تحصیل داروسازی در هلند (Netherlands)

تحصیل داروسازی در هلند:

از روش های مهاجرت به هلند و اخذ اقامت و تابعیت در هلند ، تحصیل در کشور هلند می باشد. یکی از رشته های تحصیل در هلند تحصیل در داروسازی می باشد. کشور هلند بخشی از اروپا و جز کشورهای اتحادیه شنگن است. این کشور با آلمان و بلژیک هم مرز است همچنین اولین کشور غیر انگلیسی زبان است که دوره های آموزشی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. طول دوره های تحصیلی کارشناسی ۳ تا ۴ سال، کارشناسی ارشد ۱ تا ۲ سال و دکترا ۴ سال می باشد. در سیستم آموزشی هلند سه نوع مؤسسه آموزشی عالی وجود دارد: دانشگاه های تحققاتی، دانشگاه های علوم کاربردی و مؤسسات آموزشی بین المللی. مقطع تحصیلی کارشناسی در دانشگاه های علوم کاربردی ارائه می شود و مقطع کارشناسی ارشد در همه مؤسسات و مقطع دکترا در دانشگاه های تحقیقاتی ارائه می گردد به طور کلی دو نوع مدرسه داروسازی برای تحصیل داروسازی در هلند وجود دارد که یکی از آنان در جنوب آمستردام و دیگری در اوترخت واقع شده است. این در حالیست که دیگری در گرونینگن و در شمال کشور واقع شده است.جهت اخذ ویزای تحصیلی هلند می بایست مدارک زیر را ارائه نمود:

دوره تحصیل داروسازی در هلند به دو بخش تقسیم می شود. دوره اول شامل علوم پایه و علوم دارویی است که در طی این دوره مهارتهای عملی آموزش داده می شود پس از ۴ سال اول دانشجویان می توانند برای مقطع کارشناسی ارشد دوره ۲ ساله بگذرانند البته دانشجویان می توانند پس از ۴ سال دوره آموزش را متوقف کنند و به پژوهش بپردازند. بنابراین حداکثر دوره تحصیل داروسازی ۶ ساله است. کارشناسی ارشد این دوره هم به صورت آنلاین و هم حضوری برگزار می شود. این دوره شامل دوره اصلی (EC 20)، دوره تخصصی (EC14) و پروژه تحقیقاتی (Ec 56) می شوند.

یکی از اصلی ترین تفاوت های تحصیل داروسازی در هلند و انگلیس مدت زمان دوره تحصیل است. دوره تحصیل داروسازی در هلند شش سال و در انگلستان ۵ سال است. تفاوت دیگر در دوره های پیش نیاز داروسازی است. در هلند دوره پیش نیاز برای ورود به دوره داروسازی ارائه نمی شود و این موضوع یکی از دلایل عدم موفقیت دانشجویان برای ورود به این رشته های پرطرفدار و محبوب است. و این موضوع یکی از دلایل عدم موفقیت دانشجویان برای ورود به این رشته های پرطرفدار و محبوب است. درحالیکه این دوره در کشور انگلستان به دانشجویان بین المللی ارائه می شود. البته در هلند ۶ ماه دوره کارآموزی برای داروسازی وجود دارد. با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی در هلند  و داروسازی در هلند بسیار پایین و هزینه قابل توجهی برای تحصیل داروسازی در هلند وجود دارد باید توجه داشت پیش از هر اقدامی برای تحصیل داروسازی در اروپا شرایط تحصیل در سایر کشورهای اروپایی همچون انگلیس و مجارستان و چک بررسی شود.

