کشور سوئد، یک کشور فوق العاده محبوب برای تحصیل می باشد که امکان اخذ پذیرش تحصیلی از موسسه های آموزشی بسته به فرد و محل اقامت و مکانی که مقصد فرد می باشد، متفاوت است. تحصیل در سوئد ، منحصر به فرد می باشد و فرد یک تجربه شبیه به آن در هر نقطه دیگری در جهان را نمی تواند پیدا کند. موسسات آموزشی کشور سوئد ارائه یک محیط هیجان انگیز و همچنین باز با تمرکز قوی بر همکاری را ایجاد می کنند که این موضوع به فرد مهارت های ارزشمندی را می دهد که نمی تواند آن را در دانشگاه های دیگر در سراسر جهان پیدا کند. فرد با تحصیل در سوئد با نحوه کار گروهی که منحصر به  کشور سوئد است، آشنا می شود. در این مقاله قصد داریم به موضوع تحصیل در مدارس کشور سوئد بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت سوئد مقاله ” اقامت در سوئد ” را مطالعه بفرمایید .

از سن 6 سالگی هر کودک دارای دسترسی رایگان برای آموزش در سوئد می باشد. سیستم ثبت نام در مدارس کشور سوئد طبق قانون آموزش و پرورش (Education Act) انجام می شود که این قانون، 9 سال حضور در مدرسه برای همه کودکان از سال 7 سالگی را مجاز می داند. آموزش عمومی در سوئد اجباری و آزاد برای همه کودکان بین سنین 7 تا 16 سال است که پیش دبستانی، دبستان و دوره راهنمایی را در بر می گیرد و اکثر مدارس کشور سوئد از آگوست آغاز تا ماه ژوئن ادامه دارد و پس از تعطیلات ۲ هفته ای از اواخر دسامبر تا اوایل ژانویه ادامه پیدا می کند. مدرسه ابتدایی به 3 مرحله مدرسه ابتدایی (کلاس 1 تا 3) ، مدرسه راهنمایی (کلاس 4 تا 6) و دبیرستان (کلاس 7 تا 9) تقسیم می شود. دوره دبیرستان بعد از دوره ابتدایی است که اجباری نیست ولی اکثر کودکان آموزش متوسطه را انجام می دهند تا بتوانند در آینده صاحب شغل خوب شوند. بسیاری از سیستم های آموزشی توسط شهرداری در یک مدرسه اجرا می شود. همچنین مدارس سوئد که توسط بودجه عمومی اداره می شود به عنوان مدارس مستقل شناخته می شوند. حال در ادامه به طور مفصل در مورد دوره های تحصیلی در مدارس کشور سوئد صحبت می کنیم.

تحصیل در مدارس کشور سوئد

تحصیل در مدارس کشور سوئد – مهد کودک در کشور سوئد

اکثر پدر مادرهایی که به سوئد مهاجرت می کنند، هدفشان تحصیل است و اگر فرزند داشته باشند مجبورند برای مراقبت از فرزند خود ، او را به مهد کودک بفرستند. معمولا مهدکودک ، کودکان بالای 1 سال را قبول می کنند. هر کودکی می تواند حداقل 3 ساعت در روز و 15 ساعت در هفته به مهدکودک برود. با درخواست پدر و مادر از مهد کودک و قبول کردن مدیریت می توان فرزند خود را در مهد کودک ثبت نام کرد. 3 نوع مهدکودک در کشور سوئد وجود دارد :

  • مهد کودک دولتی در کشور سوئد (معمولی) (قوانین ثابت دارد)
  • مهد کودک خصوصی در کشور سوئد (آزاد) (فرد می تواند در تنظیم ساعات نقش داشته باشد)
  • مهدکودک خانوادگی در کشور سوئد : پدر و مادری هستند که مسئولیت نگهداری کودکان را برعهده دارند.

سپس کلاس آمادگی برای کودکانی که 6 سال آنها تمام شده، برگزار می شود که می توانند 1 سال در این دوره شرکت کنند.

