دانشگاه های کانادا در حال حاضر به عنوان یک گزینه به طور فزاینده ای جذاب برای افرادی که قصد دارند هزینه ها را کاهش دهند و از کیفیت بالای تحصیلات تکمیلی استفاده کنند، تبدیل شده است.
در کشور کانادا افراد می توانند با استفاده از برترین و پیشرفته ترین نظام های تحصیلی و دانشگاه های سطح جهان با هزینه ای مناسب در کنار کیفیت بالای تحصیل ادامه تحصیل دهند.

فرد در کشور کانادا می تواند بهترین و مطلوب ترین سطح زندگی را تجربه کند. دانشگاه ها و مراکز آموزش تحصیلات تکمیلی کانادا جهت تحصیل دکترا بسیار فعال هستند و برای پذیرش از دانشجویان بین المللی استقبال می کنند اما بسیاری از این موسسات دانشجوی بین المللی نمی پذیرند و یا تعداد مشخصی را می پذیرند. 

در ۱۰ سال گذشته کشور کانادا برای انتخاب دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و تحصیل دکتری در کانادا هستند بیشترین تقاضا را داشته است اما تعداد کل دانشجویان در سراسر این کشور بسیار کمتر از تعداد متقاضیان است. کشور کانادا مانند گروه راسل انگلیس و گروه 8 استرالیا، دانشگاه های برجسته خود را در گروه 13 (G13) قرار داده است.

تحصیل دکتری در کانادا

بهترین دانشگاه ها در کانادا

موسسات گروه 13 عبارتند از :

کشورهای آمریکا و کانادا دارای بهترین دانشگاه های دنیا از نظر علمی و سطح امکانات برای تحصیل در مقطع دکتری می باشند. پذیرش سالیانه دانشگاه ها در مقطع دکتری بسیار محدود بوده و بستگی به بودجه دانشگاه و تعداد اساتید دارد. از مزایای تحصیل در دوره های دکتری می توان به امکان دریافت کمک هزینه های تحصیلی به میزان لازم برای پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل اشاره کرد.

در برخی رشته ها کمک هزینه های تحصیلی بسیار مناسبی از سوی دانشگاه و یا مراکز مرتبط با دانشگاه به دانشجویان پرداخت می شوند. در کشور کانادا دانشجویان دوره دکتری پس از اتمام تحصیل می توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند. در بسیاری از استان های کانادا به دانشجویان دکتری اقامت از روش استانی اعطا می شود.

بهترین دانشگاه ها در کانادا

طیف وسیعی از دانشگاه های دیگر کانادا نیز به خوبی شناخته شده اند و برنامه های آموزشی و تحقیقاتی را در طیف گسترده ای از موضوعات تحصیلی ارائه می دهند .

حال در این مقاله به شرح تحصیل دکترا در کانادا بپردازیم. مدرک دکتری کانادا مانند کشور انگلیس نیاز به اتمام موفقیت آمیز تحقیق اصلی و دفاع از پایان نامه ای دارد که سهم قابل توجهی در پیشرفت دانش در حوزه انتخابی دانشجو دارد. درجه دکتری معمولا نیاز به دو یا سه سال اقامت دائم دارد، هرچند دوره تکمیلی کار تحقیقی و نوشتاری اغلب برای تکمیل پایان نامه دکتری نیاز می باشد.

شرایط اخذ پذیرش دوره دکتری در کانادا

شرایط اخذ پذیرش دوره دکتری در کانادا به شرح زیر است :

اخذ پذیرش دوره های دکتری همراه با کمک هزینه مناسب برای دانشجویان بین المللی به خصوص برای کسانیکه دارای مدارک دانشگاهی فوق لیسانس و لیسانس از دانشگاه های غیر آمریکایی و یا کانادایی هستند، آسان نیست.
این کشور هر ساله تعداد محدودی پرونده پذیرش دوره دکتری می پذیرد. برای اخذ پذیرش از دوره های دکتری، متقاضی باید ابتدا دانشگاه و دانشکده محل تحصیل خود را به دقت انتخاب کند. بسیاری از پرونده های دانشجویی به دلیل عدم انتخاب محل تحصیل، توسط هیئت های علمی رد می شوند.

به دلیل اینکه در دوره های دکتری تمرکز روی فعالیت های تحقیقاتی می باشد، دروس آموزشی دوره دکتری و فعالیت های تحقیقاتی و تخصصی اساتید معمولا روی بخش خاصی متمرکز می باشد. بعد از انتخاب دانشگاه محل تحصیل متقاضی باید حداقل شرایط زیر را جهت تحصیل دکترا در کانادا داشته باشد:

  •  مدرک کارشناسی با 4 سال تحصیل و با معدل حداقل 15 جهت تحصیل در کانادا در مقطع دکتری
  • مدرک کارشناسی ارشد با 2 سال تحصیل و با معدل حداقل ۱۶ برای تحصیل دکتری در کانادا
  • سه توصیه نامه از اساتید قبلی
  • تهیه statement of Interest متناسب با رشته تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی (IELTS, 6.5) و یا (TOEFL, iBT: 100; CBT: 250; PBT: 600)
  • مدرک GRE با نمره 700 (Quantitative: 700, Verbal: 350, Writing: 3.5 )
  • مدرک GMAT برای رشته های مالی، بیزنس و مدیریت و حسابداری
شرایط اخذ پذیرش دوره دکتری در کانادا

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به کانادا موسسه آتیه آفرینان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به کانادا ” بیاندازید.

