تحصیل رایگان در ایتالیا با استفاده از بورسیه های تحصیلی، هر ساله نظر دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا به خود جلب می نماید. در صورتی که قصد دارید برای تحصیل رایگان در ایتالیا اقدام کنید، احتمالا سوالاتی از این قبیل برای شما ایجاد می شود. آیا امکان تحصیل رایگان در تمامی دانشگاه های ایتالیا وجود دارد؟
چگونه می توان از بورسیه های تحصیلی دانشگاه های ایتالیا بهره مند شد؟ در کدام رشته های تحصیلی می توان به صورت رایگان در ایتالیا تحصیل کرد؟ هزینه های زندگی و تحصیل در ایتالیا چقدر است؟ دانشجویان بین المللی برای پذیرش در دانشگاه های ایتالیا چه شرایطی باید داشته باشند؟

و بسیاری سوال دیگر که پاسخ تمام آنها را می توانید در این مقالعه مطالعه فرمایید. این مطلب توسط متخصصان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده است. امید است که مطالب فوق بتواند برای شما مفید باشد. همچنین برای پاسخ بهتر به سوالات خود در رابطه با تحصیل رایگان در ایتالیا می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید. و همچنین برای آشنایی بیشتر با موسسه و پرونده های موفق ما می توانید از پیج اینستاگرام آتیه آفرینان دیدن کنید.

شرایط عمومی مهاجرت و اقامت تحصیلی در ایتالیا

کشور ایتالیا در جنوب اروپا واقع شده است. رشد و پیشرفت صنایع این کشور، ایتالیا را به یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا تبدیل کرده است. کشور ایتالیا به دلیل جاذبه های گردشگری و زیبایی های چشمگیرش مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. پایتخت ایتالیا، شهر تاریخی رم و زبان رسمی حاکم در آن ایتالیایی است. کشور ایتالیا توانسته است با جمعیت حدود 60 میلیون نفر رتبه پنجم پرجمعیت ترین کشور در بین کشور های اروپا را کسب کند.
هزینه تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است و با توجه به شرایط خاص بورسیه های تحصیلی که کشور ایتالیا برای دانشجویان به خصوص دانشجویان خاورمیانه در نظر گرفته است، هر ساله به تعداد دانشجویان بین المللی در این کشور افزوده می شود.

در دانشگاه های ایتالیا به زبان ایتالیایی و انگلیسی تدریس می شود. دانشگاه های دولتی ایتالیا از رتبه بندی بالایی در جهان برخوردار هستند و اخذ پذیرش از این دانشگاه ها الزامات و شرایط خاصی دارد. تحصیل در دانشگاه‌ های ایتالیا به صورت کامل رایگان نیست و اغلب مبلغی را به عنوان شهریه دانشگاهی تعیین می‌ کنند.‌ اما دانشگاه‌ های ایتالیا بورسیه های تحصیلی متنوعی را جهت رفاه حال دانشجویان‌ بین‌ المللی و حمایت از آنها در نظر گرفته اند.

شرایط عمومی تحصیل رایگان در ایتالیا
شرایط عمومی تحصیل رایگان در ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع کارشناسی

تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع کارشناسی امکان پذیر است اما در صورتی که افراد شرایط دریافت بورس تحصیلی را داشته باشند. در مقطع کارشناسی، دانشجویان می توانند بعد از گذراندن سال اول، در شرایطی که تعداد معینی از واحدهای درسی را با نمره قبولی گذرانده باشند می توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع اقدام نمایند. برای اخذ پذیرش در دوره کارشناسی به مدرک آیلتس 6 نیاز است که ارائه آن به خصوص برای دریافت بورس تحصیلی دانشگاه های دولتی الزامی است.

کلیه رشته ها به زبان ایتالیایی و تعدادی از آن ها نیز به زبان انگلیسی ارائه می شوند. از دیگر شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه های ایتالیا شرط معدل است و معدل کمتر از 17 را نمی پذیرند. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی در مقطع کارشناسی سالیانه به طور متوسط بین 1000 تا 5000 یورو و در دانشگاه های خصوصی 7.000 تا 20.000 یورو است.

تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع کارشناسی
تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع کارشناسی

تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد به صورت دریافت بورسیه در دانشگاه های دولتی این کشور امکان پذیر است. بر اساس رزومه و سوابق علمی دانشجویان و همچنین معدل بالای 12 آنها در مقطع کارشناسی، بورسیه به دانشجویان تعلق می‌ گیرد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی به طور متوسط سالیانه بین 1000 تا 5000 یورو و در دانشگاه های خصوصی 10.000 تا 25.000 یورو است.
رشته های تحصیلی به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان پذیر است و جهت اخذ پذیرش باید مدرک زبان ایتالیایی یا مدرک زبان انگلیسی ارائه شود. دانشجویان پس از پایان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، به مدت یک سال برای کاریابی در کشور ایتالیا فرصت دارند و می توانند اقامت خود را تمدید نمایند.

تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع دکتری

تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع دکترا نیز امکان پذیر است. دانشگاه های ایتالیا بر اساس رزومه و سوابق علمی دانشجویان در مقطع دکتری، بورس تحصیلی و یا حتی حقوق ماهیانه برای آنان در نظر می گیرند. به طور کلی برای پذیرش در مقطع دکتری، دانشجویان نیاز به تأیید یک استاد راهنما برای پروژه تحقیقاتی و رشته تحصیلی مورد درخواست خود دارند.
به صورتی که قبل از پذیرش باید ابتدا با استاد راهنمایی در دانشگاه مورد نظر مصاحبه ای داشته باشند. در صورت تایید استاد راهنما، دانشجویان می توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی درخواست دهند. فارغ التحصیلان می توانند پس از اتمام تحصیل، به مدت یک سال برای پیدا کردن شغل متناسب با رشته خود، اقامتشان را تمدید کنند.

تحصیل رایگان در مقطع دکتری ایتالیا
تحصیل رایگان در مقطع دکتری ایتالیا

شرایط مدرک زبان تحصیل رایگان در ایتالیا

برای تحصیل رایگان در ایتالیا و استفاده از بورسیه های تحصیلی شرایطی برای اثبات مدارک زبان نیاز است که این مدارک یا باید به زبان انگلیسی و یا به زبان ایتالیایی باشد. برای مراجعه به سفارت قبل از اخذ پذیرش، ارائه مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره 6 آیلتس و برای زبان ایتالیایی حداقل نمره B1 الزامی است. لازم به ذکر است سفارت ایتالیا در این زمینه بسیار سخت گیری دارد و کمبود مدارک در این زمینه شانس متقاضیان را برای دریافت پذیرش پایین می آورد.

مدارک زبان مورد نیاز برای پذیرش در رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود، در مقطع کارشناسی آیلتس 6 ، برای مقطع کارشناسی ارشد آیلتس 6.5 و برای مقطع دکتری آیلتس 6.5 یا 7 لازم است. برای رشته هایی که به زبان ایتالیایی تدریس می شوند نیز مدرک B2 زبان ایتالیایی مورد نیاز است.

انواع و شرایط بورسیه های تحصیلی

متقاضیان برای تحصیل رایگان در ایتالیا به دو روش، دانشگاهی و دولتی می توانند بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی دریافت نمایند، یکی از طریق دانشگاه ها و وب سایت مربوط به دانشگاه مورد نظر، که برای این منظور متقاضیان می توانند به صورت مستقیم اقدام به دریافت بورسیه تحصیلی کنند و روش دیگر از طریق دولت ایتالیا که توسط وزارت امور خارجه و همکاری های بین المللی تعیین می شود.
دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی دولتی یا استانی ایتالیا ‌شوند، تحصیل رایگان در ایتالیا را خواهند داشت. به صورتی که نه تنها هزینه های تحصیل را تامین می کند، بلکه هزینه های دیگر زندگی را نیز پوشش می دهد که شامل هزینه های ماهیانه درمانی، مسکن و خورد و خوراک به میزان 700 یورو می شود.

