تحصیل روانشناسی در ترکیه در این مقاله مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. برای افرادی که قصد دارند به ادامه تحصیل در کشور ترکیه بپردازند، مطالعه و بررسی دقیق شرایط و امکانات کشور ترکیه می تواند تصمیم گیری را برای افراد متقاضی آسان تر نماید.

اگر قصد مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل را دارید، بهتر است مطالعه دقیق تری در این زمینه داشته باشید، زیرا این راه پیچیدگی های خاصی دارد که نیاز به بررسی جزئیات آن دارد.
همچنین برای پاسخ بهتر به سوالات خود در رابطه با تحصیل در ترکیه می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.

تحصیل روانشناسی در ترکیه

تحصیل روانشناسی در ترکیه

کشور ترکیه از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار می باشد، زیرا بین دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است. ترکیه با کشورهای بسیاری از جمله ایران، عراق، سوریه، یونان، قبرس، بلغارستان، نخجوان آذربایجان، ارمنستان و گرجستان همسایه است و از شمال با دریای سیاه و در جنوب غربی با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. ترکیه از نظر اقتصادی در جایگاه بیستم جهان قرار دارد و از جمله کشورهایی است که از لحاظ اقتصادی همچنان رو به رشد است.

زبان رسمی این کشور ترکی است و مردم در کشور ترکیه به زبان رسمی ترکی صحبت می کنند اما زبان های ارمنی و کردی نیز در این کشور وجود دارد. تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه بیشتر به زبان ترکی صورت می پذیرد.  
افرادی که به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشند می توانند در دانشگاه های دولتی ترکیه موفق به اخذ پذیرش شوند و همچنین بهتر مراودات و نیازهای روزانه خود را برطرف نمایند.

کشور ترکیه در زمینه تحصیل نیز بسیار پیشرفت کرده است و دارای دانشگاه های بسیاری در سطح رتبه بندی جهانی می باشد. همچنین کشور ترکیه با فراهم نمودن امکانات رفاهی بسیار در زمینه آموزش، برنامه های آموزشی مناسب و هزینه های مقرون به صرفه تر از سایر کشورهای اروپایی، باعث شده است که نظر افراد زیادی را برای ادامه تحصیل به خود جلب نماید.

دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی دارند به صورتی که مدرک علمی این دانشگاه ها در تمام کشورهای دنیا معتبر می باشد. تحصیل روانشناسی در ترکیه برای افرادی که قصد دارند در زمینه روانشناسی تحصیل کنند بسیار مناسب می باشد.
روانشناسی یکی از رشته های بسیار مهم در کل دنیا به حساب می آید که می تواند برای تمام افراد جامعه مفید باشد. اهمیت و جایگاه این رشته تحصیلی برای زندگی در حال و آینده افراد مشخص می شود.

شرایط تحصیل روانشناسی در ترکیه

رشته روانشناسی در ترکیه با توجه به این که دولت بستر های بسیار خوبی را در اختیار دانشجویان قرار داده است و بودجه هایی که به این رشته تعلق میگیرد، بسیار محبوب و مورد توجه قرار گرفته است.
تحصیل روانشناسی در ترکیه در شهر های مختلف این کشور و در دانشگاه های ترکیه امکان پذیر است. روانشناسی در این کشور در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است و دانشجویان می توانند به راحتی برای اخذ پذیرش خود اقدامات لازم را صورت دهند.

