تحصیل در رومانی و آموزش در کشور رومانی در سطح مطلوبی قرار دارد و دانشگاه های این کشور مدارک معتبری را در سطح جهان ارائه می دهند. پایتخت این کشور بخارست است و دارای دانشگاه برتر این کشور است. دانشگاه های این کشور به 2 بخش خصوصی و دولتی تقسیم شده اند.

این کشور اروپایی در سال گذشته از نظر اقتصادی و صنایع مختلف پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. یکی از بهترین راه های مهاجرت به رومانی از طریق تحصیل است که دانشجویان می توانند با داشتن سوابق تحصیلی خوب برای این کشور اقدام نمایند.

تحصیل در رومانی

شرایط تحصیل در رومانی

درخواست مشاوره تحصیلی

همراهان عزیز، لطفا برای گرفتن مشاوره تلفنی تحصیلی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کشور رومانی با تنوع فرهنگ، هزینه های مقرون به صرفه، امکان ورود به سایر کشورهای اتحادیه اروپا و داشتن مراکز مهم تحقیقاتی یکی از مقاصد پرطرفدار دانشجویان جهت ادامه تحصیل می باشد.
این کشور نیز نسبت به امکاناتی که در اختیار دانشجویان قرار می دهد در دسته کشورهای اروپایی قرار می گیرد که هزینه تحصیل بسیار پایینی را دارند.
کشور رومانی در سال های اخیر دارای رشد سریع جذب دانشجو بوده است و به طور کلی یک مرکز عالی تحقیقات آموزشی می باشد که از شهرت جهانی برخوردار است. در این مقاله به طور مفصل شرایط تحصیل در رومانی شرح داده شده است.

اما چرا تحصیل در رومانی مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است؟ دلایل انتخاب کشور رومانی جهت تحصیل به شرح زیر می باشد:

  • کشور رومانی عضو اتحادیه اروپا است و از این رو، مدرک دانشگاهی از اتحادیه اروپا همیشه بالاتر از مدارک دانشگاهی سایر نقاط اروپا دیده می شود.
  • هزینه زندگی در کشور رومانی ارزان تر از سایر نقاط اروپا می باشد.
  • برای تحصیل در رومانی نیازی به مدرک تافل و یا آیلتس نیست.
  • دانشجویان بین المللی در کشور رومانی به دلیل فرهنگ چند ملیتی در دانشگاه های این کشور پذیرفته می شوند.

تحصیل در مدارس رومانی

تحصیل در مدارس رومانی از سن 6 سالگی شروع می شود و دانش آموزانی که در این کشور مشغول تحصیل می باشند طبق قانون اساسی رومانی ملزم به تحصیل اجباری هستند. نکته مثبتی که در زمینه تحصیل در رومانی وجود دارد هزینه تحصیل در مدارس این کشور می باشد که برای اتباع رومانیایی رایگان است.
مدارسی در رومانی به زبان های آلمانی، ترکی و مجارستانی وجود دارد. افرادی که در دبیرستان های این کشور تحصیل می کنند در صورت مورد تایید نبودن آن ها برای ادامه تحصیل در رومانی و ورود به دانشگاه ها از سال دهم وارد هنرستان های این کشور می شوند تا در آینده نیروی کاری مورد نیاز را تامین کرده و آمورش های لازم را داشته باشند. در سال های اخیر کشور هایی مانند انگلستان و آمریکا در شهر بخارست اقدام به تاسیس مدارس بین المللی کرده اند.

تحصیل در مدارس رومانی

تحصیل در رومانی در مقطع کارشناسی

افرادی که قصد تحصیل در رومانی در مقطع کارشناسی دارند باید مدرک آیلتس با نمره 6 ارائه دهند. زبان تحصیل در این کشور به زبان رومانیایی می باشد . مدت زمان تحصیل کارشناسی در رومانی 4 سال است.
دانشجویانی که وارد این کشور می شوند اجازه کار 10 تا 15 ساعت در هفته را دارند. البته این اجازه کار نمی تواند تمام هزینه های زندگی فرد را پوشش دهند و فرد باید حتما از کشور خود پوشش های مالی کافی را داشته باشد. از سایر مواردی که متقاضیان باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور به آن توجه داشته باشند ارائه مدرک دیپلم 12 ساله می باشد.

