تحصیل رایگان در آلمان باعث شده است، دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در دانشگاه های این کشور اقدام کنند. اگر قصد تحصیل رایگان در آلمان را دارید، احتمالا سوالاتی برای شما ایجاد می شود.
در صورتی که در رابطه با تحصیل رایگان در آلمان هر سوالی داشته و نیاز به مشاوره دارید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید. و همچنین برای آشنایی بیشتر با موسسه و پرونده های موفق ما می توانید از پیج اینستاگرام آتیه آفرینان دیدن کنید.

تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان برای ایرانیان

دانشجویان ایرانی برای تحصیل رایگان در آلمان نیاز به ویزا نوع D و مجوز اقامت دارند. پس از پذیرش در دانشگاه مورد نظر باید برای درخواست ویزا اقدام کنید. این کار باید حداقل 3 ماه قبل از شروع تحصیل انجام شود. در روند درخواست ویزا مصاحبه ای خواهید داشت و اثر انگشت و عکس شما در پرونده ثبت می شود.
ویزای اقامت در آلمان 3 ماه اعتبار داشته و برای این که بتوانید، در کل دوره تحصیل بدون مشکل در آلمان زندگی کنید، باید هر ساله مجوز اقامت خود را تمدید کنید. هزینه مجوز اقامت 75 یورو می باشد.

دولت آلمان در رابطه با امکان تحصیل رایگان دانشجویان بین المللی در سال 2014 تغییراتی در قوانین ایجاد کرد. از آن سال شهریه های بین المللی در همه دانشگاه ها و کالج های دولتی لغو شده است. هزینه های تحصیل در ایالت بادن – وورتمبرگ در سال 2017 مجدداً برقرار شد و این ایالت با سایر ایالت های آلمان تفاوت دارد. با این حال، حتی با وجود اخذ شهریه در این ایالت، به نسبت دانشگاه های بسیاری از کشورهای دیگر ارزان تر است.

تقریبا 95% از دانشگاه های آلمان مالکیت عمومی داشته و می توان به صورت رایگان در این دانشگاه ها تحصیل کرد. شما می توانید پس از پایان تحصیل درآلمان به دنبال کار بگردید. دانشجویان ایرانی می توانند پس از فارغ التحصیلی درخواست اقامت 18 ماهه داشته و در این مدت شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

اگر به دنبال تحصیل رایگان در دانشگاه های برتر جهان هستید، یکی از بهترین گزینه ها تحصیل در دانشگاه های آلمان می باشد. فرقی ندارد دانشجوی متقاضی، شهروند کشوری از اتحادیه اروپا باشد، یا نقاط دیگر جهان؛ شما به عنوان یک دانشجوی ایرانی می توانید دوره های تحصیلی رایگان را در آلمان بگذرانید. به دلیل تقاضای زیاد دانشجویان بین المللی برای تحصیل رایگان در آلمان قبل از شروع تحصیل رایگان در آلمان نیاز به گرفتن اجازه اقامت دارید.
روند مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل پیچیدگی هایی دارد، اما تحصیل در بهترین دانشگاه های آلمان ارزش طی کردن این مراحل را دارد. برای تحصیل رایگان در آلمان یک سری شرایط کلی وجود دارد. شما باید معدل بالا و نمرات قابل قبول در آزمون آیلتس، تافل یا آزمون مدرک زبان آلمانی داشته باشید. شما می توانید با تکمیل فرم درخواست، ارائه مدارک مورد نیاز و تحقق معیارهای واجد شرایط بودن برای تحصیل رایگان در آلمان اقدام کنید.

در صورتی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشید و رشته تحصیلی شما با رشته دوره کارشناسی متفاوت باشد، امکان تحصیل رایگان وجود نداشته و باید شهریه پرداخت کنید. همچنین تحصیل در مناطقی مثل برمن، نیدرزاکسن، زارلند، زاکسن و تورینگن دارای استثنایی می باشد.
اگر در این مناطق تحصیل کرده و دوره خود را به موقع به پایان نرسانید، باید شهریه پرداخت کنید. بیشتر دانشگاه های آلمان دولتی بوده و به همین دلیل امکان تحصیل رایگان در آلمان زیاد می باشد. شما تنها باید هزینه های کمی بابت خدمات سازمان دانشجویی و ثبت نام پرداخت کنید، که معمولا بین 100 تا 350 یورو در هر ترم می باشد.