تحصیل در مدارس کشور سوئد – تحصیل در مدارس ابتدایی و دبیرستان در کشور سوئد

تحصیل در مدارس سوئد بر اساس یک دوره 9 ساله ابتدایی با شرایط حضور اجباری می باشد. پس از این دوران یک دوره 3 ساله انتخابی دبیرستان می باشد.  فرد محصل در دبیرستان های کشور سوئد نیز حق انتخاب بین رشته های علوم تجربی (زیست-فیزیک-شیمی و …) و علوم اجتماعی (جامعه شناسی -تاریخ -جغرافیا و …) را دارد. تحصیل در مقطع دبیرستان در کشور سوئد 3 سال طول می کشد (البته بعضی به دلایلی آن را در عرض 4 و یا 5 سال به اتمام می رسانند). اکثر مردم کشور سوئد در این دوره ها شرکت می کنند ولی بسیاری نیز تمایلی به شرکت در دبیرستان ندارند. مقطع دبیرستان در سوئد شامل رشته های تحصیلی مختلفی می شود . علوم اجتماعی و علوم طبیعی دو رشته مهم هستند و هرکدام از رشته ها نیز گرایش های مختلفی دارند. در حال حاضر در دبیرستان های کشور سوئد 17 رشته (ملی) هرکدام با 2 تا 4 گرایش وجود دارد و البته رشته های بومی نیز وجود دارد ولی بیشتر مدارس کشور سوئد ترجیح می دهند رشته های ملی را ارائه دهند. البته از ابتدای سال تحصیلی 2011 میلادی در سوئد 18 رشته تحصیلی ملی ارائه می شود که 6 رشته در زمینه پیش دانشگاهی و 12 رشته هنرستانی هستند.

یکی از روش های مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به سوئد ” اطلاعات کسب کنید .

تحصیل در مدارس سوئد در مقطع دبیرستان به 2 دسته پیش دانشگاهی و هنرستانی / فنی تقسیم می رشوند که هر دوی این دو دسته دانش آموزان برای ورود به دانشگاه های سوئد آماده می کنند ولی دوره های پیش دانشگاهی این کار را با تخصص بیشتری انجام می دهند. تنها نیمی از دانش آموزان در این 12 رشته فنی شرکت می کنند زیرا تحصیل در این رشته ها شامل حداقل 15 هفته کار در محل کارگاه در طول 3 سال می شود. رشته و گرایش انتخابی دانش آموز به 4 سطح تقسیم می شود:

  • واحدهای اصلی : آن دسته از واحدهایی هستند که همه دانش آموزان صرف نظر از رشته خود به منظور اخذ مدرک باید آنها را پاس کنند.
  • واحد های تخصصی : واحدهایی هستند که مخصوص رشته انتخابی می باشند و به منظور احراز صلاحیت در هر رشته باید پاس شوند.
  • واحدهای پایه : واحدهای پایه نیز در هر گرایش متفاوت هستند و دانش آموز با توجه به اینکه چه گرایشی را برای تحصیل در دبیرستان های کشور سوئد را انتخاب میکند باید آنها را پاس کند. معمولا این مواد درسی در سال دوم و سوم دبیرستان آغاز می شوند اما گاها امکان دارد در سال اول ارائه شوند
  • واحدهای اختیاری : دانش آموز می تواند با توجه به علاقه خود آنها را انتخاب کند و البته نتایج و نمرات آنها نیز در ریز نمرات درج می شود.

لازم به ذکر است که ورود به برخی از رشته ها از قبیل رشته های زیر شاخه هنر در بعضی از دبیرستان های نمونه کشور سوئد ، علاوه بر گذراندن دوره ابتدایی نیازمند گذراندن امتحان های به خصوصی نیز می باشد.

تحصیل در مدارس کشور سوئد

تحصیل در مدارس کشور سوئد – زبان تحصیل در مدارس کشور سوئد

زبان تحصیل در مدارس کشور سوئد ، سوئدی است و افرادی که به این زبان تسلط ندارن باید یک سال در دوره زبان سوئدی شرکت کنند.(مخصوص افرادی که زبان مادری آنها سوئدی نیست)

تحصیل در مدارس کشور سوئد – سال تحصیلی مدارس در کشور سوئد

سال تحصیلی مدارس در کشور سوئد به شرح زیر می باشد :

  • پاییز : از اواسط آگوست (اواخر مرداد) شروع می شود و تا دسامبر (آذر ماه )ادامه دارد.
  • بهار : از ژانویه ( اواسط دی ماه) شروع می شود و تا ژوئن (خرداد ماه ) ادامه دارد.

تحصیل در مدارس کشور سوئد – تحصیل در مدارس دولتی کشور سوئد

تحصیل در مدارس دولتی کشور سوئد ، رایگان هستند و از طریق مالیات محلی تامین می شوند. مدارس دولتی در کشور سوئد برای همه آزاد می باشد. این مدارس توسط شهرداری محلی اداره می شوند که در آنها مستقر می باشد، هزینه تحصیل در سوئد  در این مدارس توسط مالیات دهندگان تأمین می شوند و دانش آموزان هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند.