دولت ایتالیا برای مقاطع مختلف تحصیلی بورسیه ارائه می دهد. شرایط سنی برای دریافت بورسیه کشور ایتالیا برای مقطع کارشناسی حداکثر 28 سال، مقطع کارشناسی ارشد 30 سال و برای مقطع دکتری 40 سال سن است. نکته ای که در این زمینه حائز اهمیت فراوانی برای دانشجویان است، وضعیت باز پرداخت بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه ای است که به دانشجویان ارائه می شود.
باید خاطر نشان کرد که دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود تعهدی در قبال ارائه خدمات دولت ایتالیا ندارد. تنها باید در پایان هر سال تحصیلی، در دانشگاه محل تحصیل، تعداد واحدهای مشخصی را با نمره قبولی بگذراند.

برای کسب اطلاعات جامع سرمایه گذاری در ایتالیا مقاله مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری ایتالیا را مطالعه فرمایید

هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد تحصیل در ایتالیا با دریافت بورسیه های تحصیلی می تواند رایگان شود. البته رایگان بود به معنای عدم وجود هزینه های زندگی در این کشور نیست.
به طور کلی هزینه های زندگی می تواند با توجه به شرایط و سبک زندگی برای افراد مختلف متفاوت باشد، همچنین هزینه زندگی در همه شهرهای ایتالیا نیز یکسان نیست. معمولا هزینه های زندگی در شهرهای شلوغ و بزرگی همچون رم و میلان، گران تر از شهرهای دیگر است.
به طور متوسط هزینه زندگی برای یک دانشجو بین 700 تا 1000 یورو تخمین زده شده است. شهریه های دانشگاه های کشور ایتالیا بدون در نظر گرفتن بورسیه های تحصیلی عموما در دانشگاه های دولتی، سالیانه بین 1000 تا 5000 یورو است.
شهریه در دانشگاه های خصوصی ایتالیا بیشتر است و سالیانه بین 5.000 تا 35.000 یورو برآورد شده است که در ابتدای هر ترم، دانشجویان موظفند شهریه خود را پرداخت نمایند.

هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا
هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا و کار دانشجویی

دانشجویان بین المللی با ویزای تحصیلی در ایتالیا، مجوز کار پاره وقت یا کار دانشجویی را دارند. دانشجویان مقطع لیسانس می توانند در حدود 10 ساعت در هفته کار کنند و به طور میانگین بین 8 تا 10 یورو به ازای هر ساعت کار دریافت کنند.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز این امکان وجود دارد که دانشجو با 20 ساعت کار پاره وقت در هفته و درآمد میانگین 8 تا 10 یورو به ازای هرساعت کار، بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین نمایند. مضافا اینکه دانشجویان مقطع دکتری در کشور ایتالیا هفته ای 30 ساعت اجازه کار دارند. دانشجویان می توانند در زمان تعطیلات خود را نیز به کار دانشجویی بپردازند.

تحصیل رایگان در ایتالیا – معرفی دانشگاه های برتر ایتالیا

دانشگاه‌های بسیاری در کشور ایتالیا وجود دارد که دارای رتبه بندی های برتر جهانی است. از قدیمی ترین و بهترین دانشگاه های ایتالیا می توان به دانشگاه بولونیا اشاره کرد که هر ساله میزبان دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا است. همچنین این دانشگاه با ارائه بورسیه های تحصیلی به دانشجویان، امکانات رشد و توسعه علمی را برایشان فرآهم می آورد.