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

شرایط تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

برای واجد شرایط بودن تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان نیاز به شرایط زیر است:

  • مدارک تحصیلی مربوط به قبل دوره لیسانس
  • کسب حداقل نمرات در دوره متوسطه، که باید حداقل 85% از امتیاز را کسب کرده باشد.
  • محدودیت سنی برای پذیرش وجود ندارد.
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی (حداقل نمره 6.5 در آزمون آیلتس)

برای تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی شرایط زیر لازم می باشد:

  • شخص متقاضی باید مدرک کارشناسی داشته باشد.
  • کسب حداقل نمره مورد نیاز در دوره کارشناسی، که باید حداقل 75% از امتیاز را کسب کرده باشد.
  • محدودیت سنی در دوره تحصیلات تکمیلی وجود ندارد.
  • ارائه مدارک زبان و اثبات تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی

شرایط تسلط بر زبان برای تحصیل رایگان در آلمان

امکان تحصیل رایگان در آلمان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. اما نکته منفی در این رابطه تسلط به زبان آلمانی است. بسیاری از دانشجویان تنها به زبان انگلیسی تسلط داشته و نمی توانند در دوره هایی که به زبان آلمانی تدریس می شود، شرکت کنند.
یکی از مزیت های تحصیل رایگان در آلمان امکان تحصیل بدون شهریه در دوره هایی به زبان انگلیسی است. بیش از 180 دانشگاه در آلمان امکان تدریس به زبان انگلیسی را برای دوره های تحصیل رایگان در آلمان فراهم کرده اند.
البته در صورتی که بتوانید مهارت زبان آلمانی را افزایش دهید، محدودیت شما کمتر شده و می توانید بیش از 400 دانشگاه در آلمان را بررسی کرده و درخواست پذیرش دهید.

دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود، بسیار متنوع است. از مطالعات فیلم گرفته تا علوم سیاسی و شیمی در دسترس دانشجویان بین المللی می باشد. شاید از خود بپرسید، دلیل آلمان برای ایجاد چنین فضای عالی جهت مهاجرت به این کشور چیست. ایده کلی دولت آلمان این است که دانشجویان بین المللی برای تحصیل به آلمان مهاجرت کرده و در طول تحصیل با جامعه ادغام شوند و پس از فارغ التحصیلی، به نیروی کار آلمان می پیوندند.

هزینه های تحصیل و اقامت در آلمان

هزینه های تحصیل و اقامت در آلمان

همان طور که گفتیم، دانشگاه های آلمان برای تمامی دانشجویان بین المللی از هر نقطه دنیا رایگان است. اما نباید این مورد را فراموش کرد، که هزینه های مربوط به زندگی و تامین مایحتاج در آلمان نیاز به تمکن مالی دارد. آلمان برای کمک به تامین هزینه های زندگی، امکان استفاده از بورسیه را ایجاد کرده است.
بورسیه های دولتی برای دانشجویان بین المللی تعیین شده است. این نوع بورس تحصیلی هزینه حداقلی زندگی را فراهم می کند، بنابراین در صورت فراهم بودن شرایط می توان برای این بورس تحصیلی اقدام کرد. برخی از انواع بورسیه های بین المللی آلمان به شرح زیر است:

اگر بخواهید در دانشگاه های خصوصی آلمان تحصیل کنید، شهریه شامل حال شما می شود. برای تحصیل در مقطع لیسانس حدودا 26 هزار یورو و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حدود 40 هزار یورو در سال هزینه دارد. رشته هایی مثل مهندسی، مدیریت و بازرگانی جز گران ترین رشته ها محسوب می شوند.

شما می توانید با مهاجرت به آلمان علاوه بر استفاده از تحصیل رایگان در آلمان در یک کشوری کاملا مقرون به صرفه زندگی کنید. متوسط هزینه های زندگی یک دانشجو با احتساب محل اقامت بین 700 تا 1000 یورو در ماه است. در شهرهای بزرگ مثل برلین، فرانکفورت و دوسلدورف کل هزینه های زندگی 900 تا 1500 یورو در ماه خواهد شد.
در شهرهای کوچکی مثل فرایبورگ، لایپزیگ و هانوفر هزینه های زندگی 750 تا 1100 یورو در ماه می شود. از آن جایی که اصلی ترین هزینه برای دانشجویان هزینه اقامت می باشد، می توان از خوابگاه ها و اقامتگاه های دانشجویی استفاده کرد. هزینه این اقامتگاه ها ماهانه حدود 250 یورو خواهد بود.

