تحصیل رایگان در فرانسه با استفاده از بورسیه های تحصیلی، هر ساله نظر دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا به خود جلب می نماید. در صورتی که قصد دارید برای تحصیل در فرانسه اقدام کنید، احتمالا سوالاتی از این قبیل برای شما ایجاد می شود. آیا امکان تحصیل رایگان در تمامی دانشگاه های فرانسه وجود دارد؟ چگونه می توان از بورسیه های تحصیلی دانشگاه های فرانسه بهره مند شد؟ در کدام رشته های تحصیلی می توان به صورت رایگان در فرانسه تحصیل کرد؟ هزینه های زندگی و تحصیل در فرانسه چقدر است؟ دانشجویان بین المللی برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه چه شرایطی باید داشته باشند؟

و سوال های دیگری که پاسخ تمام آنها را می توانید در این مقاله مطالعه فرمایید. این مطلب توسط متخصصان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده است. امید است که مطالب فوق بتواند برای شما مفید باشد. همچنین برای پاسخ بهتر به سوالات خود در رابطه با تحصیل رایگان در فرانسه می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید. و همچنین برای آشنایی بیشتر با موسسه و پرونده های موفق ما می توانید از پیج اینستاگرام آتیه آفرینان دیدن کنید.

شرایط عمومی تحصیل رایگان در فرانسه

کشور فرانسه در اروپای غربی واقع شده است و با کشورهای مانند آلمان، سوئیس، موناکو، ایتالیا، اسپانیا، آندورا، بلژیک و لوکزامبورگ مرز زمینی دارد. کشور فرانسه با جمعیتی در حدود 67 میلیون نفر، بعد از کشور آلمان پر جمعیت‌ ترین کشور اروپا به حساب می آید. پایتخت این کشور شهر رویایی و زیبای پاریس است و مردم آن دارای فرهنگ و تاریخ غنی هستند.
زبان رسمی این کشور فرانسوی است و عموم مردم به زبان انگلیسی تسلط ندارند. پس می توان گفت که یاد گرفتن زبان فرانسه از واجبات مهاجرت به فرانسه به حساب می آید. واحد پول کشور فرانسه یورو است.

با وجود آثار تاریخی، فرهنگی و همچنین مناظر زیبای شهری، صنعت گردشگری این کشور بسیار پر رونق است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. کشور فرانسه بسیار پیشرفته و توسعه یافته  است که در زمینه های متنوعی از جمله علوم بنیادی، فناوری، هنر، اقتصاد، فرهنگ و سیاست پیشرفت چشمگیری داشته است. کشاورزی و دامپروری بخش اصلی تجارت و محصول این کشور به شمار می آیند.

شرایط عمومی تحصیل رایگان در فرانسه
شرایط عمومی تحصیل رایگان در فرانسه

تحصیل رایگان در فرانسه – تحصیل در مقطع کارشناسی

تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع کارشناسی در تمام دانشگاه های این کشور امکان پذیر است. متقاضیان برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه و تحصیل رایگان در این کشور، باید مدرک زبان فرانسه در سطح  B2 داشته باشند. همچنین از مدارک دیگری که در این مقطع برای پذیرش نیاز است، مدرک 12 ساله دیپلم با معدل بالای 14 است که باید به زبان فرانسوی ترجمه شده باشد.
تاریخ شروع ترم تحصیلی مقطع کارشناسی در دانشگاه های فرانسه اول سپتامبر است و به مدت 3 سال به طول می انجامد که شامل 6 ترم می شود. دانشجویان در مقطع کارشناسی اجازه کار پاره وقت دارند و مبلغی که بدست می آورند تمامی هزینه های دانشجویان را پوشش نمی دهد.
اگرچه دولت فرانسه با کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان، روند تحصیلشان را آسان تر می کند که شامل استفاده رایگان از حمل و نقل عمومی، کمک هزینه خوابگاه و غیره می شود. از این رو داشتن تمکن مالی در ارائه مدارک پذیرش، برای پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل برای سال اول الزامی است.