تحصیل داروسازی در هلندشرایط پذیرش در دوره داروسازی در هلند

اولین شرط پذیرش داشتن دیپلم ۱۲ ساله دوره متوسطه است. همچنین متقاضیان می بایست در دروس شیمی، زیست، ریاضیات، فیزیک و زبان انگلیسی نمره لازم را کسب نمایند. جهت ورود به دوره داروسازی آزمونی برای متقاضیان در نظر گرفته می شود که نیاز به اخذ نمره خاصی در این آزمون نیست. البته این مورد در رابطه با رشته های پزشکی و دندانپزشکی متفاوت است. تعداد دانشجویان رشته داروسازی در هلند در حال حاضر حدود ۱۹۰۰ نفر است که این تعداد در مقایسه با ۱۰ سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. رشته داروسازی به دلیل حقوق و مزایای بالا جزء مشاغل حرفه ای محبوب است. تعداد دانشجویان خانم بیشتر از دانشجویان آقا است (۵۵ درصد از کل جمعیت دانشجویی رشته داروسازی). ۶ ماه دوره تجربه عملی پایان دوره داروسازی باید بین ۳ داروخانه تقسیم شود، دو داروخانه عمومی و یک داروخانه بیمارستانی. اگرچه دانشجویان پس از پایان دوره به عنوان یک داروساز واجد شرایط هستند اما برای اداره یک داروخانه در بیمارستان طبق قانون باید ۳سال دیگر آموزش ببینند.

دانشگاه Utrecht

این دانشگاه سه برنامه برای داروسازی ارائه می دهد: کارشناسی داروسازی، کارشناسی ارشد داروسازی و کارشناسی ارشد نوآوری مواد دارویی.

  • برنامه کارشناسی داروسازی: دانشجویان در زمینه علوم دارویی و علوم طبیعی آموزش می بینند و در پایان این دوره به عنوان یک داروساز یا پژوهشگر دارویی شناخته می شوند.
  • برنامه کارشناسی ارشد داروسازی: برنامه آموزشی در زمینه مراقبت های بهداشتی، صنعتی و تحقیقاتی، سیاست دارویی، تهیه، مدیریت و تحویل دارو است.
  • کالج علوم دارویی: یک برنامه آموزشی تخصصی بین المللی BSC است که دانشجویان در رابطه با توسعه داروهای ابتکاری مخصوصأ بیماری های سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی آموزش می بینند.
  • کارشناسی ارشد نوآوری مواد دارویی: این دوره به زبان انگلیسی ارائه می شود و دانشجویان در بخشهای بیومدیک و بیوشیمیایی آموزش می بینند. در این رشته تحقیقات در چند رشته انجام می شود لذا پروژه های پژوهشی در زمینه پزشکی، زیست شناسی، شیمی و فارماکولوژی انجام می شود.
تحصیل داروسازی در هلند

تحصیل داروسازی در هلند

تحصیل داروسازی در هلندهزینه تحصیل در رشته داروسازی در هلند

هزینه تحصیل در هلند در رشته داروسازی برای دانشجویان اروپایی ۱۷۰۰۰ یورو و برای دانشجویان غیر اروپایی ۲۰۰۰۰ یورو می باشد. هزینه زندگی یک دانشجو در هلند ماهیانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است. هزینه های حمل و نقل برای دانشجویان با اخذ یک کارت تخفیف کاهش می یابد و به طور کلی نسبت هزینه های هر بخش را به این شکل می توان برنامه ریزی نمود: یک سوم هزینه مسکن، یک سوم هزینه حمل و نقل و لوازم تحصیل، یک سوم هزینه خوراک.

تحصیل داروسازی در هلند – درآمد داروسازان و مشاغل علوم پایه در هلند

بهداشت و پرستاری۲۳۰۰۰ پوند در سال به طور میانگین
علوم پایه۲۳۰۰۰ پوند در سال به طور متوسط
داروسازان۳۷۵۰۰ پوند در سال به طور میانگین

تحصیل داروسازی در هلند – دوره لیسانس تحصیل داروسازی در هلند

دروس این دوره به زبان هلندی ارائه می شود البته برخی دروس دوره ارشد به زبان انگلیسی ارائه می شود. بنابراین متقاضیانی که به زبان هلندی مسلط نیستند باید این زبان را طی یک سال فرا گیرند و سپس بعد از قبولی در آزمون زبان، مدرک قبولی را ارائه دهند.