معمولا طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته 4 سال یا 8 ترم تحصیلی می باشد و گرایش های مختلفی نظیر روانشناسی بالینی، روانشناسی تجربی، عصب شناسی، روانشناسی رشد و… را در زیر مجموعه خود دارد.
مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی در ترکیه یک دوره 2 ساله می باشد. هدف از ارائه این دوره این است که مهارت‌های لازم در کارشناسان روانشناسی ایجاد شود که بتوانند بهتر و مؤثرتر در نهاد های مختلف اجتماعی و آموزشی خدمت کنند.
گرایش‌های مختلف دوره ارشد شامل موارد زیر می شود:

شرایط تحصیل روانشناسی در ترکیه

دوره دکتری روانشناسی در ترکیه نیز از کورس های پرطرفدار می باشد. دوره دکتری روانشناسی در ترکیه یک دوره 4 ساله است. که در تعدادی از بهترین دانشگاه‌ های این کشور مانند دانشگاه کوچ، سابانجی و بیلکنت و خاور نزدیک ارائه می‌ شود. قطعاً هدف از تحصیل در این مقطع از تحصیل، متخصص شدن در یک زمینه خاص است.

آشنایی با رشته روانشناسی در ترکیه

روان شناسی از زیرشاخه های رشته علوم انسانی و علوم اجتماعی به شمار می رود. در سال های اخیر این رشته، در پیشرفت انسانی و بهداشتی کشور ترکیه نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.
در این رشته دانشجویان هرچه مربوط به ارتباط انسان و جامعه است به صورت گسترده مورد پژوهش و یادگیری قرار می دهند. همچنین رشته روانشناسی به بررسی نحوه ارتباط او با محیط اطرافش و فرآیندهای اساسی تاثیرگذار در رفتارهای انسان می پردازد.

در این میان دانشجویان این رشته به مطالعه هوش، ادراک، هیجان و انگیزش، همچنین یادگیری اصول اجتماعی شدن فردی، اختلالات رفتاری و نحوه ارتباط بین افراد مشغول می شوند.
آگاهی از فرآیند های اساسی در زمینه رفتار و شناخت انسان می تواند منجر به اکتشافی در شرایط روانی پیچیده تر مانند افسردگی، صرع ، آسیب مغزی و بیماری آلزایمر شود. به همین سبب، مطالعات روانشناسی می تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

رشته روانشناسی می تواند به درک طیف گسترده ای از رفتارهای انسانی و همچنین اشکال مختلفی که در مورد مسائل بهداشت روان صورت می پذیر، کمک نماید. دانشجویان روانشناسی، کلاس های تئوری را با تجربه کار عملی و مطالعات موردی درباره موضوعاتی همچون تروما، اختلالات روانی، اعتیاد، رشد کودک و روش های درمانی فعلی ترکیب می کنند.
در ترکیه رشته روانشناسی دارای گرایش های بسیار زیادی مانند روانشناسی بالینی، روانشناسی شناختی و ادراکی، روانشناسی رفتاری، عصب شناسی، روانشناسی رشد، روانشناسی آموزشی، روانشناسی تجربی یا اشکال روانشناسی عمق (تمرکز بر روی فرآیندهای ناخودآگاه) و غیره می باشد.

فارغ التحصیلان در رشته روانشناسی از دانشگاه های ترکیه می توانند به شغل هایی مانند روان درمانی، مشاور روانشناسی، روانشناس شغلی، مشاور مدرسه، مسئول منابع انسانی، بازی درمانی، روانشناس پزشکی قانونی، روانشناس سازمانی (I-O) و غیره بپردازند.

آشنایی با رشته روانشناسی در ترکیه

تحصیل روانشناسی کودک در ترکیه

یکی از زیر شاخه های مهم و اصلی در رشته روانشناسی، روانشناسی کودک می باشد. زیرا محققان دریافته ‌اند که ریشه بسیاری از مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی زیست محیطی ریشه در مشکلات کودکی دارد.

از این رو با پرداختن و پرورش صحیح کودکان، می ‌توان این مشکلات را حل و فصل کرد. به همین سبب است که این گرایش از رشته روانشناسی در ترکیه بسیار اهمیت دارد. در حقیقت این رشته به بحث تربیت صحیح کودکان می ‌پردازد.
بر طبق تعریف یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل)، افراد زیر 18 سال، کودک به حساب می آیند و این رشته به بررسی و مطالعه کودک مرتبط با این سنین می پردازد.

