کشور قبرس یکی از کشورهای اروپایی می باشد که به علت داشتن دانشگاههای معتبر و دارای رنکینگ جهانی در سطح دنیا مورد توجه کشورهای مهاجر پذیر تحصیلی قرار گرفته است.دانشجویان بین المللی که کشور خود را به قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی ترک می کنند، در کنار توجه به سطح علمی و کیفی رشته و دانشگاه مورد نظر در آن کشور ، هدف تحصیل رایگان را نیز در نظر می گیرند که کشور قبرس از این قاعده مستثنی نیست و می توان دست یابی به شرایط تحصیل رایگان در قبرس را به عنوان یکی از مهمترین اهداف دانشجویان مهاجر به این کشور دانست.

در ابتدای بحث تحصیل رایگان در قبرس، ذکر این نکته الزامی است که مقوله ادامه تحصیل در قبرس همواره هزینه هایی را برای دانشجو در بر دارد. این هزینه ها می تواند اعم از پرداخت شهریه ی دانشگاه و یا اجاره ی خوابگاه و پرداخت هزینه های جانبی مانند خرید کتاب و انجام پژوهش و … باشد.چنان که اشاره شد، برای تحصیل در رشته ها و دانشگاه های مختلف در این کشور، هزینه ای به عنوان شهریه در نظر گرفته شده است. پس می توان گفت که با توجه به این امر، قاعده تحصیل رایگان در کشور قبرس، منتفی است و دانشجو باید از راه های دیگر در پی دست یابی و یا می توان گفت ساختن شرایط تحصیل رایگان در قبرس باشد.

راه حل دست یابی به شرایط تحصیل رایگان در قبرس

چند مورد از راه کارهایی که دولت و دانشگاه های این کشور در راستای این هدف، به آن دست زده اند عبارت از ایجاد شرایط کار دانشجویی، دادن انواع بورسیه ها به دانشجو، پرداخت کمک هزینه و تخفیفات دانشجویی و … می باشد.دانشجو در دوره ی کارشناسی می تواند در کنار تحصیل به صورت پاره وقت در هفته ۱۰ ساعت به کار دانشجویی، مشغول شود. این مدت زمان برای دوره ی کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت و برای مقطع دکتری ۳۰ ساعت در هفته در نظر گرفته شده است. دانشجو از راه انجام این کارها می تواند مبلغی را به عنوان دستمزد دریافت کرده و آن را برای بخشی از هزینه های تحصیلی خود صرف نماید.

مزایای بورسیه های تحصیلی دانشگاههای قبرس

بورسیه های تحصیلی دانشگاه های این کشور اغلب در دوره ی فوق لیسانس و دکتری به دانشجو داده می شود. دانشجویی که موفق به احراز شرایط دریافت بورسیه شود، به صورت کلی تحت حمایت مالی دانشگاه و دولت قرار گرفته و دوره ی تحصیلی خود را به صورت تحصیل رایگان در قبرس تجربه خواهد کرد. به علاوه دانشجو می تواند از طریق درآمد حاصل از کار دانشجویی، مابقی هزینه های جاری در این کشور را نیز ساپورت کرده و تا حد زیادی این هزینه هارا هم تقلیل دهد.
افرادی که در دوره ی دکتری این دانشگاه ها پذیرش می شوند، اغلب در خود دانشگاه محل تحصیل استخدام شده و افزون بر آن نیز اجازه ی کار دانشجویی در بیرون از محیط دانشگاه را هم دارند. این افراد از بیشترین فرصت برای دریافت بورسیه ها هم نیز برخوردارند. مجموعه این عوامل دست به دست هم می دهد تا دانشجو را در شرایط تحصیل رایگان در قبرس قرار دهد.

بورس تحصیلی در قبرس

یکی از موارد حائز اهمیت جهت تحصیل در قبرس و دانشگاههای خارج از کشور دریافت بورس تحصیلی از دانشگاههای آن کشور هاست  ، چرا که تامین هزینه ها می تواند قدم بزرگی در راستای پیشرفت های تحصیلی باشد .دانشگاه های قبرس بنا به شرایطی که در زیر آورده خواهد شد از این  مسئله مستثنی نیستد   و دریافت بورس تحصیلی در قبرس می تواند به مزایای آن کشور بیافزاید. دانشجویانی که در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس در قبرس موفق به اخذ پذیرش می شوند، می توانند ابتدای هر ترم درخواست بورس تحصیلی در قبرس نمایند و شروع کلیه ی ترم ها ابتدای بهمن و شهریور می باشد.

مدارک لازم جهت اخذ بورس تحصیلی در قبرس

مدارک لازم جهت اخذ بورس تحصیلی در قبرس عبارتند از :

  1. فرم درخواست بورس تحصیلی در قبرس که کامل گردیده و امضا و شده باشد.
  2. دوقطعه عکس
  3. کپی پاسپورت
  4. برای دانشجویان مقطع لیسانس،ارائه ی مدرک دیپلم
  5. برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس ارائه ی مدرک اصلی لیسانس به انضمام ریز نمرات و یا هر گونه مدرک معتبر دیگر که ترجمه ی انگلیسی شده

جهت اخذ بورس تحصیلی در قبرس دانشجو می بایست ابتدا درخواست پذیرش خود را از مقطع تحصیلی مورد نظر بنا به شرایط سنی ارسال نماید پس از آن می بایست مدارک تحصیلی و هویتی خود را که در بالا آورده شده برای دانشگاه مورد نظر خود در قبرس ارسال نماید.پس از دریافت برگه پذیرش خود از دانشگاه های قبرس می تواند شخص متقاضی فرم بورس تحصیل در قبرس را پر نموده و ارسال نماید.