تحصیل داروسازی در هلند – برنامه تحصیلی پیشرفته مقطع ارشد در هلند

در این مقطع تحصیلی، تحصیل کاملا به زبان هلندی می باشد و درصورتیکه دانشجویان به این زبان مسلط نباشند باید زبان هلندی خود را به مدت یک سال طی یک دوره تقویت کنند و آزمون زبان هلندی را با موفقیت پشت سر گذارند.

  1. فوق لیسانس داروسازی صنعتی
  2. فوق لیسانس داروسازی( مختص داروخانه های بیمارستان)
  3. فوق لیسانس داروسازی (مختص آزمایشگاه)

دوره فوق لیسانس داروسازی بعد از لیسانس داروسازی شروع می شود و ۳ سال به طول می انجامد. بعد از فارق التحصیلی مدرک آن با مدرک لیسانس ادغام می شود. جهت آمادگی برای کار در داروخانه های بیمارستان دانشجویان باید ۶۰ واحد تئوری و ۳۵۰۰ ساعت کار در بیمارستان را پشت سر بگذارند.

تحصیل داروسازی در هلند

تحصیل داروسازی در هلند

 برنامه تحصیلی مقطع دکتری داروسازی هلند

متقاضیان مقطع ارشد و دکتری باید ابتدا با پروفسوری که در یکی از لابراتوارهای تحت نظر دپارتمان دارویی کار می کند در ارتباط باشد. آن ها نیازمند تاییدیه پروفسور مربوطه می باشند. درضمن متقاضیان باید مهارت زبان انگلیسی خود را با ارائه مدرک زبان و یا نتیجه حاصل از قبولی در آزمون زبان اثبات کنند.

تحصیل داروسازی در هلند – تحصیلات وابسته به تحقیقات دارویی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس

تحصیل در مقطع لیسانس و فوق لیسانس در این دانشگاه، برای متقاضیانی که در کشورهای کوچک تحصیل کرده اند فرصت مناسبی است که بتوانند به سهولت کارهای تحقیقاتی انجام دهند. ادامه تحصیل در مقطع لیسانس ۴ سال به طول می انجامد و بعد از فارغ التحصیلی به ایشان مدرک KU اعطا می شود. شایان ذکر است دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بلافاصله جهت کارهای علمی و کار در آزمایشگاه معرفی می شوند. این پروژه های تحقیقاتی دانشجویان را قادر می سازد که در چهارچوب علم دارویی به یک سری مطالب مفید علمی دست یابند. تعدادی از واحدهای تئوری به دانشجویان کمک می کند که در عمل خبره تر شده و ماهرانه تر عمل کنند و کارهای تجربی را بهتر انجام دهند. در امتحان بیشتر روی دانش و درک مطلب هنگام کار تاکید می شود.

در طول این دوره مهارت های عملی ضروری نیز در اختیار افراد قرار می گیرد. با گذشت چهار سال اول از دانشجویان آزمونی گرفته می شود که موفقیت در این آزمون دانشجویان را در جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد یاری می نماید. بخاطر داشته باشید که مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این کشور حدود 6 سال نیز زمان می برد. علاوه بر این دانشجویان قادر به در این دوره چهار ساله امکان شرکت در دوره های تحقیقاتی برای افراد وجود دارد. تکمیل دوره به مدت 6 سال و کسب صلاحیت در بخش داروسازی؛ اخذ مدرک دیپلم که مشابه با مدرک داروسازی آمریکا می باشد نیز برای افراد امکان پذیر است.

