معمولا علاقه مندان به رشته های پزشکی و زیر شاخه های آن به دنبال تحصیل به زبان انگلیسی و شرایط مناسبی می باشند از همین رو تحصیل در چک انتخاب بسیار مناسبی برای آن دسته از علاقه مندان به ادامه تحصیل می باشد.رشته های داروسازی در چک دارای شرایط و ضوابط خاص خود است که افراد برای تحصیل در این کشور و دانشگاه های مطرح دنیا آنها را باید لحاظ نمایند.
به صورت کلی کشور چک با بستر مناسب برای علاقه مندان به تحصیل در رشته داروسازی، انتخاب مناسبی برای تحقق بخشیدن به رویای دانشجویان و یا متقاضیان علاقه مند به این رشته می باشد.

شرایط تحصیل داروسازی در چک

متقاضیان می بایست دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی ومعدل بالای ۱۶داشته باشند. دانشجویان می توانند هم به زبان انگلیسی و هم به زبان چکی تحصیل کنند و اگر بخواهند در دانشگاه های دولتی چک تحصیل کنند ابتدا دوره پریمدیکال یا پیش دانشگاهی به زبان چکی بگذرانند.
طول دوره پریمدیکال ۹ ماه است. دروسی که در این دوره ها ارایه می شود فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و زیست شناسی است.

در این دوره باید نمره بالایی اخذ کنند و در آزمون ورودی دانشگاه علوم پزشکی در رشته داروسازی ثبت نماید و اگر بخواهند به زبان انگلیسی تحصیل کند با ارایه مدرک زبان آیلتس ۵/۵ می توانند مستقیم و بدون کالج و تنها با آزمون ورودی به دانشگاه ورود پیدا کنند ولی اگر مدرک زبان نداشته باشند می توانند دوره زبان بگذرانند و بعد از این دوره وارد دانشگاه شوند.
طول دوره تحصیل داروسازی در جمهوری چک ۵ ساله است و منجر به به اخذ مدرک کارشناسی ارشد می شود وپس از فارغ التحصیلی به دانشجویان مدرک master داروسازی داده می شود.

مزایای تحصیل در دانشگاه های کشور چک

از مزایای دانشگاه های چک می توان به ارائه دروس به زبان انگلیسی اشاره کرد که دانشجویان بین المللی می توانند با ارائه مدرک زبان آیلتس در سطح نمره 5/5 مستقیما اجازه شرکت در آزمون ورودی را داشته باشند ولی در صورت نداشتن مدرک زبان می توانند دوره های زبان را قبل از شروع کلاس های خود سپری کنند.

تحصیل داروسازی در چک ۵ سال بطول می انجامد که پایان این مقطع به دانشجویان مدرک فوق لیسانس داروسازی اعطا می شود. دانشجویان در هر ترم ۱۴ هفته آموزشی خواهند داشت که هر هفته ۲۸ ساعت آموزشی را در کلاس سپری می کنند. حد فاصل هر ترم دانشگاهی بصورت معمول ۴ تا ۵ هفته می باشد.
دانشجویان برای کسب مدرک داروسازی باید ۲۵۶ واحد درسی را پشت سر بگذارند. سه درس از مهم ترین دروس داروسازی که دانشجویان باید سپری کنند، Diploma Thesis II , pharmacy practice II , 6 moth Traineeship in the pharmacy می باشد که هرکدام ۵ واحد درسی است.

مدارک موردنیاز تحصیل داروسازی در چک

مدارک داروسازی کشور چک, معتبر ترین مدرک در کل اتحادیه اروپا میباشد که با در دست داشتن این مدرک میتوان در اتحادیه اروپا, آمریکا و کانادا به راحتی مشغول بکار شد. داروسازی در جمهوری چک یکی از آسان ترین راه ورود به دانشگاه در بین دانشگاه ها میباشد, چرا که متقاضیان بدون کالج و تنها با آزمون ورودی, وارد دانشگاه میشوند. تنها شرط لازم در دست داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی میباشد.