اقامت پس از تحصیل رایگان در آلمان

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رایگان در آلمان

شما می توانید با توجه به رشته و مقطع تحصیلی برای پذیرش در بهترین دانشگاه های آلمان اقدام کنید. در جدول زیر می توانید دانشگاه هایی که هم امکان تحصیل رایگان در آلمان را فراهم کرده و هم از رتبه خوبی برخوردار هستند، را مشاهده کنید.

نام دانشگاهشرح جزئیات
دانشگاه فنی مونیخمستقر در مونیخ است و به دلیل تحصیلات در سطح جهانی معروف است. رشته هایی مثل مهندسی برق، کامپیوتر، شیمی، معماری و ریاضیات در این دانشگاه تدریس می شود.
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانسدر قلب مونیخ بوده و از برجسته ترین دانشگاه های تحقیقاتی در اروپا محسوب می شود. با بیش از 50 هزار دانشجو به یکی از بزرگترین دانشگاه ها تبدیل شده است. تحصیل در بسیاری از رشته ها مثل بازرگانی، علوم فیزیک و پزشکی در این دانشگاه امکان پذیر است.
دانشگاه هایدلبرگقدیمی ترین دانشگاه در آلمان است. رشته های مختلفی از علوم طبیعی، ریاضیات، علوم کامپیوتر و هنرهای آزاد تا رشته های حقوق، علوم اقتصاد، علوم اجتماعی و پزشکی در این دانشگاه تدریس می شود.
موسسه فناوری کارلسروههیکی از بزرگترین موسسات تحقیقاتی در آلمان است. از مراکز مهم علوم طبیعی و مهندسی در اروپا محسوب می شود. با داشتن یازده دانشکده بیش از 25 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند.
دانشگاه هومبولت برلیناین دانشگاه آموزش با کیفیتی در طیف گسترده ای از رشته های علوم طبیعی، هنر و علوم انسانی ارائه می دهد. بیش از 30 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند. یکی از قدیمی ترین دانشگاه های برلین بوده و فارغ التحصیلان آن بیش از 50 جایزه نوبل به دست آورده اند.
دانشگاه فنی برلیناین دانشگاه در زمینه های مهندسی، علوم رایانه و اقتصاد بسیار مورد توجه است. با وجود تجهیزات و امکانات پیشرفته امکان پیشرفت دانشجویان وجود دارد.

لیست دانشگاه هایی با نرخ پذیرش بالا

بدون شک تحصیل رایگان در آلمان شرایط رقابتی را ایجاد می کند. اما اگر بخواهیم با دانشگاه های معتبر کشورهایی مثل کانادا و ایالات متحده آمریکا مقایسه کنیم، رقابت برای پذیرش در دانشگاه های آلمان کمتر می باشد. البته قبل از هر اقدامی باید در مورد نرخ قبولی در دانشگاه مورد نظر تحقیق کنید. احتمال قبولی در برخی دانشگاه های آلمان بالاتر می باشد.
این دانشگاه ها هر ساله بیشترین در صد دانشجویان بین المللی را قبول می کنند. بنابراین اگر برای پذیرش در این دانشگاه ها اقدام کنید، احتمال پذیرش شما بالاتر می رود. البته احتمال پذیرش علاوه بر دانشگاه به برنامه و مقطع تحصیلی نیز مرتبط است. در ادامه برخی دانشگاه ها با احتمال قبولی بیشتر را ذکر می کنیم.

دانشگاه بین المللی شیلر

میزان پذیرش: 60%

محبوب ترین دوره ها در این دانشگاه رشته های پرستاری، تجارت بین الملل و سایر مطالعات بین المللی است. این دانشگاه دارای پردیس هایی در آلمان، فلوریدا و ایالات متحده است.
مدرک تحصیلی در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شود. این امر باعث می شود، دانشگاه بین المللی شیلر یکی از اولین گزینه های دانشجویان بین المللی باشد. سیستم آموزشی در این دانشگاه مبتنی بر سیستم آمریکایی است. کلاس ها در این دانشگاه با تعداد کمی دانشجو برگزار می شود و تقریبا هر کلاس ده دانشجو دارد و این موضوع بازدهی دوره تحصیلی را بالا می برد.

