سریلانکا کشوری در قاره آسیا، در اقیانوس هند در  منتهی‌ الیه آسیای جنوبی واقع شده است. در سال های اخیر این کشور دارای رشد مشهودی بوده است که طبیعت منحصر به فرد آن نیز زبانزد است. کشور سریلانکا طی سال های اخیر توانسته نام خود را در کنار کشور های معروف توریستی جهان به ثبت برساند.
از مهمترین شهر های این کشور میتوان به کندی و کلمبو اشاره کرد. با وجود جنگ های فراوان که سریلانکا به خود دیده است, جزو کشورهایی میباشد که تعداد افراد تحصیل کرده آن زیاد است. نزدیک به ۹۱ درصد از افراد بزرگسال در سری لانکا و بیش از ۹۷ درصد از جوانان با توجه به آمار یونسکو طبق آمار جهانی در این کشور با سواد هستند.

برای کودکان 5 تا 17 سال در سریلانکا گذراندن دوره ی تحصیل اجباری است که سیستم آموزشی آنها رایگان میباشد دولت سریلانکا همچنین کتاب های درسی را به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار میدهد.
دانشگاه های معتبر این کشور دانشجویان بین المللی در سراسر جهان را پذیرش می نمایند که شامل دو نوع خصوصی و دولتی میباشند که مانند خیلی از کشور ها هزینه تحصیل در سریلانکا در دانشگاه های دولتی مقرون به صرفه تر است. در کشور سریلانکا امکان تحصیل در تمامی رشته ها وجود دارد اما شانس پذیرش رشته های فنی مهندسی بیشتر میباشد.

تحصیل در سریلانکا

مزایای تحصیل در سریلانکا

مزایای تحصیل در سریلانکا به شرح زیر می باشد :

  • هزینه های پایین تحصیل در سریلانکا و همچنینی هزینه های زندگی دانشجویی
  • تحصیل در سریلانکا در تمامی رشته ها امکان اخذ پذیرش تحصیلی وجود دارد ولی برای افرادی که در رشته های فنی و مهندسی تحصیل کرده اند، شانس بیشتری برای پذیرش وجود دارد. تحصیل در مقطع مهندسی در سریلانکا از نظر بازه زمانی 4 سال می باشد .
  • برای کودکان 5 تا 17 سال در سریلانکا گذراندن دوره تحصیل اجباری می باشد و سیستم آموزش آنها به صورت رایگان است.
  • تحصیل رایگان در سریلانکا در دسترس کلیه عموم قرار گرفته است .البته در پاره ای از موارد هزینه های تحصیل بین 1000 تا 2000 روپیه در هر ترم می باشد.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی سریلانکا

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی سریلانکا به قرار زیر می باشد:

  • گواهی اشتغال به تحصیل در سریلانکا
  • ارائه مدرک دیپلم و ریز نمرات
  • ارائه مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات پیش دانشگاهی
  • ارائه مدرک لیسانس و ریز نمرات
  • پاسپورت فرد متقاضی
  • تمامی متقاضیان رشته های مقطع کارشناسی جهت پذیرش در دانشگاه های سریلانکا باید مدرک زبان آیلتس با نمره ۶ ارائه دهند.
  • تمامی متقاضیان رشته های مقطع کارشناسی ارشد جهت پذیرش در دانشگاه های سریلانکا باید مدرک زبان آیلتس با نمره ۶٫۵ ارائه دهند.

تحصیل در مدارس سریلانکا

تحصیل در سریلانکا برای کودکان از ۵ سالگی آغاز می شود که تحصیل رسمی خود را در مقطع ابتدایی آغاز می کنند . طول دوره دبستان نیز ۹ ساله می باشد.
مهاجران کشور سریلانکا می توانند هم در سیستم مدارس دولتی فرزندان خود را  ثبت نام کنند و آنها را به یک مدرسه خصوصی بفرستند و هم این امکان را دارند که آنها را به یک مدرسه بین المللی در سریلانکا بفرستند. سال تحصیلی سریلانکا از اواسط ماه اوکتبر شروع می شود و تا آغاز ماه ژوئن ادامه دارد.

