به علت رقابت بسیار شدید در کنکور ایران برای پذیرش در رشته ی دندان پزشکی، بسیاری از متقاضیان تحصیل در این رشته از قبولی باز می مانند و به فکر ورود به این رشته در کشورهای خارجی هستند.
رشته دندان پزشکی مانند سایر رشته های پزشکی از لحاظ بعد اجتماعی و موقعیت کاری مناسب متقاضیان زیادی از سراسر دنیا با خود به همراه دارد. 
از آنجا که بهترین دانشگاه های ترکیه سعی در تصاحب سکوی علمی و پژوهشی در سطح جهانی و مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند، از دلایل محبوبیت کشور ترکیه برای متقاضیان ایرانی جهت تحصیل در رشته ی دندان پزشکی محسوب می شود.

معمولا کشورهای خارجی در آغاز هر سال میلادی هزینه ی تحصیل رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، معماری، هنر، گرافیک و سایر رشته های پر هزینه را به طور کامل محاسبه و در سایت رسمی دانشگاه ها اعلام می کنند. کشور ترکیه نیز بر اساس نوع برنامه تحصیلی خود ، هزینه های متفاوتی را ارائه می دهد.
به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه نسبت به ایران، هزینه تحصیل نسبت به کشورهای اروپایی کمتر و همچنین نزدیک بودن رسم و رسومات و فرهنگ دو کشور با هم از گزینه های مورد پسند بسیاری از دانشجویان ایرانی می باشد.
همچنین این مقاله توسط کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده ایت، هرگونه سوال در رابطه با مهاجرت به ترکیه دارید با موسسه آتیه آفرینان تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.

موسسه آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در ترکیه ” را مطالعه فرمایید.

تحصیل دندان پزشکی در ترکیه
تحصیل دندان پزشکی در ترکیه

تحصیل دندان پزشکی در ترکیه – آزمون YOS ترکیه

مهمترین گام برای پذیرش در رشته دندان پزشکی در کشور ترکیه قبولی در آزمونی به نام YOS است که این آزمون هر سال 2 بار سال برگزار می گردد. لازم است که بدانید این آزمون به زبان ترکی برگزار می شود پس دانش آموزان در صورت قبولی در این آزمون تحصیلات به زبان ترکی را آغاز خواهند نمود.
تا چند سال اخیر آزمون YOS مانند کنکور ایران به صورت یکپارچه در کل کشور ترکیه برگزار می شد اما در حال  حاضر هر دانشگاه در کشور ترکیه به صورت جداگانه و مستقل این آزمون را برگزار می کند.
به همین علت متقاضی ابتدا می بایست دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نماید و سپس در آزمون یوس برگزار شده در دانشگاه مورد نظر خود شرکت نماید و در صورت قبولی وارد رشته ی دندان پزشکی در دانشگاه مذکور شود.

این آزمون از 2 بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول این آزمون شامل سوالاتی با موضوع تست هوش و ریاضیات می باشد  که در این بخش سوالات به 2 زبان ترکی و انگلیسی مطرح می شوند.
در بخش اول است که دانشجو نمره ی قبولی و یا ردی مورد نظر برای ورود به رشته ی دندان پزشکی را اخذ می نماید. و اما در بخش دوم دانش زبان ترکی فرد متقاضی مورد سنجش قرار می گیرد.
اما این بخش نقش عمده ای در قبولی و یا ردی فرد متقاضی را ایفا نمی کند و چنانچه شخص متقاضی حد نصاب نمره مورد نظر را اخذ نکند میبایست در دوره ی 1 ساله ی آماده سازی زبان ترکی شرکت نماید. و چنانچه در آزمونی که در انتهای این دوره از وی به عمل می آید قبول شود می تواند وارد دوره اصلی دانشگاهی خود در رشته ی دندان پزشکی شود.
متقاضیانی که میخواهند وارد رشته ی دندان پزشکی در کشور ترکیه شده و تحصیلات خود را در این رشته به زبان انگلیسی سپری کنند می بایست با داشتن مدرک زبان انگلیسی در آزمون SAT شرکت نمایند و با اخذ حد نصاب مورد نظر هر دانشگاه وارد رشته دندان پزشکی در دانشگاه مورد نظر شوند.

