بی شک کشور آمریکا یکی از بهترین و برترین سیستم های آموزشی در دنیا را دارا می باشد و با داشتن 46 دانشگاه در بین 100 دانشگاه برتر دنیا یکی از بهترین مقاصد تحصیل برای دانشجویان بین المللی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند.
بسیاری از خانواده ها مایل هستند که فرزند آنها در مدارس آمریکا با سیستم آموزشی قوی و پیشرفته تحصیل کنند و از امکانات فوق العاده این مدارس برخوردار شوند.

تحصیل در مدارس کشور آمریکا، بهترین راه برای ورود به بهترین دانشگاه های آمریکا و اخذ معتبرترین مدارک تحصیلی با تحصیلات عالیه می باشد.
دانش آموزان با تحصیل در مدارس کشور آمریکا از امکانات تربیتی و آموزشی مدرن و محیطی عالی بهره مند می شوند و مسیر زندگی آنها به گونه ای دیگر رقم می خورد.

برای تحصیل در مدارس آمریکا و تصمیم گیری نهایی در این کشور، بهتر است متقاضیان با سیستم آموزشی این کشور آشنایی بیشتری داشته باشند لذا در این مقاله اطلاعات مفید و کاملی در رابطه با سیستم آموزشی آمریکا و چگونگی تحصیل در مدارس کشور آمریکا ارائه شده است.

تحصیل در مدارس کشور آمریکا

توصیه موسسه آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در آمریکا، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در آمریکا ” است.

سیستم آموزشی کشور آمریکا

تحصیل قبل از ورود به دانشگاه و یا همان تحصیل در مدارس آمریکا 12 سال طول می کشد که دانش آموزان در 12 سطح آموزشی تحصیل می کنند.
آموزش و پرورش در سیستم 12 ساله قابل دسترس برای تمام دانش آموزان می باشد که البته بسته به وضعیتشان در مدارس دولتی یا خصوصی تحصیل می کنند.

به طور کلی در سیستم آموزشی کشور آمریکا مدارس به 2 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : دولتی و خصوصی . حدود 87 درصد از کودکان در آمریکا وارد مدارس دولتی می شوند و حدود 10 درصد از دانش آموزان در مدارس خصوصی و 3 درصد از آنها در homeschool مشغول به تحصیل می شوند.

تحصیل در مدارس دولتی و خصوصی آمریکا

در مدارس دولتی کشور آمریکا بیشتر دانش آموزان ایالتی و شهروندان خود را می پذیرند و دانش آموزان بین المللی به سختی در این مدارس پذیرش می شوند. اکثر مدارس دولتی از امکانات شبانه روزی برخوردار نیستند و ساکنین کشور آمریکا می توانند فرزندان خود را به طور رایگان در مدارس دولتی ثبت نام کنند.
دانش آموزانی که به همراه والدین خود به آمریکا مهاجرت می کنند می توانند در مدارس دولتی پذیرش شده و تحصیل کنند.

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی آمریکا برای دانش آموزان خارجی بسیار زیاد است و معمولأ کمک هزینه ای به این دانش آموزان برای تحصیل در مدارس آمریکا تعلق نمی گیرد.
اما مدارس خصوصی آمریکا نسبت به مدارس دولتی از امکانات فوق برنامه بیشتری برخوردارند و تعداد کمتری دانش آموز در کلاس ها آموزش می بینند.

به همین دلیل معلمان آموزش بهتری ارائه می دهند به طوری که تعداد دانش آموزان در هر کلاس به بیشتر از 12 نفر نمی رسد. آموزش و تحصیل برای دانش آموزان تا سن 16 سال در آمریکا اجباری می باشد.

یکی از روش های مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به آمریکا ” اطلاعات کسب کنید.

تحصیل در مدارس دولتی و خصوصی آمریکا

از چه سنی کودکان وارد سیستم آموزشی کشور آمریکا میشوند؟

کودکان در کشور آمریکا از سن 5 تا 6 سال وارد سیستم آموزشی می شوند که سال تحصیلی از ماه سپتامبر آغاز می شود و بسته به شرایط کودکان وارد کلاس پیش دبستانی، کودکستان و کلاس اول می شوند. به طور کلی 6 سال اولیه آموزشی دوره ابتدایی ، 3 سال دوره میانی و 4 سال دبیرستان در کشور آمریکا وجود دارد.

برنامه های آموزشی پیش دبستانی شامل آموزش هنر، ورزش، دینی و یادگیری زبان های خارجی می شود و مدرسه ابتدایی در آمریکا شامل کودکستان تا کلاس پنجم است و موضوعات اساسی در دوران ابتدایی تدریس می شود.
تصمیم گیری در برنامه مدارس خصوصی اغلب متفاوت با مدارس دولتی می باشد و به طور کلی برنامه های آموزشی دوران ابتدایی، خواندن، نوشتن، تسلط به زبان انگلیسی، ریاضیات و جبر را شامل می شود.

