تحصیل در لیتوانی با بالاترین کیفیت و در سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. در لیتوانی تحصیل به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است و تمامی دانشجویان بین المللی می توانند به این زبان در این کشور به تحصیل بپردازند.

به علاوه تحصیل در لیتوانی می تواند هزینه به مراتب کمتری به نسبت دیگر کشورهای اروپایی داشته باشد و همچنین دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور نیز به مراتب ساده تر از دانشگاه های کشورهایی مانند فرانسه و انگلستان است. دانشجویان در صورتی که شرایط مناسب را داشته باشند می توانند از بورسیه های تحصیلی لیتوانی نیز استفاده کنند.

تحصیل در لیتوانی

شرایط تحصیل در لیتوانی

درخواست مشاوره تحصیلی

همراهان عزیز، لطفا برای گرفتن مشاوره تلفنی تحصیلی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دانشگاه های کشور لیتوانی ممتاز و معتبر در سطح جهانی می باشد که مدارک آن در تمام دنیا تایید شده می باشد. دانشگاه های لیتوانی امکانات بسیار مطلوبی با هزینه هایی بسیار کم در اختیار دانشجویان قرار می دهد.کشور لیتوانی دارای موسسات آموزش عالی و دانشگاه های بسیاری در دو نوع خصوصی و دولتی می باشد که در اغلب آن ها تحصیل به زبان انگلیسی امکان پذیر می باشد.
آن دسته از دانشجویانی که موفق به تحصیل در لیتوانی و اخذ مدارک دانشگاهی این کشور می شوند می توانند در سراسر جهان شغل مناسبی بدست آورند و آینده شغلی خود را تضمین نمایند. تحصیل در دانشگاه های لیتوانی همانند کشورمان ایران منوط بر داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و قبولی در کنکور سراسری دانشگاه ها می باشد.

به طور کلی مراکز آموزش عالی در لیتوانی در دو نوع می باشند که شامل دانشگاه ها و کالج ها می شود که شامل 15 دانشگاه دولتی، 9 دانشگاه غیر دولتی، 16 کالج دولتی و 11 کالج غیر دولتی می شود. تحصیل در دانشگاه های لیتوانی خود شامل 3 مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می شود. دانشجویانی که خواهان ادامه تحصیل در لیتوانی هستند می بایست مدرک زبان انگلیسی را داشته باشند زیرا اغلب واحد های درسی به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می شود.

پذیرش از دانشگاه های لیتوانی

طبق شرایط پذیرش از دانشگاه های لیتوانی ، دانشجویان در حال تحصیل در لیتوانی می توانند با ویزای تحصیلی لیتوانی خود به تمامی کشورهای اروپایی سفر کنند و پس از پایان تحصیل نیز با وارد شدن به بازار کار می توانند اقامت یک کشور معتبر اروپایی را به دست آورند و از تمامی مزایای یک شهروند اروپایی برخوردار شوند .

یکی از شرایط پذیرش از دانشگاه های لیتوانی تسلط کافی بر زبان انگلیسی و قبولی در آزمون ورودی سراسری است که پیش نیازهای اساسی جهت ورود به دانشگاه های کشور لیتوانی می باشند.
آزمون ورودی هم برای دانشگاه های دولتی و هم غیر دولتی برگزار می شود و گرفتن نمره حد نصاب آیلتس یا تافل برای مدرک زبان نیز جهت گرفتن پذیرش از دانشگاه ها ضروری است زیرا بیشتر رشته های تحصیلی در هر سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی تدریس می شوند.
اکثر دانشگاه های لیتوانی مدرک تحصیلی پیشین متقاضی را بررسی و اعتبارسنجی می کنند . یکی از مهمترین روش ها ارزیابی کیفیت در آموزش عالی یا CQAHE  می باشد که مدرک یا مدارک تحصیلی فرد را مورد بررسی قرار می دهند .

تحصیل در مدارس لیتوانی

تحصیل در مدارس لیتوانی به چند بخش تقسیم می شود این چند بخش تحصیل پیش دبستانی در لیتوانی ، تحصیل دبستان در لیتوانی ، تحصیل دوره متوسطه 1 در لیتوانی و تحصیل دوره متوسطه 2 در لیتوانی است. تحصیل در مدارس لیتوانی معمولا از سن 6 سالگی و با ورود به دبستان ها شروع می شود و پس از 6 سال دوره ابتدایی نیز دوره متوسطه شروع می شود که به صورت دو دوره دو ساله می باشد.

