تحصیل رایگان در نروژ برای تمامی دانشجویان بین المللی یک مزیت مهم محسوب می شود. اگر قصد پذیرش در دانشگاه های نروژ و تحصیل ارزان قیمت تر در نروژ را دارید، احتمالا سوالاتی از این قبیل برای شما ایجاد می شود. چگونه می توان از دانشگاه های نروژ پذیرش گرفت؟ کدام دانشگاه های نروژ در سطح جهانی رتبه خوبی دارند؟ و مزیت های تحصیل در نروژ نسبت به کشورهای دیگر چیست؟

هزینه های کلی تحصیل در نروژ به چه صورت است؟ در این مطلب پاسخ تمامی سوالات را برای شما ارائه داده ایم. این مقاله توسط موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده و در اختیار شما قرار گرفته است. امیدواریم مطالب ذکر شده مفید بوده و در راستای اقدام برای تحصیل نسبتا رایگان در نروژ به شما کمک کند.

شرایط عمومی تحصیل رایگان در نروژ

شرایط تحصیل رایگان در نروژ

دانشگاه ها و کالج های نروژ علی رغم کوچک بودن این کشور، آموزش با کیفیتی ارائه داده و دانشجویان بین المللی می توانند از آن بهره مند شوند. تحصیل در نروژ امکانات شغلی شما را چه در خارج از کشور و چه داخل کشور، افزایش می دهد. تعدادی از برنامه ها و دوره های تحصیلی در نروژ به زبان انگلیسی تدریس می شود. این مورد خود یک مزیت مهم است. دانشگاه های دولتی نروژ هیچ شهریه ای از دانشجویان بین المللی دریافت نمی کنند.
در این رابطه تابعیت دانشجویان و کشور محل تحصیل اهمیتی نداشته و همه افراد خارجی می توانند، از پرداخت شهریه معاف باشند. یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت دانشجویان به این کشور امکان تحصیل در نروژ و اخذ مدرک دانشگاهی در سطح بالا می باشد.

نروژ برای تضمین کیفیت آموزش شرایطی را تعیین کرده و این شرایط بسته به کشور محل تحصیل هر دانشجو متفاوت است. دانشجویان ایرانی باید مدارک زبان خود را آماده کرده و مدارک تحصیلی را با توجه به مقطع تحصیلی مورد نظر ارائه دهند. مدارک تحصیلی شامل مدارک دبیرستان و دانشگاه می شود.
علاوه بر پذیرش در دانشگاه برای اخذ ویزای نروژ نیز شرایطی وجود دارد. برای اخذ ویزا باید نامه پذیرش از دانشگاه را ارائه داد. شما باید در دوره تحصیلی تمام وقت پذیرش دریافت کرده باشید. همچنین باید هزینه های زندگی برای یک سال خود را در بانک نروژی واریز کنید. یکی از مزیت های ویزای دانشجویی نروژ امکان اخذ ویزای برای همسر و اعضای خانواده وابسته است. شما می توانید همراه با ویزای دانشجویی برای اعضای خانواده ویزای خانوادگی نروژ را دریافت کنید.

نحوه پذیرش از دانشگاه های نروژ

قبل از هر اقدامی باید تمامی دانشگاه های نروژ را بررسی کرده و برنامه تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنید. دانشگاه های نروژ برنامه های تحصیلی متفاوتی داشته و مدارک و اسناد مورد نیاز برای درخواست در هر دانشگاه متفاوت است.
نروژ برای میسر شدن مسیر دانشجویان بین المللی وبسایتی مخصوص دانشجویان خارجی در دسترس قرار داده و اطلاعات لازم در مورد دانشگاه ها و مدارک و جزئیات مهم را توضیح داده است. هر دانشگاه مهلت پذیرش مخصوصی دارد و باید در وبسایت آن دانشگاه بررسی کرد، تا در زمان مناسب درخواست را ارسال کرد. بیشتر دانشگاه ها برنامه پذیرش خود را از ماه دسامبر تا مارس ارائه می دهند.

برای تحصیل رایگان در نروژ نیازی به یادگیری زبان نروژی نیست. اما سطح زبان انگلیسی شما بررسی می شود. برای تحصیل در دانشگاه های نروژ نیاز به ارائه مدارک زبان است. مدارکی مثل آیلتس، تافل و مدرک سطح پیشرفته C1 مورد قبول دانشگاه ها می باشد.
قبل از ارسال درخواست برای دانشگاه مورد نظر حتما بررسی کنید، آن دانشگاه کدام مدارک زبان را تایید می کند و حداقل به چه نمره ای برای قبولی نیاز دارید.
مدرک زبان جز مهم ترین مدارک قابل ارائه به دانشگاه است. در کنار این مدرک باید مدارک تحصیلی خود را نیز ارائه دهید. به عنوان مثال اگر برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد درخواست می دهید، باید مدارک کارشناسی یا معادل آن را ارسال کنید.