تحصیل رایگان در فرانسه – تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد این کشور امکان پذیر است و 2 سال به طول می انجامد. پیش از اقدام برای پذیرش، متقاضیان باید مدارک تحصیلی خود را برای دانشگاه ارسال نمایند تا مورد تایید دانشگاه قرار گیرد. مدرک کارشناسی افراد با معدلی بالای 14 و دیپلم 12 ساله آنها به زبان فرانسوی ترجمه شود.
از آنجایی که به زبان فرانسه در این مقطع تدریس می شود، دانشجویان باید مدرک زبان فرانسوی خود را در سطح B2 جزو مدارک خود داشته باشند. اگرچه تحصیل به زبان انگلیسی نیز در برخی از دانشگاه های فرانسه امکان پذیر است اما شامل پرداخت شهریه می شود و دیگر رایگان نیست. در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان موظف به ارائه پایان نامه هستند.

تحصیل رایگان در فرانسه – تحصیل در مقطع دکتری

تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع دکترا نیز امکان پذیر است. دانشگاه های فرانسه بر اساس رزومه و سوابق علمی دانشجویان، در مقطع دکتری اقدام به اخذ پذیرش دانشجویان می کند. به طور کلی برای پذیرش در مقطع دکتری، دانشجویان نیاز به تأیید یک استاد راهنما برای پروژه تحقیقاتی و رشته تحصیلی مورد درخواست خود دارند.
به صورتی که قبل از پذیرش باید ابتدا با استاد راهنمایی در دانشگاه مورد نظر مصاحبه ای داشته باشند. متقاضیان برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه باید مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به همراه مدرک زبان فرانسوی (حداقل سطح B2) خود ارائه دهند. پس از تایید توسط دانشگاه و استاد راهنما، متقاضی می تواند در رشته یا پروژه مربوط به خود به پژوهش و مطالعه بپردازد. تحصیل در مقطع دکتری با توجه به رشته تحصیلی، مدت زمان متفاوتی برای اتمام دوره سپری می کند.

تحصیل در فرانسه به همراه بورسیه تحصیلی

تحصیل در کشور فرانسه در صورتی که به زبان فرانسه باشد به صورت رایگان است و شرایطی شبیه به بورسیه برای دانشجویان رقم می زند. این امکان بیشتر در دانشگاه های دولتی وجود دارد و هزینه های تحصیلی توسط دولت تامین می شود.
اما هزینه های جانبی تحصیل نیز ممکن است برای دانشجویان سنگین باشد از این رو کشور فرانسه بورسیه‌ های مختلفی دارد که برای دانشجویان ممتاز خود در نظر گرفته است. دانشجویان می‌توانند برحسب شرایطی که دارند، برای این بورسیه ‌ها اقدام کنند.
به طور کلی بورسیه تحصیلی فرانسه دارای ظرفیت محدود است و متقاضیان دریافت آن باید رزومه خود را جهت بررسی به دانشگاه مورد نظر ارسال کنند. افراد متقاضی باید شرایط ویژه ای داشته باشند که می تواند شامل معدل بالای 18، نمره زبان در سطح  c1 به بالا در زبان فرانسه و داشتن مقالات ISI می شود.
افراد واجد شرایط می توانند کمک هزینه های تحصیلی از دانشگاه های کشور فرانسه دریافت کنند. برخی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی کشور فرانسه به شرح زیر است:

مهمترین بورسیه تحصیل در فرانسه

برنامه ایفل

 طی این برنامه، وزارت خارجه فرانسه به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کمک هزینه تحصیلی معادل 1181 یورو و به دانشجویان بین المللی که در مقطع دکتری تحصیل می کنند کمک هزینه 1400 یورویی پرداخت می کند.

برنامه ENS

این بورسیه نیز که مخفف کلمات école normale supérieure می باشد به 30 نفر از بهترین دانشجویان بین المللی در رشته های علوم پایه و علوم انسانی کمک هزینه ای معادل هزار یورو در ماه پرداخت می کند.

برنامه ENS در لیون

کمک هزینه ای هزار یورویی که به صورت ماهانه به مدت یک سال به دانشجویان کارشناسی ارشد اعطا می کند.

