تحصیل در مدارس کشور چین

کشور چین ، پرجمعیت ترین کشور جهان است که روز به روز به نرخ افراد با سواد این کشور افزوده شده است . نظام آموزشی کشور چین شامل مقاطع آموزش ابتدایی ، مقدماتی و تکمیلی متوسطه و آموزش عالی می باشد . آموزش مقاطع ابتدایی و مقدماتی و تکمیلی متوسطه اجباری است . کودکان رده سنی 6 سال بدون در نظر گرفتن جنسیت ، ملیت و نژاد از برنامه های آموزش رایگان بهره مند می شوند . در صورت شرایط خاص ، با ضمانت خانواده سن آموزش کودک به 7 سالگی بر می گردد. در کشور چین ، گذراندن آموزش پایه 9 ساله اجباری می باشد . یعنی هر دانش آموز می بایست حداقل مدت زمان 9 سال به مدرسه برود . دانش آموزان در کشور چین مستلزم گذراندان دوره ابتدایی و مقدماتی متوسطه بوده و پس از قبولی در آزمون های کلیه مقاطع از حق ورود به دانشگاه برخودار می شوند . جهت ورود به مراکز آموزش متوسطه فنی و حرفه ای نیز قبولی در آزمون ورودی الزامی می باشد . در کشور چین ، توسعه نظام آموزشی در اولویت قرار دارد . سیاست مربوط به پیشرفت کشور چین بر مبنای آموزش پایه و رایگان به دانش آموزان به مدت 9 سال به اصلاح نظام آموزشی کشور منجر شده است . در این مقاله قصد داریم بیشتر به موضوع تحصیل در مدارس کشور چین بپردازیم .

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در چین ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در چین ” است .

برای بر آوردن نیازهای آموزش پایه هر کودک چینی ملزم به گذراندن برنامه های آموزشی 5 ساله در مدارس ابتدایی و 4 ساله در مراکز مقدماتی متوسطه و یا 6 سال در مدارس ابتدایی و 3 سال در مراکز مقدماتی متوسطه می باشد. در برخی مناطق کشور اجرای کامل این قانون امکان پذیر نبوده است از این رو در قوانین جدید کشور چین به 3 منطقه شهر ها و نواحی که از لحاظ اقتصادی پیشرفت کرده اند، شهرهای کوچک و روستاها و مناطق محروم تقسیم می شود. در هر یک از این مناطق شرایط گوناگونی جهت اجرای برنامه های آموزش پایه حاکم می باشد . در مناطق پیشرفته این آموزش کاملا اجرا می شود . اجرای آموزش پایه برمبنای عدم رشد اقتصادی انجام می شود و اجرای آن یک هدف و نه واقعیت است.غیر از آموزش پایه، تحصیلات برمبنای شایستگی ها و با هزینه تامین شده از سوی دولت و منابع خصوصی انجام می شود.

مدارس کشور چین به 4 دوره تقسیم می شوند که عبارتند از :

  1. مدرسه ابتدایی برای دانش آموزان 6 تا 11 سال که 6 سال از تحصیلات اجباری انها را پوشش می دهد.
  2. دانش آموزان پس از مدرسه ابتدایی می توانند در مقطع راهنمایی تحصیل خود را ادامه دهند .
  3. سپس آنها حق انتخاب دارند که در دانشگاه شرکت کنند یا وارد محیط کار شوند
  4. اگر دانش اموزان قصد ادامه تحصیل داشته باشند به مدارس ارشد می روند که مانند دبیرستان در آمریکا است

 

تحصیل در مدارس کشور چینمقطع پیش دبستانی در کشور چین

مقطع پیش دبستانی در کشور چین معمولا از سن 3 سالگی شروع شده و در سن 6 سالگی به پایان می رسد و در چین به دوره تحصیلات کودکستان شناخته می شود که به 3 دوره تقسیم می شود :

  • زیابان (کودکستان پایین تر) : برای کودکان 3 تا 4 ساله
  • ژانگبان (کودکستان میانی) : برای کودکان 4 تا 5 سال
  • دابان (کودکستان بالاتر) : برای کودکان 5 تا 6 سال

کودکستان های کشور چین در طول روز 3 وعده غذایی به بچه ها می دهند و بچه ها بیشتر وقت خود را در خارج و داخل کودکستان مشغول بازی هستند. اکثر معلم های مهد از مدارس مهد کودک استخدام می شوند و نوازندگی و رقص آنها خوب است و مسئول نگهداری از بچه ها می باشند .

تحصیل در مدارس کشور چین

تحصیل در مدارس کشور چین

تحصیل در مدارس کشور چین – مقطع پایه در کشور چین

مقطع پایه در کشور چین از مدارس ابتدایی ، مدارس راهنمایی ، و دبیرستان و مدرسه فنی حرفه ای تشکیل شده است . دوره راهنمایی و دبیرستان در چین دوره 9 سال تحصیل اجباری نامیده می شوند.

شما می توانید برای مهاجرت به چین مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به چین ” را مطالعه فرمایید .