لیست دانشگاه هایی با نرخ پذیرش بالا

دانشگاه بین المللی علمی کاربردی برلین

میزان پذیرش: 60%

این دانشگاه بیشتر از دانشجویان بین المللی پذیرش دارد. بنابراین پس از اثبات انطباق با شرایط مورد نیاز دانشگاه بیشتر دانشجویان پذیرش می شوند. سخت ترین دوره برای قبولی در این دانشگاه دوره های طراحی می باشد. در این دوره ها دانشجویان باید نمونه کار ارائه داده و مصاحبه ای داشته باشند.
همه دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند و این مورد می تواند یک امتیاز برای دانشجویان بین المللی باشد. نکته مثبت دیگر این است، که اگر مدارک آیلتس یا تافل برای ارائه ندارید، این دانشگاه پس از قبولی آزمون مهارت ارائه می دهد.

دانشگاه لودویگ – ماکسیمیلیان

میزان پذیرش: 55%

این دانشگاه در شهر مونیخ واقع شده است و برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را برای دانشجویان داخلی و بین المللی ارائه می دهد. شانس قبولی به رشته تحصیلی مورد نظر و میزان تقاضای آن بستگی دارد. نرخ قبولی در رشته هایی مثل پزشکی و روانشناسی کمتر بوده و در رشته هایی مثل ریاضیات میزان قبولی بالا می باشد. این دانشگاه جز قدیمی ترین دانشگاه های آلمان محسوب شده و اعتبار خوبی دارد. تعداد زیادی از برندگان نوبل در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

دانشگاه فرایبورگ

میزان پذیرش: 33%

این دانشگاه در بادن – وورتمبرگ واقع شده و توسط خانواده سلطنتی هابسبورگ تاسیس شده است. این دانشگاه نیز از گزینه های اول برای دانشجویان خارجی محسوب شده و تقریبا 18% آن را دانشجویان کشورهای خارجی تشکیل داده اند. دانشگاه فرایبورگ، دارای 11 دانشکده بوده و به همین دلیل برنامه های تحصیلی در این دانشگاه گسترده و متنوع می باشد.

سخن پایانی

تحصیل رایگان در آلمان و نحوه پذیرش در دانشگاه های آلمان در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. شرایط مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل برای ایرانیان و دانشجویان بین المللی عنوان شد. همچنین لیستی از دانشگاه هایی که احتمال قبولی در آن ها بالاتر بوده در اختیار شما قرار گرفت. اگرچه امکان تحصیل رایگان در آلمان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد،
اما نباید هزینه های ثبت نام، اقامت و زندگی در آلمان را فراموش کرد. بهتر است، قبل از درخواست برای پذیرش در دانشگاه های آلمان، این هزینه ها را محاسبه کرده و با برنامه ریزی دقیق اقدام کرد. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در رابطه با تحصیل رایگان در آلمان نیاز داشتید، می توانید با موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و مشاوره رایگان تلفنی با کارشناسان مجرب ما داشته باشید. همچنین می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح کرده و در سریع ترین زمان پاسخ آن ها را دریافت کنید.

سوالات متداول

دانشگاه فنی مونیخ در کجاست و چه رشته هایی دارد؟

مستقر در مونیخ است و به دلیل تحصیلات در سطح جهانی معروف است. رشته هایی مثل مهندسی برق، کامپیوتر، شیمی، معماری و ریاضیات در این دانشگاه تدریس می شود

هزینه های زندگی در آلمان برای یک دانشجو چقدر است؟

متوسط هزینه های زندگی یک دانشجو با احتساب محل اقامت بین 700 تا 1000 یورو در ماه است. در شهرهای بزرگ مثل برلین، فرانکفورت و دوسلدورف کل هزینه های زندگی 900 تا 1500 یورو در ماه خواهد شد.

دانشگاه های با نرخ پذیرش در آلمان کدامند؟

دانشگاه بین المللی شیلر ، دانشگاه بین المللی علمی کاربردی برلین، دانشگاه لودویگ – ماکسیمیلیان و…

شرایط واجد شرایط بودن تحصیل کارشناسی در آلمان چیست؟

مدارک تحصیلی مربوط به قبل دوره لیسانس
کسب حداقل نمرات در دوره متوسطه، که باید حداقل 85% از امتیاز را کسب کرده باشد.
محدودیت سنی برای پذیرش وجود ندارد.
ارائه مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی (حداقل نمره 6.5 در آزمون آیلتس)

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
حمید راستین

خیلی مقاله مفیدی در مورد تحصیل رایگان در آلمان بود 👌

آتیه آفرینان

سلام. ممنون از نگاهتون. مقاله جامع تحصیل در آلمان را هم میتوانید مطالعه فرمایید.

مونا

سلام روزتون به خير. در رابطه با كار در آلمان ميشه توضيح بدين؟

آتیه آفرینان

با سلام. به صورت جامع در مقاله کار در آلمان توضیح داده شده است.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button