دولت کشور لهستان همواره سعی بر این دارد که با پیشرفت روزافزون کشور خود بستر مناسبی را برای مهاجران فراهم کند. یکی از این اقدامات بحث تحصیلی می باشد بنابراین ادامه تحصیل در لهستان گزینه مناسبی برای اخذ اقامت در این کشور است.
هزینه های پایین زندگی، تحصیلات با کیفیت بالا و فرصت یادگیری زبان دوم فقط برخی از دلایل در نظر گرفتن تحصیل در کشور لهستان می باشد. همچنین دانشجویان می توانند به دنبال قدم هایی از فارغ التحصیلان برجسته ای مانند ماری کوری و نیکولا کوپرنیکوس باشند که هر دو در دانشگاه های لهستان تحصیل کرده اند.
لهستان همانند سایر کشورهای پیشتاز در بحث تحصیل به دانشجویان در مقطع دکترا توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل آنها، شرایطی را جهت تسهیل طول دوره تحصیل دکترا در لهستان فراهم آورده است.

به صورت کلی تحصیل دکترا در دانشگاه های لهستان به دو صورت، تحصیل با بورسیه تحصیلی و تحصیل در شرایطی که دانشجو شهریه دانشگاه را شخصا پرداخت می کند، انجام می شود.
تحصیل در شرایطی که دانشجو مستلزم به پرداخت هزینه در دانشگاه های کشور لهستان می باشد، همانند اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس این کشور می باشد. کشور لهستان برای افرادی که در مقطع دکترا در این کشور مشغول به تحصیل هستند، حقوق ماهیانه به میزان  تقریبا 2 هزار دلار را مدنظر قرا می دهد، بنابراین رقابت سختی بین متقاضیان تحصیل دکترا در لهستان وجود دارد.
افرادی که بتوانند تحصیلات خود را در دوره کارشناسی ارشد به اتمام رسانده و پایان نامه جامعی را ارائه بدهند و از آن با موفقیت دفاع کنند، به عنوان واجد شرایط اخذ بورسیه تحصیلی دوره دکتری لهستان شناخته می شوند.

حتما بخوانید: تحصیل در لهستان

تحصیل دکترا در لهستان
تحصیل دکترا در لهستان

شرایط تحصیل دکترا در لهستان

افرادی که قصد تحصیل دکترا در لهستان را دارند باید مدرک فوق ­لیسانس خود و یا معادل آن را ارائه دهند. همچنین آنها باید مدرک زبان انگلیسی معتبری را ارائه دهند که اغلب مدرک زبان آیلتس و یا تافل از سوی مسئولین مربوطه درخواست می­ شود.
زیرا اغلب رشته ­های مهندسی در این دوره به زبان انگلیسی ارائه می­ شود. در برخی از رشته­ های مهم و خاص نیز دانشجویان ملزم به شرکت در آزمون سنجش می باشند که قبل از شروع دوره تحصیلی برگزار می ­شود.

مدت زمان تحصیل دکترا در لهستان حدود 3 تا 5 سال بوده و دانشجویان متقاضی بدون شرط معدل می ­توانند از دانشگاه­ های برتری که در لهستان وجود دارد پذیرش دریافت کنند. متقاضیانی که تحصیل به زبان انگلیسی را در دوره دکترا انتخاب کرده­ اند درصورتی که نسبت به این زبان هیچ اطلاعی نداشته باشند می ­توانند در دوره ­های آموزشی زبان انگلیسی شرکت کنند.
هزینه تحصیل در دوره­های آموزش زبان انگلیسی حدود 2000 یورو سالیانه می باشد . لازم به ذکر است متقاضیانی که در این دوره تحصیل می­ کنند می ­توانند در طول هفته به مدت 30 ساعت، کاری نیمه ­وقت را برای خود پیدا کنند.

هزینه تحصیل دکترا در لهستان

هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی لهستان عموماً بین 500 تا 700 یورو در هر ترم و در دانشگاه های خصوصی بین 3000 تا 6000 یورو خواهد بود.