نحوه پذیرش از دانشگاه های نروژ

مراحل اخذ ویزای دانشجویی در نروژ

پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر شما نیاز به ویزا و اجازه اقامت در نروژ دارید. ویزایی که برای شما صادر می شود، اعتباری حداکثر 90 روزه دارد. برای تحصیل و اقامت بیش از 90 روز باید اجازه اقامت دانشجویی دریافت کنید. اسناد لازم برای اخذ اجازه اقامت نروژ به شرح زیر است:

  • فرم درخواست اقامت دانشجویی
  • پاسپورت معتبر به همراه کپی
  • مستندات پذیرش در یک موسسه آموزشی معتبر
  • فرمی برای اثبات پیشرفت تحصیلی شما
  • اثبات محل اقامت در نروژ

پس از جمع آوری مدارک قید شده، باید در وبسایت اداره مهاجرت درخواست خود را ثبت کنید. هزینه ویزای دانشجویی 458 یورو است و باید به صورت آنلاین پرداخت شود. بعد از انجام این مرحله وقت سفارت برای شما تعیین می شود.
کلیه مدارک را باید به شخص مصاحبه کننده تحویل دهید. سفارت درخواست شما را به اداره مهاجرت ارسال می کند. درخواست شما ارزیابی شده و نتیجه اعلام می گردد.

هزینه های جانبی تحصیل

همان طور که گفتیم دانشگاه های دولتی نروژ هیچ شهریه ای از دانشجویان بین المللی دریافت نمی کنند. فرقی ندارد، در کدام مقطع تحصیل کنید. در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجویان می توانند از تحصیل رایگان در نروژ استفاده کنند.
اما هزینه های جانبی مثل هزینه اتحادیه دانشجویی وجود دارد، که دانشجو باید در هر ترم بین 30 تا 60 یورو پرداخت کند. همچنین اگر دانشجویی بخواهد، در دانشگاه های خصوصی نروژ تحصیل کند، باید شهریه کامل را پرداخت کند. شهریه دانشگاه های خصوصی به صورت زیر است.

  • تحصیل در مقطع کارشناسی: 7000 تا 9000 یورو
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد: 9000 تا 19000 یورو

درست است، که شما می توانید با مهاجرت به نروژ از امکان تحصیل ارزان در نروژ استفاده کنید؛ اما نباید هزینه های مربوط به محل اقامت، خرید کتاب، مواد غذایی و آب و برق را فراموش کنید.
کیفیت زندگی و رفاه در نروژ در سطح بالایی است. این کیفیت هزینه داشته و می توان گفت، هزینه های زندگی در نروژ از بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است.
برای زندگی در نروژ باید ماهانه 800 تا 1400 یورو هزینه کرد. هزینه زندگی در شهرهای بزرگ می تواند بیشتر باشد. اما در شهرهای کوچک ماهانه باید بین 800 تا 1000 یورو پرداخت کرد. در ادامه می توانید هزینه ماهانه زندگی در شهرهای بزرگ را مشاهده کنید.

  • اسلو: 1200 تا 2000 یورو
  • برگن: 1100 تا 1800 یورو
  • ترومسو و تروندهایم: 1000 تا 1600 یورو

دانشجویان در نروژ حدود 36% از مخارج خود را به محل اقامت اختصاص می دهند. محبوب ترین گزینه برای دانشجویان مسکن های دانشجویی یا اجاره اشتراکی آپارتمان است. در این صورت هزینه اقامت بین 300 تا 700 یورو در ماه خواهد شد.

هزینه های جانبی تحصیل در نروژ

اخذ بورسیه تحصیلی نروژ

اگرچه امکان تحصیل رایگان در نروژ وجود دارد، اما هزینه های زندگی در نروژ بالا می باشد. در بخش قبل این هزینه ها را ذکر کردیم. برخی از دانشگاه های نروژ مثل دانشگاه اسلو، دانشگاه استاوانگر، دانشگاه علم و صنعت نروژ و دانشگاه برگن علاوه بر تحصیل رایگان امکان استفاده از بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند.
با دریافت بورسیه تحصیلی می توانید بخشی از هزینه های خود را کم کنید.

هر دانشگاه بورسیه مخصوصی دارد و قسمتی از هزینه های شما را پوشش می دهد. اگر به دنبال یک بورسیه تحصیلی عالی در نروژ هستید، می توانید دانشگاه اسلو را انتخاب کنید. اگرچه هیچ یک از بورسیه ها تمامی هزینه های زندگی را پوشش نمی دهند، اما می توانند کمک بزرگی برای تامین مخارج باشند.

