریس شود، 4 مبحث همراه با روزانه یک درس طولانی در هر مبحث (معمولا 70 دقیقه) تدریس می شود.

دانش آموزان در کشور کانادا بر اساس سن پایه ‌بندی می ‌شوند و این پایه بندی مقاطع تحصیلی در مدارس کانادا را تعیین می‌کنند. تحصیل در مدارس کانادا از سن 5 سالگی آغاز و تا 17 سالگی ادامه خواهد داشت و مجموعا ۱۲ پایه تحصیلی وجود دارد.
به عنوان مثال کودکان 6 ساله، محصل پایه دوم نامیده می ‌شوند و دانش آموزان ۱۱ ساله، دانش آموز پایه ششم و دانش آموز 17 ساله، محصل پایه دوازده است.

  • ابتدایی (پایه 1 تا 6 از 6 تا 11 سال)
  • راهنمایی یا در اصطلاح کانادایی Junior Secondary (پایه 7 تا 9 از 12 تا 14 سال)
  • دبیرستان یا اصطلاحا Senior Secondary (پایه 10 تا 12 از 15 ال 17 سال)

تحصیل در مدارس کشور کانادا به صورت اجباری از 6 سالگی آغاز و در 17 سالگی با پایان مقطع دبیرستان به پایان می ‌رسد که در اصطلاح به آن مقاطع تحصیلی پایه گفته می‌ شود. فارغ التحصیلان مقاطع پایه از 18 سالگی تحصیل در کالج و یا دانشگاه‌ های کانادا را شروع می‌ کنند.

شرایط و ساعات مدرسه در کشور کانادا

آموزش پیش دبستانی در کشور کانادا

آموزش پیش دبستانی در کشور کانادا ، تمام تحصیلات رسمی و غیر رسمی قبل از 5 سالگی (هنگامی که تحصیل اجباری شروع می شود) را در بر می گیرد که این آموزش ها شامل برنامه های خردسالان و کودکان، مهدکودک ها و کودکستان ها است.

حضور در مدارس کشور کانادا برای کودکان زیر 5 سال زمانی که پیش دبستانی ها و مهدکودک ها خصوصی هستند، اجباری نیست. با این حال، کودکستان بخشی از سیستم آموزش دولتی می باشد و برای کودکانی که در اول سپتامبر، هنگام شروع سال تحصیلی، به سن 5 سالگی می رسند، اجباری است.

آموزش پیش دبستانی در کانادا

کودکان بعد از رسیدن به 5 سالگی در اول سپتامبر باید مدرسه را شروع کنند. اولین سال های آموزش اجباری در کشور کانادا، آموزش ابتدایی یا دبستان می باشد که مدارس ابتدایی معمولا مختلط هستند و معمولا تا 11 سالگی (پایه های اول تا ششم) تا زمان رفتن به دبیرستان (سال های اول) در آنجا حضور دارند. در برخی مناطق دانش آموزان تا 13 سالگی تا پایه هشتم، قبل از حضور در سال های ارشد دبیرستان  در آنجا حضور می یابند.

برنامه درسی مدارس با توجه به سازمان و اهداف آموزشی هر مدرسه و انجمن محلی متغیر می باشد. ارتقا از یک پایه به پایه بعدی بر اساس آزمون ها صورت می گیرد و کودکی که عملکردش ضعیف است، ممکن است نیازمند تکرار آن پایه باشد.

در حالیکه ممکن است به یک دانش آموز با استعداد اجازه جهش به پایه های بعدی داده شود. مدارس ابتدایی دستورالعملی برای مهارت های پایه خواندن، نوشتن و ریاضیات و همچنین تاریخ، جغرافیا، صنایع، موسیقی، علوم، هنز و تربیت بدنی ارائه می کنند.

زبان فرانسوی و برخی زبان های خارجی که قبلا فقط در دبیرستان ها تدریس می شدند، اکنون در برخی نواحی در سال های آخر مقطع ابتدایی نیز تدریس می شوند و در صورت تمایل، فرزند آنها می تواند در کودکستان یا پایه اول به برنامه اولیه فرانسه نیز وارد شود.