کشور سریلانکا دارای مدارس عمومی و خصوصی می باشد.حصیل در سریلانکا برای افرادی که مقیم یا تبعه سریلانکا هستند رایگان است. دبیرستان های کشور سریلانکا دارای انواع مختلفی هستند و دارای هزینه های مختلفی می باشند. در دبیرستان های کشور سریلانکا گرایشات مختلفی وجود دارد و از جمله دبیرستان هایی که فقط روی آموزش های فنی حرفه ای و هنر تمرکز دارند و همچنین دبیرستان هایی که به رشته هایی نظیر علوم تجربی، ریاضی و فیزیک جداگانه می پردازند.

اقامت پس از تحصیل در سریلانکا

اقامت پس از تحصیل در سریلانکا از راه های مختلف امکان پذیر می باشد. دانشجویی که در سریلانکا فارغ التحصیل می شود می تواند ویزای دانشجویی خود را به یکی دیگر از راه های مهاجرتی از جمله ویزای کاری، سرمایه گذاری در سریلانکا یا ویزای ازدواج تبدیل کند.
دانشجویانی که در سریلانکا فارغ التحصیل می شوند می توانند از طریق مؤسسات کاریابی کشور سریلانکا در خصوص پیدا کردن شغل اقدام کنند شاید این کار کمی مشکل باشد ولی فرصت های کاری داوطلبانه بسیاری وجود دارد.

یکی از راه های اقامت پس از تحصیل در سریلانکا اخذ اقامت از طریق کار می باشد. برای دانشجویانی که در کشور سریلانکا تحصیل کرده اند ورود به بازار کار بسیار متفاوت است با متقاضیان ویزای کار که از خارج از سریلانکا اقدام به ارسال مدارک و درخواست ویزا می کنند. شرایط اخذ اقامت کاری با اقامت تحصیلی در سریلانکا تفاوت هایی دارد .

اقامت پس از تحصیل در سریلانکا

تحصیل کارشناسی در سریلانکا

تحصیل کارشناسی در سریلانکا در رشته های مهندسی 4 سال طول می کشد و پروسه تحصیلی در سریلانکا در مقایسه با برنامه های استرالیایی و انگلیسی کوتاه تر می باشد.

لازم به ذکر است تمام متقاضیان رشته های مقطع کارشناسی جهت پذیرش در دانشگاه های معتبر سریلانکا برابر قوانین تعیین شده بایستی مدرک زبان آیلتس 6  را داشته باشند.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های سریلانکا

شرایط و مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های سریلانکا با توجه به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است و به شرح زیر است :

  • تمامی متقاضیان رشته های مقطع کارشناسی جهت پذیرش از دانشگاه های معتبر سریلانکا برابر قوانین تعیین شده باید IELTS با نمره ۶ را ارائه دهند .
  • تمامی متقاضیان رشته های مقطع کارشناسی ارشد جهت پذیرش از دانشگاه های معتبر سریلانکا برابر قوانین تعیین شده باید IELTS با نمره ۶٫۵ را ارائه دهند.

البته لازم به ذکر است که بعضی از گروه ها و رشته های تحصیلی نمرات بالاتر زبان را خواستار می باشند و همچنین دانشجویانی که نیاز به تقویت زبان انگلیسی دارند قبل از شروع دوره اصلی دانشگاه می توانند در کلاس های زبان معتبر در همان دانشگاه ها شرکت کنند.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های سریلانکا

تحصیل کارشناسی ارشد در سریلانکا

تمام متقاضیان رشته های مقطع کارشناسی ارشد جهت پذیرش دردانشگاه های معتبر سریلانکا و تحصیل کارشناسی ارشد در سریلانکا برابر قوانین تعیین شده باید مدرک زبان IELTS 6.5 را ارائه دهند.

مدارک لازم برای تحصیل در سریلانکا در کارشناسی ارشد به شرح زیر می باشد :

  • گواهی اشتغال به تحصیل
  • ارائه مدرک دیپلم و ریز نمرات دیپلم
  • مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات پیش دانشگاهی
  • مدرک لیسانس و ریز نمرات لیسانس
  • پاسپورت

تحصیل دکترا در سریلانکا

مدت زمان تحصیل در سریلانکا در مقطع دکترا  3 تا 5 سال می باشد و متقاضی باید برای ورود به این مقطع مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت نماید . لازم به ذکر است که جهت اقدام و پذیرش تحصیل دکترا در سریلانکا لازم است که فرد با یکی از اساتید آن داتشگاه در ارتباط باشد و ایشان را به عنوان سوپروایزر خود انتخاب کند .