کار دانشجویی در نروژ

بسیاری از دانشجویان بین المللی تمایل دارند، پس از تحصیل نسبتا رایگان در نروژ در این کشور مشغول به کار شوند و از بازار کار پیشرفته نروژ استفاده کنند.
شما می توانید در زمان تحصیل یا پس از اتمام تحصیل شغلی مناسب با شرایط خود پیدا کرده و ویزای دانشجویی خود را به ویزای کار نروژ تغییر دهید. در صورتی که تحصیلات خود را به پایان رسانده اید و قصد دارید، در نروژ به دنبال کار بگردید، می توانید ویزای جستجوی کار دریافت کرده و در مدت تعیین شده شغل مناسبی پیدا کنید.
در این صورت می توانید تا زمان داشتن شغل در این کشور اقامت داشته و پس از آن برای اقامت دائم اقدام کنید. اما در صورتی که شغلی مناسب پیدا نکنید، مجبور به ترک خاک نروژ هستید.

بسیاری از دانشجویان بین المللی در زمان تحصیل در نروژ در مشاغل نیمه وقت مشغول به کار می شوند. با این کار هم می توانید بودجه خود را افزایش دهید و هم سطح زبان نروژی خود را ارتقا دهید. دانشجویان مجاز هستند، 20 ساعت در هفته کار کنند. برای کار در نروژ چه به صورت تمام وقت و چه پاره وقت لازم است، زبان نروژی را در سطح مناسبی یاد بگیرید.

لیست بهترین دانشگاه های دولتی در نروژ

نروژ در سیستم آموزشی از روند بولونیا استفاده می کند. این سیستم در بیشتر موسسات اروپای برای آموزش استفاده می شود. سیستم بولونیا مکانیزمی است، که همکای بین دولتی را بین 48 کشور اروپایی در زمینه آموزش عالی ارتقا می بخشد. این سیستم باعث می شود، انسجام بیشتری در سیستم آموزش موسسات در سراسر اروپا ایجاد شود.

سیستم بولونیا در کلیه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اجرا می شود. همین موضوع باعث پیشرفت سطح علمی دانشگاه های نروژ شده و اعتبار مدارک تحصیلی را بالا برده است. در ادامه بهترین دانشگاه های نروژ که امکان تحصیل رایگان در نروژ را فراهم کرده و سطح علمی بالایی دارند، معرفی می شود.

بهترین دانشگاه های دولتی نروژ

دانشگاه برگن

دانشگاه برگن یک دانشگاه دولتی و رایگان در نروژ است. این دانشگاه در سال 1946 تاسیس شده است. در حال حاضر 14 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند و بیش از 13% آن ها دانشجویان بین المللی هستند.
برنامه های تحصیلی این دانشگاه در زمینه هنرهای زیبا، موسیقی، علوم انسانی، حقوق، ریاضیات، علوم طبیعی، پزشکی، روانشناسی و علوم اجتماعی است. دانشگاه برگن دومین دانشگاه برتر نروژ محسوب می شود. همانطور که گفتیم تحصیل در این دانشگاه برای تمامی دانشجویان بین المللی رایگان است. اما دانشجویان باید در هر ترم 53 یورو به سازمان رفاه دانشجویان پرداخت کنند.

دانشگاه علم و صنعت نروژ

این دانشگاه در سال 1760 تاسیس شده است. 3 دانشگاه برتر نروژ بیشتر در زمینه های مهندسی و فناوری اطلاعات آموزش ارائه می دهند. این دانشگاه علاوه بر این حوزه ها در زمینه علوم طبیعی، معماری و طراحی، اقتصاد، مدیریت، پزشکی، علوم بهداشتی، علوم اجتماعی و علوم انسانی برنامه های تحصیلی دارد.
هم اکنون حدود 36 هزار دانشجو در این دانشگاه به تحصیل مشغول هستند. از این تعداد 8% را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. جهت خدمات رفاهی و تامین بودجه سازمان دانشجویی در هر ترم 56 یورو از دانشجویان دریافت می شود.

دانشگاه آگدر

دانشگاه آگدر در سال 2007 تاسیس شد. بیش از 11 هزار دانشجوی نروژی و بین المللی در این دانشگاه تحصیل می کنند. این دانشجویان در دانشکده های تجارت و حقوق، علوم اجتماعی، هنرهای زیبا، علوم بهداشتی و ورزشی، علوم انسانی، مهندسی و آموزش معلمان ثبت نام کرده اند.
این دانشگاه همچنین در زمینه های هوش مصنوعی، پردازش سیگنال، مطالعات اروپایی و مطالعات جنسیتی به طور فعال درگیر تحقیقات است.