برنامه Emily Boutmy

بورسیه ای است که به دانشجویان بین المللی که شهروند اتحادیه ی اروپا نیستند اعطا می گردد. بر اساس این برنامه، مبلغ 5000 تا 10000 یورو برای دو سال تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد و مبلغ 3000 تا 12300 یورو برای کل سه سال تحصیل دانشجویان کارشناسی درنظر گرفته شده است.

تحصیل رایگان در فرانسه – شرایط مدرک زبان

برای تحصیل رایگان در فرانسه و استفاده از بورسیه های تحصیلی شرایطی برای اثبات مدارک زبان نیاز است که این مدارک یا باید به زبان انگلیسی و یا به زبان فرانسوی باشد. برای مراجعه به سفارت قبل از اخذ پذیرش، ارائه مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره 6 آیلتس و برای زبان فرانسوی حداقل نمره B2 الزامی است. لازم به ذکر است سفارت فرانسه در این زمینه بسیار سخت گیری دارد و کمبود مدارک در این زمینه شانس متقاضیان را برای دریافت پذیرش پایین می آورد.

مدارک زبان مورد نیاز برای پذیرش در رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود، در مقطع کارشناسی آیلتس 6.5، برای مقطع کارشناسی ارشد آیلتس 6.5 و برای مقطع دکتری آیلتس 7 لازم است.
برای رشته هایی که به زبان فرانسوی تدریس می شوند نیز مدرک زبان فرانسه B2 مورد نیاز است. لازم به ذکر است در دانشگاه های دولتی فرانسه، تحصیل در صورتی که دانشجویان به زبان فرانسه تسلط داشته باشند، رایگان است. در صورتی که متقاضیان بخواهند در دانشگاه های خصوصی تحصیل کنند باید شهریه بپردازند و این دانشگاه ها رشته هایی به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

شرایط مدرک زبان در فرانسه
شرایط مدرک زبان در فرانسه

هزینه های تحصیل و زندگی در فرانسه

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد تحصیل در فرانسه در دانشگاه های دولتی رایگان است. البته رایگان بود به معنای عدم وجود هزینه های زندگی در این کشور نیست. به طور کلی هزینه های زندگی می تواند با توجه به شرایط و سبک زندگی برای افراد مختلف متفاوت باشد، همچنین هزینه زندگی در همه شهرهای فرانسه نیز یکسان نیست.
معمولا هزینه های زندگی در شهر شلوغ و بزرگی همچون پاریس گران تر از شهرهای دیگر است. به طور متوسط هزینه زندگی برای یک دانشجو بین 700 تا 1600 یورو تخمین زده شده است. شهریه های دانشگاه های کشور فرانسه بدون در نظر گرفتن بورسیه های تحصیلی عموما در دانشگاه های دولتی، سالیانه بین 2700 تا 4000 یورو است.
شهریه در دانشگاه های خصوصی فرانسه بیشتر است و سالیانه بین 20.000 تا 30.000 یورو برآورد شده است که در ابتدای هر ترم، دانشجویان موظفند شهریه خود را پرداخت نمایند.

تحصیل در فرانسه و کار دانشجویی

دانشجویان بین المللی با ویزای تحصیلی در فرانسه، مجوز کار پاره وقت یا کار دانشجویی را دارند. کار دانشجویی به عنوان کمک هزینه ای است که دانشجویان می توانند برای مخارج زندگی خود در فرانسه صرف کنند. دانشجویان مقطع لیسانس می توانند در حدود 10 تا 15 ساعت در هفته کار کنند و به طور میانگین بین 7 تا 10 یورو به ازای هر ساعت کار دریافت کنند.
البته میزان درآمد دانشجویان در مقابل هزینه های زندگی بسیار کم است و دولت هزینه های خوابگاه و رفت و آمد دانشجویان را به طور قابل توجهی پایین آورده است تا کمکی برای آنها شود.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز این امکان وجود دارد که دانشجو با 20 ساعت کار پاره وقت در هفته و درآمد میانگین 8 تا 10 یورو به ازای هرساعت کار، بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین نمایند.
همچنین دانشجویان مقطع دکتری در کشور فرانسه نیز ، 40 ساعت اجازه کار دارند. دانشجویان می توانند در زمان تعطیلات خود را نیز به کار دانشجویی بپردازند.

