از دیرباز کشور سوئد، سرزمین سرد اسکاندیناوی یکی از پاتوق های اصلی دانشجویان ایرانی علاقه مند به تحصیل در قاره سبز بوده و در چند دهه اخیر، ده ها هزار نفر از دانشگاه های این کشور دانش آموخته شده اند.تحصیل در سوئد از سال 2011 به این سو برای ایرانیان دیگر رایگان نیست و برای تحصیل در مقاطع مختلف در این کشور می بایست هزینه های سرسام آور پرداخت کرد.
از 80 سال پیش تاکنون، ایرانیان عاشق تحصیل در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خارج از کشور بوده اند و به دلیل سفرهای ناصرالدین شاه به فرنگ به خصوص فرانسه، این کشور مقصد نخستین گروه دانشجویان اعزامی ایران بود.
ظرف چند دهه اخیر،چه قبل از انقلاب اسلامی و چه پس از آن، یکی از مقصدهای اصلی ایرانیان برای تحصیل در خارج از کشور، قاره سبز بوده است.این مقاله در مورد تحصیل رایگان در سوئد می باشد .

کشور سوئد، فقط به خاطر آب و هوای زیبا و مردمانی سخت کوش و کشوری صنعتی و فرهنگ گرا، مورد استقبال ایرانیان نبوده است.
چرا که اتریش و نروژ نیز چنین ظرفیت هایی داشته، اما تا این حد مورد استقبال دانشجویان ایرانی قرار نگرفته است. یکی از مهم ترین دلایل علاقه ایرانیان به سرد ترین کشور اروپایی و دور ترین نقطه اروپا از ایران، سیستم آموزشی قوی و مدرن و از همه مهم تر رایگان آن بود.
تحصیل برای ایرانیان تا پیش از سال ۲۰۱۱ میلادی که تحصیل برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا غیر رایگان اعلام شد، مجانی بود. سیستم Tuition free سوئد سبب می شد که ایرانیان برای تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور حتی ۱ ریال هم نپردازند و فقط هزینه زندگی را تقبل کنند.
البته این فقط ایرانی ها نبودند که عاشق تحصیل در این کشور سرد سرزمین های شمالی بودند. پاکستانی ها‌،مالزیایی ها و هندی ها نیز از سوئد به عنوان پاتوق تحصیل و کار در چند دهه اخیر استفاده کردند.
از سال ۲۰۱۱ که سیستم آموزشی در سوئد پذیرش رایگان دانشجویان خارجی را به حالت تعلیق درآورد،
تحصیل رایگان یک رشته کارشناسی ارشد که پیش از این صفر کرون هزینه داشت، اکنون برای تحصیل در این مقطع و مثلا در رشته مهندسی عمران دانشگاه سلطنتی استکهلم  می بایست در مدت ۲ سال، حدود ۳۰۰ هزار کرون سوئد پرداخت کرد.
گران شدن سر سام آور دانشگاه های سوئد برای خیل عظیمی از متقاضیان ایرانی علاقمند به تحصیل در این کشور سبب شد تا اکثر دانشجویان ایرانی از تحصیل رایگان در این کشور باز بمانند.
اگر چه هنوز هم دانشجویانی هستند که حاضر به پرداخت این شهریه های سنگین هستند، اما بیش از ۹۰ درصد دانشجویان ایرانی، پاتوق های دیگری را برای تحصیل در قاره سبز در نظر گرفته اند یا با فرصت های بورسیه و معافیت از شهریه (Tuition waiver) برای تحصیل در این کشور اقدام می کنند.

اگر دوست دارید در دانشگاه های سوئد تحصیل کنید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تحصیل در مقطع کارشناسی در اکثر دانشگاه های سوئد، به زبان سوئدی خواهد بود.
  • سازمان سنجش و آموزش کشور آزمون های بین المللی زبان سوئدی در تهران برگزار می کند.
  • با در اختیار داشتن کارنامه آزمون زبان سوئدی در تهران، معافیت زبان برای تحصیل در این کشور به شما داده خواهد شد.