تحصیل در مدارس کشور چین – مقطع ابتدایی در کشور چین

مقطع ابتدایی در کشور چین از سن 6 سالگی شروع می شود و در سن 12 سالگی به پایان می رسد . دانش آموزان طبق قانون 9 سال تحصیل اجباری کاملا تحت آموزش رایگان قرار دارند در نتیجه آنها ترجیح می دهند که این دوره را برای راحتی در منطقه سکونت خود بگذرانند . سیستم مدرسه ابتدایی کمی بین مناطق روستایی و شهری چین متفاوت می باشد.. مدارس ابتدایی در مناطق شهری 6 مرحله دارند و در برخی مناطق روستایی 5 مرحله دارند. امتحان ورودی از مدارس ابتدایی به راهنمایی از سال 1990 در شهرها لغو شد.برنامه درسی در مدارس ابتدایی شامل چینی ، ریاضی ، انگلیسی ، تربیت بدنی ، موسیقی ، طراحی ، علوم ، اخلاق واصول اخلاق است و اگرچه در بیشتر مناطق روستایی صرفا زبان چینی ، ریاضی و تربیت بدنی تدریس می شوند.

تحصیل در مدارس کشور چین – مقطع راهنمایی در کشور چین

مقطع راهنمایی در کشور چین مقطع راهنمایی معمولا از سن 13 سالگی شروع می شود و در 15 سالگی به پایان می رسد. در شهرها برای دانش آموزان 3 راه وجود دارد که بتوانند از دوره ابتدایی وارد دوره راهنمایی شوند :

  • توسط سیستم تخصیص کمک کامپیوتری : یعنی دانش آموزان به صورت تصادفی در کلاسهای راهنمایی پخش می شوند که تمامی کلاسها برای همه یکسان هستند.
  • انتخاب مدرسه : بیشتر والدین مدارس مجهز را برای فرزندان خود ترجیح می دهند
  • اصل مجاورت : یعنی دانش آموزان ترجیح می دهند وارد مدرسه ای راهنمایی در نزدیکی محل سکونت شوند.

برنامه درسی مدارس راهنمایی شامل زبان چینی، ریاضی ، انگلیسی، فیزیک، شیمی، تاریخ، سیاست، جغرافیا، زیست شناسی، تربیت بدنی، فناوری اطلاعات، موسیقی، و طراحی می باشد که همچنین با تجربه کار عملی اطراف مدرسه ترکیب شده است . دانش آموزانی که نمره نهایی تمامی دروس آنها بالای 60 شود می توانند از دوره راهنمایی فارغ التحصیل شوند و می توانند به مدرسه دبیرستان راه پیدا کنند و افرادی که رد می شوند یک سال دیگر مجددا در همان سطح میمانند.

تحصیل در مدارس کشور چین – مقطع دبیرستان در کشور چین

مقطع دبیرستان در کشور چین معمولا از سن 16 سالگی شروع می شود و در سن 18 سالگی به پایان می رسد. دانش آموزان فارغ التحصیل دوره راهنمایی می تواننند وارد دوره دبیرستان یا مدرسه فنی حرفه ای شوند. با توجه به شهریه ، بیشتر دانش آموزان از مناطق روستایی تحصیل در مدارس فنی حرفه ای را انتخاب می کنند که بتوانند به محض فارق التحصیلی وارد عرصه کار شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در چین می توانید مقاله ” تحصیل در چین ” را مطالعه فرمایید .

مدارس دبیرستانی بسیار میان شهرهای چین محبوب است زیرا بیشتر والدین امیدوار هستند که فرزندان آنها وارد دانشگاه شوند. معمولا فقط آنهایی که نمرات بالایی در آزمون کتبی کسب کنند می توانند وارد مدارس ارشد شوند. مدارس ارشد شامل 3 مرحله می باشند که عبارتند از : مرحله اول در ارشد اول ، مرحله گذرا در ارشد دوم ، ازمون ورودی اماده سازی دانشگاه در ارشد سوم. برنامه درسی مدرسه دبیرستانی شامل زبان چینی، ریاضی، انگلیسی (زبانهای روسی و ژاپنی در برخی مناطق شهری ) ، فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی، جغرافیا ، تاریخ ، اخلاق و اصول اخلاق ، تربیت بدنی ،سلامت و فناوری اطلاعات می باشد .

دانش اموزان مقاطع بالا بیشتر وقت خود را مطالعه می کنند و کمتر استراحت می کنند به این امید که آزمون ورودی دانشگاه را که هر سال در ماه ژوئن برگزار می شود با موفقیت پشت سر بگذرانند.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل در چین تحصیل در چین

تحصیل در چین می تواند موفقیت خوبی برای افرادی باشد که قصد تحصیل با هزینه های مناسب در یکی...

تحصیل پزشکی در چین تحصیل پزشکی در چین

همانطور که می دانید تحصیل پزشکی این روزها به علت شرایط خوب درآمد بسیار حائز اهمیت شده است . ...

مهاجرت به چین مهاجرت به چین

مهاجرت به چین و روش های اقامت در چین در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به چین از طر...

نظرات کاربران
Call Now Button