حتما بخوانید: مهاجرت به لهستان

هزینه تحصیل دکترا در لهستان
هزینه تحصیل دکترا در لهستان

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل دکترا در لهستان

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل دکترا در لهستان عبارتند از :

  • ارائه کپی از گذرنامه فرد متقاضی
  • قراردادن 6 قطعه عکس با سایز مناسب
  • تکمیل فرم ثبت ­نام دانشگاه و رسید پرداختی آنلاین در دانشگاه مورد نظر
  • ارائه گواهی دیپلم به همراه ریزنمرات
  • ارائه مدرک پیش­دانشگاهی به همراه ریز نمرات آن
  • ارائه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات آن
  • ارائه ترجمه رسمی از کلیه مدارک که توسط سفارت لهستان در کشور مبدا مورد تائید قرار گرفته است.
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا لهستانی معتبر از سوی فرد متقاضی
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی
  • ارائه رزومه خوب از دانشجو برای جلب نظر استاد و پذیرش
  • داشتن مقالات علمی، کنفراسی و پژوهشی
  • ارائه مدرکی که نشان می­دهد فرد متقاضی مبلغی در حدود 10 هزار یورو را در حساب بانکی شخصی خود دارد و بر اساس آن می ­تواند کلیه هزینه ­های زندگی در کشور لهستان را پرداخت کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی دوره دکتری لهستان

دانشجویانی که تمایل دارند به تحصیل در مقطع دکتری لهستان بپردازند می­توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند. در این مقطع متقاضیان باید مدارکی را ارائه دهند که باعث می ­شود پس از انجام بررسی­ های لازم بتوانند بورسیه تحصیلی دوره دکتری لهستان را دریافت کنند که این مدارک شامل موارد زیر می باشد:

  • ارائه مدارک لیسانس و فوق ­لیسانس از دانشگاه معتبر در لهستان
  • ارائه مدرک زبان معتبر که نشان­ دهنده تسلط دانشجویان بر زبان انگلیسی است (ارائه مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶.۵ الزامی می باشد)
  • ارائه تالیفاتی مانند مقالات بین ­المللی و یا کتاب
  • جلب نظر استاد راهنما که حمایت ­های لازم را درخصوص پایان ­نامه متقاضی انجام دهد

دانشجویانی که بتوانند چند مورد یا تمام موارد فوق را ارائه دهند درخصوص اخذ پذیرش برای تحصیل در مقطع دکتری لهستان شانس بیشتری خواهند داشت. ارائه این مدارک باعث می­ شود متقاضیان بتوانند سریع ­تر بورسیه تحصیلی دکتری لهستان را دریافت کرده و بدون دغدغه مالی تحصیلات خود را در این دوره ادامه دهند.

حتما بخوانید: اقامت در لهستان

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی دوره دکتری لهستان
مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی دوره دکتری لهستان

حق کار در دوره دکترا در لهستان

دانشجویانی که به تحصیل در مقطع دکترا در لهستان اشتغال دارند می ­توانند در طول هفته به مدت 30 ساعت، کار نیمه ­وقت داشته باشند. این دسته از دانشجویان می ­توانند به ازای هر یک ساعت کار حقوقی در حدود 8 یورو را دریافت کنند که جمع کل درآمد حاصله می ­تواند هزینه زندگی و تحصیل در لهستان را پوشش دهد.

توجه به هزینه زندگی در لهستان نیز از سایر عواملی است که متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا در لهستان باید به آن توجه داشته باشند. هزینه زندگی در کشور لهستان حدود 400 تا 550 یورو در طول ماه می باشد که با این مبلغ دانشجویان می ­توانند هزینه اجاره مسکن، غذا و حمل ­و نقل و بیمه را تامین کنند.
متقاضیان باید مبلغ یاد شده را در طول دوران تحصیل دوره دکتری پرداخت کنند تا امکان ادامه تحصیل در این مقطع برای آن ­ها فراهم شود.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل دکترا در بلژیک تحصیل دکترا در بلژیک

تحصیل دکترا در بلژیک کشور بلژیک ، یک کشور کوچک و در عین حال پرجمعیت ، یک گزینه جذاب برای بسی...

تحصیل دکترا در رومانی تحصیل دکترا در رومانی

تحصیل دکترا در رومانی کشور رومانی از اعضای اتحادیه اروپا و پیمان شینگن در جنوب شرقی اروپا م...

تحصیل دکترا در صربستان تحصیل دکترا در صربستان

کشور صربستان یکی از کشورهای اروپایی می باشد که از شرایط ایده آل برای زندگی، کار و تحصیل برخ...

نظرات کاربران
Call Now Button