از آنجا که سوئد عضو اتحادیه اروپا است، قوانین تحصیل رایگان در سوئد بدون مدرک زبان برای شهروندان کشورهای دیگر اتحادیه اروپا یا EEA و سوئیس نیز اعمال می شود.
دانشجویان انتقالی نیز از هزینه ها معاف هستند، زیرا مطالعات آنها بر اساس توافق بین دانشگاه های سوئد و کشورهای خارجی تعیین می شود.
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایران و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در سوئد برای صرفه جویی درهزینه ها توصیه می شود.
اگر نتوانستید در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور به رایگان تحصیل کنید، این مقطع را به صورت مجانی در نروژ یا با هزینه خیلی کم در آلمان یا اتریش طی کرده و برای دریافت بورس تحصیلی و تحصیل رایگان در سوئد، برای مقطع pHd اقدام کنید.
بورس تحصیلی به هیچ دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پرداخت نخواهد شد.
سالانه هزاران بورس تحصیلی برای مقاطع دکترا و پسا دکترا به دانشجویان خارجی تعلق می گیرد که زمینه تحصیل رایگان و با حقوق صدها دانشجوی ایرانی را در این کشور فراهم کرده است.
برای افرادی که به دنبال تحصیل رایگان در مقاطعی غیر از دکتری و بدون بورسیه هستند پیشنهاد می شود به دنبال دریافت دعوتنامه کاری و در واقع ویزای کار از کشور سوئد باشند.
این امر به راحتی از ایران قابل دستیابی نیست اما شما عزیزان می توانید با اخذ پذیرش از دوره های کوتاه مدت زبان و سپس تبدیل آن به ویزای کاری به این هدف دست یابید.
پیشنهاد می شود در این زمینه حتما از مشاوره با مشاورین ارشد گروه آتیه آفرینان استفاده بفرمایید.

تحصیل رایگان در سوئد در صورتی که شما بتوانید یک سوپروایزر (supervisor) را برای پشتیبانی از تز دکترا (PhD proposal) ترغیب (motivate) کنید، به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
در این راه از مشورت دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های این کشور استفاده کنید یا با قسمت International Department در کلیه دانشگاه های سوئد مکاتبه کنید.
دانشگاه های سوئد، امکان پذیرش دانشجوی دکترا و پسا دکترا را به صورتی که در آسیا و آمریکای شمالی مرسوم است ندارند.
پذیرش دانشجوی دکترا بر اساس Position ای است که دانشگاه تعیین می کند و نسبت به استخدام (hiring) متقاضیان واجد شرایط اقدام می شود.
بنابراین همیشه بخش PhD positions یا فرصت های شغلی Job offers را در سایت دانشگاه های این کشور ملاحظه کنید.
توجه داشته باشید که تحصیل رایگان در مقطع دکترا با حقوق ماهانه ۱۵ هزار کرون، یکی از بهترین گزینه ها برای تجربه تحصیل و زندگی ۳ ساله در سوئد است.

چه بخواهید به رایگان در این کشور تحصیل کنید و چه با پول خودتان، می بایست حداقل نیاز مندی های پذیرش (admission requirements) را در نظر گرفته و مدارکی دال بر اثبات توانایی خود در زمینه های اعلامی دانشگاه ارائه کنید. همه مدارک تحصیلی شما نیز بایستی توسط مترجم رسمی تایید شود.
به دلیل آن که هزینه مهر وزارت امور خارجه و دادگستری برای هر صفحه افزایش پیدا کرده است، توصیه می کنیم نیاز به مهر شدن مدارک تحصیلی به مهر وزارت را از دانشگاه مقصد استعلام کنید.
این کار ، سبب می شود تا صد ها هزار تومان در هزینه های application process شما صرفه جویی شود.
تحصیل رایگان یا غیر رایگان در دانشگاه های سوئد در مقطع عالی تحصیلی حتی برای سوئدی ها هم،  به زبان انگلیسی خواهد بود و شما نیاز دارید که مدرک زبان معتبر ارائه کنید.
اما برخی از دانشجویان به واسطه دوره تحصیلی قبلی و توانایی های خود، از ارائه این مدرک معاف هستند. توصیه می کنیم این بخش را به دقت ملاحظه کنید. اما به این متن هم توجه کنید که :

تحصیل رایگان در سوئد-  شرایط تحصیل رایگان در سوئد بدون مدرک زبان

اکثر دانشگاه های سوئد عمومی هستند و هزینه های تحصیل در سوئد فقط برای دانشجویان خارج از شهروندی اتحادیه اروپا / EEA اعمال می شود؛
هزینه های مختلف بین 6،000 تا 45،000 یورو در سال تحصیلی متفاوت و بسته به رشته تحصیلی انتخاب شده می باشد.
سه دانشگاه خصوصی در سوئد میانگین هزینه های تحصیلات بین 12000 تا 15000 یورو در سال را دارند، اما برای بعضی از رشته ها می تواند به 25000 یورو در سال نیز برسد.