دوره داروسازی در جمهوری چک ۵ سال میباشد که منجر به اخذ مدرک کارشناسی ارشد میشود. با اخذ مدرک کارشناسی ارشد یا اصطلاحا دکتری عمومی میتوان برای دوره ۴ ساله دکتری حرفه ای به صورت مستقیم اقدام کرد.
توجه موارد درسی در این رشته بیشتر بر پایه : استاندارد علوم دارویی، نیازهای عمل دارویی در داروخانه، داروسازی بالینی، صنعت داروسازی میباشد که باعث ایجاد یک پایگاه برای تحصیلات تکمیلی و حامل تحقیقات آینده نگر میباشد. دانشکده های داروسازی در کشور چک از نظر فعالیت های علمی, جزء موسسات تحقیقاتی برتر در این کشور میباشد.

مدارک پذیرش رشته داروسازی در چک                   

مدارک مورد نیاز پذیرش و تحصیل داروسازی در چک به شرح زیر می باشد:

  • مدارک مربوط به دیپلم (ریز نمرات و کارنامه) و همچنین گواهی فارغ التحصیلی
  • تاییدیه این مدارک بواسطه سفارت چک و یا وزارت علوم کشوری که در آن دوره متوسطه خود را سپری کرده اید.
  • نیاز به ارائه اصل مدرک نمی باشد. کپی برابر اصل آن نیز کفایت می کند.
  • دو عکس پاسپورتی
  • گواهی تاییدیه سلامت
  • مدرک زبان (آیلس ۵ یا ۵٫۳۰ و یا تافل ۵۰ تا ۷۰)
  • تمامی این مدارک باید با ترجمه انگلیسی ارائه شوند.
  • کپی پیش دانشگاهی و ریز نمرات (ترجمه انگلیسی)
  • تصویر پاسپورت با اعتبار حداقل 18 ماهه
  • گواهی سلامت پزشکی از پزشک معتمد (اجباری نیست)
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • تمکن مالی حدودا 12هزار یورو و اخذ گواهی از بانک
  • 6 قطعه عکس

دانشجویانی که شرایط کافی را دارند باید در یک مصاحبه از طریق اسکایپ شرکت کنند.

زبان تحصیل دوره داروسازی در چک

این دوره مختص دانشجویان فارغ التحصیل مقطع لیسانس و ارشد می باشد که قصد دارند این رشته را به صورت تخصصی تر ادامه دهند و بر اساس علایقشان یکی از رشته های پیشنهادی را انتخاب کرده و طبق قوانین اجباری این دوره را پشت سر می گذارند. تحصیل و تدریس در این دوره طبق آخرین اطلاعات علوم داروسازی می باشد و می تواند پیش زمینه ای برای رسیدن به مقاطع بالا باشد.
درضمن تحصیل در این رشته به هر دو زبان انگلیسی و چکی امکان پذیر است. تحصیل در جمهوری چک همواره مورد علاقه افراد زیادی بوده است.

[powerpress url=”https://atiyeafarinan.com/wp-content/uploads/2019/01/داروسازی-چک.mp4″]

افرادی که دوران تحصیل ۵ ساله خود را به اتمام رسانده باشند می توانند در صورت قبولی در امتحانات پایان تحصیل خود مستقیما و با جلب نظر یک استاد راهنما برای تخصص در این کشور اقدام نمایند که بصورت معمول دوره های تخصص در کشور چک ۴ سال بطول می انجامد.

نکته حائز اهمیت سطح علمی بالای دانشگاه های چک می باشد که در اتحادیه اروپا و کشورهایی مثل آمریکا- کانادا مورد تایید بوده است. و افراد پس از کسب مدرک داروسازی می توانند برای دوران تخصص برای هرکدام از کشورهای ذکر شده اقدام نمایند.بصورت معمول افراد پس از اتمام درس در رشته داروسازی می توانند تخصص هایی مثل داروسازی، شیمی دارویی، فناوری دارویی، فارماکوتوژی و سم شناسی را در صورت تمایل انتخاب کنند.

مزایای تحصیل داروسازی در چک

مزایای تحصیل داروسازی در چک به شرح زیر می باشد :

  • هزینه تحصیل داروسازی در چک نسبت به سایر کشور ها پایین تر است.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین الملل وجود دارد.
  • امکان تحصیل رایگان در دانشگاه دولتی چک، به زبان چکی وجود دارد.
  • مدارک تحصیلی دانشگاه های جمهوری چک مورد تایید اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و انگلستان است.
  • مدارک دانشگاه های پزشکی جمهوری چک مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران می باشد.
  • دانشجویان بین المللی در مدت تحصیل اجازه 10ساعت کار در هفته دارند.
  • امکان بورس تحصیل در مدت تحصیل برای دانشجویان وجود دارد.