تحصیل در رومانی در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در رومانی در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور است. تحصیل کارشناسی ارشد در رومانی نیاز به ارائه مدارک آیلتس 6/5 است.
مدت زمان تحصیل در این مقطع حدودا 2 سال است. تحصیل به زبان رومانیایی نیز در دانشگاه های رومانی امکان پذیر می باشد. اجازه کار در حین تحصیل بسیار مهم است و متقاضیان می توانند به صورت پاره وقت (15 تا 20 ساعت در هفته) در این کشور مشغول به کار می شوند. اصولا افرادی که در این کشور مشغول به تحصیل می باشند پس از تحصیل وارد بازار کاری این کشور می شوند. هزینه های تحصیل در این مقطع بین 3000 تا 5000 یورو می باشد.

تحصیل در رومانی در مقطع دکترا

تحصیل در رومانی و ورود به مقطع دکتر دارای شرایط قابل توجهی است و دانشجویانی که قصد اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور را دارند باید در گام اول با یک استاد در این کشور مکاتبه کنند و با ارسال رزومه خود برای  اساتید درخواست تایید خود را داشته باشند. البته دانشجویان علاوه بر تایید استاد راهنما (سوپروایزر) باید مدارک دیگری نیز به عنوان یک فرد مستعد به تحصیل در مقطع دکترا ارائه دهند.

تحصیل در رومانی در مقطع دکترا

ارائه مدارکی مانند آیلتس 7 و مقالات بین المللی برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر الزامی می باشد. افرادی که قصد تحصیل دکترا در رومانی را دارند می توانند با دریافت بورس تحصیلی هزینه تحصیل خود در این کشور را پوشش دهند.
نکته بسیار مهم این است که فرد در دوره های تحصیلی دکتری می تواند به صورت تمام وقت کار کند. مدت زمان تحصیل در این مقطع حدودا 5 سال می باشد.

تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی در رومانی

ابن روزها افراد زیادی به دنبال تحصیل در انواع رشته های پزشکی و دندانپزشکی هستند و کشور های زیادی را به عنوان مقصد برای تحصیل انتخاب می کنند که کشور رومانی نیز از جمله کشورهایی می باشد که مقصد مناسبی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی می باشد.
اکثر افراد متقاضی تحصیل در رومانی در رشته های پزشکی به علت کیفیت مطالعه، امکان انتخاب زبان برای یادگیری (رومانیایی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا حتی مجارستانی) در این کشور مشغول می شوند.
وقتی فردی در مقاطع پزشکی در رومانی فارغ التحصیل می شود دارای مدارک شناخته شده در سراسر اروپا و فراتر از آن در کشورهای دیگر نیز هستند و همچنین به عنوان یک پزشک با تجربه شناخته می شود.

هزینه تحصیل در رومانی

هزینه تحصیل در رومانی با توجه به دانشگاه انتخابی و رشته تحصیلی متفاوت می باشد و تقریبا بین 2500 تا 5000 یورو در سال متغیر است. هزینه تحصیل در رومانی در رشته های پزشکی مبلغی حدود 7000 تا 9000 یورو در برخی از دانشگاه های رومانی می باشد.

تحصیل رایگان در رومانی

تحصیل رایگان در کشور رومانی به منزله عدم پرداخت شهریه توسط دانشجویان برای ثبت نام در دانشگاه می باشد. تحصیل رایگان در رومانی از طریق دریافت بورسیه های تحصیلی که سازمان های دولتی و سازمان های خصوصی برای دانشجویان در نظر گرفته ‌اند امکان پذیر می باشد و بسیاری از بورسیه های تحصیلی رایگان در کشور رومانی توسط دولت برای دانشجویان ارائه می شود. هزینه بورسیه های تحصیلی متفاوت است و برای حمایت از دانشجویان مقطع لیسانس تا دکترا است.

