کشور آمریکا با داشتن رتبه اول در تحصیلات آکادمیک، شرایط فوق العاده ای را برای دانشجویان به خصوص دانشجویان دکترا فراهم می سازد به همین علت بسیاری از افراد تحصیل در آمریکا را انتخاب می کنند. این کشور در مقایسه با اروپا علاوه بر موضوعات تحصیلی و علمی به گسترش طرز تفکر دانشجویان نیز اهمیت ویژه ای می دهد . بیش از 1700 موسسه آموزشی به ارائه رشته های گسترده ای در تمام مقاطع تحصیلی پرداخته و بیش از 75 درصد از 20 دانشگاه برتر دنیا در این کشور واقع شده اند . طول تحصیل دکترا در آمریکا معمولا بین 4 تا 6 سال می باشد که در برخی رشته ها به دلیل پیچیدگی بیشتر ممکن است تا 6 سال به طول می انجامد . دوره دکترا متشکل ار کلاس های پیشرفته با سمینارهای کوچک بوده و قبل از ارائه پایان نامه باید امتحاناتی را نیز به طور شفاهی و کتپی بگذرانند . پایان نامه که معمولا به شکل یک کتاب می باشد به طور میانگین بین 1 تا 2 سال طول می کشد و دانشجو موظف است در مقابل کمیته ای متشکل از 3 تا 5 استاد دانشگاه از پایان نامه خود دفاع کند سپس در پایان جلسه دفاع ، اساتید شروع به طرح بعضی از سوالات می کند که دانشجو باید پاسخگو باشد . پس از آن این کمیته نمره ای به دانشجو می دهد و سپس او مدرک دکتری یا phD خود را کسب می نماید.

تحصیل دکترا در دانشگاه های امریکا دو ترم می باشد و  شروع ترم اصلی بیشتر دانشگاه های خوب، که جذب دانشجو مینمایند، ترم سپتامبر است و سال تحصیلی تا ماه می نیز به طول می انجامد. بنابراین می بایست به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه شود و شروع ترم و آخرین مهلت اقدام را از آنجا مشاهده کرد. البته برای دانشجویانی که از کشورهایی نظیر ایران اقدام می نمایند توصیه میشود که مدت زمان لازم برای ویزا را در نظر گرفته و هر چه سریعتر برای پذیرش اقدام کنند چرا که بررسی درخواست پذیرش تحصیل در مقطع دکترا از دانشگاه های آمریکا به تنهایی تا ۲ یا ۳ ماه ممکن است به طول انجامد. البته برای برخورداری از بورسیه (Scholarship) و یا funding programmes توصیه می شود با توجه به درخواست های فراوان، از یکسال قبل اقدام کنند.

اخذ پذیرش در مقطع دکتری در کشور آمریکا

جهت اخذ پذیرش در مقطع دکتری در کشور آمریکا دانشجویان باید در آزمون های تخصصی شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند. البته این نمره قبولی در نظر دانشگاه های مختلف، متفاوت خواهد بود و دانشگاه های با رتبه بالا، نمره های قبولی بالاتری را مد نظر دارند که این امر رقابت بین دانشجویان را سخت تر می نماید.

دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته های مهندسی را دارند، بایستی آزمون GRE (Graduate Record Examinations) را بگذرانند. دانشجویان رشته های پزشکی نیز باید آزمونی نظیرMCAT   یا USMLE را گذرانده و دانشجویان رشته های حقوق نیز باید آزمون LSAT  را پاس نمایند.

برای اقامت و تابعیت در آمریکا روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در آمریکا ” را مطالعه فرمایید.

اخذ پذیرش در مقطع دکتری در کشور آمریکا
اخذ پذیرش در مقطع دکتری در کشور آمریکا

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های آمریکا

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های آمریکا به قرار زیر می باشند:

  1. مدارک تحصیلی و ریز نمرات

معمولا دو تا سه نسخه از ریز نمرات مقاطع تحصیلی قبلی لازم هستند. این مدارک باید در پاکت هایی مهر و موم شده از سوی دانشگاه در کشور خود به آدرس دانشگاه مقصد در آمریکا پست شود. این مدارک تحصیلی باید به زبان انگلیسی ترجمه شوند. دانشجویان سال اخر که هنوز فارغ التحصیل نشده اند و متقاضی تحصیل دکترا در آمریکا هستند ، می توانند نامه ای از سوی دانشگاه با کارنامه موقت به دانشگاه ارسال کنند تا کارهای پذیرش اولیه انجام شوند. البته برای پذیرش قطعی باید مدرک تحصیلی و ریز نمرات نهایتا به دانشگاه ارائه شود.

  1. فرم تقاضای تحصیل دکترا در آمریکا یا درخواست Application form

فرم تقاضای تحصیل دکترا در آمریکا که توسط دانشگاه ارائه می شود باید دقیقا منطبق بر اطلاعات دانشجو تکمیل و در بیشتر موارد همراه با یک هزینه بررسی درخواست به نام application fee  که مبلغی بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار می باشد ارائه گردد. در مواردی هم این فرم تقاضا به صورت آنلاین قابل دریافت می باشد .

  1. توصیه نامه از اساتید یا Recommendation letter

توصیه نامه از اساتید در اخذ پذیرش برای تحصیل دکترا در دانشگاه های آمریکا بسیار موثر می باشند که می بایست توسط اساتید شما در دانشگاه مبدا، به زبان انگلیسی در سربرگ دانشگاه ارائه شده و در مواردی خود استاد باید آنها را پست یا ایمیل نماید. قطعا اطلاعات ارتباطی استاد باید رسمی باشند یعنی ادرس هایی با پسوند gmail  یا yahoo مورد قبول نیست و حتما باید آدرس رسمی دانشگاه باشد مثلا pnu.ac.ir . .