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سریلانکا

متقاضیانی که قصد تحصیل در گروه پزشکی در سریلانکا را دارند باید دوره دیپلم ۱۲ ساله را گرفته باشند تا بتوانند از دانشگاه های پزشکی سریلانکا پذیرش تحصیلی بگیرند، برای ورود به دانشگاه های سریلانکا در رشته های پزشکی و دندانپزشکی داوطلبان باید حداقل نمره AAS یا ABC یا BBB را کسب نمایند. 

این 3 نمره فقط مشخص می کند که دانشجو شرایط پذیرش را در دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی کشور سریلانکا را دارد یا خیر، اما متقاضیان باید در آزمون GCE نمره مورد نیاز را نیز کسب کند. داوطلبانی که بتوانند در آزمون GCE نمره A را کسب نمایند شانس بسیار زیادی در قبولی در دانشگاه های دولتی دندانپزشکی و پزشکی دارند. هزینه تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا برای هر دوره تقریباً بین 200 هزار تا 550 هزار روپیه سریلانکا می باشد.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سریلانکا

بورسیه تحصیلی سریلانکا

برای دریافت بورسیه تحصیلی سریلانکا ابتدا فرم درخواست بورسیه تحصیلی سریلانکا را تکمیل نماید و داوطلب باید در آزمون Gce(a/L) شرکت کند و حتماً جزء 10 نفر اول در این آزمون باشد، متقاضی باید حداقل دارای سن 25 سال باشد و دارای مدرک تافل 5 یا آیلتس 6 را نیز باشد.

مدارک بورسیه تحصیلی سریلانکا به شرح زیر می باشد:

  1.  فرم عدم سوء پیشینه
  2.  پر کردن فرم های درخواست
  3.  داشتن تافل ۵ یا آیلتس ۶ .
  4. سن متقاضی نباید کمتر از ۲۵ سال باشد .
  5. معاینات صحیح
  6.  کپی پاسپورت که حداقل یک سال بعد از اعزام متقاضی معتبر باشد .

تحصیل رایگان در سریلانکا

شرایط تحصیل رایگان در سریلانکا به شرح زیر می باشد:

  1. شرکت در آزمونی Gce(a/L) و کسب  ۱۰ رتبه اول در رتبه بندی این آزمون
  2.  کسب رتبه خوب در سطح منطقه در آزمون تجارت Gce(a/L) 

مدارک لازم جهت تحصیل در سریلانکا به صورت رایگان شامل موارد زیر می باشد :

  •  کپی از نتیجه آزمون های Gce(a/L)  و Gce(o/L)
  • کپی شناسنامه
  •  نسخه ای از گواهی از دیگر شرایط مربوط
تحصیل رایگان در سریلانکا

سخن پایانی

کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ بورسیه تحصیلی سریلانکا، تابعیت و اقامت تحصیلی در سریلانکا را ارایه خواهند داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر یا داشتن هر گونه سوال در زمینه ویزای تحصیلی سریلانکا و تحصیل در سریلانکا دارید می توانید با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

زبان تدریس در کشور سریلانکا چیست؟

زبان تدریس در کشور سریلانکا انگلیسی می باشد.

آیا افراد نیاز به مدرک زبان در کشور سریلانکا دارند؟

افرادی که میخواهند برای ادامه تحصیل در کشور سریلانکا اقدام نمایند باید ایلتس 5.5 را ارائه نمایند تا بتوانند وارد پروسه تحصیلی شوند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی سریلانکا چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی سریلانکا حدود 100000 LKR  روپیه سریلانکا می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در رشته پرستاری سریلانکا تحصیل در رشته پرستاری سریلانکا

بیشتر دانشجویان ایرانی جهت تحصیل پرستاری متقاضی تحصیل در رشته پرستاری سریلانکا هستند. اول...

بازار کار رشته زبان در سریلانکا بازار کار رشته زبان در سریلانکا

کشور سریلانکا ، کشوری جزیره ای است واقع در بخش جنوب آسیا ، در اقیانوس هند و جنوب کشور هند اس...

تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا تحصیل دندانپزشکی در سریلانکا

کشور سریلانکا به دلیل هزینه های پایین تحصیل و زندگی مقصد مناسبی برای افرادی است که می خواهن...

نظرات کاربران
Call Now Button