یکی از اصلی ترین روش های مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل در سوئد می باشد. تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر است، ولی در مقطع دکترا با توجه به شرایط جدید کشورهای اسکاندیناوی تنها برای دانشجویانی که در حوزه اروپا تحصیل کرده اند امکان اخذ پذیرش مقدور می باشد. 

کشور سوئد دارای یک سیستم آموزش عالی معتبر و بین المللی می باشد که انواع برنامه های دکترا را در تمام زمینه ها و موضوعات اصلی ارائه می دهد. 
دانشگاه های سوئد سابقه ای طولانی از موفقیت و اعتبار داشته اند و در مجموع کشور سوئد بیش از ۵۰ دانشگاه و کالج را با خروجی تحقیقاتی فوق العاده مشهور در زمینه علوم طبیعی و تکنولوژی ارائه می دهد. لازم به ذکر است که این کشور دارای چندین جایزه نوبل می باشد.

تحصیل دکترا در سوئد

شرایط تحصیل دکترا در سوئد

به دلیل شرایط عالی که در مقطع دکترا به دانشجو تعلق می گیرد، پذیرش مقطع دکترا در سوئد به صورت مستقیم امکان پذیر نمی باشد. پس دانشجو باید ابتدا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مجدد اقدام کند و به عنوان دانشجوی اروپایی یا به اصطلاح Local Student شناخته شود تا اساتید دانشجو را بشناسند سپس اجازه تحصیل دکترا در سوئد را به وی بدهند. 

تا سال 2011 میلادی تحصیل در سوئد در تمامی مقاطع برای دانشجویان بین المللی رایگان بود اما بعد از آن تحصیل رایگان لغو شد و فقط در مقطع دکترا در سوئد تحصیل رایگان می باشد. 
تحصیل دکترا در سوئد یکی از مزایای تحصیل در این کشور می باشد چون مقطع دکترا در سوئد یک شغل محسوب می شود و در ازای تحصیل در این مقطع دانشجو حقوق دریافت می کند. همچنان مقطع دکترا در سوئد رایگان می باشد.

مدت زمان تحصیل دکترا در سوئد

مدت زمان تحصیل دکترا در سوئد ۳ تا ۵ سال می باشد و دانشجو پس از اتمام دوره دکترا اقامت دائم می گیرد. در واقع دوره تحصیلی دکتری به دلیل ارائه حقوق به دانشجو و پرداخت مالیات به دولت جزو سال های اخذ اقامت وی تلقی می گردد. 

چنان چه طول دوره تحصیل دکترا ۴ ساله باشد پس از این مدت به دانشجو و خانواده اقامت دائم می دهند و  قابل توجه است. 
که اکثر دانشجویان ایرانی که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به سوئد رفتند و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را داشتند در مقطع دکترا پذیرفته شدند و در ابتدای ورود به این مقطع با حقوق های بالا که تا ٣ برابر مخارج ماهانه دانشجو می باشد  به استخدام دانشگاه و یا شرکت ها در آمدند.

شرایط اقامت در سوئد برای دانشجویان

دانشجویان اتحادیه اروپا و EEA قادر به اقامت در سوئد بدون درخواست ویزا یا اجازه اقامت هستند، اما باید در اداره مهاجرت سوئد ظرف 3 ماه پس از ورود ثبت نام کنند.
برای دریافت ویزا، دانشجویان نیاز به مدارک ثبت نام دانشگاه، اثبات بیمه معتبر پزشکی و تضمین تمکن مالی برای هزینه های زندگی خود هستند.
دانشجویان کشورهای شمال اروپا (دانمارک، فنلاند، ایسلند و نروژ) نیازی به ویزا یا اجازه اقامت برای تحصیل در مقطع دکتری در سوئد را ندارند.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و EEA که قصد تحصیل دکترا در سوئد دارند باید پیش از ورود به اداره مهاجرت سوئدی اجازه اقامت بگیرد. برای درخواست اجازه اقامت، دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکترا باید یک پذیرش تایید شده از یک دانشگاه معتبر را داشته باشند و در صورت لزوم، اولین اقساط هزینه های تحصیل دکترا در سوئد را پرداخت کنند. 

شرایط اقامت در سوئد برای دانشجویان

شرایط دریافت مجوز اقامت

برای دریافت مجوز اقامت، اداره مهاجرت سوئد باید اطمینان داشته باشد که دانشجو می تواند برای دوره تحصیل دکتری در سوئد خود را از طریق پرداخت هزینه های زندگی که در حال حاضر به مبلغ ۷،۳۰۰ SEK می باشد، پرداخت کند. 
این مبلغ ممکن است برای دانشجویانی که می توانند نشان دهند که با مسکن آزاد و یا یک بورس تحصیلی کامل یا جزئی ارائه شده است، تنظیم می شود.

مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل برای دانشجویان باید تا حداقل 6 هفته قبل از تاریخ عزیمت در نظر گرفته شده خود درخواست تجدیدنظر کنند.
مجوز های تحصیل دکترا در سوئد به صورت سالیانه اعطا می شوند و تمدید می شوند، مگر اینکه مدت مطالعه مورد نظر کمتر از یک سال باشد. بنابراین دانشجویان دوره Ph.D   باید برای ارائه مجوز اقامت خود سالانه مجوز های مالی و یا حمایت مالی خود را ارائه دهند.

انواع تحصیلات دکترا در سوئد

انواع تحصیلات دکترا در سوئد به شرح زیر است:

  1. گذراندن یک دوره کامل متشکل از ۲۴۰ واحد درسی و همچینین نیاز به حداقل ۴ سال مطالعه تمام وقت که منجر به اتمام دوره شده و دفاع از یک پایان نامه که موضوع آن مشخص باشد، انجام شود.
  2. تحصیل دکترا در سوئد فقط 2 سال تمام وقت و یک پایان نامه مختصر می باشد. ممکن است به عنوان یک مدرک قبل از تحصیل در مقطع دکترا در سوئد مورد پذیرش باشد (که عموما به MPhil یا مقیاس مشابه در انگلستان شباهت دارد) اما همچنین به عنوان یک درجه پایانی توسط کسانی که در حال حاضر در زمینه حرفه ای کار می کنند، کاربرد دارد..

هزینه تحصیل در مقطع دکترا در سوئد

افراد هزینه تحصیل دکترا در سوئد را بدون در نظر گرفتن ملیت یا وضعیت اتحادیه اروپا پرداخت می کنند اما ممکن است در مورد دانشجویانی که برنامه تحصیلی شامل اجزای اجباری یا اضافی که از کارشناسی ارشد یا مدرک کارشناسی ارشد گرفته شده است، اعمال شود. 

در این موارد، دانشجویان اتحادیه اروپا و سوئیس ممکن است از هزینه تحصیل دکترا در سوئد معاف شوند. انتظار می رود تمام دانشجویان تحصیل در سوئد قادر به پوشش هزینه های زندگی باشند و این جزئی از شرایط مهاجرت می باشد و انتظار می رود در دوره Ph.D دانشجویان برای مدت دوره تحصیلی خود به میزان کافی تامین مالی برای خود داشته باشد.

بورسیه تحصیلی مقطع دکترا در سوئد

با توجه به این نکته که کشور سوئد برای افرادی که در مقطع دکترا در این کشور مشغول به تحصیل می باشند، حقوق ماهیانه در حدود 2 هزار یورو را در نظر گرفته است، لذا دانشجویان ایرانی رقابت بسیار سختی را در راستای اخذ بورسیه دکترا در کشور سوئد در پیش دارند. متقاضیان برای کسب بورسیه تحصیلی مقطع دکترا در سوئد پارامترهایی را باید در نظر داشته باشند:

  1. سوابق تحصیلی: مفهوم سوابق تحصیلی، ارائه مدارک قبلی تحصیلی هر فرد که شامل مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر است و به همراه ریز نمرات که باید ترجمه شده باشد.
    البته لازم به ذکر است در صورت داشتن معدل مناسب، شانس بیشتری برای کسب بورسیه فراهم می باشد و این فاکتور در مواقعی حائز اهمیت است که در شرایط رقابت با یک فرد ایرانی دیگر قرار گرفته باشد .
  2. مدرک زبان: اخذ مدرک دال بر تسلط کافی بر زبان انگلیسی که معمولا حداقل آیلتس  ۶٫۵ یا 7 را طلب می کنند.
  3. مدارک بین المللی: داشتن سوابق و یا مدارک بین المللی مانند مقالات IsI و تالیف کتاب کمک شایانی به بالا بردن شانس افراد برای کسب بورسیه می کند.
  4. استاد مشاور: استاد مشاور، یکی از مهم ترین فاکتورهای کسب بورسیه در کشور سوئد می باشد که دانشجو باید نظر یک استاد مشاور را به خود جلب کند که تز دکترای فرد متقاضی را پشتیبانی کند.
بورسیه تحصیلی مقطع دکترا در سوئد
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در سوئد تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد به دلیل در دسترس بودن امکانات رفاهی پیشرفته، رویای بسیاری از دانشجویان است. د...

کار در سوئد کار در سوئد

کار در سوئد برای ایرانیان همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مه...

مهاجرت به سوئد مهاجرت به سوئد

مهاجرت به سوئد دقیقا چه مزایا و معایبی دارد؟ برای مهاجرت به کشور سوئد چه شرایطی باید داشته ...