تحصیل در فرانسه و بررسی ویزای همراه

دانشجویانی که برای تحصیل رایگان در فرانسه اقدام می کنند در صورتی که متاهل باشند، این امکان را دارند که برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود درخواست ویزای همراه دهند. متقاضیان در ابتدا باید برای خود درخواست ویزای تحصیلی دهند و پس از اینکه با ویزای تحصیلی به فرانسه آمدند، می توانند برای اعضای خانواده خود نیز درخواست ویزای همراه دهند.
اگرچه شخص متقاضی باید شرایط الحاق خانواده را نیز داشته باشد. بر اساس این شرایط فرد باید از تمکن مالی خوبی برخوردار باشد تا بتواند هزینه های زندگی خانواده را تامین نماید. همچنین برای محل سکونت خانواده نیز باید شرایط لازم را داشته باشد. معمولا دانشجویان در مقطع لیسانس نمی توانند درخواست ویزای همراه دهند. اما در مقاطع تحصیلی بالاتر امکان فراهم کردن شرایط آسان تر می شود.

بررسی ویزای همراه در فرانسه
بررسی ویزای همراه در فرانسه

معرفی دانشگاه های برتر فرانسه

دانشگاه‌های بسیاری در کشور فرانسه وجود دارد که دارای رتبه بندی های برتر جهانی است. در برخی از دانشگاه های فرانسه تدریس فقط به زبان فرانسوی و در برخی دیگر هم به فرانسوی و هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است. در زیر به برخی از دانشگاه های برتر کشور فرانسه اشاره می شود که از نظر رتبه بندی در سطح بالایی قرار دارند:

  • دانشگاه پاریس    
  • دانشگاه De Lyon
  • دانشگاه استراسبورگ        
  • دانشگاه پاریس Diderot  
  • دانشگاه گرنوبل آلپس        
  • دانشگاه Aix Marseille  
  • دانشگاه  Bordeaux      
  • دانشگاه پاریس Descartes         
  • دانشگاه سوربون  
  • دانشگاه نیس       
  • دانشگاه Nantes
  • دانشگاه Montpellier     
  • دانشگاه Rennes          
  • دانشگاه آبزرواتور پاریس  
  • دانشگاه ENS پاریس       
  • دانشگاه گرنوبل INP       
  • دانشگاه Lille     
  • دانشگاه پلی تکنیک           
  • دانشگاه  Toulouse      
  • دانشگاه Tours

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی

متقاضیانی که قصد اخذ ویزای تحصیلی فرانسه را دارند باید از سفارت فرانسه در کشور محل اقامت خود اقدام نمایند تا ویزای تحصیلی فرانسه را برای مدت زمان تحصیل خود دریافت کنند. در مدارکی که برای سفارت ارسال می شود، دانشجویانی که بدون بورسیه تحصیلی اقدام به تحصیل در فرانسه می کنند باید علاوه بر پرداخت و هزینه های شهریه دانشگاه، تمکن مالی خود را برای هزینه های زندگی در کشور فرانسه را هم در حساب بانکی خود ارائه دهند.
اما در صورتی که دانشجویان موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شوند، یا در دانشگاه های دولتی فرانسه پذیرش بگیرند، دیگر نیازی به اثبات تمکن مالی ندارند. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی فرانسه به شرح زیر است:

  • گذرنامه معتبر
  • مدارک شناسایی متقاضی به همراه ترجمه
  • نامه پذیرش از یک دانشگاه معتبر در فرانسه
  • بیمه نامه مسافرتی
  • فرم درخواست ویزا
  • 2 قطعه عکس
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک زبان (فرانسوی و انگلیسی در صورت نیاز هر دانشگاه)
  • اثبات محل سکونت در فرانسه (اجاره ملک یا رزرو خوابگاه)
  • اثبات تمکن مالی (در صورت نیاز برای هزینه های ماهیانه)
  • ترجمه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات به زبان فرانسوی با تایید دادگستری و وزارت امور خارجه

لازم به ذکر است با توجه به مقطع تحصیلی ممکن است سفارت فرانسه مدارک بیشتری از متقاضیان برای ارائه درخواست دهند.

