تحصیل در مدارس کشور ژاپن

کشور ژاپن ، یکی از کشورهای بسیار تکنولوژیک جهان می باشد که همواره متقاضیان زیادی برای تحصیل در آن وجود دارد . ژاپن از مرفه ترین کشورهای دنیا و مهد تکنولوژی است به صورتی که بسیاری از رشته های مانند کامپیوتر ، مکانیک ، الکترونیک و برق دراین کشور به صورت کاملا سریع تر از سایر کشورهای جهان پیشرفت کرده است و فعالیت های بسیار زیادی وجود دارد و به همین دلیل شرکت های تکنولوژی بسیاری در این کشور موجود می باشد . در کشور ژاپن همانند سایر کشورهای دنیا تحصیلات از سن 6 سالگی شروع می شود و کودکان در این سن وارد دوره ابتدایی شده و تحصیلات ابتدایی خود را می گذرانند . به طور کلی با گذراندن 9 سال می توانند تحصیلات ابتدایی و سال اول دبیرستان را فرا بگیرند و سپس وارد دبیرستان های ژاپن می شوند که با 3 سال دوره دبیرستان و در نهایت با 12 سال تحصیل می توانند مجوز ورود به دانشگاه های ژاپن را دریافت کنند . در این مقاله ما سعی بر این خواهیم کرد که موضوع تحصیل در مدارس کشور ژاپن را با جزئیات برای شما عزیزان شرح دهیم .

در مقاله ” اقامت در ژاپن ” به طور مفصل درباره شرایط اقامت در ژاپن اطلاعات کسب کنید .

سیستم آموزشی ژاپن از موفق ‌ترین سیستم ‌های آموزشی دنیا می باشد به‌ طوری‌ که هیچ فرد بی ‌سوادی در این کشور وجود ندارد.سیستم آموزشی کشور ژاپن شامل دوره 6 ساله ابتدایی، 3 ساله متوسطه اول، 3 ساله متوسطه دوم و 4 ساله دانشگاه می باشد . آموزش اجباری در کشور ژاپن 9 ساله بوده و شامل 6 سال ابتدایی و 3 سال متوسطه اول است. سیستم مدارس مقطع ابتدایی 6 ساله و سال تحصیلی 3 دوره 3 ماهه می باشد که اولین دوره از اول آوریل تا ماه ژوئن بوده و سه ماهه دوم از ماه سپتامبر تا ماه دسامبر و سه ماهه سوم از ماه ژانویه تا ماه مارس است. تعطیلات تابستانی حدود 40 روز بین اولین و دومین 3 ماهه تحصیلی و تعطیلات زمستانی 14 روز بین دومین و سومین 3 ماهه تحصیلی و تعطیلات بهار نیز 10 روز بین سه ماهه سوم و اول می باشد . روزهای شنبه و یکشنبه نیز مدارس کشور ژاپن تعطیل می باشند . معمولا تعداد دانش ‌آموزان کشور ژاپن در یک کلاس کمتر از 40 نفر است. به نظر معلمان ژاپنی، تدریس معلم به تنهایی موجب کاهش یادگیری و یکنواخت بودن کلاس درس خواهد شد ولی بحث با دانش‌آموزان و کمک گرفتن از آنان در تدریس موجب تحریک شدن دانش‌ آموزان و آموزش بهتر خواهد شد.

آموزگاران توسط ریاست هیات آموزش و پرورش در هر شهرداری انتخاب و تقریبا هر 3 تا 5 سال از مدرسه ‌ای به مدرسه دیگر منتقل می‌ شوند. ساعات کار معلمان در هر منطقه متفاوت می باشد ولی معمولا ساعت کاری از 8 صبح آغاز و حدود ساعت 17 به پایان می ‌رسد. تمامی موارد آموزشی مقطع ابتدایی در کشور ژاپن توسط یک معلم را تدریس می‌ شود، البته دروس تخصصی و موارد کاربردی و آزمایشگاهی مانند موسیقی یا هنر توسط معلم دیگری آموزش داده می‌ شود. معلم یا مدرسه اغلب مراقب دانش ‌آموزان کلاس‌ های اول و دوم می باشند ولی کلاس های سوم، چهارم، پنجم و ششم اغلب بدون نظارت مدت زیادی به آرامی به کار خود ادامه می ‌دهند .