نظرات کاربران
سمانه

سلام من ارشد مترجمی زبان انگلیسی دارم، ایا کشور سوئد دکتری مترجمی را پذیرش میکنند؟

آتیه آفرینان

با سلام، رزومتون بایستی بررسی شود جهت رزرو وقت مشاوره با شماره ی 02172207 تماس بگیرید.

حميد سالاري

سلاممن ارشد ام بي اي دارم از علم و صنعت با معدل ١٦براي دكترا چه كمكي ميتونيد بكنيد ؟ضمنامقاله ندارمايلتس ششبا سپاس فراوان

سارا جوادی

با سلام برای دی بی ای کشورهایی مثل اسپانیا و انگلستان می توان اقدام کرد.

KASRA

ببخشید این درسته که میگن تحصیل دکتری در سوئد رایگان هست و فقط باید هزینه های زندگی حدودا در شهر های بزرگ سالی 9 هزار یورو هستشبرای دانشگاه های خصوصی هم همینطور هستش؟

سارا جوادی

با سلام بله این نکته فقط درمورد دانشگاه های دولتی صحیح می باشد.

کسری اسماعیلی

سلام من با استاد راهنما در سوئد مکاتبه کردم و ایشون شرایط من را قبول کردن شرایط بنده :کارشناسی با معدل 17 و ارشد 17.25 و ایلتس 7 و دو مقاله isi , و از شرایط مالی بنده 110 میلیون تمکن دارم و بنده فارغ التحصیل دانشگاه دولتی اصفهان هستم میخواستم بدونم ایا بنده با این شرایط میتونم دکترا رو بگیرم از سوئد

سارا جوادی

با سلام بله دوست عزیز شانس بالایی دارید.

هومن رضایی

سلامدنبال پذیرش دکترا در سوئد هستم کارشناسی ارشد از فرانسه دارم

سارا جوادی

با سلام درصورتی که رزومه پژوهشی خوبی داشته باشید با توجه به اینکه مدرکتان را ازاروپا دریافت کرده اید شانس بالایی دارید. لطفافرم ارزیابی رایگان را پرنمایید تا شرایطتان بررسی شود.

هومن رضایی

سلامدنبال پذیرش دکترا در سوئد هستم

سارا جوادی

با سلام درصورتی که رزومه پژوهشی خوبی داشته باشید با توجه به اینکه مدرکتان را ازاروپا دریافت کرده اید شانس بالایی دارید. لطفافرم ارزیابی رایگان را پرنمایید تا شرایطتان بررسی شود.

مریم

آیا برای پذیرش دکترا در کشور سوئد محدودیت سنی داره؟

سارا جوادی

با سلام خیر اما کسانی که فاصله کمتری بین فارغ التحصیلی و درخواست دارند شانس بالاتری دارند

hfvhidld

تحصیل دکترا رشته مدیریت بازرگانی

سارا جوادی

با سلام دوست عزیز برای دریافت پذیرش از کشور سوئد در مقطع دکترا به مدارک زیر نیاز است . درصورتی که شما این مدارک رو دارید با گروه آتیه آفرینان برای تشکیل پرونده تماس بگیرید.سوابق تحصیلی : مفهوم سوابق تحصیلی، ارائه مدارک قبلی تحصیلی هر فرد که شامل مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر است و به همراه ریز نمرات که باید ترجمه شده باشد . البته لازم به ذکر است در صورت داشتن معدل مناسب، شانس بیشتری برای کسب بورسیه فراهم می باشد و این فاکتور در مواقعی حائز اهمیت است که در شرایط رقابت با یک فرد ایرانی دیگر قرار گرفته باشد . مدرک زبان : اخذ مدرک دال بر تسلط کافی بر زبان انگلیسی که معمولا حداقل آیلتس 6.5 را طلب می کنند. مدارک بین المللی : داشتن سوابق و یا مدارک بین المللی مانند مقالات IsI و تالیف کتاب کمک شایانی به بالا بردن شانس افراد برای کسب بورسیه می کند. استاد مشاور : استاد مشاور، یکی از مهم ترین فاکتورهای کسب بورسیه در کشور سوئد می باشد که دانشجو باید نظر یک استاد مشاور را به خود جلب کند که تز دکترای فرد متقاضی را پشتیبانی کند .

زهرا جعفری

پذیرش دکترا در سوئد میخواهم

سارا جوادی

با سلام سرکار خانم جعفری ، با توجه به مزایای بسیار زیادی که تحصیل در مقطع دکتری در سوئد دارد ، رزومه فوق العاده قوی ای برای دریافت پذیرش برای این مقطع نیاز است. پیشنهاد میکنم برای بررسی رزومتون همه روزه از ساعت 10 الی 6 با شماره 021772207 تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button