در روند اخذ بورس تحصیلی در قبرس در صورت مورد پذیرش قرار گرفتن درخواست بورس تحصیلی در قبرس، میزان حساب بانکی متقاضی جهت اخذ ویزای تحصیلی متغیر خواهد بود اگر متقاضی دریافت بورس تحصیل در قبرس موفق به دریافت بورسیه ی میزان ۱۰۰% هزینه ی تحصیل در قبرس گردد شخص متقاضی نیازی به داشتن حساب بانکی نخواهد داشت.

همانطور که گفته شد امکان درخواست بورس تحصیلی در قبرس برای مقاطع مختلف و همین طور در رشته های متفاوت به جز رشته های پزشکی امکان پذیر است و میزان شهریه برای دانشجو یان پزشکی ۱۰ هزار دلار برای هر ترم می تواند بین ۲۵% تا ۵۰% هزینه ها متغیر باشد در این بین برخی امتیازات و شرایط مانند تحصیل در رشته ی داروسازی ، دارندگان معدل بالا و فارغ التحصیلان مدارس تیزهوشان می تواند سبب شود که شخص متقاضی از حداقل ۵۰% بورس تحصیلی در قبرس بهره مند گردد.علاوه بر آنچه گفته شد شرایط دیگری نیز برای دریافت بورس تحصیلی در قبرس بهره مند گردند آن هم به این صورت است که دانشجو تنها با گذراندن اولین ترم از تحصیل به دست آوردن معدلی به میزان حداقل ۳ نمره از ۴ نمره در صورتی که استاد دانشجو را به عنوان دستیاری تایید نمایند دانشجو می تواند به عنوان دستیار استاد دانشگاه به طور پاره وقت مشغول شده و از ۵۰% تخفیف شهریه ی دانشگاه بهره مند شده و ۴۵۰ لیر معادل  در ماه حقوق دریافت نماید. در صورتی که دانشجو در مقطع دکتری بتواند به عنوان دستیار استاد فعال شود میتواند در صورت فعالیت به طور تمام وقت از ۱۰۰ درصد تخفیف شهریه دانشگاه و ۹۰۰ لیر به طور ماهیانه بهره مند گردد.

تحصیل رایگان در قبرس
تحصیل رایگان در قبرس

مرجع اعطا کننده ی بورس تحصیلی در قبرس هیئت ارزیابی بورس دانشجو یان در دانشگاه می باشد که سهم قطعی در حدود ۲۵% تا 100% را اخذ می نماید.

در هر ترم تحصیلی دو متقاضی از کشورهای مختلف می توانند از بورس تحصیلی در قبرس به طور ۱۰۰% بهره مند گردندو سایرین از ۵۰% بورس تحصیلی در قبرس ، حال اگر شخص متقاضی بورس تحصیلی در قبرس که از ۵۰% تخفیف شهریه بهره مند شده موفق به اخذ نمره ی ۸ گردد می تواند از ۵۰ % تخفیف به تخفیف قبلی نیز بهره مند گردد و در کل هزینه ای برای تحصیل پرداخت نماید.

ازجمله مدارکی که برای اخذ پذیرش رایگان در دانشگاه EMU قبرس لازم است عبارت‌اند از؛
۱-ارائه ریزنمرات سه‌ساله دیپلم با ترجمه ترکی استانبولی یا انگلیسی (برای متقاضیان رشته‌های پزشکی و داروسازی حداقل معدل ۱۶ است.)
۲-اسکن و ارائه یک قطعه عکس 3×4
۳-اسکن پاسپورت
*در صورت عدم داشتن پاسپورت می‌توانید ترجمه رسمی شناسنامه به‌جای پاسپورت بفرستید.
۴-دانستن و نوشتن نام دقیق رشته مدنظرتان به انگلیسی
۵-ارائه کپی مدرک زبان که تافل یا آیلتس می‌تواند باشد.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
اقامت پس از تحصیل در قبرس اقامت پس از تحصیل در قبرس

کشور قبرس کشوری جزیره ای است که در شرق دریای مدیترانه واقع شده است و پایتخت آن نیکوزیا می با...

بورسیه تحصیلی در قبرس بورسیه تحصیلی در قبرس

کشور قبرس دارای مکان های گردشگری و آثار تاریخی زیادی است . هر ساله افراد زیادی به کشور قبرس ...

مهاجرت به قبرس مهاجرت به قبرس

مهاجرت به قبرس و شرایط عمومی قبرس و هزینه زندگی در قبرس را در این مقاله مورد بررسی و تحلیل ق...

نظرات کاربران
Call Now Button