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در سوئد” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در سوئد توضیح دادیم .

تحصیل در مدارس کشور سوئد – تحصیل در مدارس خصوصی کشور سوئد

تعدادی از مدارس خصوصی جهت تحصیل در کشور سوئد وجود دارد که این مدارس توسط کمک های محلی از شهرداری های محلی تامین می شوند. مدارس خصوصی سوئد مستقل می باشد و توسط افراد، انجمن ها و یا موسسات اداره می شوند. در برخی موارد گروه هایی تشکیل شده اند که مدارس متعددی را اداره می نمایند. مدارس خصوصی کشور سوئد اساسا موظف به پیروی از برنامه ملی سوئد نیستند. اگر فردی قصد دارد یک دوره در یک دبیرستان سوئدی را بگذراند یا در یک دبیرستان دولتی در سوئد برای بیش از 3 ماه تحصیل کند، به مجوز اقامت نیاز دارد.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در سوئد تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد به دلیل در دسترس بودن امکانات رفاهی پیشرفته، رویای بسیاری از دانشجویان است. د...

کار در سوئد کار در سوئد

کار در سوئد برای ایرانیان همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مه...

مهاجرت به سوئد مهاجرت به سوئد

مهاجرت به سوئد دقیقا چه مزایا و معایبی دارد؟ برای مهاجرت به کشور سوئد چه شرایطی باید داشته ...

نظرات کاربران
شیلان

سلام. ممنون از توضیحات خوبتون. خواهرم در حال حاضر در ایران سال سوم دبیرستان را میگذرونه. امکان این هست که براش از مدرسه دولتی پذیرش و ویزا بگیریم؟ ممنون

آتیه آفرینان

با سلام اگر هدفتان از مدارس دولتی، تحصیل رایگان می باشد خیر دانش آموزان بین الملل باید هزینه پرداخت کنند.

سمیه احمدپور

سلام.وقت بخیر. ما دعوتنامه برامون اومده بریم پسرم زبان سوئدی نمیدونه برا تحصیل البته ۱۰ ساله هست مشکل چجور حل میشه؟

آتیه آفرینان

سلام وقت بخیر، الزام به زبان سوئدی نیست، مدارس انگلیسی زبان می توانند تحصیل کنند.

آریانا

سلام من اگه خودم اقدام کنم برای فوق لیسانس سوئ دخترم هم باهام بیاد که الان ۱۷ سالشه میتونه اونجا پزشکی یا دندونپزشکی رایگان بخونه

آتیه آفرینان

سلام خیر رایگان نمی شود برای دانشجویان اینترنشنال شهریه دارد .

امیرمهدی

سلام من 14 سالمه مدرک آیلتس هم ندارم اگر بخواهم با پدر و مادرم بیایم سوئد باید نمرات قبلم چطور باشه معدل سال پیشم شد 19.5

آتیه آفرینان

سلام اگر قصدتان تحصیل در مدارس می باشد و اینکه ویزای گاردین خانواده دریافت کنند کشورکانادا بیشتر پیشنهاد می شود . شرایطتان بایستی بررسی شود جهت مشاوره با شماره ی 02172207 تماس بگیرید .

علی

سلام من۱۴سالمه میخوام واسه ادامه تحصیل برم سوئد میخواستم بدونم اگر من فقط یکسال به مدرسه بین الملل برم میتونم سال های بعدش رو به مدارس دولتی برم؟؟

آتیه آفرینان

سلام اگر هدف شما تحصیل در مدارس به صورت رایگان بوده بهتر است پدر یا مادرتون اقدام کنند تا تحصیلتان رایگان باشد اگر خودتون بخواهید اقدام کنید هزینه دارد.

ایمان

سلام در مقطع دبستان به والدین ویزا میدهند ؟اجازه کار دارند با زبان انگلیسی یا ابتدا باید زبان سوئدی را یاد بگیریم ؟ و هزینه و مدت زمان این پرسه چقدر است ؟ متشکرم

آتیه آفرینان

سلام . کشور سوئد ویزا گاردین (ویزا همراه برای یکی از والدین ) نمی دهد اگر هدفتان اخذ ویزا گاردین می باشد کشور های کانادا ، استرالیا و...پیشنهاد می شود.

میمنت

سلام آیا با ویزای دانش آموزی به پدر و مادر هم ویزا و اقامت میدهند و حق کار دارند ودانش آموز حقوق میگیرد

آتیه آفرینان

سلام. بله برای دانش آموزان هم ویزای همزمان میدهد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button