برای کسب اطلاعات جامع ثبت شرکت در ایتالیا مقاله مهاجرت و اقامت ثبت شرکت ایتالیا را مطالعه فرمایید

دانشگاه تورین ایتالیا (UNIVERSITY OF TURIN)

دانشگاه تورین یکی از اولین دانشگاه های ایتالیا است که در شهر تورین احداث گردیده است. اکثر رشته ها در این دانشگاه به زبان ایتالیایی تدریس می شوند و متقاضی برای پذیرش باید مدرک B2 زبان ایتالیایی ارائه دهد.
برخی از رشته ها مانند حقوق بین الملل، پزشکی و مدیریت کسب و کار به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. پذیرش دانشجویان در دانشگاه تورین در هر سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا انجام می گیرد. در رشته هایی مانند حقوق، دامپزشکی و داروسازی می توان در دوره های پیوسته لیسانس و فوق لیسانس پذیرش گرفت.

برای گرفتن پذیرش دکترا از دانشگاه تورین باید در آزمون ورودی این دانشگاه که به طور سالیانه برگزار می شود، شرکت نمود. شهریه تحصیل این دانشگاه هم برای مقطع لیسانس مبلغ 1،500 دلار آمریکا و در مقطع فوق لیسانس 1،150 دلار آمریکا می باشد؛ این مبالغ ممکن است با توجه به کشوری که دانشجویان از آن می آید نیز متغیر باشد.
علیرغم شهریه پایین، بورسیه های متنوعی نیز می توان از این دانشگاه بدست آورد. بورسیه وزارت امور خارجه ایتالیا از معروف ترین بورسیه ها است که به دانشجویان بین المللی اعطا می شود. بورسیه های متنوع دیگری نیز وجود دارد که بر اساس میزان درآمد خانواده دانشجو یا نمرات و رزومه دانشجو به وی اعطا می گردد.
دانشگاه های برتر دیگری نیز وجود دارند که نه تنها در جهان مطرح هستند و از رتبه بندی مطلوبی برخوردارند بلکه بورسیه های تحصیلی مناسبی را به دانشجویان اعطا می کنند تا شرایط آسان تری برای زندگی و تحصیل را فرآهم آورند. برخی از دانشگاه های برتر ایتالیا عبارتند از:

  • دانشگاه بولونیا  Bologna
  • ساپینزا رم  Sapienza
  • دانشگاه پلی ‌تکنیک میلان
  • دانشگاه پلی‌ تکنیک تورین
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه بولزانو
  • دانشگاه بوکونی میلان
  • دانشگاه فیرنزو
  • دانشگاه ژنوا

معرفی دانشگاه های برتر ایتالیا
معرفی دانشگاه های برتر ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا – مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی

متقاضیانی که قصد اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا را دارند باید از سفارت ایتالیا در کشور محل اقامت خود اقدام نمایند تا ویزای تحصیلی ایتالیا را برای مدت زمان تحصیل خود دریافت کنند.
در مدارکی که برای سفارت ارسال می شود، دانشجویانی که بدون بورسیه تحصیلی اقدام به تحصیل در ایتالیا می کنند باید علاوه بر پرداخت و هزینه های شهریه دانشگاه، تمکن مالی خود را برای هزینه های زندگی در کشور ایتالیا را هم در حساب بانکی خود ارائه دهند.
اما در صورتی که دانشجویان موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شوند، دیگر نیازی به اثبات تمکن مالی ندارند. مگر این که هزینه های زندگی یا شهریه دانشگاه مورد نظر از ارزش بورسیه ای که دریافت نموده اند، بیشتر باشد. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا به شرح زیر است:

  • گذرنامه معتبر
  • مدارک شناسایی متقاضی به همراه ترجمه
  • نامه پذیرش از یک دانشگاه معتبر در ایتالیا
  • بیمه نامه مسافرتی
  • فرم درخواست ویزا
  • 5 قطعه عکس 3.5 در 4.5 پشت نویسی شده به زبان انگلیسی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک زبان( ایتالیایی با انگلیسی در صورت نیاز هر دانشگاه)
  • اثبات محل سکونت در ایتالیا (اجاره ملک یا رزرو خوابگاه)
  • اثبات تمکن مالی (ماهیانه 450 تا 515 یورو به جز هزینه تحصیل)
  • ترجمه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات به زبان ایتالیایی با تایید دادگستری و وزارت امور خارجه

لازم به ذکر است با توجه به مقطع تحصیلی ممکن است سفارت ایتالیا مدارک بیشتری از متقاضیان برای ارائه درخواست دهند.