هزینه تحصیل سوئد برای رشته های عامه در دانشگاه های سوئدی به شرح زیر می باشد:

  • علوم کامپیوتر: 25000 یورو در سال
  • علوم محیطی: بین 8،000 تا 30،000 یورو در سال
  • مهندسی ها: 17000 یورو در سال
  • اقتصاد: 18000 یورو در سال

تحصیل رایگان در سوئد – هزینه تحصیل در دانشگاه سوئد

بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط موسسات سوئدی  اختصاص داده شده به دانشجویان بین المللی که به برنامه های کارشناسی ارشد علاقه دارند.
در سوئد می توانید کمک های مالی را از دانشگاه ها، موسسات عمومی یا خصوصی دریافت کنید.در اینجا لیستی از هزینه های دانشجویان خارجی در دانشگاه های برتر سوئد آورده شده:

  •  موسسه کارولینسکا – هزینه تحصیلات متوسط ​​34،000 یورو در سال
  • دانشگاه اوپسالا – هزینه تحصیلات متوسط ​​25،000 یورو در سال
  • دانشگاه لند – هزینه تحصیلات متوسط ​​21،000 یورو در سال
  • دانشگاه استکهلم – هزینه تحصیلات متوسط ​​25،000 یورو در سال
تحصیل رایگان در سوئد

تحصیل رایگان در سوئد

تحصیل رایگان در سوئد بورس تحصیلی سوئد

بورس تحصیلی از طریق برنامه Visby همکاری میان کشورهای اتحادیه اروپا و روسیه ارائه شده است.
جوایز به دانشجویانی ارائه می شود که در برنامه های متمرکز بر بخش های مرتبط با پایداری، نوآوری و مسئولیت اجتماعی شرکت دارند.
دانشگاه ها همچنین برنامه های بورس تحصیلی دارند که هدف آن پوشش هزینه های تحصیل و یا هزینه زندگی در سوئد در دوره های تحصیلی است.نمونه هایی از دانشگاه های تحصیل رایگان در سوئد برای دانشجویان اتحادیه اروپا / EEA:

  • دانشگاه گوتنبرگ
  • دانشگاه یونکوپینگ
  • دانشگاه دالارنا
  • دانشگاه صنعتی لولئو

تحصیل رایگان در سوئد هم چنان در دسترس دانشجویان کارشناسی ارشد،دکترا و پسا دکترا است.
دانشجویان کارشناسی ارشد می توانید در صورت حائز شرایط بودن، از تسهیلات معافیت در پرداخت شهریه استفاده کنند که شرایط خاصی دارد و شرایط را بایداز دانشگاه استعلام کنند.
دانشجویانی که دنبال مقطع PhD و Postdoc هستند نیز فرصت های زیادی برای استخدام در دانشگاه های سوئد دارند.
در صورتی که مقالات peer-reviewed و cite شده دارید، توصیه می کنیم همین امروز به دنبال دانشگاه های معتبر این کشور برای تحصیل رایگان با حقوق ماهانه باشید که در دسترس شماست.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل رایگان در صربستان تحصیل رایگان در صربستان

کشور صربستان در چهار راه اروپای مرکزی و اروپای جنوب شرقی قرار دارد. این کشور از هر طرف با خش...

تحصیل رایگان در بلژیک تحصیل رایگان در بلژیک

تحصیل رایگان در بلژیک تحصیل در خارج از کشور به عنوان مهمترین هدف برای افرادی است که قصد ادا...

تحصیل رایگان در کره جنوبی تحصیل رایگان در کره جنوبی

تحصیل رایگان در کره جنوبی کشور کره جنوبی واقع در شرق آسیا و کشوری پیشرفته و مدرن و البته پرج...

نظرات کاربران
فرزانه علیزاده

سلام و عرض ادب بنده متاهل ۳۱ ساله و لیسانس اموزش زبان انگلیسی هستم . آیا با همین مدرک زبان میتونم رایگان ادامه تحصیل بدم ؟! اخه باتوجه به همین مقاله ای که در کانالتون هست زده تحصیل رایگان واسه کسانیکه مدرک تحصیلیشون زبان بوده اما یه بار که تماس گرفتم مشاورتون گفتن باید هزینه پرداخت بشه ۴۲۵۰۰ کرون و اصلا رایگان نیست. میشه بفرمایید بلاخره رایگان هست یا خیر

آتیه آفرینان

سلام وقت بخیر همان طور که در متن نوشته شده تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بورس ندارد یعنی فرد موظف به پرداخت شهریه می باشد اما برای مقطع دکتری امکان گرفتن بورس و فاند وجود دارد. افرادی که مدرک تحصیلشان زبان می باشد الزام به ارائه ی مدرک زبان ندارد. شهریه ی دانشگاه بسته به رشته و دانشگاه از حدود 8000 یورو می باشد.

مریم

برای کسی که ارشد ادبیات انگلیسی داره آیا امکان ادامه تحصیل چه مجددا در ارشد یا دکترا بصورت رایگان وجود داره؟ و اینکه من فرزند 5 ساله دارم، می تونم از ابتدا با خودم ببرمش؟ ممنون

آتیه آفرینان

سلام تحصیل در کشور سوئد به زبان انگلیسی هزینه دارد ولیکن ویزا همراه برای فرزندتان به صورت همزمان صادر می شود.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button