مشکلات جهان امروزی را می توان ناشی از عدم روانشناسی صحیح کودک در سنین مناسب دانست. به همین علت است که این رشته در سال های اخیر در کشور ترکیه بسیار مهم شناخته شده است.
به طوری که وزارت علوم ترکیه، سرمایه‌ گذاری ‌های بسیاری در این رشته انجام داده است. در بسیاری از دانشگاه‌ های ترکیه مانند دانشگاه بیلکنت، خاورمیانه و بوآزچی این رشته ارائه می ‌شود.

تحصیل در رشته روانشناسی بالینی در ترکیه

روانشناسی بالینی یکی از پر طرفدارترین رشته ‌های تحصیلی در دانشگاه‌ های ترکیه می باشد. این رشته شاخه ای از روانشناسی است. که به درک، پیش بینی و درمان ناهنجاری، ناتوانی و آشفتگی های شناختی، هیجانی، زیست شناختی، روان شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می نماید. همچنین در گستره وسیعی از جمعیت های در جستجوی درمان نیز کاربرد دارد.

نقش‌ های شش‌گانه رشته روان‌شناسی بالینی شامل ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار روان‌ درمانگرها، پژوهش و مدیریت. غالب کار های روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش می باشد.
بیشترین شمار روانشناسان در رشته روانشناسی بالینی کار می نمایند، یعنی رشته ‌ای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری می باشد.

به طور مثال بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرم ‌آفرین، اعتیاد دارویی، عقب‌ ماندگی ذهنی، کشمکش‌ های زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات خفیف سازگاری را می تواند در بر داشته باشد.
وظایف روان شناسی بالینی متنوع و مختلف می باشد برای مثال وظایف روانشناسی بالینی در بیمارستان روانی ممکن است منحصر به تشخیص بیماری از طریق تست باشد یا به روان درمانی بپردازد یا مشغول تحقیقات شود و یا تعلیم عده ای را به عهده بگیرد.
روان شناس بالینی ممکن است در مدارس، مراکز مشاوره کودکان، زندان ها، بیمارستان ها، دانشگاه ها، پرورشگاه ها، کودکستان ها، وزارت کار، کارخانه ‌ها و انواع دیگر موسسات انجام وظیفه می نماید.

تحصیل در رشته روانشناسی بالینی در ترکیه

دوره های تحصیل روانشناسی در بهترین دانشگاه های ترکیه

در سال های اخیر، تعداد دانشجویان بین ‌المللی که کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب می نمایند، روز به روز در حال افزایش است. همین موضوع سبب شده است که کیفیت آموزش عالی در ترکیه نیز بهتر شود.
رشته روانشناسی با توجه به گستردگی که دارد و استقبالی که از آن می شود، در دانشگاه های مختلف ترکیه تدریس می شود. تعدادی از برجسته ترین دوره های ارائه شده برای تحصیل در ترکیه در رشته روانشناسی به شرح زیر می باشد:

دوره های تحصیل روانشناسی در بهترین دانشگاه های ترکیه

تحصیل روانشناسی در دانشگاه کوچ Koc University 

دانشگاه کوچ دوره های روانشناسی با هدف تولید نظریه های روان شناختی و پژوهش های علمی و کاربردی را با کیفیت بسیار بالا ارائه می دهد. در واقع این دانشگاه یکی از مهم ترین دانشگاه های ترکیه به حساب می آید.
این دانشگاه ارائه دهنده انواع بورسیه های تحصیلی در این رشته نیز می باشد. در رشته روانشناسی در دانشگاه کوچ سطح تدریس، بسیار بالا و حتی فراتر از برخی دانشگاه های بین المللی می باشد.
تمرکز دوره های مذکور در این دانشگاه بر روی توسعه ملی و فردی دانشجویان می باشد. زمان اقدام برای ثبت نام در این رشته ماه جولای است که از ماه  سپتامبر این دوره آغاز می شود. همچنین متوسط شهریه در این دوره، در حدود 18 هزار یورو در سال تخمین زده شده است.

