در کشور فنلاند، 50 مرکز آموزش عالی زیر نظر وزارت آموزش فعالیت می کنند که تنها شرط ورود به این مراکز داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه می باشد.زبان تحصیل در دانشگاه های فنلاندی، سوئدی و گاهی هم انگلیسی است.

متقاضیان مهاجرت به کشور فنلاند، به دلیل اهدا کارت اقامت موقت به دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور، در همان ابتدای درخواست تحصیل در فنلاند و همچنین رفاه اجتماعی بالا و ادامه تحصیل رایگان در مقطع دکترا علاقه زیادی از خود برای مهاجرت تحصیلی به فنلاند نشان می دهند.
این مقاله توسط کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان تهیه شده است. در صورت هرگونه سوال در مورد مهاجرت به فنلاند و سایر کشورهای دیگر با موسسه آتیه آفرینان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.

تحصیل رایگان در فنلاند
تحصیل رایگان در فنلاند

سیستم آموزشی فنلاند

سیستم آموزش اجباری فنلاند شامل یک مدرسه جامع 9 ساله می باشد که دانش آموزان از سن 7 تا 16 سالگی باید در مدارس حضور اجباری داشته باشند. مدارس تا سطح دانشگاه تقریبا به طور انحصاری توسط شهرداری های فنلاند (دولت محلی) تأمین مالی و اداره می شوند. در این کشور مدارس خصوصی نیز فعالیت دارند.
که معمولا برای شروع به فعالیت به تصمیم شورای دولتی نیاز پیدا می کنند. مدارس خصوصی باید همه دانش آموزان خود را بر اساس همان مکتب مربوط به شهرداری پذیرفته باشند. دریافت هزینه تحصیلی اضافی یا پذیرش انتخابی دانش آموز کاملا ممنوع اعلام شده است.

معلم ها اغلب خود مختار در شیوه تحصیل می باشند و حتی دیده شده از کتاب های خود برای آموزش دانش آموزان استفاده نموده اند و معلمان از زمان اضافی (کلاس های جبرانی) برای ایجاد برنامه های درسی و ارزیابی دانش آموزان خود استفاده می کنند ظرفیت کلاس ها تا 20 دانش آموز می باشد.
لازم به ذکر است که کشور فنلاند نسبت به سایر کشور های جهان بیشتر در زمینه کتاب برای سنین زیر 15 سال فعالیت دارد. تحصیل رایگان در فنلاند، برای شهروندان این کشور در مقاطع آموزش عمومی، امکان پذیر است.

سیستم آموزشی فنلاند
سیستم آموزشی فنلاند

آموزش متوسطه در فنلاند

تحصیل رایگان در فنلاند و در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس، برای شهروندان این کشور و افرادی که به تابعیت فنلاندی در آمده اند، امکان پذیر است. آموزش متوسطه کشور فنلاند از 16 یا 17 سالگی آغاز می شود و 3 تا 4 سال طول می کشد.

البته دانش آموزان می توانند انتخاب کنند که آموزش حرفه ای برای ارتقا مهارت ببینند یا به یک موسسه پلی تکنیک ورود پیدا کنند و یا به یک مدرسه عالی دانشگاهی که نهایتا منجر به دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه های علوم پزشکی، آموزش و پرورش و علوم انسانی می شود وارد شوند.

آموزش عالی در کشور فنلاند

2 بخش در آموزش عالی وجود دارد: دانشگاه های سنتی و دانشگاه های علوم کاربردی

پذیرش در دانشگاه های  فنلاند، بر اساس آزمون ورودی دانشگاه هاست که معمولا به صورت چند گزینه ای می باشد. فارغ التحصیلان دانشگاه ها و دانشگاه های علوم کاربردی، می توانند مطالعات خود را با درخواست به برنامه های کارشناسی ارشد در دانشگاه ها یا دانشگاه های علوم کاربردی ادامه دهند.
پس از آنکه فارغ التحصیلان دوره کارشناسی، 3 سال تجربه کاری خود را در رشته خود به پایان رسانده اند، می توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های علوم کاربردی که کار و تحقیق محور هستند، اقدام نمایند. دانشگاه های معمولی فنلاند  هم مانند دانشگاه های اصلی فنلاند بوده و از دانشگاه های علمی کاربردی بیشتر و بزرگ تر هستند. تحصیل رایگان در فنلاند، در دوره کارشناسی به زبان انگلیسی، وجود ندارد.