توصیه موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در کانادا ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در کانادا ” است.

آموزش پیش دبستانی در کانادا

تحصیل در مدارس متوسطه کشور کانادا

مدارس متوسطه در کشور کانادا برای دانش آموزان بین 12 تا 18 سال (پایه های 7 تا 12) است که این دوره در دبیرستان گذرانده می شود و ممکن است به دو بخش جونیور و سنیور (ارشد) تقسیم شود که در ساختمان های متفاوت یا حتی در مکان های مجزایی برگزار می شوند.

دبیرستان های کشور کانادا به دو قسمت جونیور (Junior high) برای افراد 12 تا 14 سال (پایه های 7 تا 9) و کلاس های سنیور برای افراد 15 تا 17 سال (پایه های 10 تا 12) تقسیم می شوند.

سیستم آموزشی دبیرستان ‌های کشور کانادا به این نحو است که در سال 10 و 11 و 12 دبیرستان در کانادا، دانش آموزان تعدادی دروس اجباری و تعدادی دروس انتخابی می گذارنند.
هر دانش آموز برای فارغ التحصیل شدن ملزم به گذراندن مجموع 80 واحد درسی در طول این سه سال است. گذراندن این 80 واحد با تنوع بسیار بالا برای دانش آموزان دبیرستان های کانادا ممکن بوده و آنها شانس های زیادی برای انتخاب دروس بر اساس اهداف آینده خود دارند.

تحصیل در دبیرستان‌ های کشور کانادا نه تنها دانش آموز را از نظر علمی در سطح بالایی قرار می دهد بلکه بر مهارت های اجتماعی، هنری، موسیقی و ورزش و ارتباطات نیز تمرکز دارد و باعث می شود فارغ التحصیلان دبیرستان ‌های کانادا چند بعدی بوده و چشم انداز بهتری برای زندگی و کار داشته باشند.
دبیرستان ‌های کشور کانادا جز بهترین دبیرستان های دنیا بوده و سالیانه دانش آموزان بی شماری برای تحصیل در دبیرستان‌ های کانادا راهی این کشور می شوند.

برخی از دروس دبیرستان ‌های کانادا به شرح زیر می باشد:

دروس سال ۱۰ دبیرستان در کانادا :

  • انگلیسی
  • ریاضیات
  • اجتماعی
  • علوم
  • برنامه ریزی
  • شرکت در آزمون نهایی استان
تحصیل در مدارس متوسطه کشور کانادا

دروس سال 11 دبیرستان در کانادا

  • انگلیسی
  • ریاضیات
  • اجتماعی
  • علوم

پس از اتمام دبیرستان در کانادا، دانش آموزان یکی از راه های زیر را انتخاب می کنند:

  • ورود به بازار کار
  • انجام کارهای اکتشافی مانند سفر به دور دنیا و زندگی در کشورهای دیگر
  • کار به صورت داوطلبی برای تقویت رزومه
  • ادامه تحصیل در کالج یا دانشگاه ها یا موسسات فنی و حرفه ای کانادا

هزینه تحصیل در مدارس کشور کانادا

هزینه تحصیل در مدارس دولتی در کانادا عبارتند از :

  • 13000 دلار کانادا برای تحصیل در مقطع دبستان
  • 14500 دلار کانادا برای تحصیل در مقطع دبیرستان

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی کانادا از 30000 دلار کانادا به بالا می باشد.

نکته : اگر دانش آموز به هر دلیلی از نیم سال اول تحصیلی در کانادا باز مانده باشد امکان تحصیل در نیم سال دوم نیز وجود دارد و به این ترتیب فرد نیمی از مبلغ شهریه مدرسه را پرداخت خواهد کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

لیست مشاغل مورد نیاز در ایالت کبک کانادا لیست مشاغل مورد نیاز در ایالت کبک کانادا

مهاجرت به ایالت کبک کانادا ،یکی از روش های مهاجرت به کانادا می باشد که طرفداران زیادی دارد ....

نظرات کاربران
Call Now Button