دوره متوسطه در مدارس آمریکا معمولأ شامل کلاس ششم، هفتم و هشتم می شود که دانش آموزان در سن 14 یا 15 سالگی وارد مقطع دبیرستان می شوند. شروع ادامه تحصیل در آمریکا از مقطع دبیرستان بهترین زمان است. زیرا دانش آموزان در این سن سریع تر و کامل تر زبان انگلیسی را می آموزند و مهمتر از همه این که با سیستم آموزشی آمریکا آشنا شده و در نتیجه با آمادگی خیلی بیشتری وارد دانشگاه می شوند.

برای ادامه تحصیل در دبیرستان های آمریکا آزمون ورودی وجود ندارد و مدارس کشور آمریکا بر اساس نمرات و پیشینه تحصیلی ،دانش آموزان را انتخاب می کنند.
طیف گسترده تری از برنامه های درسی در مقطع دبیرستان ارائه می شود و دانش آموزان درس های تخصصی بیشتری را برای آمادگی ورود به دانشگاه های آمریکا می گذرانند.

از چه سنی کودکان وارد سیستم آموزشی کشور آمریکا میشوند؟

شرایط تحصیل در کالج های کشور آمریکا

در کالج های کشور آمریکا علاوه بر برنامه های درسی برنامه های هنری و ورزشی و علمی برای دانش آموزان ارائه می شود. در حال حاضر دانش آموزان ایرانی از سن 17 می توانند در بهترین کالج های آمریکا پذیرش شوند و دوره های قبل از ورود به دانشگاه را سپری کنند.
لازم به ذکر است که دانش آموزان حتی بدون مدرک زبان انگلیسی می توانند وارد این کالج ها شوند، البته تسلط این دانش آموزان به زبان انگلیسی اهمیت دارد.

اما بهتر است دانش آموزان قبل از پذیرش مدرک آیلتس را در ایران اخذ کنند تا برای قبولی در آزمون های دشوار زبان در کالج دچار مشکل نشوند. همچنین روند تحصیلی دانش آموز در کالج های آمریکا با در دست داشتن مدرک آیلتس زودتر طی می شود و دانش آموزان در ارتباطات خود در آمریکا نیز دچار مشکل نمی شوند.

هزینه تحصیل در کالج های کشور آمریکا برای دانش آموزان بین المللی 28 تا 30 هزار دلار می باشد. دانش آموزان سال های اول، دوم، سوم و افرادی که دوره پیش دانشگاهی را تمام نکرده اند، بایستی برای تحصیل در دانشگاه های آمریکا ابتدا در دبیرستان ثبت نام کرده و دیپلم آمریکا همراه با مدرک تکمیل دوره های زبان انگلیسی را دریافت کنند.

شرایط تحصیل در کالج های کشور آمریکا

تحصیل در دبیرستان های کشور آمریکا

کشور آمریکا دارای دبیرستان های دولتی و خصوصی هستند و برخی از کالج ها در آمریکا نیز دانشجوی بین المللی برای دوره های دبیرستان می پذیرند. دانشجویان بین المللی عموما در دبیرستان های خصوصی پذیرش می شوند.
مدارس خصوصی نسبت به مدارس دولتی کوچکتر بوده زیرا تعداد دانشجویان در مدارس خصوصی کمتر خواهد بود و یک حالت کاملا خصوصی دارد و خانواده هایی که تمایل دارند فرزندان آنها از امکانات بیشتری استفاده کنند مدارس خصوصی را انتخاب می کنند به این دلیل که در مدارس خصوصی توجه بیشتری به دانشجویان می شود.
مدارس خصوصی آمریکا فعالیت های فوق برنامه بیشتری مانند و برنامه های ورزشی و هنری بیشتری نسبت به مدارس دولتی دارند.

تحصیل در مدارس خصوصی کشور آمریکا بهترین راه موفقیت برای پذیرش در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است.در برخی از دبیرستان های آمریکا ، دانش آموزان می توانند فقط واحد هایی را انتخاب کنند که برای پذیرش دانشگاه لازم دارند.
این دبیرستان ها مناسب متقاضیانی می باشد که دارای دیپلم و پیش دانشگاهی هستند ولی نمرات بالایی در دروس اصلی خود برای اخذ پذیرش از دانشگاه ندارند و مجبورند دروس تخصصی خود را دوباره در یک دبیرستان بگذرانند. در حالی که در برخی دبیرستان ها دانش آموزان باید برای کل سال تحصیلی (مانند سال چهارم یا گرید دوزاده) ثبت نام کنند.

شرایط عمومی تحصیل در دبیرستان های آمریکا

شرایط عمومی تحصیل در دبیرستان های آمریکا به شرح زیر می باشد:

  • داشتن سن بالای 16 سال
  • داشتن معدل بالای 12 در سال های دبیرستان و آشنایی مقدماتی به زبان انگلیسی
  • معرفی یک نفر در آمریکا به عنوان قیم در هنگام تحصیل در صورتی که سن متقاضی کمتر از ۱۸ سال باشد.

