کشور مجارستان در مرکز قاره اروپا واقع شده است و به پایتخت بوداپست می باشد. این کشور به دلیل برخورداری از سیستم آموزشی عالی با کیفیت، تاریخ شگفت انگیز و مکان های زیبایش معروف است و یکی از محبوب ترین مکان ها برای تحصیل در خارج از کشور می باشد.
تحصیل در مدارس کشور مجارستان در مقاطع پیش دبستانی ، ابتدایی و دبیرستان صورت می پذیرد. در این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد تحصیل در مدارس کشور مجارستان در این مقاطع آشنا شویم.

توصیه موسسه آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در مجارستان، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در مجارستان ” است.

تحصیل در پیش دبستانی کشور مجارستان

در کشور مجارستان تحصیل کودکان از دوره پیش دبستانی شروع می شود که بین 3 تا 7 سال است و سال آخر برای تمام کودکان اجباری می باشد.
به طور متوسط کودکان کشور مجارستان کمی بیش از 3 سال را در این مقطع می گذرانند که این میزان ، بالاترین نسبت مشارکت کودکان در مقطع پیش دبستانی در میان کشورهای اروپایی است.

تحصیل در مدارس ابتدایی کشور مجارستان

پس از مقطع پیش دبستانی، مقطع ابتدایی آغاز می شود که شامل دو دوره است که عبارتند از: مقطع ابتدایی سطح  اول که 4 سال طول می کشد و سپس دانش آموزان وارد مقطع ابتدایی سطح دوم می شوند که عمدتا یک دوره 4 ساله است ولی در برخی از دبستان ها سطح دوم می تواند شامل دوره های 2 تا 3 ساله نیز باشد.

نظام آموزشی کشور مجارستان در مقطع دبستان، تحصیلات دوره اول نامیده می شود و دانش آموزان سنین 7 تا 14 سال را شامل می شود که طبق متد اروپایی خود به 8 سطح تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

  • سطح اول شامل کودکان سنین 6 تا 7 ساله
  • سطح دوم شامل کودکان سنین 7 الی 8 ساله
  • سطح سوم شامل سنین 8 تا 9 سال
  • سطح چهارم برای سنین 9 الی 10سال
  • سطح پنجم شامل دانش آموزان 10 تا 11 سال
  • سطح ششم شامل نوجوانان سنین 11 الی 12 سال
  • سطح هفتم شامل سنین 12 تا 13 سال
  • سطح هشتم شامل محدوده سنی 13 الی 14 سال

تحصیل در دبیرستان های کشور مجارستان

تحصیل در مدارس مجارستان در مقطع دبیرستان اختصار سطح 2 و سطح 3 نامیده می شوند که اگر بر طبق نظام آموزش ایران معادل دوره اول دبیرستان، دوره دوم دبیرستان و پیش دانشگاهی است . نظام آموزشی مجارستان منطبق با نظام آموزشی اروپا بوده و سنین 16 تا 18 سال را شامل می شود.
معمولا ویزای همراه مجارستان برای مقطع دبیرستان نیز صادر نمی شود مگر در صورت موافقت اداره مهاجرت مجارستان در شرایط خاص.

پس از مقطع ابتدايی، دانش‌ آموزان وارد مقطع دبيرستان می ‌شوند که در نظام آموزشی مجارستان از تنوع چشمگيری برخوردار است و می ‌تواند شامل دوره ‌های 4، 5 ، 6 و 8 ساله شود.
بسته به نوع دوره، دانش‌ آموزان از سن 10، 12 يا 14 سالگی وارد دبيرستان شده و تا 19 -18 سالگی در اين مقطع ادامه تحصيل می ‌دهند . این مقطع علاوه بر دبيرستان ‌ها، شامل مدارس متوسطه فنی حرفه ‌ای با طول دوره 4 ساله و هنرستان های فنی حرفه ‌ای با طول دوره 2 تا 4 ساله می باشد كه تنوع گوناگونی داشته و پذيرای دانش‌ آموزان 14 تا 20 ساله است.
برخی از اين هنرستان ‌ها و مدارس فنی حرفه ‌ای، صرفاً ويژه دانش ‌آموزانی می باشند كه توانايی تكميل مقاطع پايين ‌تر را نداشته و يا با مشكلات خاصی در برخی دروس پايه (نظير خواندن، نوشتن يا حساب) مواجه بوده ‌اند. پس از اتمام دبيرستان يا هنرستان ‌ها و مدارس فنی حرفه‌ ای، به دانش‌ آموزان مدرک ديپلم متوسطه داده می شود . به طور كلی تحصیل در مجارستان تا سن 18 سالگی اجباری است.

3 نوع مدرسه در مجارستان متوسطه وجود دارد که عبارتند از :

  1. Gimnázium (این مدرسه دانشجویان را برای تحصیلات عالی آماده می کند و حداقل 2 زبان خارجی را آموزش می دهند)
  2. Szakközépiskola (مدرسه فنی حرفه ای می باشد و همچنین برای تحصیلات عالی آماده می کند)
  3. Szakmunkásképzo Szakiskola (هنرستان فنی حرفه ای)

لازم به ذکر است که برای پذیرش در یک دانشگاه یا کالج در مجارستان، دانش آموزان باید شرایط خاصی را برای ورود داشته باشند. شرایط تحصیل در مدارس کشور مجارستان به طور عمده شامل دیپلم دبیرستان یا مدرک کارشناسی (برای یک برنامه کارشناسی ارشد)، اثبات مهارت زبان و امتحان ورودی می باشد . هر دو دیپلم و رونویسی از مطالعات قبلی فرد باید به زبان مجارستانی یا انگلیسی ترجمه شود.