دانشجویانی که متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی در کشور رومانی و تحصیل در رومانی هستند باید درخواست خود را طبق برنامه زمانبندی شده دریافت بورسیه تحصیلی به سازمان ها ارسال کنند. بورسیه های تحصیلی در رومانی ، هزینه های زندگی دانشجویی را به عنوان یک کمک هزینه مختصر تقبل می کند.

تحصیل رایگان در رومانی

بورسیه تحصیلی در رومانی

بورسیه تحصیلی در رومانی ، گزینه ای عالی برای آن دسته از افراد متقاضی تحصیل در رومانی است و این بورسیه فرصتی می باشد تا بتوان از امکانات آموزشی کشور رومانی استفاده کرد و در تحصیلات خود به موفقیت رسید. بورسیه تحصیلی کشور رومانی شرایط متنوعی دارد و در شرایط گوناگونی به دانشجو تعلق می گیرد.

برای دریافت بورسیه تحصیلی رومانی شهروندان خارج از اتحادیه اروپا که توانسته اند موافقت نامه همکاری فرهنگی – آموزش و پرورش با رومانی را کسب کنند، در اولویت قرار دارند. تبعه های رومانی که در این کشور زندگی نمی کنند و یا همسایگان این کشور از بورسیه تحصیلی در رومانی و مزایای آن می توانند استفاده نمایند.

اقامت پس از تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی می تواند یکی از راه های اخذ اقامت دائم شود که در نهایت متقاضیان توانایی درخواست پاسپورت و تابعیت این کشور را دارند.
افرادی که وارد دانشگاه های این کشور می شوند می توانند پس از تحصیل در رومانی سکونت داشته و وارد بازار کاری این کشور شوند. این افراد می بایست متناسب با درآمد خود در رومانی مالیات پرداخت کنند.
افرادی که قصد اخذ اقامت دائم رومانی را دارند باید حدودا 6 سال مالیات پرداخت کنند و در پایان سال ششم با ارائه مدارک خود درخواست اقامت دائم این کشور را داشته باشند. افرادی که در کشور رومانی با یکی از اتباع رومانی ازدواج می کنند می توانند بعد مدت 3 سال درخواست خود را مطرح نمایند. متقاضیان حدودا 1 تا 2 سال بعد از اخذ اقامت دائم این کشور اجازه درخواست تابعیت این کشور را دارند.

مزایای تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی دارای مزایایی است که مزایای تحصیل در رومانی به شرح زیر می باشد:

  • بالا بودن اعتبار مدارک دانشگاهی رومانی در تمام دنیا (اروپا و آمریکا و کانادا)
  • ورود و خروج بین تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ویزای تحصیلی رومانی بدون اخذ ویزای جداگانه
  • سطح بالای علمی دانشگاه های کشور رومانی
  • به راحتی کار پیدا کردن در رشته تحصیلی مربوطه پس از فارغ التحصیلی در رومانی
مزایای تحصیل در رومانی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی

تحصیل در رومانی و اخذ ویزای تحصیلی این کشور نیازمند ارائه مدارک کامل و صحیح به دانشگاه مورد نظر و سفارت رومانی می باشد. ارائه مدارک امری بسیار مهم می باشد و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی به شرح زیر می باشد:

  • ارائه پاسپورت معتبر فرد متقاضی تحصیل در رومانی
  • ارائه مدارک هویتی معتبر فرد متقاضی تحصیل در کشور رومانی
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه در کشو رومانی
  • ارائه تمکن مالی متقاضی تحصیل در رومانی
  • ارائه انگیزه نامه مهاجرتی رومانی
  • ارائه بیمه نامه معتبر فرد متقاضی تحصیل در کشور رومانی
  • ارائه مدارک اجاره ملک و خوابگاه در کشور رومانی
مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی

سخن پایانی

جهت دریافت مشاوره تحصیلی با کارشناسان مجرب موسسه آتیه آفرینان ایرانیان، می توانید با ما تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما در موسسه آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ بورسیه تحصیلی رومانی ، تابعیت و اقامت تحصیل در رومانی را ارایه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا داشتن هر گونه سوال در زمینه ویزای تحصیلی رومانی می توانید با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل در مقطع لیسانس در رومانی وجود دارد؟

بله لازمه این امر داشتن مدرک زبان است و البته دانش زبان رومانیایی زیرا دانشجویان در این مقطع به این زبان تحصیل خواهند کرد. 

