رشته مهندسی یکی از رشته های تحصیلی جذاب برای جوانان می باشد و فارغ التحصیلان آن با بازار کار خوبی مواجه هستند . از جمله مهمترین رشته های تحصیلی مهندسی می توان به مهندسی برق ، مهندسی علوم کامپیوتر ، مهندسی صنایع و ساختمان و معماری اشاره کرد . در حال حاضر تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان مورد توجه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان متقاضی قرار گرفته است و سرمایه گذاری این کشور بر روی دانشجویان متقاضی تحصیل مهندسی در کشور آلمان به نوعی است که بیشتر دانشجویان را به این امر سوق می دهد . در کشور آلمان دانشجویان از امکانات آموزشی فوق العاده و زندگی دانشجویی عالی بهره خواهند بود . لازم است بدانید که تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان در چند نوع دانشگاه و مرکز آموزش عالی امکان پذیر می باشد . دانشگاه های دولتی کشور آلمان سالانه پذیرای بسیاری از دانشجویان می باشد و شرایطی نسبتا سخت تر از دانشگاه های خصوصی کشور آلمان دارند و همچنین امکان تحصیل مهندسی در کشور آلمان در مراکز عالی و آموزشی به عنوان دسته سوم وجود خواهد داشت .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در آلمان می توانید مقاله ” تحصیل در آلمان ” را مطالعه فرمایید .

یکی از راه هایی که بسیاری از دانش آموزان سال های آخر دوره متوسطه به فکر آن هستند تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع لیسانس می باشد که نیاز است دانش آموز علاوه بر دیپلم و پیش دانشگاهی ۱۲ ساله ، قبولی دانشگاه سراسری در ایران نیز داشته باشد . لازم به ذکر است که دانش آموز با در دست داشتن مدرک زبان B2 وارد دوره های یک ساله  خواهد شد که این دوره معادل سازی پیش دانشگاهی خواهد بود و به صورت کامل دروس ابتدایی جهت تحصیل مهندسی در آلمان با دانش آموزان مورد بررسی و تدریس خواهد شد .قابل توجه است که دوره کارآموزی لازمه‌ تحصیل در رشته‌ های مهندسی است و در اکثر دوره ‌های تحصیلی ضروری می باشد .

کشور آلمان به دانشجویان فارغ التحصیل در تحصیل مهندسی در آلمان اجازه می دهد در سه دوره ۶ ماه داخل این کشور حضور داشته باشند و از موقعیت های شغلی موجود در این کشور استفاده کنند ، به علت صنعتی بودن این کشور فارغ التحصیلان تحصیل مهندسی در آلمان با آسودگی بیشتری جهت اقامت پس از تحصیل در کشور آلمان اقدام می کنند و شرایط کاری خوبی خواهند داشت.

تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان
تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان

زبان تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان

در تمام دنیا مقطع کارشناسی به زبان رسمی همان کشور تدریس می شود لذا زبان تحصیل در رشته های مهندسی در دانشگاه های دولتی کشور آلمان ، در مقطع لیسانس به زبان آلمانی می باشد اما در مقاطع بالا تر امکان اخذ پذیرش جهت ادامه تحصیل مهندسی در آلمان به زبان انگلیسی نیز فراهم است . لازم به ذکر است که در دانشگاه های خصوصی کشور آلمان این امکان وجود دارد که دانشجویان در تمامی مقاطع به زبان انگلیسی تحصیل کنند .

مدارک لازم جهت تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان

یکی از راه های جهت اخذ پذیرش تحصیلی کشور آلمان در رشته های مهندسی ، داشتن مدارک مورد نیاز دانشگاه ها  است که شاید در اکثر مواقع مدارک یکسانی در تحصیل مهندسی در کشور آلمان از متقاضیان مورد نظر درخواست می شود. اما قبل از هر گونه اقدامی دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرد و پس از آن مراحل بعدی را پیگیری کرد . مدارک لازم جهت تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان به شرح زیر است :

  1. اصل و کپی پاسپورت معتبر فرد متقاضی تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان
  2. اصل و کپی شناسنامه فرد متقاضی تحصیل مهندسی در کشور آلمان
  3. عکس فرد متقاضی تحصیل مهندسی در کشور آلمان
  4. اصل و ترجمه آخرین مدارک تحصیلی : یعنی باید دیپلم و پیش دانشگاهی ۱۲ ساله به علاوه ریز نمرات و همچنین آخرین مدرک تحصیلی به عنوان مثال لیسانس و ریز نمرات آن آماده ارائه باشد ، این آمادگی اعم از ترجمه شدن و به تائید سفارت رساندن می باشد .
  5. ارائه مدرک زبان : باید از دانشگاه مورد نظر استعلام گرفته شود
  6. ارائه قبولی دانشگاه سراسری (مختص افرادی است که تنها با داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی قصد ادامه تحصیل مهندسی در آلمان را دارند)

دانشگاه های معتبر جهت تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان

کشور آلمان مقصدی عالی برای افرادی می باشد که قصد تحصیل در یکی از رشته‌ های مهندسی دارند. دانشگاه های معتبر جهت تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان براساس رتبه بندی  QS به شرح زیر است :

  1. دانشگاه هایدلبرگ آلمان

این دانشگاه قدیمی ‌ترین دانشگاه آلمان و از مشهورترین دانشگاه‌ های جهان می باشد که در سال ۱۳۸۶ میلادی تاسیس شده و متشکل از دوازده دانشکده است. دانشگاه هایدلبرگ دوره‌ های آموزشی خود را برای بیش از ۱۶,۵۱۲ دانشجو در ۱۰۰ رشته مختلف ارائه می‌دهد. مدرسه مهندسی این دانشگاه دارای رتبه ۴۵ رتبه ‌بندی دانشگاهی  QSاست  . از فارغ ‌التحصیلان معروف این موسسه می‌ توان به ژان پل و دیمیتری مندلیف اشاره کرد. هزینه تحصیل برای هر دانشجو در هر سال تحصیلی ۳۱,۴۲۰ دلار است.