در این دانشگاه دوره های تحصیلی در مقاطع مختلف ارائه می شود. همچنین این دوره های تحصیلی روانشناسی در دانشگاه کوچ به زبان های ترکی و انگلیسی ارائه می شوند.
تحصیل در دوره های روانشناسی در مقطع کارشناسی این دانشگاه 4 ساله، در مقطع کارشناسی ارشد 2 ساله و برای دکتری 3 ساله در نظر گرفته شده است.

محققان ارشد ترکیه و دکتری از موسسات پژوهشی نخبه در سراسر جهان در دانشکده های این دانشگاه تدریس می نمایند. بیشتر اعضای هیئت علمی تمام وقت در این دانشگاه دارای مدرک دکتری از دانشگاه های برتر جهان می باشند این دانشگاه دارای برنامه تحصیلات تکمیلی روانشناسی در مسیرهای علمی زیر می باشند:

  • روانشناسی
  • روانشناسی شناختی بالینی
  • روانشناسی رشد
  • روانشناسی اجتماعی
تحصیل روانشناسی در دانشگاه کوچ Koc University 

تحصیل روانشناسی در دانشگاه حاجت تپه ترکیه Hacettepe University

گروه روانشناسی این دانشگاه در سال 1964 تاسیس شد که دارای دوره های تحصیلات تکمیلی روانشناسی است. دوره های کارشناسی ارشد شامل روانشناسی بالینی و برنامه های کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی می شود.
همچنین زبان آموزش روانشناسی در این دانشگاه به زبان ترکی می باشد. هدف اصلی برنامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، تربیت روانشناسیان بالینی مجرب در این دانشگاه است.
دانشجویان در دوره های کارشناسی ارشد دوره های عملی نیز خواهند داشت. دارند تا بتوانند دانش نظری خود را در مورد حرفه های مختلف روانشناسی به مهارت تبدیل کنند.

متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی در این دانشگاه باید دوره 4 ساله لیسانس روانشناسی را گذرانده باشند و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شده باشند. متقاضیان باید در آزمون YDS ترکیه حداقل 70 نمره را کسب کرده باشند تا بتوانند به تحصیل روانشناسی در این دانشگاه و در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش بگیرند.
برنامه کارشناسی ارشد در این دانشگاه دارای 4 ترم تحصیلی می باشد. هزینه تحصیل در این دانشگاه حدود دو هزار لیر تخمین زده شده است.

تحصیل روانشناسی در دانشگاه حاجت تپه ترکیه Hacettepe University

تحصیل روانشناسی در دانشگاه ازمیر ترکیه

در دانشگاه ازمیر برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی ارائه می شود. هدف از آموزش رشته روانشناسی در این دانشگاه  برای معرفی وسعت روانشناسی به لحاظ دامنه پدیده های رفتاری مورد مطالعه و همچنین انواع روش ها و رویکرد های نظری به کار گرفته شده می باشد.
همچنین دوره های تخصصی در زمینه هایی از قبیل، یادگیری و حافظه، انگیزه، ادراک، شناخت، اندازه گیری، شخصیت و روانشناسی بالینی، توسعه، اجتماعی، صنعتی و سازمانی نیز ارائه می شود.

امکان شرکت در پروژه های تحقیقاتی و همچنین تمرین میدانی، فرصت هایی را برای تجربه تحقیق نیز فراهم می آورند. برای پذیرش در دانشگاه ازمیر ترکیه در رشته روانشناسی لازم است تا یک دوره اجباری زبان انگلیسی گذرانده شود.
زیرا دروس رشته روانشناسی به زبان انگلیسی در این دانشگاه تدریس می شوند. بورسیه های تحصیلی ترکیه نیز در این دانشگاه برای دانشجویان در دسترس است. هزینه تحصیل روانشناسی در دانشگاه ازمیر در حدود 7500 لیر ترکیه تخمین زده شده است.

