تحصیل در رشته پرستاری کانادا رشته ای است که به دلیل هزینه های مناسب و کیفیت آموزشی بالا مورد توجه دانشجویان خارجی قرار گرفته است. تنها متخصصان دارای مجوز یا پروانه کار از نظام یا انجمن پرستاری یکی از استان های کشور کانادا که قصد کار در آنجا را دارند، می توانند عنوان «پرستار» را داشته باشند.

هر استان یا منطقه مقررات خاصی دارد که به آن ها امکان حمایت از سلامت و امنیت عمومی را خواهد داد و پرستاران را مکلف می کند تا استاندارد ها و الزامات لازم را برآورده کنند.

هیچ فرآیند جامعی در سطح ملی، جهت دریافت مجوز/ پروانه کار جهت پرستاران در کانادا وجود ندارد. هر استان فرآیند ارزیابی و نظام پرستاری مجزایی دارد. در این مقاله از آتیه آفرینان ایرانیان شرایط پرستاری در کانادا را به صورت کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم . با ما همراه باشید.

تحصیل در رشته پرستاری کانادا

تحصیل در رشته پرستاری کانادا

بیشتر استان های کانادا ترجیح می دهند که RNها، مدرک لیسانس پرستاری داشته باشند. هم اکنون بیشتر RN ها با مدرک دیپلمای سه ساله کالج مشغول فعالیت در رشته پرستاری شدند.
انجمن پرستاری کشور کانادا (Canadian Nurses Association) و کالج های استانی مربوطه این گروه از پرستاران را تشویق کردند تا ادامه تحصیل دهند و مدرک لیسانس خود را دریافت کنند.

هم اکنون آموزش 4 ساله  پرستاران دارای پروانه کار (RN) در کانادا ضروری شده است. با این حال بعضی از دانشگاه های کشور کانادا با ارائه دروس در تابستان ، دوره تحصیلی خود را می گذرانند. RN ها می توانند در مقطع ارشد و دکترا ادامه تحصیل دهند همچنین با توجه به حوزه تحصیلی، Rn ها می تواند به پرستار ارشد یا پرستار با فعالیت های پیشرفته، کمک پرستار دارای پروانه کار شوند.

کمک پرستارانی که مجوز کار (prn ها)  دارند را نباید با پرستاران روانپزشکی دارای مجوز کار یا با کمک پرستاران با جواز کار (lpn ها) یکسان دانست، این کمک پرستاران در کالج ها آموزش دیده و پس از دو سال مدرک دیپلما اخذ کردند.

3 گروه پرستاری در کانادا

به صوت کلی در کشور کانادا، پرستاری حرفه ای شامل یکی از 3 گروه می شود:

  1. Registered Nurse -RN
  2. Licensed Practical Nurse – LPN
  3. Registered Psychiatric Nurse- RPN

1. Licensed Practical Nurse یا Registered Practical Nurse (در انتاریو)

LPN ها معمولا یک دوره تحصیل تکمیلی پرستاری را طی دو سال در یکی از کالج های کانادا سپری می کنند. این دوره جهت LPN های عمومی شامل دستورات تئوری و بالینی در بخش پزشکی و جراحی است. این پرستاران زیر نیز RN ها در حال فعالیت هستند.

گروه های پرستاری در آلمان

2. پرستار دارای پروانه کار ( Registered Nurse ) در کانادا

به پرستارانی که به همراه یک دوره تحصیلی 4 ساله در رشته پرستاری، امتحان ملی صدور مجوز را نیز طی کنند، پرستاران دارای پروانه کار (RN ها) می گویند.

پرستاران دارای پروانه کار (یا یک کمک پرستار دارای پروانه کار) که تحت نظر یک RN در حال فعالیت هستند را Registered Practical Nurse می نامند. برنامه های تحصیلی این پرستاران شامل برنامه تئوری و بالینی در حوزه مراقبت های پزشکی و جراحی می باشد.

3. Registered Psychiatric Nurse / پرستار روانپزشکی دارای پروانه کار در کانادا

RPN ها یک دوره دو سال و نیمه تا 4 ساله در رشته پرستاری روانپزشکی را در سطح کالج یا دانشگاه تکمیل می کنند. این دوره شامل دستورات تئوری و بالینی در حوزه روانپزشکی و پرستاری عمومی است.

لازم است دانشجویان یا پرستاران بین المللی که قصد فعالیت در این حوزه را داشته باشند واجد شرایط اپلای به عنوان یکی از عناوین RN، LPN یا RPN باشند.
کلیه دانشجویانی که قبلا جهت کار به عنوان پرستار ثبت نام نکردند، لازم است پبش از درخواست جهت هر کدام از نظام های پرستاری ، حسابی برای NNAS به وجود آورند.

پس از اخذ نتایج ارزیابی NNAS، نظام پرستاری تعیین کننده این است که آیا واجد شرایط ثبت نام ، ارزیابی های دیگر یا گذراندن برخی دروس دیگر خواهید بود یا خیر .