شرایط تحصیل در مدارس کشور مجارستان

آزمون ورودی جهت تحصیل در مجارستان فقط بخشی از شرایط ورود برای برخی دوره های خاص در این کشور می باشد. اگر فردی قبلا آزمون سراسری در کشور خود نداده و یا تحصیلات خود را تمام نکرده یا دانشجوی اروپایی نیست، احتمالا باید در یک دوره آمادگی در موسسه ای که علاقه مند است، قبل از درخواست تحصیلی خود ثبت نام کند. این دوره ها حدود 2 ترم می باشد و دانشجویان هزینه های تحصیلی را که بستگی به برنامه و موسسه دارند پرداخت می کنند.

دانش آموزان در کشور مجارستان بر اساس مطالعات قبلی خود در هنگام درخواست برای یک محل در یک موسسه عالی رتبه بندی می شوند. این رتبه بندی طبق GPA دانش آموز (میانگین نمره درجه) از مطالعات قبلی و گاهی اوقات تجربه کار در صورت درخواست برای برنامه های خاص انجام می شود.

شما می توانید برای مهاجرت به مجارستان مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به مجارستان ” را مطالعه فرمایید.

مراحل پذیرش و ثبت نام در مدارس بین المللی کشور مجارستان با توجه به هر مدرسه متفاوت است. فضای ثبت نام معمولا محدود می باشد و اولویت با دانش آموزان بر اساس ملیت آنها است. هزینه تحصیل براساس استانداردهای محلی گران می باشد ولی استانداردهای بالا را برای یادگیری فراهم است. این مدارس دارای کلاس های کوچک، امکانات درجه اول و کلاس های فوق برنامه است.

زبان تحصیل در مدارس کشور مجارستان

زبان تحصیل در مدارس کشور مجارستان ، به زبان مجارستانی می باشد و در میان موضوعات آموزش داده شده یک یا دو زبان خارجی، معمولا انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی نیز است.

تحصیل در مدارس بین المللی کشور مجارستان

مدارس بین المللی راه حلی مناسب برای دانشجویان مهاجر (مدیران شرکت های چند ملیتی، کودکان دیپلمات ها، کارکنان سازمان های غیر دولتی) در مجارستان می باشد.
مدارس بین المللی کشور مجارستان معمولا برای دانش آموزان بین المللی طراحی شده اند، اما جمعیت محلی نیز می توانند در این مدارس ثبت نام کنند. مدارس در کشور مجارستان از یک مدل برنامه درسی از ایالات متحده، انگلستان یا آلمان پیروی می کنند.

آموزش اولیه ممکن است به هر زبان باشد (چندین زبان معمولا آموزش داده می شود) اما معمولا به زبان انگلیسی یا آلمانی است. مدارس کشور مجارستان استانداردهای مشابه تحصیل در سراسر جهان و همچنین مدارک معتبر پذیرفته شده بین المللی مانند مدرک لیسانس بین المللی را ارائه می دهند. برخی مدارس بین الملی در شهر بوداپست عبارتند از:

  • مدرسه بین المللی آمریکایی بوداپست مجارستان (AISB): یک مدرسه به صورت شبانه روزی و بین المللی می باشد و و در کلیه مقاطع خدمات تحصیلی ارائه می دهد و حومه شهر بوداپست در مسیر اتوبان بوداپست وین اقع شده است. برای ثبت نام در این مدرسه دانش آموز باید قبل از ماه جولای اقدام کند و در امتحان زبان انگلیسی و مصاحبه شرکت کند تا مقطع تحصیلی دانش آموز مشخص شود. این مدرسه دارای فضای آموزشی بسیار بزرگ و خوب با امکانات پانسیون شبانه روزی می باشد.
  • مدرسه بین المللی بیریتانیایی بوداپست مجارستان: این مدرسه در منطقه 12 شهر بوداپست واقع شده است و دارای امکانات خوب آموزشی به زبان انگلیسی با پانسیون کامل برای دانش آموزان خارجی می باشد. شهریه این مدرسه سالیانه 16000 دلار می باشد و دانش آموز حداقل باید 2 سال ثبت نام کند و دانش آموزان ایرانی را صرفا برای ثبت نام در سال آخر دبیرستان نمی پذیرد. دانش آموز برای مشخص شدن سطح علمی باید حتما در امتحان تعیین سطح علمی و زبان انگلیسی شرکت کند.
  • مدرسه بین المللی بریتانیکا بوداپست مجارستان
  • مدرسه انگلیسی بوداپست مجارستان
  • مدرسه بین المللی مجارستان
  • مدرسه بین المللی بوداپست مجارستان
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل دندان پزشکی در مجارستان تحصیل دندان پزشکی در مجارستان

همان طور که می دانید به جرات می توان گفت که رشته دندانپزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته های گر...

تحصیل در مجارستان تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان در کلیه رشته های پزشکی و فنی مهندسی و انسانی برای متقاضیان جهت تحصیل در خ...

تحصیل در رشته فیزیوتراپی مجارستان تحصیل در رشته فیزیوتراپی مجارستان

تحصیل در رشته فیزیوتراپی مجارستان به زبان انگلیسی امکان پذیر است؛ رشته فیزیوتراپی یکی از ...

نظرات کاربران
Call Now Button