تحصیل دندان پزشکی در ترکیه | آزمون YOS ترکیه
تحصیل دندان پزشکی در ترکیه | آزمون YOS ترکیه

شرایط ورود به رشته دندانپزشکی در ترکیه

شرایط ورود به رشته دندانپزشکی در ترکیه به این شکل است که برای گرفتن پذیرش دانشگاه های دولتی معیار اصلی قبولی در آزمونهای مورد نظر و همچنین شرایط سنی و نمرات 3 سال آخر دوره دبیرستان می باشد.
از طرفی چون در رشته هایی مثل دندانپزشکی رقابت زیادی وجود دارد بنابراین دانشجویانی که در آزمون های ذکر شده بالاترین نمره ها را کسب کرده باشند شانس پدیرفته شدن بیشتری دارند.

برای مثال شناسه قبولی دانشجویان با نمره SAT کمتر از 1200 رشته دندانپزشکی دانشگاه دولتی استانبول کم خواهد بود، زیرا دانشگاه دولتی استانبول جزء 10 دانشگاه برتر ترکیه است. شرکت در آزمون YOS برای عموم آزاد است اما شرایط قبولی و پذیرش آن مقداری مشکل می باشد.

طول دوره تحصیل دندان پزشکی در ترکیه

طول دوره تحصیلی در رشته دندان پزشکی در کشور ترکیه مانند اکثر کشورهای جهان نیز به مدت 5 سال می باشد. البته این دوره ی اصلی می باشد و برای کسانی که پذیرش آنها مشروط به گذراندن دوره ی زبان ترکی  است این مدت با احتساب دوره ی زبان ترکی به 6 سال افزایش پیدا می کند.

طول دوره تحصیل دندان پزشکی در ترکیه
طول دوره تحصیل دندان پزشکی در ترکیه

هزینه های تحصیل دندان پزشکی در ترکیه

هزینه های تحصیل دندان پزشکی در ترکیه متفاوت می باشد و کاملا بستگی به دانشگاهی دارد که متقاضی در آن تحصیل می کند. اما به طور کلی ارزان ترین دانشگاه های دولتی در این کشور در رشته دندانپزشکی هزینه ای در حدود سالانه 500 تا 2000 دلار امریکا در بر خواهند داشت و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور سالانه بین 25-15 هزار دلار امریکا خواهد بود.

هزینه تحصیل تخصص دندانپزشکی در ترکیه

در سال های گذشته دندان پزشکان برای ادامه تحصیل در مقطع تخصص از طریق آزمون ALES اقدام می کردند اما از سال 2012 به بعد آزمون DUS جایگزین شد. آزمون ALES شامل 100 سوال ریاضی و 100 سوال ترکی استانبولی می باشد. آزمون TOMER نیز برای سنجش توانایی فرد در زبان ترکی استانبولی برگزار می شود.

دندان پزشکان فارغ التحصیل از دانشگاه های ایران ابتدا باید در یک آزمون معادل سازی در ترکیه شرکت کنند و پس از قبولی در این آزمون می توانند در آزمون تخصص دندانپزشکی در ترکیه شرکت بکنند.
معمولا  هزینه تحصیل تخصص دندانپزشکی در ترکیه بیشتر از دوره عمومی است. دانشجویان بومی ترکیه از حقوق و مزایای رزیدنتی در زمان تحصیل برخوردار هستند اما این حقوق به دانشجویان بین المللی تعلق نمی گیرد و تمامی هزینه بر عهده خود دانشجو می باشد.

سوالات متداول تحصیل دندان پزشکی در ترکیه

✳️ هزینه تحصیل داندانپزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور سالانه بین 25 – 15 هزار دلار امریکا خواهد بود.

✳️ طول دوره تحصیل در رشته دندان پزشکی ترکیه چقدر است؟

طول دوره تحصیلی در رشته دندان پزشکی در کشور ترکیه مانند اکثر کشورهای جهان نیز به مدت 5 سال می باشد. البته این دوره ی اصلی می باشد و برای کسانی که پذیرش آنها مشروط به گذراندن دوره ی زبان ترکی  است این مدت با احتساب دوره ی زبان ترکی به 6 سال افزایش پیدا می کند.

3.5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل دندانپزشکی در لوکزامبورگ تحصیل دندانپزشکی در لوکزامبورگ

کشور لوکزامبورگ یک کشور اروپای غربی می باشد که به دریا دسترسی ندارد. اقتصاد بسیار پویا کشور...

تحصیل دندانپزشکی در نیوزلند تحصیل دندانپزشکی در نیوزلند

با توجه به موقعیت جغرافیایی نیوزلند که جز استرالیا هیچ کشور آشنای دیگری در نزدیکی آن وجود ن...

تحصیل دندانپزشکی در مالزی تحصیل دندانپزشکی در مالزی

کشور مالزی، یکی از پیشرفته ترین کشورهای جنوب شرق آسیا است که در بیشتر فصول سال آب و هوای گرم...

نظرات کاربران
Call Now Button