تحصیل روانشناسی در دانشگاه ازمیر ترکیه

تحصیل روانشناسی در دانشگاه بیگلی ترکیه

بخش روانشناسی این دانشگاه از سال 1997 میلادی تاسیس شده است. هدف این دانشگاه، آموزش مهارت های تحقیق و حل مسئله در فضایی از تفکر آزاد و آگاهی از مسئولیت اجتماعی و مهارت هایشان مطابق با معیارهای بین المللی می باشد.
از سال 2005 یک برنامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی نیز در این دانشگاه ارائه شده است. هزینه تحصیل روانشناسی در این دانشگاه که به زبان انگلیسی تدریس می شود، در حدود 8100 دلار تخمین زده شده است.

تحصیل روانشناسی در دانشگاه بیگلی ترکیه

تحصیل روانشناسی در دانشگاه اوکان ترکیه

در دانشگاه اوکان گرایش ها و رشته های تحصیلی روانشناسی در مقاطع مختلف ارائه می شود و دانشجویان می توانند در برنامه های روانشناسی با گرایش های گوناگون شرکت نمایند.

این دانشگاه ترکیه تبدیل در سطح جهانی می باشد که با ارائه بالاترین استاندارد ها و در نتیجه آماده سازی دانشجویان خود برای ورود به دنیای مدرن علمی آینده برنامه ریزی می نماید.
هزینه تحصیل در این رشته برای دانشگاه اوکان ترکیه در حدود 3500 دلار برآورد شده است. این هزینه برای تحصیل به زبان ترکی می باشد.

تحصیل روانشناسی در دانشگاه اوکان ترکیه

تحصیل روانشناسی در دانشگاه یاشار ترکیه

رشته روانشناسی در دانشگاه یاشار، علم روانشناسی را تلفیق می نماید، به طوری که به واسطه گستردگی دامنه، تنوع دیدگاه های آن و پویایی پیشرفت آن، میان علوم متمایز می شود.
هدف این دانشگاه این است که در توسعه نه تنها یک پایه محکم از دانش در مبانی روانشناسی و روش های تحقیق روانشناختی، بلکه مهارت هایی برای استفاده از این دانش و این روش ها نیز به دانشجویان ارائه می نماید.

در دانشگاه یاشار، تحصیل در رشته هایی همچون علوم روانشناسی، روانشناسی عمومی، روانشناسی بیولوژیکی، آمارها و روش های تحقیق در روانشناسی و… امکان پذیر است که در مقاطع مختلف ارائه می شوند.
در این دانشگاه هم مانند سایر دانشگاه های ترکیه بورسیه های تحصیلی ارائه می شود. هزینه تحصیل در این دانشگاه به زبان انگلیسی، در حدود 7000 دلار در سال برآورد شده است. اگرچه تحصیل در مقطع دکتری در این دانشگاه بدون هزینه تحصیل می باشد.

تحصیل روانشناسی در دانشگاه یاشار ترکیه

بورسیه رشته روانشناسی در ترکیه

سالیانه دولت ترکیه رشته های مختلفی را اعلام می کند که در آن ها اقدام به اعطای بورسیه به دانشجویان خارجی می نماید، رشته روانشناسی نیز جزو رشته های مذکور می باشد.

این بورسیه ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی به دانشجویان خارجی اعطا می شود. متقاضیان برای اخذ این بورسیه باید شرایط مختلفی از جمله شرایط سنی، معدل و مدارک خاصی را داشته باشند.
شرایط سنی برای تحصیل روانشناسی در ترکیه در دوره های کارشناسی کمتر از 21 سال، در دوره های ارشد کمتر از 30 سال و در دوره های دکتری کمتر از 35 سال می باشد.