در رابطه با  لیسانس پزشکی هم که این دانشجویان در واقع، مجاز به انجام کار بالینی تحت نظارت کارکنان ارشد پزشکی می باشند. برای معتبر شناختن رشته تحصیلی  پزشکی نیاز می باشد که حتما در حیطه این رشته ادامه تحصیل داده شود و حداقل به مدرک لیسانس بسنده نشود.
در مقطع دکترا هم الزامات  کشور فنلاند نسبت به سایر کشور ها بیشتر می باشد. دانشگاه های کشور فنلاند تقریبا در یک سطح علمی قرار دارند و سیستم آموزشی تمام آنها مشابه است که جز معدود کشور های اروپایی است که در مقطع لیسانس هم دانشجو می پذیرد. تحصیل رایگان در فنلاند، برای مقطع دکترا، تقریبا برای همه دانشجویان، وجود دارد.

آموزش عالی در کشور فنلاند
آموزش عالی در کشور فنلاند

دانشگاهای معتبر در کشور فنلاند

  • University of Helsinki

 دانشگاه هلسینکی در فنلاند: یکی از اصلی ترین دانشگاه ها در کشور فنلاند است که در شهر تورکو تاسیس شد و بعد ها به هلسینکی پایتخت فنلاند انتقال یافت.

  • University of Lapland

دانشگاه لاپلند در فنلاند: در شهر روانیمی تاسیس شده که مجموعه ای از دانشکده هنر وطراحی، دانشکده آموزش و پرورش، دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده حقوق می باشد.

  • University of Oulu

دانشگاه اولو فنلاند: در شهر اولو قرار دارد که این شهر بزرگترین شهر شمال فنلاند می باشد. تحصیل رایگان در فنلاند و درمقطع دکترا، بیشتر در این دانشگاه به دانشجویان ارائه می گردد .

  • University of Tampere

دانشگاه تامپره در فنلاند: در شهر تامپره قرار دارد. از مجموعه دانشکده های مطالعات زبان و ترجمه و ادبیات، پزشکی، علوم بهداشت، تئاتر، علوم اجتماعی، علوم انسانی و  فن آوری زیست پزشکی تشکیل شده است.

  • University of Turku

دانشگاه تورکو در فنلاند: در شهر تورکو تاسیس شده و بیشتر در زمینه پژوهشی می باشد که معمولا  پژوهش‌های متابولیک و قلبی و عروقی و پژوهش‌های مربوط به یادگیری و آموزش می‌باشند.

  • University of Vaasa

دانشگاه واسا در فنلاند: در شهر واسا واقع شده و  بیشتر در رشته های بازرگانی فعالیت دارد.

دانشگاهای معتبر در کشور فنلاند
دانشگاهای معتبر در کشور فنلاند

بورسیه تحصیل رایگان در کشور  فنلاند

نوعی بورسیه به نام  mobility center for international با علامت اختصاری CIMO می باشد که در مقطع دکترا و تمامی رشته ها ارائه می گردد و فقط برای دانشجویان خارجی که به زبان انگلیسی در مقطع دکترا تحصیل می نمایند یا در حال تحقیق و پژوهش درفنلاند هستند تعلق خواهد گرفت.
استثنائا  دانش آموزان زبان فنلاندی چون شامل حال بورس دیگری خواهند بود و از انواع دیگر استفاده خواهند نمود نمی توانند از این بورسیه بهره ببرند.

یادگیری زبان خارجه در کشور فنلاند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. یعنی واجب می باشد که اکثریت دو زبان سوئدی و انگلیسی را آموزش دیده باشند. البته تلاش شهروندان به حذف زبان سوئدی می باشد.
بنابراین متقاضیان ویزای تحصیلی باید برای مقطع لیسانس آیلتس 6 برای مقطع فوق لیسانس آیلتس 6.5 و برای مدرک دکترا آیلتس 7 به بالا  ارائه دهند.

کمک هزینه تحصیلی در فنلاند

در بعضی از دانشگاه ها به بعضی از دانشجویان خاص که از لحاظ علمی در مرتبه خوبی قرار دارند کمک هزینه داده میشود ولی این موارد در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس بسیار نادر است و میتوان اینگونه فرض کرد که کمک هزینه ای برای دانشجویان این مقاطع وجود ندارد.
در مقطع دکترا علاوه بر کمک هزینه ای(حقوق) که دانشجو برای کار بر روی پروژه دریافت میکند، کلاسهایی برای مقاطع پائینتر(لیسانس و فوق لیسانس) وجود دارد که دانشجو با تدریس در آن کلاس ها مبلغ نه چندان زیادی دریافت خواهد کرد که بیشتر به عنوان کمک هزینه در نظر گرفته میشود تا حقوقی که کفایت زندگی در این کشور را بکند.