تحصیل در مدارس لیتوانی معمولا به زبان لیتوانیایی ارائه می شود و دانش آموزانی که به این زبان تسلط ندارند باید ابتدا در یک دوره 6 ماه تا یک ساله این زبان شرکت کنند و با تسلط پیدا کردن به این زبان می توانند وارد مدارس لیتوانی شوند. البته مدارس خصوصی نیز وجود دارد که آموزش های خود را به زبان انگلیسی ارائه می کنند که از جمله آن ها مدرسه آمریکایی ویلنیوس ، مدرسه بین المللی ویلنیوس و مدرسه بریتانیایی ویلنیوس است.

تحصیل در لیتوانی در مقطع کارشناسی

تحصیل در لیتوانی در مقطع لیسانس حدود 3 تا 6 سال به طول می انجامد که این مدت زمان برای هر رشته متفاوت می باشد به طور مثال تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های لیتوانی برای رشته هایی همچون حسابداری ، علوم انسانی ، مدیریت و علوم سیاسی حدود 3 سال، برای رشته هایی همچون فنی و مهندسی 4 سال و برای رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و معماری تا 6 سال به طول می انجامد.

و برای ورود به تحصیل در لیتوانی در مقطع کارشناسی نیز نیاز به مدرک دیپلم دبیرستان و یا پیش دانشگاهی است. تحصیل کارشناسی در لیتوانی معمولا به زبان رسمی این کشور انجام می پذیرد و دانشجویان باید به این زبان تسلط داشته باشند. البته در این کشور دانشگاه های نیز وجود دارد که به صورت خصوصی هستند و آموزش هایی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می کنند ولی معمولا شهریه های بالاتری به نسبت دانشگاه های دولتی این کشور دارند.

تحصیل در لیتوانی در مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد در لیتوانی با توجه به رشته تحصیلی دانشجویان حدود یکسال و نیم تا 2 سال به طول می انجامد و مقطع دکترا در دانشگاه های لیتوانی 3 تا 4 سال به طول می انجامد. در اغلب دانشگاه های لیتوانی در مقطع دکترا دانشجویان میبایست قبل از پذیرش در دانشگاه موضوع پایان نامه خود را ارائه دهند اما در برخی از دانشگاه ها دانشجو می تواند پس از ثبت نام در دانشگاه موضوع پایان نامه خود را اعلام کند.

سال تحصیلی در دانشگاه های لیتوانی از ماه سپتامبر تا ماه ژوئن می باشد و شامل دو ترم پاییز و بهار می شودو دانشجویان می توانند هم به صورت پاره وقت و هم به صورت تمام وقت به تحصیلات خود ادامه دهند. دانشجویان لیتوانی از اینترنت با سرعت بسیار بالایی بهره مند می شوند.

اولین دانشگاهی که در کشور لیتوانی تاسیس شد دانشگاه کوناس نام دارد که در شهر کوناس تاسیس شده است این دانشگاه همچنین جزء معتبرترین دانشگاه های لیتوانی می باشد. دانشگاه کوناس کلیه امکانات خوابگاهی و تحصیلی را با بهترین کیفیت و با کمترین هزینه در اختیار دانشجویان قرار می دهد. در حال حاضر حدود 50000 دانشجو از سراسر دنیا مشغول تحصیل در دانشگاه کوناس می باشند. در این دانشگاه اغلب واحدهای درسی به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

تحصیل در لیتوانی در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل دکتری در لیتوانی

تحصیل دکتری در لیتوانی در حدود 3 تا 4 سال به طول می انجامد و برای ورود به آن نیز نیاز به مدرک کارشناسی ارشد و همچنین ارائه یک موضوع پایان نامه است. تحصیل در دوره دکتری به صورت پژوهش محور است و دانشجویانی می توانند مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند که بتوانند پایان نامه ای بی نقص را ارائه کنند. تحصیل دکترا در لیتوانی نیز همانند فوق لیسانس در لیتوانی شامل آموزش به زبان انگلیسی نیز می شود و معمولا مدرک آیلتس 7 مورد قبول دانشگاه های لیتوانی است.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در لیتوانی

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در لیتوانی در چندین سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است و دلیل اصلی آن نیز به دلیل هزینه های مناسب تحصیلی در این کشور همچنین دریافت پذیرش آسان تر به نسبت دیگر کشور های دنیا است. برای دریافت پذیرش از دانشگاه های لیتوانی برای تحصیل گروه پزشکی در لیتوانی نیاز است که دانشجو حتما مدرک دیپلم دبیرستان خود را دریافت کرده باشد در سه سال اول آموزش این دوره های تحصیلی معمولا آموزش های اولیه و پایه ای این دو رشته تحصیلی ارائه می شود که به نوعی پیشنیاز دوره های بالاتر است.