همچنین حداقل معدل های لازم برای اخذ پذیرش و بورسیه در ترکیه برای رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی 14 از 20، در مقطع ارشد و دکتری 15 از 20 می باشد. همچنین مدارک مورد نیاز دیگر برای دریافت بورسیه های تحصیلی در رشته روانشناسی در دانشگاه های ترکیه شامل موارد زیر می شود:

  • مدارک شناسایی
  • پاسپورت
  • مدارک تحصیلی
  • ریز نمرات
  • پروپوزال
  • توصیه نامه
  • متقاضیان ارشد و دکتری، انگیزه نامه و فایل رزومه
  • مدارک در آزمون های معتبر بین المللی مورد نیاز دانشگاه ها مانند GRE ، GMAT، SAT ،TOMER
  • مدارک زبان مانند آیلتس و تافل
  • داشتن مقالات ISI به صورت ژورنالی و به چاپ رسیده باشد (برای دوره ارشد و دکتری)

لازم به ذکر است که بورسیه روانشناسی در ترکیه یک برنامه کاملا رقابتی با بودجه دولتی می باشد که به دانشجویان برجسته اعطا می شود. از این رو دانشجویان هر چه رزومه تحصیلی بهتری داشته باشند، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه های تحصیلی در رشته روانشناسی خواهند داشت.
بورسیه های تحصیلی شامل، کمک هزینه ماهیانه، هزینه تحصیل، یکبار بلیط پرواز برگشت، بیمه درمانی، محل اقامت و 1 سال دوره زبان ترکی می شود.

بورسیه رشته روانشناسی در ترکیه

لیست دانشگاه های روانشناسی در ترکیه

به طور کلی لیست دانشگاه هایی که در کشور ترکیه رشته روانشناسی ارائه می دهند شامل موارد زیر می شود:

دانشگاه های دولتی:

  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه مارمارا
  • دانشگاه سابانجی
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه بغازیچی
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • دانشگاه اولداغ
  • دانشگاه کاراتکین

دانشگاه های خصوصی:

  • دانشگاه اسکودار
  • دانشگاه دوغوش
  • دانشگاه ارل
  • دانشگاه آتیلیم
  • دانشگاه مالتپه
  • دانشگاه یاشار
  • دانشگاه یدی تپه
  • دانشگاه آلتین باش
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه باشکنت
  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه بیلگی
  • دانشگاه اوکان
  • دانشگاه تد
  • دانشگاه توب
لیست دانشگاه های روانشناسی در ترکیه

بازار کار و درآمد رشته روانشناسی در ترکیه

در کشور ترکیه رشته روانشناسی، دارای جایگاه بسیار مناسبی در کنار سایر رشته های پزشکی، دندانپزشکی و غیره کسب کرده است. امروزه در ترکیه مراکز روانشناسی معتبری مشغول به فعالیت می باشند که در سطح جهان شهرت بالایی دارند.
همچنین در دنیای امروز شغل روانشناسی در حال توسعه می باشد به طوری که پیش بینی شده است، میزان متوسط درآمد یک روانشناس عمومی تا سال 2025 حدود 45 درصد رشد نماید.

در این میان بازار کار روانشناسی تحت تأثیر عوامل مختلفی، همواره مورد توجه می باشد. فارغ التحصیلان رشته روانشناسی در ترکیه می‌توانند به صورت دولتی یا خصوصی در مراکز درمانی، آموزشی و خدماتی مشغول به کار شوند.
حقوق و درآمد رشته روانشناسی در ترکیه بر طبق آمار، میانگین درآمد یک روانشناس عمومی در شهر استانبول در حدود 107965 لیر در سال برآورد شده است.