دانشگاه نورد

دانشگاه نورد در سال 2016 تاسیس شد. پردیس های اصلی این دانشگاه در بودو و لوانگر است. همچنین پردیس هایی در مناطق دیگر دارد. در کلیه این پردیس ها 11 هزار دانشجوی نروژی و بین المللی در زمینه های علوم زیستی و آبزی پروری، آموزش و هنر، پرستاری و علوم بهداشتی، علوم اجتماعی و تجارت تحصیل می کنند. دانشجویان بین المللی برای تامین هزینه های اداری باید در هر ترم 70 یورو پرداخت کنند.

دانشگاه علمی کاربردی نروژ غربی

این دانشگاه در سال 2017 تاسیس شد و از ادغام 5 موسسه آموزشی ایجاد شده است، که در واقع پردیس های این دانشگاه هستند. بیش از 16 هزار دانشجوی نروژی و بین المللی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
در حال حاضر دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های آموزش و هنر، مهندسی، بهداشت، علوم اجتماعی و مدیریت بازرگانی در دانشگاه نروژ غربی تدریس می شود. این دانشگاه همچنین دوره های غواصی ارائه می دهد.

بهترین دانشگاه های دولتی در نروژ

دانشگاه جنوب شرقی نروژ

این دانشگاه یکی از جدیدترین دانشگاه های این کشور محسوب می شود. دانشگاه جنوب شرقی نروژ در سال 2018 تاسیس شد و چندین پردیس در مناطق مختلف دارد. بیش از 17 هزار دانشجو در زمینه های بهداشت، علوم اجتماعی، علوم انسانی، تجارت، فناوری و علوم دریایی تحصیل می کنند.

دانشگاه اسلو متروپولیتن

این دانشگاه نیز از دانشگاه های تازه تاسیس نروژ محسوب می شود، که در سال 2018 تاسیس شد. با ادغام موسسات مختلف در اسلو دانشگاه اسلو متروپولیتن ایجاد شد. این دانشگاه در مجموع بیش از 20 هزار دانشجوی نروژی و بین المللی دارد. دانشکده های آن در زمینه علوم بهداشت، آموزش و علوم اطلاع رسانی، علوم اجتماعی و فناوری فعالیت دارند.
بیشتر دوره های این دانشگاه به زبان نروژی تدریس می شود. البته دوره هایی به زبان فرانسه، انگلیسی و آلمانی نیز ارائه می گردد. تحصیل در این دانشگاه رایگان است. اما برای تامین بودجه خدمات رفاهی دانشجویی باید در هر ترم 58 یورو پرداخت کرد.

سوالات متداول

بهترین دانشگاه های نروژ کدامند؟

دانشگاه برگن، دانشگاه علم و صنعت نروژ، دانشگاه آگدر، دانشگاه نورد و…

آیا میتوان به صورت همزمان تحصیل در نروژ کار کرد؟

بله، بسیاری از دانشجویان بین المللی در زمان تحصیل رایگان در نروژ در مشاغل نیمه وقت مشغول به کار می شوند. با این کار هم می توانید بودجه خود را افزایش دهید و هم سطح زبان نروژی خود را ارتقا دهید

مراحل اخذ ویزای دانشجویی در نروژ چیست؟

پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر شما نیاز به ویزا و اجازه اقامت در نروژ دارید. ویزایی که برای شما صادر می شود، اعتباری حداکثر 90 روزه دارد. برای تحصیل و اقامت بیش از 90 روز باید اجازه اقامت دانشجویی دریافت کنید و…

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به نروژ مهاجرت به نروژ

مهاجرت به نروژ همواره متقاضیان خاص خودش را داشته است. طبیعتاً این افراد جویای آگاهی از روش ...

جاذبه های توریستی کشور نروژ جاذبه های توریستی کشور نروژ

کشور نروژ همیشه از نظر زیبایی مورد توجه گردشگران بوده است . این کشور هر چیزی که یک گردشگر ان...

مهاجرت اقامت سرمایه گذاری در نروژ مهاجرت اقامت سرمایه گذاری در نروژ

مهاجرت اقامت سرمایه گذاری نروژ در حقیقت یعنی موفق به دریافت اقامت نروژ از طریق سرمایه گذار...

نظرات کاربران
فاروق مقدم

باسلام لطفا در خصوص امکان قبولی در رشته پزشکی یا دندانپزشکی در یکی از دانشگاههای نروژ چه مراحلی را باید طی کرد و آیا موسسه شما با چه میزان هزینه می تواند این کار را انجام دهد . البته قبولی در دانشگاه دولتی نروژ.با تشکر.

آتیه آفرینان

با سلام ، برای رشته های گروه پزشکی کشور نروژ را پیشنهاد نمی کنم چرا که نیازمند c1 زبان نروژی هست اما اگر به دنبال تحصیل رایگان هستید کشور ایتالیا و آلمان ... گزینه های بهتری هستند.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button