سپس دانشجویان با فرا گرفتن این دوره های تحصیلی می توانند در دوره های اصلی و دوره های تکمیلی شرکت کنند این مدت زمان با توجه به نوع رشته متفاوت است مثلا در رشته پزشکی تقریبا 3 سال است و در رشته دندانپزشکی معمولا 2 سال به طول می انجامد. از جمله دانشگاه های لیتوانی که برای این دوره رشته تحصیلی دوره های آموزشی ارائه می کند دانشگاه علوم پزشکی لیتوانی (LSMU) ، دانشگاه علوم پزشکی  (KMU) و آکادمی دامپزشکی لیتوانی (LVA) است

دانشگاه‌ های معروف لیتوانی

  • دانشگاه علوم بهداشت لیتوانی
  •  دانشگاه فناوری کواناس
  •  دانشگاه فنی ویلنیوس گدیمیناس
  •  دانشگاه ویلنیوس
  •  دانشگاه میکولاس رومریس
  •  دانشگاه علوم انسانی اروپا
  • دانشگاه الکساندراس استولگینکیس
  • کالج آلیتوس
  • مدرسه بین المللی حقوق و کسب و کار
  • دانشگاه مدیریت و اقتصاد  ISM

دانشگاه های لیتوانی

  • Kaunas University of Technology

یکی از معتبر ترین دانشگاه های لیتوانی، دانشگاه کوناس است که جزء دانشگاههای برجسته بین المللی می باشد، این دانشگاه دارای خوابگاه با امکانات مدرن و نیازهای علمی و فوق برنامه ای دانشجویان را تامین می کند. دانشگاه کوناس جز اولین دانشگاه تاسيس شده در لیتوانی و اكنون 50000 دانشجو دارد .این دانشگاه در شهر کوناس واقع شده ،اين شهر 336912 نفر جمعيت دارد كه 50000 نفر از آنها دانشجو هستند و اين امر محيط آموزشي خوبي در اين شهر به وجود آورده است. دانشگاه کوناس 300 واحد مطالعاتي دارد ، که بیشتر واحدها دوره ي كارشناسي ارشد و دكترا را به زبان انگليسي برگزار مي كند.این دانشگاه به عنوان یکی از 300 دانشگاه برتر جهان معرفی می‌شود.

  • Vilnius University

اين دانشگاه در شهر ویلنیوس ( پایتخت لیتوانی ) است دانشگاه ویلنیوس 70000 دانشجو دارد و از دانشگاه هاي اصلي اروپا مي باشد. همچنين دانشگاه ویلنیوس با داشتن چندین دپارتمان يكی از گسترده ترين دانشگاه ها از نظر رشته و فرصت هاي آموزشي مي باشد. يكی از مشخصه های بارز اين دانشگاه داشتن تعامل بين تحقيق و آموزش است.
هزینه دانشگاه های لیتوانی بطور میانگین بر اساس رشته و مقطع تحصیلی در حدود دو هزار تا چهار هزار یورو در سال است. البته دانشگاه های لیتوانی برای دانشجویان ممتاز علاوه بر اینکه هزینه ای دریافت نمی کند بلکه حقوق ماهیانه نیز به آنها خواهد داد که این امر دانشجویان غیر لیتوانی را نیز شامل میگردد

  • Aleksandras Stulginskis University
  • University of Bialystok
  • ISM University of Management and Economics
  • Kaunas University of Technology
  • Klaipėda University
  • LCC International University
  • Lithuanian Academy of Music and Theatre
  • Mykolas Romeris University
  • Šiauliai University
  • The General Jonas Žemaitis Military Academy of Lithuania
  • Vilnius Gediminas Technical University

هزینه های تحصیل در لیتوانی

هزینه های تحصیل در لیتوانی نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد مثلا هزینه های تحصیل در مقاطع کارشناسی معمولا بیشتر از مقاطع کارشناسی ارشد یا اینکه رشته های تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی نیز بیشتر از رشته های مهندسی است. ولی اگر میانگین هزینه های تحصیل در لیتوانی را در نظر بگیریم می توانیم بگوییم که در حدود 3 تا 14 هزار یورو در سال است.

تحصیل رایگان در لیتوانی

برای تحصیل رایگان در لیتوانی راه های مختلفی وجود دارد که یکی از این راه ها از طریق دریافت بورسیه های تحصیلی لیتوانی است. بورسیه های تحصیلی به دانشجویان کمک می کنند تا بخش اعظمی از شهریه های تحصیلی خود را از این طریق بپردازند و همچنین در برخی از موارد برخی امکانات تحصیلی برای آن ها رایگان باشد.