کمک هزینه تحصیلی در فنلاند
کمک هزینه تحصیلی در فنلاند

امکان بورسیه بطور خاص فقط در مقطع دکترا وجود دارد و برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بسختی میتوان بورسیه گرفت،  شما متقاضی عزیز باید آمادگی مدیریت هزینه های زندگی در فنلاند به هنگام تحصیل در فنلاند را داشته باشید و توانایی پرداخت هزینه های مسکن و خورد و خوراک و رفت و آمد و پوشاک خود را داشته باشید.

فنلاند یکی از مرفه‌ترین کشور‌های شمالی اروپا است که برابری اصل اساسی آموزش در آن دایر است. سیستم آموزشی درخشان فنلاند باعث شده که این کشور در رتبه‌بندی‌های هرساله جهانی، یکی از موفق‌ترین کشورها به لحاظ دانش و کیفیت آموزشی باشد.

فرآیند پذیرش و بورسیه در کشورهای خارجی

خلاصه فرآیند پذیرش (admission) و بورسیه تحصیلی (scholarship/fund) مقولاتی هستند که این روزها، میلیون ها متقاضی تحصیل در دانشگاه های مختلف دنیا را به خود مشغول کرده است و دانشجویان ایرانی نیز از این مقوله مستثنی نیستند.
در حوزه تحصیل در خارج از کشور، یکی از نکات مهم، انتخاب دانشگاه و رشته منطبق بر نیاز ها و علایق دانشجو و هم چنین، زندگی در جایی است که توانایی مالی داوطلبان، کفاف هزینه ها را کند.

به عنوان مثال، تحصیل در کشور نروژ در کلیه مقاطع تحصیلی برای دانشجویان خارجی رایگان است. اما هزینه های زندگی در این کشور اسکاندیناوی بسیار بالاست و در توان خیلی ها نیست. اما در همین کشور، بسیاری از دانشگاه ها فرصت های بورسیه و اعطای کمک هزینه به دانشجویان را در دستور کار قرار می دهند که اتفاقا میزان پرداخت ماهانه به دانشجویان دکترا و پسا دکترا، بالاترین میزان در اروپا به شمار می رود.

فرآیند پذیرش و بورسیه در کشورهای خارجی
فرآیند پذیرش و بورسیه در کشورهای خارجی

اگر علاقمند به تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی هستید، با مقداری پرداخت هزینه این امکان برای شما فراهم شده است. اما اگر قصد تحصیل در کشور فنلاند به زبان سوئدی و فنلاندی را دارید، هم چنان معافیت از پرداخت شهریه برای شما میسر خواهد بود و شما تحصیلی رایگان را تجربه می‌کنید.
مساله بعدی این که تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع دکترا و فوق دکترا در این کشور هم چنان برای ملیت های خارجی رایگان و حتی با ارائه فرصت های بورسیه خواهد بود.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل رایگان در صربستان تحصیل رایگان در صربستان

کشور صربستان در چهار راه اروپای مرکزی و اروپای جنوب شرقی قرار دارد. این کشور از هر طرف با خش...

تحصیل رایگان در بلژیک تحصیل رایگان در بلژیک

تحصیل رایگان در بلژیک تحصیل در خارج از کشور به عنوان مهمترین هدف برای افرادی است که قصد ادا...

تحصیل رایگان در کره جنوبی تحصیل رایگان در کره جنوبی

تحصیل رایگان در کره جنوبی کشور کره جنوبی واقع در شرق آسیا و کشوری پیشرفته و مدرن و البته پرج...

نظرات کاربران
رها

سلام.من میخوام برای مدرسه اپلای کنم.بورسیه بهم تعلق می گیره؟من قیمی که خارج باشه ندارم و تمکن هم به حدی نیست که بتونم روش برای اپلای حساب کنم.ممکنه منو راهنمایی کنید؟

آتیه آفرینان

سلام تحصیل مدارس در همه ی کشورها هزینه دارد و بورسیه نیز به شخص تعلق نمی گیرد مگر اینکه والدین اقامت آن کشور را داشته باشند.

امینه حسین زاده

سلام برای فوق لیسانس پرستاری هم بورسیه تعلق میگیره؟؟

آتیه آفرینان

با سلام. رشته های علوم پزشکی قبل از اجازه ادامه تحصیل در کشورهای خارجی باید معادلسازی مدارک با اون کشور انجام شود.

سعید نصیری

سلام برای مقطع دکترا در فلاند هزینه خوراک و پوشاک و مسکن داده میشه؟

سارا جوادی

با سلام بله فاند کامل تعلق میگیرد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button