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در آلمان ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در آلمان ” است .

  1. دانشگاه فنی مونیخ کشور آلمان

این دانشگاه یکی از برجسته ‌ترین موسسات فناوری در سراسر آلمان و دانشگاهی تحقیقاتی در شهر مونیخ است که توانسته در رده پنجم رتبه ‌بندی QS قرار بگیرد. در حال حاضر، تعداد دانشجویان این دانشگاه ۷۰۰۰ نفر می باشد . هزینه تحصیل دانشجویان دوره کارشناسی، ارشد و دکترا ۴۵,۱۲۰ دلار می باشد . دانشگاه فنی مونیخ کشور آلمان با دو دانشگاه MIT و مؤسسه فناوری جورجیا همکاری دارد .

دانشگاه های معتبر جهت تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان
دانشگاه های معتبر جهت تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان

  1. دانشگاه فرای برلین کشور آلمان

این دانشگاه ، بزرگ ‌ترین دانشگاه شهر برلین می باشد که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد و بر اساس رتبه‌ بندی جهانی QS در رده ۸۷ قرار دارد. در حال حاضر بیش از ۲۳,۱۰۰ دانشجوی رشته مهندسی، کارشناسی ارشد مهندسی برق و دکترا در این دانشگاه تحصیل می کنند . هزینه تحصیل در دوره ‌های فناوری این دانشگاه ۴۳,۵۴۰ دلار می باشد .

  1. دانشگاه جاکوبز برمن کشور آلمان

این دانشگاه ، یکی از برجسته ‌ترین موسسات تحقیقاتی خصوصی در کشور آلمان می باشد و سیستم‌های دانشگاهی آمریکا و انگلیس را برای ایجاد محیطی با رویکرد «بین رشته‌ ای» برای رشته ‌ها و زمینه ‌های مختلف پژوهشی ترکیب م ی‌کند. در حال حاضر دانشکده مهندسی این دانشگاه دارای ۱,۳۴۰ دانشجو در دوره‌ های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد . هزینه تحصیلی سالانه برای تمام رشته ‌ها۳۴,۵۱۰ دلار می باشد .

  1. دانشگاه بین المللی شیلر کشور آلمان

دانشگاه بین المللی شیلر کشور آلمان میزبان دانشجویانی از بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر دنیا می باشد . سیستم آموزشی حاکم بر این دانشگاه سیستمی آمریکایی است که کلاس‌ ها در آن به زبان انگلیسی برگزار می‌ شوند. حدود ۲۰۰ دانشجوی جدید در سال در دوره ‌های مهندسی دو ساله و چهار ساله پذیرفته می شوند . از جمله معروف ‌ترین دوره‌ های آموزشی در این دانشگاه می توان مدیریت توسعه محصول (MPD)، مهندسی سیستم‌ های جاسازی شده (ESE)، مهندسی اطلاعات (IE) و مهندسی مالی (FE) اشاره کرد . هزینه تحصیل مهندسی در این دانشگاه حدود ۲۳,۴۵۰ دلار است.

  1. دانشکده مهندسی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ کشور آلمان

دانشکده مهندسی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ کشور آلمان (LMU) در رده شصتم رتبه‌ بندی جهانی QS قرار دارد. این دانشکده مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، مدرک کارشناسی در سیستم‌ های اینترنت، کارشناسی ارشد در امنیت کامپیوتر و دکترا در مهندسی نرم افزار به دانشجویان خود ارائه می دهد . هزینه تحصیل مهندسی در این دانشگاه ۱,۳۰۰ دلار می باشد .

هزینه تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان

هزینه تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان خواهد بود . البته کاملا رایگان نیست و دانشجویان متقاضی تحصیل مهندسی در آلمان در سال مبلغ ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در سال پرداخت خواهند کرد که این در مقایسه با سوئیس و سوئد و دیگر کشور هایی که هزینه های بالایی دارند به صورت رایگان محسوب خواهد شد .

شما می توانید برای مهاجرت به آلمان مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به آلمان ” را مطالعه فرمایید .

نکات مهم جهت تحصیل در رشته های مهندسی در کشور آلمان

به علت رایگان بودن دانشگاه های کشور آلمان متقاضی تحصیل در کشور آلمان به سرعت رو به افزایش است که این امر سبب شده بسیاری از دانشگاه های ایران را به عنوان دانشگاه مبداء از حیث علمی مورد تائید و قبول قرار ندهند .لذا در این زمینه باید با متخصصین امر مشورت کرد. ارائه مدرک زبان یکی از دغدغه های اقدام جهت تحصیل مهندسی در آلمان می باشد و به علت آنکه شاید بیش از ۹۰ درصد دوره های تحصیلی به زبان آلمانی تدریس می شوند فرد شانس بیشتری جهت تحصیل مهندسی در آلمان با آگاهی و داشتن مدرک زبان آلمانی خواهد داشت .

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا

کشور کانادا در آمریکای شمالی واقع شده است که با توجه به وسعت بالای این کشور هر سال مهاجران ز...

تحصیل پزشکی در قبرس تحصیل پزشکی در قبرس

کشور قبرس از نظر علمی در تمامی رشته های تحصیلی به خصوص رشته های پزشکی و دندان پزشکی پیشرفت ه...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Call Now Button