برای پرداخت شهریه های دانشگاه های لیتوانی دانشجویان می توانند علاوه بر بورسیه های تحصیلی لیتوانی و همچنین کمک هزینه های تحصیلی از طریق کار دانشجویی در لیتوانی نیز بخشی از هزینه های تحصیلی خود را بدست آورند. در لیتوانی نیز تمامی دانشجویان می توانند از 10 تا 30 ساعت در هفته به کار دانشجویی مشغول شوند و از این طریق کسب درآمد کنند.

بورسیه های تحصیلی لیتوانی

معمولا یکی از سوالاتی ک در خصوص تحصیل در لیتوانی پرسیده می شود در خصوص نحوه دریافت بورسیه های تحصیلی لیتوانی است. در لیتوانی هر سال بورسیه های تحصیلی مختلفی در هر مقطع تحصیلی ارائه می شود و دانشجویانی می توانند این بورسیه های تحصیلی استفاده کنند که دارای رزومه تحصیلی بسیار مناسبی باشند. از جمله انواع بورسیه های تحصیلی لیتوانی که در سال 2022 ارائه شده شامل موارد زیر می باشد :

  1. Shocalrships برای تحصیلات کارشناسی ارشد تمام وقت
  2. بورس تحصیلی برای دوره های کوتاه مدت (1-2 ترم) مطالعات همه رشته ها
  3. بورس تحصیلی برای دوره های زبان لیتوانیایی و فرهنگی برای خارجی ها

اقامت پس از تحصیل در لیتوانی

اقامت پس از تحصیل در لیتوانی از طریق کار در لیتوانی می باشد. از این رو تمامی دانشجویانی که از دانشگاه های لیتوانی فارغ التحصیل می شوند در حدود 6 ماه فرصت دارند تا با پیدا کردن کار در کشور لیتوانی ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار لیتوانی تغییر دهند و از این طریق به اقامت موقت لیتوانی و پس از آن اقامت دائم لیتوانی دست پیدا کنند.

البته یکی دیگر از راه های دستیابی به اقامت لیتوانی از طریق سرمایه گذاری در لیتوانی و ثبت شرکت در لیتوانی می باشد. دانشجویانی که دارای ایده نو و درآمدزا هستند می توانند با ثبت شرکت در لیتوانی و ایجاد شغل در لیتوانی ، اقامت لیتوانی را کسب کنند.

اقامت پس از تحصیل در لیتوانی

مزایای تحصیل در لیتوانی

مزایای تحصیل در لیتوانی شامل موارد زیر می باشد :

  1. تحصیل با هزینه ای بسیار کمتر از دیگر کشور های اروپایی
  2. امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  3. امکانات تحصیلی بسیار عالی
  4. تحصیل در دانشگاه های شناخته شده و بین المللی
  5. امکان استفاده از بیمه دانشجویی
  6. اجازه کار در حین تحصیل در لیتوانی
  7. امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی لیتوانی
  8. پذیرش آسان تر دانشگاه های این کشور به نسبت دیگر کشور های دنیا

مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی کشور لیتوانی

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور لیتوانی عبارتند از:

  1. پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه
  2. فرم درخواست ویزای تحصیلی لیتوانی به صورت کامل شده
  3. فرم پذیرش دانشگاه و یا موسسه مورد نظر در لیتوانی
  4. چند قطعه عکس در سایز پاسپورتی
  5. مدارک هویتی به صورت ترجمه شده
  6. آخرین مدارک تحصیلی و ریزنمرات تحصیلی به صورت ترجمه شده
  7. گواهی سلامت پزشکی
  8. عدم سوء سابقه
  9. نامه تمکن مالی
  10. پرداخت هزینه های درخواست ویزای تحصیلی و رسید آن
  11. تعیین محل اقامت در لیتوانی
3.2/5 - (4 امتیاز)
مقالات مشابه
بازار کار مهندسی برق در لیتوانی بازار کار مهندسی برق در لیتوانی

متوسط ساعت کار در کشور لیتوانی حدود ۴۰ ساعت در طول ایام هفته است یا به عبارتی به ازای هر روز ...

بازار کار رشته زبان در لیتوانی بازار کار رشته زبان در لیتوانی

متوسط ساعت کار در کشور لیتوانی حدود ۴۰ ساعت در طول ایام هفته است یا به عبارتی به ازای هر روز ...

تحصیل دندانپزشکی در لیتوانی تحصیل دندانپزشکی در لیتوانی

کشور لیتوانی برای آن دسته از متقاضیان گزینه ای مناسب می باشد که می خواهند به زبان انگلیسی د...

نظرات کاربران
Call Now Button