به دانش آموزان با توجه به نمرات سال های قبل دبیرستان دروس دبیرستانی سیستم آمریکا و دروس زبان انگلیسی داده خواهد شد. به فارغ التحصیلان، دیپلم دبیرستان (grade 12) اعطا می شود.
متقاضیان معمولا پس از اخذ پذیرش باید هزینه یک ترم تحصیل را (حدود هفت هزار دلار) به دبیرستان پرداخت کنند تا مدارک کامل پذیرش برای آنها ارسال شود. این سپرده در صورت عدم اخذ ویزای دانشجویی به طور کامل برگردانده می شود.
همچنین فرد متقاضی باید بتوانند گواهی حساب بانکی با موجودی کافی برای یک سال تحصیل را به برخی دبیرستان ها هنگام اخذ پذیرش ارایه کنند.

شرایط عمومی تحصیل در دبیرستان های آمریکا

این شرکت اطلاعات لازم و فرم های مربوطه و نحوه تکمیل آن برای افراد متقاضی طرف قرارداد با این شرکت ارسال خواهد کرد. درصورتی که سن فرد متقاضی کمتر از 18 سال باشد و متقاضی نتواند فردی را در آمریکا به عنوان قیم معرفی نماید، این شرکت ترتیبات لازم را برای تعیین قیم قانونی انجام می دهد.

شرایط ورود دانش آموزان ایرانی به مدارس کشور آمریکا

فرد برای تحصیل در مدارس آمریکا ابتدا باید از یکی از مدارس این کشور پذیرش بگیرد. پس از دریافت پذیرش تحصیل در مدارس کشور آمریکا باید از طریق سفارت این کشور اقدام به اخذ ویزای تحصیل در مدارس آمریکا تحت عنوان ویزای F1  کند. اما قبل از هر اقدامی لازم است که اطلاعاتی در مورد روند اخذ پذیرش از مدارس این کشور کسب کند.

اگر قرار است فرد برای اولین بار تحصیل در مدارس آمریکا را تجربه کند، اکیداً توصیه می شود که برای اخذ پذیرش از مدارس خصوصی آمریکا اقدام کند زیرا مدارس دولتی کشور آمریکا به سختی به دانش آموزان خارجی پذیرش می دهند و تنها دانش آموزان مقیم ایالت مربوطه را ثبت نام می کنند. پس درخواست خود مبنی بر تحصیل در مدارس آمریکا را باید به مدارس خصوصی این کشور ارائه داد.

ضمناً به همراه درخواست باید ریز نمرات تحصیلی و توصیه نامه ای که از طرف مدرسه قبلی خود دریافت کرده را هم به مدرسه موردنظر تحویل دهد. مدرسه مذکور پس از دریافت و تایید مدارک از فرد آزمونی تحت عنوان sleep test می گیرد که طراح این آزمون خود مدرسه می باشد. برای تحصیل در مدارس کشور آمریکا، کسب نمره قبولی در این آزمون الزامی است.
علاوه بر این مدرسه سطح آشنایی فرد با زبان انگلیسی را هم می سنجد؛ اگرچه داشتن مدرک زبان برای تحصیل در مدارس آمریکا الزامی نیست اما اگر سطح زبان فرد متقاضی مطلوب نباشد، با درخواست وی موافقت نخواهد شد.
در نهایت اگر از آزمون ها و ارزیابی ها مدرسه موردنظر سربلند بیرون بیاید، گواهی پذیرش تحصیل در مدارس کشور آمریکا برای فرد صادر می شود که با استفاده از این گواهی می توان ویزای F1 را دریافت و در مدرسه مدنظر مشغول به تحصیل شود.

شرایط ورود دانش آموزان ایرانی به مدارس کشور آمریکا

هزینه تحصیل در مدارس کشور آمریکا

هزینه تحصیل در مدارس کشور آمریکا با هم متفاوت است و معمولا هیچ کمک مالی برای دانش آموزان خارجی وجود ندارد.
در مورد مدارس دولتی کشور آمریکا، دانش آموزانی که با خانواده خود به آمریکا سفر کرده اند هزینه تحصیل آنها رایگان می باشد مگر در شرایطی که مدارس آنها خارج از ایالتی باشد که در آن زندگی می کنند. دانش آموزانی که قصد دارند به تنهایی به کشور آمریکا سفر کنند باید شهریه خود را به طور کامل پرداخت کنند.

ولی دانش آموزانی که برای تحصیل در مدارس آمریکا، مدارس خصوصی این کشور را انتخاب می کنند باید شهریه بپردازند. طبق آمار رسمی، شهریه مدارس ابتدایی کشور آمریکا 4000 دلار است و شهریه دبیرستان های کشور آمریکا 6500 دلار می باشد.
برخلاف مدارس دولتی آمریکا، اکثر مدارس خصوصی این کشور خوابگاه دارند و شبانه روزی می باشند. البته شهریه مدارس خصوصی شبانه روزی بیشتر است و شهریه این نوع مدارس با توجه به خدماتی که بابت تغذیه و مسکن ارائه می دهند ممکن است تا 20 هزار دلار نیز افزایش پیدا کند.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا

یکی از راه های ورود به کشور آمریکا تحصیل در آمریکا می باشد. تحصیل در آمریکا و دریافت پذ...

کار در آمریکا کار در آمریکا

کار در آمریکا برای ایرانیان و شرایط اخذ ویزای کار آمریکا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیر...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Call Now Button