موقعیت کار و وضعیت اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

به طور کلی دانشجویانی که در طلب تحصیل در ایتالیا هستند، قصد مهاجرت به این کشور را دارند. لذا بررسی شرایط کار پس از تحصیل می تواند برای متقاضیان از اهمیت زیادی برخوردار باشد.
دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، پس از اتمام تحصیلاتشان به مدت 1 سال فرصت دارند که به دنبال شغل مورد نظر خود باشند و اقامت خود را تمدید کنند.
چنانچه فرد متقاضی بتواند در این مدت شغل مناسبی در حوزه تحصیلات خود بیابد و موفق به اخذ قرارداد شود و برای طولانی مدت استخدام شود، اجازه دارد تا ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهد.
پس از گذشت 5 سال در صورت تمدید قرارداد، فرد متقاضی می تواند برای اقامت دائم ایتالیا درخواست دهد که تسلط بر زبان ایتالیایی از الزامات دیگر آن است.

وضعیت اقامت پس از تحصیل در ایتالیا
وضعیت اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

سخن پایانی تحصیل رایگان در ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا و شرایط بورسیه های تحصیلی در ایتالیا و همچنین برترین دانشگاه های ایتالیا در این مقاله مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت که تحصیل در دانشگاه های ایتالیا تنها با دریافت بورسیه تحصیلی به خصوص بورسیه های دولتی، می تواند رایگان شود. در غیر این صورت، دانشجویان باید به دانشگاه، شهریه ثابتی پرداخت کنند.

کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ بورسیه تحصیلی و پذیرش از دانشگاه های ایتالیا را ارائه خواهند داد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مجرب ما در امر حقوق بین الملل تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید. همچنین می توانید در قسمت انتهای مقاله، در قسمت دیدگاه (ثبت پرسش) نظرات و پرسش های خود را بیان نموده و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول تحصیل رایگان در ایتالیا

✳️ دانشجویان خارجی در ایتالیا چقدر فرصت دارند دنبال شغل بگردند؟

دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، پس از اتمام تحصیلاتشان به مدت 1 سال فرصت دارند که به دنبال شغل مورد نظر خود باشند و اقامت خود را تمدید کنند.

✳️ کدام رشته ها در دانشگاه تورین به زبان انگلیسی تدریس می شوند؟

اکثر رشته ها در این دانشگاه به زبان ایتالیایی تدریس می شوند و متقاضی برای پذیرش باید مدرک B2 زبان ایتالیایی ارائه دهد. برخی از رشته ها مانند حقوق بین الملل، پزشکی و مدیریت کسب و کار به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند.

✳️ هزینه زندگی برای دانشجویان چقدر است؟

به طور متوسط هزینه زندگی برای یک دانشجو بین 700 تا 1000 یورو تخمین زده شده است.

✳️ سفارت برای تحصیل در ایتالیا چه مدرک زبانی را میخواهد؟

برای مراجعه به سفارت قبل از اخذ پذیرش، ارائه مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره 6 آیلتس و برای زبان ایتالیایی حداقل نمره B1 الزامی است.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل رایگان در صربستان تحصیل رایگان در صربستان

کشور صربستان در چهار راه اروپای مرکزی و اروپای جنوب شرقی قرار دارد. این کشور از هر طرف با خش...

تحصیل رایگان در بلژیک تحصیل رایگان در بلژیک

تحصیل رایگان در بلژیک تحصیل در خارج از کشور به عنوان مهمترین هدف برای افرادی است که قصد ادا...

تحصیل رایگان در کره جنوبی تحصیل رایگان در کره جنوبی

تحصیل رایگان در کره جنوبی کشور کره جنوبی واقع در شرق آسیا و کشوری پیشرفته و مدرن و البته پرج...

نظرات کاربران
Call Now Button