در کلاس ‌های اول و دوم آموزش زبان ژاپنی، ریاضیات، مهارت ‌های زندگی ، سیکاتسو ( ترکیبی از علوم و مطالعات اجتماعی)، موسیقی، هنر (نقاشی و صنایع‌ دستی)، تربیت ‌بدنی، اخلاق و فعالیت  ‌های ویژه مانند فعالیت ‌های خانه‌ داری و غیره آموزش داده می‌شود. در کلاس‌ های سوم و چهارم، مطالعات علمی و اجتماعی جایگزین سیکاتسو می ‌شود و مطالعات یکپارچه به برنامه درسی اضافه می‌ شود. در کلاس ‌های پنجم و ششم، اقتصاد در خانه (پخت ‌و پز، دوخت و غیره) آموزش داده می ‌شود. همچنین دانش ‌آموزان کشور ژاپن ، هنرهای ژاپنی مانند شودو و هایکو را نیز آموزش می ‌بینند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ژاپن شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به ژاپن ” بیاندازید.

دستورالعمل ‌های دوره آموزشی طبق برنامه‌ های آموزشی مدرسه که توسط وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری تعیین شده ارائه می ‌شوند و هر مدرسه موظف است دستورالعمل جداگانه ‌ای برای هر مرحله از آموزش مهدکودک ، مدرسه ابتدایی، دوره متوسطه اول و دوم اجرا کند. همچنین این دستورالعمل تعداد واحدهای مورد نیاز برای هر منطقه در هر موضوع و نحوه به دست آوردن آن را مشخص می‌ کند.

کلاس درس دانش‌ آموزان ساده و بزرگ می باشد و آنها برای دروس مختلف از کلاسی به کلاس دیگر منتقل نمی ‌شوند، در کلاس خود حضور دارند و معلمان موضوعات مختلف را به آنان آموزش می‌ دهند. البته برخی کلاس‌ ها مثل کلاس اقتصاد، موسیقی، کلاس‌های علمی خاص و یا هر موضوعی که نیاز به میز بیشتر دارد برای یادگیری تغییر می‌ کند. البته این سیستم دارای مزایا و معایبی نیز می باشد ولی نتیجه نهایی آن تعلق دانش‌ آموز به کلاس خود و مدرسه بوده و در واقع همکلاسی‌ ها مانند خانواده و محیط مدرسه مانند خانه آنان خواهد بود.

تحصیل در مدارس کشور ژاپن

تحصیل در مدارس کشور ژاپن

تحصیل در مدارس کشور ژاپن مقطع پیش دبستانی در کشور ژاپن

آموزش اولیه دوران کودکی در خانه شروع می شود و به همین دلیل کتاب ‌ها و برنامه ‌های تلویزیونی متعددی برای کمک به مادران برای آموزش فرزندان آنها وجود دارد. بسیاری از آموزش‌ های خانگی به شیوه‌های تدریس در مدرسه، رفتار اجتماعی مناسب و ساختار بازی بوده و مهارت‌ های کلامی و محاسباتی نیز موضوعات محبوبی برای آنان می باشند. والدین متعهد به آموزش اولیه هستند و اغلب فرزندان خود را در پیش ‌دبستانی ثبت‌ نام می نمایند . آموزش پیش ‌دبستانی یعنی انتقال بسیاری از کودکان از خانه به مدرسه رسمی می باشد و زندگی کودکان در خانه منفرد بوده و پیش ‌دبستانی به سازگاری کودکان با زندگی گروهی مدرسه و سپس زندگی در جامعه کمک می ‌کند.

تحصیل در مدارس کشور ژاپن – سال تحصیلی در مدارس کشور ژاپن

سال تحصیلی در مدارس کشور ژاپن معمولا از آوریل آغاز می شود و در ماه مارس به پایان می رسد. برخی از کلاس ها در طول یک سال در مدارس ژاپن  اجرا می شوند ولی اما کلاس ها معمولا به دو  ترم تقسیم می شوند : ترم اول (آوریل – سپتامبر) و ترم دوم (اکتبر – مارس) .

تحصیل در مدارس کشور ژاپن – مراحل اخذ پذیرش از مدارس کشور ژاپن

مراحل اخذ پذیرش از مدارس کشور ژاپن به شرح زیر می باشد :

  • مهارت زبان ژاپنی
  • یادگیری زبان ژاپنی در مدارس کشور خود تا سطح  N5
  • گذراندن ۱۸۰ساعت آموزش زبان ژاپنی
  • آزمون مهارت زبان ژاپنی
  • اخذ معادل مدرک تحصیلی به زبان ژاپنی  برای آزمون مهارت (JLPT) سطح N5
  • اگر فردی قصد تحصیل در مدارس کشور ژاپن را دارد باید مصاحبه که توسط مدارس ژاپنی برگزار می شود را انجام دهد.
  • فرد متقاضی مدارس مربوطه در ژاپن را انتخاب کرده و ۴ ماه قبل از شروع سال تحصیلی نامه پذیرش از مدارس ژاپن اخذ کند .
  • تکمیل و ارسال فرم های تحصیل و ارائه مدارک سفر به ژاپن

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در ژاپن ” را مطالعه فرمایید .