حتما بخوانید: مهاجرت به کانادا

پرستار روانپزشکی دارای پروانه کار در کانادا

عناوین مدرک پرستاری در کشور کانادا

  • پرستار روانشناسی با پروانه کار (RPN) : تنها جهت فعالیت در بریتیش کلمبیا ، آلبرتا ، ساسکاچوان ، مانیتوبا و مناطق
  • پرستار بهداشت روان (MHRN) : تنها جهت فعالیت در انتاریو و کبک
  • پزشک پرستار در کانادا : یک RN دارای آموزش و گواهی تایید شده که می تواند وظایف بیشتری مانند نوشتن آزمایش و تفسیر آنها و همچنین تجویز دارو را انجام دهد. این پرستاران را پرستاران ارشد نامگذاری کردند .
  • پرستار دارای پروانه کار رسمی (Registered Nurse -RN) : دارای مدرک 4 ساله پرستاری
  • کمک پرستار دارای پروانه کار رسمی (RPN- Registered Practical Nurse) در کانادا : در انتاریو و کبک ، دارای دیپلمای دو یا ساله در رشته کمک پرستاری
  • کمک پرستار دارای مجوز کار (LPN- Licensed Practical Nurse) در کانادا : در استان های دیگر کانادا و ایالت متحده

مزایای تحصیل در رشته پرستاری در کانادا

  • امکان کار در هر جای جهان ناشی از کسب دانش فراگیر در موسسات کانادایی
  • مشهور بودن دوره های لیسانس پرستاری کانادا در سطح جهانی
  • گذراندن دوره های کارورزی صنعتی
  • راحت بودن اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی در کانادا
  • کسب مدرک معتبر جهانی
  • دانش عمیق در مورد آناتومی و فیزیولوژی انسان
  • آموزش های تئوری و عملی
  • انعطاف پذیری بالای شغلی
مزایای تحصیل در رشته پرستاری در کانادا

تحصیلات عالی رشته پرستاری در کشور کانادا

در کشور کانادا ، 32 مدرک ارشد در رشته پرستاری و در مجموع 15 مدرک دکترا در بریتیش کلمبیا ، آلبرتا ، ساسکاچوان ، مانیتوبا ، انتاریو ، کبک و نوا اسکوشیا قرار گرفته است. بعضی از موسسه های دوره های آموزش از راه دور در رشته پرستاری را ارائه می کنند.

شرایط پذیرش برای تحصیل در رشته پرستاری کانادا

شرایط پذیرش هر دانشگاه در کشور کانادا تغییر می کند. معمولا ارائه مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان به همراه گذراندن سطح ارشد دروس انگلیسی یا فرانسه ، ریاضی ، شیمی ، فیزیک و بیولوژی ضروری می باشد .

دانشگاه های پرستاری کشور کانادا

  • دانشگاه مک گیل (رتبه ی 39 جهان)
  • دانشگاه اتاوا (رتبه ی 40 ام جهان)
  • دانشگاه de Montreal (رتبه ی 51 تا 100 ام)
  • دانشگاه کلگری (رتبه ی 51 تا 100 ام)
  • دانشگاه وسترن آنتاریو  (رتبه ی 51 تا 100 ام)
  • دانشگاه تورنتو (رتبه ی 6 ام جهان)
  • دانشگاه آلبرتا  (رتبه ی 16 ام جهان)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه ی 20 ام جهان)
  • دانشگاه مک مستر (رتبه ی 27 ام جهان)

شرایط ثبت نام به عنوان یک پرستار دارای پروانه کار در کانادا برای متقاضیان خارجی

جهت فعالیت در حوزه پرستاری به عنوان یک پرستار یا کمک پرستار دارای پروانه کار ، لازم است دانشجویان بین المللی گواهی ثبت نام داشته باشند. شرایط لازم برای انجام این کار به شرح زیر است :

  1. داشتن سابقه ی کار در رشته ی پرستاری قبل از صدور گواهی ثبت نام
  2. گذراندن NCLEX-RN یا CPNRE به ترتیب برای پرستاران و کمک پرستاران دارای پروانه کار
  3. مدارک تسلط بر زبان انگلیسی (یا فرانسه)
  4. مجوز کار در کانادا
  5. گذراندن دوره ی پرستاری معادل با مدرک لیسانس چهار ساله ی پرستاری (همه ی استان های کانادا) یا دیپلمای کمک پرستاری (فقط استان کبک)

پرستاران آموزش یافته بین المللی در کانادا

در صورتی که شما یک پرستار آموزش یافته بین المللی در خارج از کشور کانادا باشید ، لازم است دوره های آماده سازی جهت ثبت نام به عنوان پرستار را طی کنید .