هزینه تحصیل در دانشگاه های رومانی چقدر است؟

هزینه های تحصیل در مقطع های مختلف به رشته شما نیز بستگی دارد و بین 5 تا 2500 هزار یورو در سال برآورد شده است.

آیا امکان تحصیل در مقطع فوق لیسانس در رومانی وجود دارد؟

برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس لازم است بتوانید مدرک زبان با حداقل نمره 6.5 ارائه کنید تا شرط اولیه را داشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به رومانی از طریق سرمایه گذاری مهاجرت به رومانی از طریق سرمایه گذاری

کشور رومانی در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است و با دریای سیاه ، بلغارستان ، اوکراین ، مجارس...

تحصیل پزشکی در رومانی تحصیل پزشکی در رومانی

این روزها افراد زیادی به دنبال تحصیل در انواع رشته های پزشکی و دندانپزشکی می باشند و کشورها...

تحصیل دندانپزشکی در رومانی تحصیل دندانپزشکی در رومانی

تحصیل دندانپزشکی در رومانی حدود 6 سال به طول می انجامد و تحصیل در این رشته به زبان انگلیسی، ...

نظرات کاربران
آیدا

سلام خسته نباشید چه مدرک تحصیلی نیاز داره

آتیه آفرینان

با سلام. به مقطع تحصیلی ربط داره. چه مقطعی میخواهید اقدام کنید؟

سید محمد حسینی

سلام آیا میشه با بورسیه رومانی رفت اونجا و بعد به آلمان رفت ،هدف بنده آلمانه هم برای تحصیل هم برای زندگی

آتیه آفرینان

با سلام. اگه هدفتون آلمان هست بهتره مستقیم اقدام کنید.

افروز

من میخام برای مهاجرت تحصیلی رشته فیزیوتراپی اقدام کنم، سی سالمه، زبانم متوسط رو به بالا در حد مکالمه روزانه ،چون سرکار تقریبا انگلیسی صحبت میکنم.دیپلم تجربه دارم و کارشناسی صنایع غذایی .برای رومانی.چیکار باید بکنم ؟چقد پروسه اش طول میکشه؟!

آتیه آفرینان

پروسه اخذ پذیرش تحصیلی معمولا بین شش ماه تا یکسال طول میکشه و نیازمند داشتن مدرک زبان معتبر می باشد.

معین

با سلام و خسته نباشید ویزای همراه هم رومانی میده برای همسر و یا فرزند ؟ مثلا شخصی کارشناسی ارشد بخونه در رومانی آیا میتونه برای همسرش ویزای همراه بگیره ؟

آتیه آفرینان

سلام درهنگام تحصیل ، ویزای همراه داده نمی شود اما اگر فرد مشغول به کارتمام وقت شود بله امکان اخذ ویزای همراه وجود دارد.

پارسا

سلام.وقت بخیر میزان تمکن مالی موردنیاز برای مقطع ارشد چقدر هست و هزینه دوره زبان به چه صورت هست؟

آتیه آفرینان

سلام وقت بخیر هزینه ها متغیر هستند تا حدودی اما شهریه دوره زبان حدودا 5000 یورو و تمکن مالی 7000 یورو می باشد.

Parsa

سلام .وقت بخیر میزان تمکن مالی مورد نیاز برای مقطع کارشناسی ارشد چقدر هست؟و ایا مدرک زبان الزامیست یا نه؟ممنون

آتیه آفرینان

سلام. هزینه ها متغیر هستند تا حدودی اما شهریه دوره زبان حدودا 5000 یورو و تمکن مالی 7000 یورو می باشد.

مهدي حسني

سلام با مدرك ديپلم هم ميتونيم واسه ادمه تحصيل به روماني ادامه بديم

آتیه آفرینان

با سلام. شرایط سنی شما بایستی بررسی شود ولیکن با ارائه ی مدرک دیپلم برای مقطع کارشناسی می توانید اقدام کنید.