این بدان معنا می باشد که فرد به‌ عنوان یک روانشناس، ساعتی در حدود 60 تا 80 لیر درآمد خواهد داشت. این میزان درآمد، در دیگر شهرهای ترکیه 20285 لیر کمتر خواهد بود.
یک فرد تازه فارغ التحصیل شده که سابقه کاری (1 تا 3 سال) ندارد، حدود 96000 لیر و یک فرد با سابقه بیش از 8 سال، در حدود 170000 لیر در سال درآمد خواهد داشت.

اما افراد متخصص روانشناسی و پروفسورهای این رشته در ترکیه، در ماه حداقل 15000 لیر درآمد خواهند داشت. متوسط درآمد یک متخصص روانشناسی 11400 لیر در ماه و بیشترین میزان درآمد این افراد 17700 لیر در ماه می باشد.
حال اگر فرد در مراکز کلینیکی و درمانگاهی مشغول به کار شود، حدود 89853 لیر در سال درآمد خواهد داشت. به طور کلی میزان درآمد برای افرادی که رشته روانشناسی خوانده اند، به میزان تجربه کاری آنها بستگی دارد.

اخذ پذیرش روانشناسی ترکیه

روند اخذ پذیرش در دانشگاه ‌های ترکیه در رشته روانشناسی، یک پروسه مستقیم بین درخواست کننده و دانشگاه مورد نظر است. متداول ترین راه برای قبولی در رشته روانشناسی دانشگاه های دولتی ترکیه در مقطع کارشناسی، شرکت در آزمون SAT یا یوس است. متقاضی برای اخذ پذیرش باید در آزمون SAT نمره 1300 تا 1400 را کسب نمایند و برای شرکت در آزمون یوس دانشگاه مورد نظر و کسب نمره بالای 65 می توان در آن دانشگاه و یا دانشگاه های مرتبط موفق به اخذ پذیرش شد.
درخواست دانشجویان بین الملل در قالب یک برنامه خاص و به شرط مدارک خاص صورت می پذیرد. به همین منظور آگاهی از مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش دانشگاه ها بسیار مهم است که به شرح زیر می باشد:

  • فرم ثبت نام به طور کامل پر شده
  • معدل و مدارک سال های قبل به صورت ترجمه شده
  • پاسپورت
  • گواهی مدرک تسلط به زبان (ترکی یا انگلیسی)
  • گواهی توان مالی
  • گواهی پرداخت شهریه های دانشگاه‌ ها (اگر در شرط دانشگاه مقصد باشد)

لازم به ذکر است که برای پذیرش در رشته روانشناسی در دانشگاه های ترکیه، تمام مدارک مورد نیاز باید قبل از اتمام مهلت ثبت نام، که معمولا اول آگوست می باشد برای دانشگاه ارسال شود. همچنین ممکن است بر اساس رشته و مقطع تحصیلی، مدارک بیشتری از دانشجو طلب کنند.

هزینه های تحصیل روانشناسی در دانشگاه های ترکیه

دانشجویان کشورهای مختلف، یکی از دلایل اینکه رشته روانشناسی در ترکیه را انتخاب می نمایند، هزینه ‌های مناسب آن می باشد. با توجه سطح علمی بالایی که در دانشگاه های ترکیه وجود دارد اما شهریه‌ ها نسبتا کمتر برای ترم ‌های تحصیلی پرداخت وجود خواهد داشت.
این در حالی است که فرصت ‌هایی مانند اراسموس، بورسیه ‌های تحصیلی، کمک هزینه‌ ها و تخفیف‌ های آموزشی نیز در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

هزینه تحصیل روانشناسی در ترکیه بسته به مکان و مقطع متغیر خواهد بود. دانشگاه ‌های ترکیه به 2 قسمت دولتی وخصوصی تقسیم می ‌شوند.
به طور کلی میانگین هزینه‌ های تحصیل روانشناسی در یک دانشگاه دولتی بین 450 دلار تا 1500 دلار در سال می باشد. اما هزینه های تحصیل در رشته روانشناسی در دانشگاه های خصوصی بالاتر است.