امکان تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاه های جمهوری چک همانند رشته داروسازی به زبان انگلیسی وجود دارد، مدت تحصیل پزشکی در چک ۶ سال می باشد.
مدت تحصیل در رشته دندانپزشکی ۵ ساله است. دانشجویان بین المللی بعد از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی دانشگاه های جمهوری چک به دلیل اعتبار بالایی که این دانشگاه ها برخوردارند به راحتی می توانند در اتحادیه اروپا بدون اینکه مدارکشون ارزشیابی بشود، امکان کار در بیمارستان ها و مطب های شخصی خود را داشته باشند.

هزینه های تحصیل داروسازی در چک

۵ سال تحصیل که منجر به اخذ مدرک ارشد می شود. درضمن تحصیل به زبان انگلیسی می باشد). هزینه تحصیل برای دانشجویان مقطع  فوق لیسانس در صورت تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی سالیانه ۷۶۰۰ یورو می باشد. این هزینه فقط مختص تحصیل می باشد و ربطی به هزینه زندگی ندارد.

این هزینه دروس اختیاری مربوط به زبان چکی را هم پوشش می دهد. اگر دانشجویان نیازمند تاییدیه دانشگاه باشند باید جهت دریافت آن ۱۰۰ یورو پرداخت کنند و بعد تاییدیه را طی یک هفته دریافت خواهند کرد. دانشجویان می توانند از امور دانشجویان خارجی جهت این تاییدیه سوال بپرسند.
دانشجویان در نظر داشته باشند هزینه هایشان برای یک سال بین 7 الی 9 هزار یورو می باشد که البته این هزینه ربطی به هزینه تحصیل ندارد. این هزینه شامل هزینه خوابگاه، خورد و خوراک، حمل و نقل و خرید کتاب می باشد.

جهت اخذ پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های علوم پزشکی چک، می توانید از طریق ارسال ایمیل به دانشگاه درخواست پذیرش نمایید. بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی چک، نماینده ای جهت دریافت پذیرش داروسازی در چک و سایر رشته ها دارند. اما امکان تماس مستقیم با خود دانشگاه نیز وجود دارد.

هزینه زندگی در جمهوری چک

هزینه خوابگاه دانشگاه ۳۰۰ یورو در ماه و هزینه اجاره آپارتمان حدودا 500 یورو در ماه (البته بستگی به تعداد نفرات دارد) می باشد. هزینه مواد غذایی ۱۵۰ یورو در ماه و هزینه بهداشت در ماه ۱۳ یورو می باشد. و در صورت داشتن این بیمه هزینه درمانی مجانی می شود.

دانشگاه های معتبر پزشکی جمهوری چک که مورد تایید ایران

  • University of chorles: در سال 1348 تاسیس شده یکی از دانشگاه های قدیمی در جهان و از نظر علمی رتبه بالایی دارند و حدودا 40 هزار دانشجو دارد.
  • University of palackyolomouc: در سال ۱۵۷۳ تاسیس شده، و حدودا ۲۵ هزار دانشجو دارد.
  • Academy of Sciences of the Czech Republic
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به چک مهاجرت به چک

مهاجرت به چک و روش های اقامت در چک در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به چک از طریق ر...

انواع بورسیه های تحصیلی در چک انواع بورسیه های تحصیلی در چک

امروزه بسیاری از افراد قصد تحصیل در بهترین دانشگاه های معتبر اروپا و دریافت بورسیه تحصیلی ...

تحصیل پزشکی در چک تحصیل پزشکی در چک

هر ساله هزاران دانشجوی بین المللی دانشگاه های چک را برای آموزش پزشکی به زبان انگلیسی انتخا...

نظرات کاربران
سارا جوادی

با سلام دوست عزیز ، اگر مدنظر شما تحصیلات به زبان انگلیسی در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت هست ، تنها گزینه شما دانشکده داروسازی دانشگاه چارلز می باشد. در غیر این صورت گزینه های دیگر هم دارید. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات تکمیلی همه روزه از ساعت 10 الی 6 با شماره 22226777 تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button