صفا دهبانى

سلام و خسته نباشيد، ببخشيد ميخواستم بدونم دانشگاه اوويديوس در شهر كنستانسا ايا براي تحصيل پزشكى مناسب هست و امكانات كافى داره و همچنين مدركش اعتبار خوبي داره؟و ايا امكانش هست الان ثبت نام كرد؟

آتیه آفرینان

با سلام. دوست عزیز مدرک دانشگاهی که فرمودید مورد تایید نمی باشد به طور مثال دانشگاه های الکساندر لوان کوزا ، دانشگاه بیس بولای ، دانشگاه بوخارست از دسته دانشگاه های مورد تایید می باشد. بله، نه فقط برای این کشور بلکه کشورهای مهاجر پذیر دیگری هم می توانید اقدام کنید.

نیلو

دندانپزشکی عمومی از فیلیپین دارم و ایران ۵ سال سابقه کار دارم.برای تخصص در رومانی میتونم اقدام کنم؟

آتیه آفرینان

با سلام. در ابتدا می بایست مدرک فارغ التحصیلی شما بررسی شود و در صورتی که دانشگاه پیشین دارای رنکینگ بالایی باشد بله امکان اقدام برای شما وجود خواهد داشت .

Marzie Fotouhi

سلام وقتتون بخیر میخوام بدونم حدودا چه زمانی برای آزمونهای بورسیه باید اقدام کنم، نمیدونم چه دانشگاهی ، حدودا چه زمانی ممنون میشم یه توضیح جامع بدید

سارا جوادی

با سلام زمان اقدام بستگی به دانشگاه دارد . اما منظور شما را از آزمون بورسیه متوجه نشدم. اگر منظور شما مقطع کارشناسی است اکثرا دریافت بورسیه با شانس پایین است . بستگی به سوابق تحصیلی دارد.

مریم

سلام ، برای پزشکی رومانی مدرک زبان چه نمره ای باید گرفت و سفارت آیا مدرک زبان رو الزامی کرده ، چه تاریخی برای دندان رومانی باید اقدام کنم 

سارا جوادی

با سلام خیر الزامی نیست. بهتر است آیلتس 6 داشته باشید . برای کدام دانشگاه قصد اقدام دارید؟

بهناز

ممنون از پاسختون. برای رشته کشاورزی مقطع دکترا میخوام برای بورس دولت رومانی اقدام کنم. جز موارد نوشته شرط ورود دکترا پذیرش در آزمون ورودیه. میخواستم ببینم این آزمون به چه صورته و چه زمانیه. بعد از یکسال دوره زبانه یا قبلش.

سارا جوادی

با سلام سپاس از همراهی شما. بستگی به دانشگاه و رشته دارد. برای کدام دانشگاه و رشته قصد اقدام دارید؟

بهناز

با سلام. امتحان ورودی که شرط ورودی دوره دکتراس به چه صورته و از چه مواردیه. بعد از دوره یکساله زبانه یا قبل از ان

سارا جوادی

با سلام بستگی به رشته دارد. چه رشته ای قصد ادامه تحصیل دارید؟

محمد

سلام .مرسي از گروه خوبتون.شرايط اعزام براي دندانپزشكي روماني  براي ترم فبريه (كالج زبان يا كورس اصلي) به چ شكلي و هزينه سالانه چقدر ميشه؟؟ امتحان ورودي مشكلي دارن يا اسونه؟؟زبان  پيشنهادي موسسه براي تحصيل چه زباني است(براي ورودي راحتر)؟؟؟لطف كنيد جواب بدين ممنونم قبل از حضوري خدمت برسيم.

سارا جوادی

با سلام تحصیل در رومانی بین 2 الی 4 هزار دلار در سال هزینه دارد. البته این نکته را در نظر بگیرید که دانشگاه های رومانی مورد تایید ایران نیستند. به هر زبانی که قصد اقدام داشته باشید دانشگاه های رومانی دوره های زبان را برای شما می گذرانند اما تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور توصیه می شود.آزمون ورودی این کشور نسبت به سایر کشور ها آسان تر و رقابت کمتر است.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button