تحصیل داروسازی در هلند – مزایای تحصیل داروسازی در هلند

داروسازی حرفه ای رشته ای می باشد که افراد شاغل در آن از حقوق خوبی برخوردار می باشند و مشاغل گسترده دیگری را در زیر مجموعه خود قرار می دهد. به طور کلی چهار مدرسه داروسازی در کشور هلند وجود دارد که دوتای آن در حال حاضر بدلیل دستور دولت بسته شده است. در حال حاضر این شرایط تغییر کرده است و دو مدرسه پزشکی پذیرای دانشجویان می باشند. باید بدانید که در حال حاضر حدود ۲۰۰ دانشجو سال اول در این مکان مشغول به تحصیل می باشند و به طور کلی ۴۰۰ نفر را در خود جای داده است. این در حالیست که تعداد ۵۵ در صد از کل جمعیت این دانشجویان را زنان تشکیل می دهند.هر دو مدرسه داروسازی ارتباطات گسترده ای با مدارس پزشکی و داروسازی دارند که مدرسه داروسازی در شهر گرونینگن می باشد. از سال ۱۹۶۴ این مدرسه پزشکی شروع به فعالیت کرد و دامنه گسترده ای از افراد را در خود جای داد.

تحصیل داروسازی هلند به دو بلوک مجزا تقسیم می شود که به طور کلی حدود ۱۵ سال تحصیل در هلند را شامل میشود. اما شامل ترم و یا ترم های تحصیلی نخواهد بود. سال تحصیلی شامل ۴۲ هفته می باشد که دو هفته از آن به تعطیلات کریسمس اختصاص داده شده است. در پایان هر سال از دانشجویان آزمونی همچون آزمون yos ترکیه گرفته می شود. بیاد داشته باشید که ۸ هفته تعطیلات مختص به تابستان می باشد. تعطیلات در کنار سواحل از دیگر موارد هیجان انگیز می باشد. در پایان هر دوره بلوک تحصیلی که به مدت ۲ تا ۳ هفته به طول می انجامد دانشجویان بایستی در آزمون شرکت نمایند. از معایب این دوره این است که افراد تنها قادر به تمرکز کردن بر یک عنوان می باشند.

تحصیل داروسازی در هلندنظریه های عملی دانشجویان هلند

بسیاری از دانشجویان داروسازی و یا دانشجویانی که در هلند حضور دارند تمامی علایق خود را برای داروساز شدن در نظر دارند. این در حالیست که سال اول تحصیل به برنامه های نظری اختصاص داده شده است؛ برنامه هایی که حدود ۶ سال به طول می انجامد؛ در صورتی که دانشجویان در این فرآیند موفق نشدند قابلیت ترک آنجا را خواهند داشت. بیاد داشته باشید که دو سال آخر بر موارد نظری و عملی هر دو به همراه هم تاکید دارد. این مسئله برای دانشجویانی که به مباحث فناوری علاقه مندند نیز قابل توجه می باشد.

بسیاری از دانشجویان که قصد کارکردن در داروخانه و در سال آخر را دارند موفق تر از دانشجویانی می باشند که پس از اتمام دوره تحصیلی به دنبال کار می گردند. بیاد داشته باشید که معمولا چهار سال اول تحصیل به آموزش های عملی اختصاص داده نمی شود و این امر در سال پنجم اتفاق می افتد. دانشجویان داروسازی قابلیت شرکت در دانشگاه های ملی و بین المللی را دارند و انجام تغییراتی در خصوص منطقه و معرفی مواد دارویی در سال سوم نیز رخ می دهد.

 

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل داروسازی در نروژ تحصیل داروسازی در نروژ

کشور نروژ ، کشوری مستقل که شامل بخش غربی شبه جزیره اسکاندیناوی ، یان ماین و مجمع الجزایر سو...

تحصیل داروسازی در صربستان تحصیل داروسازی در صربستان

رشته داروسازی، یکی از رشته های تحصیلی محبوب در سراسر جهان می باشد که میزان تقاضا برای ورود ...

تحصیل داروسازی در گرجستان تحصیل داروسازی در گرجستان

تحصیل داروسازی در گرجستان کشور گرجستان در ناحیه اوراسیا واقع شده و پل ارتباط غرب آسیا و شرق...

نظرات کاربران
Call Now Button