این دوره ها مهارت های بالینی و دانش لازم جهت برآورده کرن شرایط حرفه ای تنظیم شده از نظام های پرستاری را ارائه می کنند . پس از تکمیل این دوره، تایید به پایان رساندن دوره به عنوان مدرک واجد شرایط بودن به نظام پرستاری مد نظر ارسال خواهد شد .

درآمد پرستاران در کشور کانادا

با توجه به جدیدترین آمار، بالاترین میانگین دستمزد ساعتی جهت پرستاری در شهر ادمونتون ، آلبرتا معادل با 41.90 دلار و پایینترین میانگین دستمزد در شهر مونترآل کبک با 29.00 دلار در ساعت است. درآمد یک سال پرستاری در کشور کانادا حدود 65,000 تا 75,000 دلار تغییر می کند .

وظایف پرستاران در کشور کانادا

  • انجام یا نظارت بر تجهیزات و وسایل پزشکی
  • کمک به جراحی و سایر روال های پزشکی
  • ارزیابی بیمار به منظور تعیین مداخلات صحیح پرستاری
  • مدیریت داروها و درمان
وظایف پرستاران در کشور کانادا

نظام های پرستاری استان های مختلف کانادا

  • جزیره پرنس ادوارد (Holland College)
  • نیوبرانزویک (Association of New Brunswick Licensed Practical Nurses)
  • نوا اسکوشیا (College of Licensed Practical Nurses of Nova Scotia)
  • نیوفاندلند و لابرادور (College of Licensed Practical Nurses of Newfoundland and Labrador)
  • کبک (Ordre des infirmières et infirmiers du Québec)
  • بریتیش کلمبیا (College of Registered Nurses of British Columbia )
  • آلبرتا (College of Licensed Practical Nurses of Alberta)
  • ساسکاچوان (Saskatchewan Polytechnic)
  • مانیتوبا (College of Licensed Practical Nurses of Manitoba)
  • انتاریو (College of Nurses of Ontario)

هزینه تحصیل پرستاری در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با بیشتر کشور های دنیا مقرون به صرفه است. شهریه رشته ی پرستاری در کشور کانادا با توجه به استان تغییر می کند.

هزینه سالیانه تحصیل در رشته لیسانس پرسترای 18,806 دلار و  ادامه تحصیلات تکمیلی معادل با 12,183 دلار کشور کانادا است.

هزینه تحصیل پرستاری در کانادا

مهاجرت به کانادا به عنوان یک پرستار

هم اکنون رشته پرستاری جزء مشاغل واجد شرایط از طریق نیروی متخصص فدرال در سیستم اکسپرس اینتری شناخته شده است . کد رشته پرستاری در سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا 3012 شناخته شده است .  

با وجود اینکه کشور کانادا پذیرای پرستاران آموزش یافته بین المللی است ، مراحل معینی برای شروع کار  پرستاران در کشور کانادا وجود دارد که لازم است آنها را انجام دهند. متقاضیانی که می خواهند به عنوان پرستار در کشور کانادا کار کنند ، لازم است یکی از عناوین تخصصی همانند LPN، RPN یا RN را داشته باشند و شرایط و الزامات اجباری پرستاری در کشور کانادا را برآورده کنند.

سرویس ملی ارزیابی پرستاری (NNAS)، یکی از هیئت های گسترده کانادایی می باشد که ارزیابی های اولیه از پرستاران آموزش دیده بین المللی (IEN ها) که قصد فعالیت در کانادا را داشته باشند ، انجام می دهد. جهت بهره مند شدن از این سرویس لازم است استان و منطقه زندگی و کار تعیین گردد.

شرایط متقاضیان نظام پرستاری

شرایط ثبت نام در هر استان تغییر می کند و لازم است متقاضیان طبق نظام پرستاری استانی کشور کانادا که قصد فعالیت در حرفه پرستاری را دارند ، ارزیابی شده باشند. به عنوان یک IEN پیش از اینکه درخواست شما در هر کدام از نظام های پرستاری لحاظ شود، باید حساب تشکیل دهید.

سپس تصمیم گیری در خصوص موقت یا دائمی بودن اقامت جهت تعیین نوع مجوز کار است . برنامه نیروی متخصص کبک جهت اقامت دائم است.

شرایط متقاضیان نظام پرستاری


برنامه نیروی متخصص فدرال نیز به پرستاران واجد شرایط کمک کرده تا بدون نیاز به یک پیشنهاد شغلی معتبر بتوانند اقامت دائم آنجا را دریافت کنند.

اقامت موقت از طریق یک مجوز کار و یک پیشنهاد شغلی معتبر کسب می شود. پیش از تایید اقامت دائم ، مدارک تحصیلی ارزیابی خواهند شد. پس از پذیرش مدارک، می توان به عنوان یک پرستار در کشور کانادا ثبت نام را انجام داد و سپس جهت یافتن کار پرستاری و مجوز کار اقدامات لازم را انجام داد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button