در بسیاری از دانشگاه ها،  پرونده متقاضیان دارای حداقل شرایط بالا، از دانشگاه به دانشکده ها برای بررسی ارجاع می شود. در مرحله بعدی دانشکده ها و کمیته های علمی پرونده ها را در جلسات پذیرش دانشجویی بررسی کرده و در مورد آن تصمیم گیری می کنند. در این مرحله به اندازه ظرفیت، به بهترین متقاضیان پذیرش اعطا می شود.
متقاضیان باید توجه کنند که دارا بودن حداقل شرایط، پذیرش متقاضی برای دوره های دکتری را تضمین نمی کند. ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در بسیاری از دانشگاه های کانادا و آمریکا معمولا بین 3 تا 15 نفر می باشد.

به دلیل این که دانشگاه ها امکان پذیرش تمامی متقاضیان را ندارد، تنها پرونده هایی مورد پذیرش قرار می گیرند که دارای شرایط بهتری نسبت به سایر پرونده ها هستند. اخذ پذیرش از مقطع دکتری بدون داشتن مدرک زبان (Conditional Admission) امکان پذیر نمی باشد. دارا بودن مدرک زبان و تسلط به زبان انگلیسی به ویژه برای کار دانشجویی به عنوان دستیار تحقیقاتی و یا دستیار تدریس ضروری می باشد. مهمترین عوامل اخذ پذیرش دوره دکتری عبارتند از:

  1. دارا بودن مقالات علمی منتشر شده در در نشریات بین المللی برای تحصیل دکترا در کانادا
  2. شرکت در سمینارها، و کنفرانس های بین المللی و ارایه مقاله جهت تحصیل در کانادا در مقطع دکترا
  3. دارا بودن نمونه مقاله علمی و تحقیقاتی به زبان انگلیسی که نشان دهنده مهارت نوشتاری و تحقیقاتی شما باشد.
  4. ارتباط با اساتید دانشگاه از قبل و گرفتن توصیه نامه و ارسال آن با پرونده پذیرش

دارا بودن موارد ذکر شده در بالا همچنین در دریافت بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی در بسیاری از دانشگاه های آمریکا و کانادا تاثیر بسزایی دارد.

کار برای دانشجویان دکتری کانادا

کار برای دانشجویان دکتری کانادا به این شکل است که تمام دانشجویان فارغ التحصیل بین المللی کانادا اجازه تحصیل به صورت تمام وقت را دارند. 

به منظور واجد شرایط بودن این برنامه، دانش آموزان خارجی باید دارای مجوز معتبر تحصیلی باشند و حداقل 6 ماه از ۱۲ ماه قبل از درخواست خود، تمام وقت را در یک موسسه دولتی واجد شرایط مورد پذیرش باشند. موسسات باید قرارداد را با استان یا قلمرویی که در آن قرار دارند به منظور شرکت در این مورد، امضا کنند.

کار برای دانشجویان دکتری کانادا

هزینه تحصیل دوره دکتری در کانادا

هزینه تحصیل در دوره دکتری در کانادا پایین تر از آمریکا می باشد با این حال کمک هزینه های دوره دکتری در آمریکا معمولا بیشتر است.
هزینه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا برای هر سال (سه ترم تحصیلی) بین 15 تا 20 هزار دلار کانادا می باشد.
این هزینه در دانشگاه های آمریکا حدود 18 تا 27 هزار دلار آمریکا در سال می باشد.
به دانشجویان دکتری در دانشگاه های متوسط به بالا، سالیانه بین 18 تا 30 هزار دلار بابت TA و یا RA پرداخت می شود.
کمک هزینه های تحصیلی در برخی دانشگاه ها و رشته های تحقیقاتی به 40 هزار دلار در سال نیز می رسد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

لیست مشاغل مورد نیاز در ایالت کبک کانادا لیست مشاغل مورد نیاز در ایالت کبک کانادا

مهاجرت به ایالت کبک کانادا ،یکی از روش های مهاجرت به کانادا می باشد که طرفداران زیادی دارد ....

نظرات کاربران
محمد

سلام من دو سوال دارم اگر لطف کنید پاسخ بدهید ممنون می شوم. 1- آیا معدل 15.95 هم برای دریافت فاند در مقطع دکترا در کانادا قابل قبول هست؟ 2- آیا برای دریافت فاند دکترا محدودیت سنی وجود دارد یا تا چه حد تاثیر داره یا نکات دیگه ای هم موثر هستند؟ اگر توضیحاتی در این موارد بفرمائید ممنون میشم. با تشکر محمد

آتیه آفرینان

سلام تا 40 سال افراد می توانند اقدام کنند در رابطه با معدل هم بهتر هست 16 به بالا باشد ولی خوب به رزومه تحصیلتان (مقاله و …) تاثیرگذار است که بایستی شرایطتان بررسی شود.

کوروش

سلام. من دانشجوی ارشد مهندسی نقشه برداری دانشگاه تهران هستم. می خواستم بدونم آیا امکان دریافت کمک هزینه تحصیلی مقطع دکتری بدون اینکه در دوران تحصیل مجبور به کار کردن باشم در کانادا وجود داره؟ یعنی کمک هزینه ها کافی هست؟ و استاد مربوطه هم می تونه برای دانشجو کمک هزینه اضافی علاوه بر بورس تحصیلی در خواست کنه؟ ممنون

سارا جوادی

با سلام شما باید درازای دریافت پول خدماتی را ارائه دهید که شامل ریسرچ و یا کمک استادی می شود. بله امکان دریافت چند بورسیه هست.

ucl

چرا تحصیل در کانادا در مقطع دکتری توصیه نمیشه ممکنه توضیح بدید؟

سارا جوادی

با سلام این جمله را از کجا شنیدید ؟ تحصیل در کانادا در تمامی مقاطع توصیه میشود و بهترین راه برای دریافت اقامت دائم است.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button