هزینه های تحصیل روانشناسی در دانشگاه های ترکیه

از طرفی دیگر، هزینه های زندگی در ترکیه نیز در حدود 3500 تا 4400 لیر (400_500 دلار آمریکا) در ماه خواهد بود که باید به آن اضافه نمود. به همین سبب بورسیه های تحصیلی در رشته روانشناسی به ویژه در مقطع دکتری بسیار پر طرفدار می باشد.
لازم به ذکر است که اگر تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های ترکیه باشد، شهریه آنها نیز گران تر خواهد بود. در زیر به شهریه برخی از دانشگاه ‌های ترکیه که رشته روانشناسی را ارائه می‌دهند اشاره می شود:

  • دانشگاه جانکایا: 5410 یورو در سال
  • دانشگاه کوچ: 16000 یورو در سال
  • دانشگاه سابانجی: 16000 یورو در سال
  • دانشگاه بیلکنت: 11500 یورو در سال
  • دانشگاه خاورمیانه: 236 یورو در سال
  • دانشگاه بوغازیچی: 1018 یورو در سال
  • دانشگاه اوکان : 1140 یورو در سال
  • دانشگاه دولتی آبانت ایزت بایسال: 2500 لیر در سال
  • دانشگاه دولتی عبدالله گل: 3060 لیر در سال
  • دانشگاه خصوصی آجی بادام: 8000 دلار در سال (انگلیسی)
  • دانشگاه دولتی آک دنیز: 5150 لیر در سال
  • دانشگاه آلتین باش در آنکارا: 47274 لیر در سال (انگلیسی و ترکی)
  • دانشگاه خصوصی مدیپل آنکارا: 35000 لیر در سال
  • دانشگاه خصوصی آنکارا بیلیم: 50000 لیر در سال
  • دانشگاه خصوصی آتیلیم: 52000 لیر در سال
  • دانشگاه خصوصی آیدین: 43000 لیر در سال
  • دانشگاه دولتی بالک اسیر: 1988 لیر در سال
  • دانشگاه خصوصی بیکنت: 39190 لیر در سال
  • دانشگاه خصوصی چانکایا: 48162 لیر در سال
  • دانشگاه علوم درمانی قبرس: 40000 لیر در سال
  • دانشگاه دولتی دجله: 1500 لیر در سال
  • دانشگاه دولتی اژه: 3500 لیر در سال
  • دانشگاه خصوصی اسنیورت: 34210 لیر در سال

سخن پایانی

تحصیل روانشناسی در ترکیه با تمام جزئیات آن در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارید، می توانید با توجه به شرایط خود اقدام به پذیرش از دانشگاه های این کشور در رشته روانشناسی نمایید.
از آنجایی که مهاجرت تحصیلی در سال های اخیر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است، لذا بر آن شدیم تا پیرامون مسائل مهم راجع به تحصیل روانشناسی در ترکیه مطالب را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم تا راهنمای شما مخاطبان همیشگی ما باشد.

سوالات متداول

گرایش های مختلف مقطع ارشد روانشناسی در ترکیه کدامند؟

  • روانشناسی بالینی
  • روانشناسی خانواده
  • روانشناسی کودک
  • روانشناسی شناختی
  • روانشناسی تربیتی
  • روانشناسی عمومی
  • دوره دکتری روانشناسی در ترکیه چند ساله است؟

    4 سال

    5/5 - (1 امتیاز)
    مقالات مشابه
    کار در ترکیه کار در ترکیه

    کار در ترکیه همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه ...

    تحصیل در ترکیه تحصیل در ترکیه

    دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی و مدرک علمی معتبری در تمام کش...

    مهاجرت کاری به ترکیه مهاجرت کاری به ترکیه

    مهاجرت کاری به ترکیه یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب خود نم...

    نظرات کاربران
    Call Now Button