تحصیل در مدارس کشور ژاپن برخی از قوانین موجود در مدارس کشور ژاپن

برخی از قوانین موجود در مدارس کشور ژاپن به شرح زیر می باشد :

  • به تمام دانش آموزان به یک اندازه غذا داده می ‌شود و آنها باید غذای خود را تا آخر بخورند.
  • تمرکز دانش آموزان باید فقط روی درس باشد و برقراری روابط عاشقانه در مدرسه ممنوع اعلام شده است .
  • نظافت همه‌ جای محیط مدرسه بر عهده دانش آموزان و معلمان می باشد و در مدارس کشور ژاپن داشتن سرایدار معنایی ندارد.
  • شنبه ها در ژاپن تعطیل رسمی می باشد ولی برخی از مدارس در این روز هم باز هستند.
  • دانش آموزان کشور ژاپن حق آرایش زیاد و استفاده از لباس ‌های نامتعارف را ندارند.
  • دانش آموزان در مدرسه طرز استفاده از شمشیر سامورایی که نماد ژاپن است ، آموزش می بینند.
  • تمامی دانش‌آموزان تحصیل در مدارس ژاپن باید لباس فرم مدرسه را بپوشند.
  • اگر معلم نتواند در کلاس حاضر شود هیچ کس جایگزین او نمی شود و خود دانش آموزان نظم کلاس را برقرار می کنند.
  • تمامی مدارس ژاپن استخر شنا دارند و تمام دانش آموزان به صورت حرفه ای شنا را یاد می گیرند.
  • در مدارس کشور ژاپن شاگرد ممتاز وجود ندارد و دانش‌ آموزان همه کارها را به صورت گروهی انجام می دهند.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

4.3/5 - (6 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به ژاپن مهاجرت به ژاپن

مهاجرت به ژاپن و روش های اقامت در ژاپن در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به ژاپن از...

تحصیل در رشته فیزیوتراپی ژاپن تحصیل در رشته فیزیوتراپی ژاپن

تحصیل در رشته فیزیوتراپی ژاپن از رشته های موردعلاقه دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور...

تحصیل در رشته پرستاری ژاپن تحصیل در رشته پرستاری ژاپن

تحصیل در رشته پرستاری ژاپن متقاضیان زیادی دارد. در مجموع رشته های پزشکی در کشور ژاپن متقاضی...

نظرات کاربران
محمود یزدانی مقدم

آیا در مدارس ژاپن،در مورد ، اقتصاد کشور های دیگر از جمله ایران، بصورت مفصل تدریس میشود

آتیه آفرینان

با سلام. خیر

j

سلام روزتون بخیر من کلاس نهم هستم و می خواستم در رشته رباتیک ادامه تحصیل بدم برای کلاس دهم می توانم به ژاپن بروم ؟ و این که آیا دبیرستان ها مکانی برای اسکان دانش آموز دارند یا خیر ؟ و این که حتما باید به مدارس بین المللی ژاپن رفت یا میشه در مدارس خود ژاپن رفت؟

آتیه آفرینان

با سلام حتما برای مدارس بین الملل بایستی اقدام کنید ضمن اینکه مدارس شبانه روزی، خوابگاه دارند.

Abbas

سلام خسته نباشید ببخشید من الان اول دبیرستان تموم کردم اگ بخام برم ژاپن قبل از کنکور باید چه کار هایی انجام بدم؟؟ چقدر هزینه لازمه؟ ایا امکان بورسیه هست با ن؟ ایا امکان کسب درامد همراه با درس هست یا ن؟

آتیه آفرینان

با سلام برای مدارس امکان اخذ پذیرش وجود دارد، بورسیه به دانش آموزان بین الملل تعلق نمی گیرد و بسته به نوع مدرسه هزینه ها متفاوت است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت مشاوره با شماره 02172207 تماس بگیرید.

حامد

درود بر شما میشه بچه رو از ابتدایی برای تحصیل فرستاد ژاپن؟

آتیه آفرینان

با سلام، برای پذیرش از مدارس ابتدایی ژاپن، متقاضی بایستی قیم داشته باشد.

Qazal

با سلام بورسیه دبیرستان های ژاپن ممکنه؟

آتیه آفرینان

سلام، مدارس اینترنشنال همه ی کشور ها هزینه دارد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button