در اکثر موارد، باید 3 توصیه نامه از اساتید برای تحصیل دکترا در آمریکا ارائه شود. در متن توصیه نامه، استاد باید ذکر کند که شما چه ویژگی های آکادمیک و شخصی داشته، مهارت های شما چه می باشد ، نقاط قوت شما چیست  و چرا فکر می کند که شما صلاحیت ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کشور آمریکا را دارید.

  1. انگیزه نامه یا SoP (Statement of Purpose)

در این نامه که توسط خود دانشجوی متقاضی تحصیل دکترا در آمریکا تهیه می شود، بایستی خود را تشریح نمایید که چه کسی هستید، چه پیشینه علمی و آکادمیکی داشته، چه سوابق کاری دارید، چرا علاقه به این دانشگاه و این رشته دارید و قصدتان از ادامه این رشته چیست و آینده آکادمیک و شغلی خود را چه میدانید. در این انگیزه نامه شما باید کمیته پذیرش یا Admission committee را قانع کنید که به شما پذیرش داده و شما را بین دانشجویان دیگر انتخاب کنند.

  1. رزومه یا CV (Curriculum Vitae)

در رزومه، متقاضی تحصیل دکترا در آمریکا باید به بیان تمام اطلاعات شخصی خود مثل اسم و تاریخ تولد و محل تولد و آدرس و ایمیل و غیره پرداخته و نام رشته و دانشگاه های محل تحصیل، سوابق کاری، مهارت های تخصصی، توانایی های فردی مثل ورزش و هنر، توانایی در زبان انگلیسی و غیره با جزئیات تمام ذکر کند . رزومه معمولا فرمت خاصی داشته و استاندارد ویژه ای دارد که با جستجو در اینترنت می توانید نمونه های فراوانی را پیدا کنید.

  1. مدرک زبان آیلتس یا تافل برای اخذ پذیرش تحصیل دکترا در آمریکا

نمره مورد نظر در آیلتس یا تافل بسته به دانشگاه متفاوت می باشد اما معمولا برای دکتری نمره ایلتس ۷ یا ۷٫۵ درخواست می شود که در سطح C1 می باشد.

شهریه و بورسیه دانشگاه های آمریکا در مقطع دکترا

همان طور که می دانید دانشگاه ها در آمریکا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. دانشگاه های آمریکا در مقطع دکترا به این شکل است که دانشگاه های دولتی معمولا شهریه کمتری داشته اما اولویت پذیرش با دانشجویان بومی است و شانس دانشجویان خارجی یا international کمتر است چرا که ظرفیت دانشگاه کمتر می باشد. به طور متوسط شهریه و هزینه تحصیل دانشگاه های آمریکا بین 25000 تا ۴۰۰۰۰ دلار امریکا در سال متغیر می باشد. البته شایان ذکر است که در مقطع دکتری منابع مالی فراوانی به عنوان بورسیه در اختیار دانشجویان قرار دارد تا به کارهای تحقیقاتی پرداخته شود. سه نوع بورسیه دانشگاه های آمریکا در مقطع دکترا وجود دارد:

  • بورسیه فلوشیپ (fellowship)
  • دستیار تحقیقاتی (Research Assistantship)
  • دستیار تدریس یا استادیار (Teaching Assistantship)

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در آمریکا می توانید مقاله ” تحصیل در آمریکا ” را مطالعه فرمایید.

یکی از بهترین راه های استفاده از این بورسیه ها ، استفاده از طرح اسیستن شیپ یا Assistanship Scheme می باشد. در این طرح، دانشجویان متقاضی تحصیل دکترا در آمریکا به جای دریافت پول، در عوض برای دانشگاه  بین ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته امکان کار را دارا می باشند و برایشان منبع درآمد می شود. این کارها شامل کار تحقیقاتی یا تدریس می باشد که نه تنها منبع درآمد بوده بلکه برای دانشجو یک نوع تقویت رزومه نیز محسوب می شود. این ساعات کاری در روزهای تعطیل سال به ۴۰ ساعت در هفته نیز افزایش می یابد. لازم به ذکر است ۴۳ درصد از دانشجویان خارجی، بورسیه را از موسسات دریافت می کنند و فقط ۳ درصد هستند که از بورسیه های دولتی یا دانشگاهی استفاده می کنند.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل دکترا در بلژیک تحصیل دکترا در بلژیک

تحصیل دکترا در بلژیک کشور بلژیک ، یک کشور کوچک و در عین حال پرجمعیت ، یک گزینه جذاب برای بسی...

تحصیل دکترا در رومانی تحصیل دکترا در رومانی

تحصیل دکترا در رومانی کشور رومانی از اعضای اتحادیه اروپا و پیمان شینگن در جنوب شرقی اروپا م...

تحصیل دکترا در صربستان تحصیل دکترا در صربستان

کشور صربستان یکی از کشورهای اروپایی می باشد که از شرایط ایده آل برای زندگی، کار و تحصیل برخ...

نظرات کاربران
KASRA

خیلی ممنون از مطالب خوبتون فقط ببخشید ویزایی که سفارت به ما میده چند سالست ؟باید هرسال تمدید بشه؟برای تمدید چه مدارکی لازمه؟من تشکر مبکنم از موسسه خوبتون

سارا جوادی

با سلام متاسفانه در حال حاضر ایرانی ها را به داخل امریکا راه نمی دهند و از فرودگاه دیپورت میکنند

KASRA

سلام ببخشید با کار دانجویی چند درصد هزینه هارا تامین کرد؟

سارا جوادی

با سلام هزینه ها در امریکا بسیار بالاست و در بهترین وضعیت 70 درصد هزینه های زندگی را می توان تامین کرد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button