مدارک موردنیاز تحصیل رایگان در فرانسه
مدارک موردنیاز تحصیل رایگان در فرانسه

موقعیت کار و وضعیت اقامت پس از تحصیل در فرانسه

به طور کلی دانشجویانی که در طلب تحصیل در فرانسه هستند، قصد مهاجرت به این کشور را دارند. لذا بررسی شرایط کار پس از تحصیل می تواند برای متقاضیان از اهمیت زیادی برخوردار باشد. دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، پس از اتمام تحصیلاتشان به مدت 1 سال فرصت دارند که به دنبال شغل مورد نظر خود باشند و اقامت خود را تمدید کنند.
چنانچه فرد متقاضی بتواند در این مدت شغل مناسبی در حوزه تحصیلات خود بیابد و موفق به اخذ قرارداد شود و برای طولانی مدت استخدام شود، اجازه دارد تا ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهد.
پس از گذشت 5 سال در صورت تمدید قرارداد، فرد متقاضی می تواند برای اقامت دائم فرانسه درخواست دهد که تسلط بر زبان فرانسوی از الزامات دیگر آن است.

سخن پایانی تحصیل رایگان در فرانسه

تحصیل رایگان در فرانسه و شرایط بورسیه های تحصیلی در فرانسه و همچنین برترین دانشگاه های فرانسه در این مقاله مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت که تحصیل در دانشگاه های فرانسه در دانشگاه های دولتی به زبان فرانسه امکان تحصیل رایگان وجود دارد. در غیر این صورت، دانشجویان باید به دانشگاه، شهریه ثابتی پرداخت کنند.
کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ بورسیه تحصیلی و پذیرش از دانشگاه های فرانسه را ارائه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مجرب ما در امر حقوق بین الملل تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید.
همچنین می توانید در قسمت انتهای مقاله، در قسمت دیدگاه (ثبت پرسش) نظرات و پرسش های خود را بیان نموده و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول تحصیل رایگان در فرانسه

✳️ بهترین دانشگاه های فرانسه کدامند؟

دانشگاه پاریس، دانشگاه De Lyon، دانشگاه استراسبورگ، دانشگاه پاریس Diderot، دانشگاه گرنوبل آلپس، دانشگاه Aix Marseille، دانشگاه  Bordeaux و…

✳️ شرایط اخذ ویزای همراه در فرانسه چیست؟

شخص متقاضی باید شرایط الحاق خانواده را نیز داشته باشد. بر اساس این شرایط فرد باید از تمکن مالی خوبی برخوردار باشد تا بتواند هزینه های زندگی خانواده را تامین نماید. همچنین برای محل سکونت خانواده نیز باید شرایط لازم را داشته باشد. معمولا دانشجویان در مقطع لیسانس نمی توانند درخواست ویزای همراه دهند. اما در مقاطع تحصیلی بالاتر امکان فراهم کردن شرایط آسان تر می شود.

✳️ هزینه زندگی در کشور فرانسه چقدر است؟

به طور متوسط هزینه زندگی برای یک دانشجو بین 700 تا 1600 یورو تخمین زده شده است.

✳️ مدارک زبان موردنیاز برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه چیست؟

مدارک زبان مورد نیاز برای پذیرش در رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود، در مقطع کارشناسی آیلتس 6.5، برای مقطع کارشناسی ارشد آیلتس 6.5 و برای مقطع دکتری آیلتس 7 لازم است.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا تحصیل در رشته فیزیوتراپی کانادا

کشور کانادا در آمریکای شمالی واقع شده است که با توجه به وسعت بالای این کشور هر سال مهاجران ز...

تحصیل پزشکی در قبرس تحصیل پزشکی در قبرس

کشور قبرس از نظر علمی در تمامی رشته های تحصیلی به خصوص رشته های پزشکی و دندان پزشکی پیشرفت ه...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Call Now Button