رشته داروسازی در فرانسه یکی از رشته های پزشکی در فرانسه است که دارای تقاضاهای زیادی برای تحصیل آن است. همانطور که می دانید تحصیل در فرانسه یکی از روش های مهاجرت به فرانسه و اخذ اقامت و تابعیت فرانسه است. همچنین یکی دیگر از روش های تحصیل در فرانسه، تحصیل کم هزینه در فرانسه و بورسیه تحصیلی می باشد.

تحصیل داروسازی در فرانسه :

رشته داروسازی از زیر شاخه های رشته پزشکی و در رنکینگ بالای تحصیلی قرار دارند.معمولا این رشته 5 ساله ارائه می شود و هر دانشگاه برای تحصیل رشته داروسازی در فرانسه قواعد و شرایط خاص خودش را دارد بدین معنا هر دانشگاه براساس قواعد خود معیارهایی را برای برنامه های آموزشی و عملی خود دارا می باشد . برای ورود به بازار کار یک دانشجوی داروسازی مانند سیستم آموزشی علمی ایران می بایست ساعاتی را به صورت عملی در محیط کار داروسازی بگذراند تا جواز شروع به کار جدی خود را دریافت نماید .کشور فرانسه در حوزه ی پزشکی و زیر شاخه های آن سالیان درازی تجربه دارد و از گذشته دانشمندان متعددی به تحصیل علم داروسازی در فرانسه روی آورده بودند.در قرن اخیر موضوع دارو و تنوع آن بسیار گسترده شده است.شرکت های بسیار بزرگی با تکیه به دانشمندان وارد این عرصه شده اند .از جمله این شرکت ها، شرکت سانوفی است که سالیانه حدود 40 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش محصولات خود را دارد و جز سی و هفتمین شرکت بزرگ کشورهای اروپایی محسوب می شود. شرکت لورئال نیز شرکتی در فرانسه است که در حوزه بهداشت و لوازم آرایشی که شاخه ای از مبحث دارو می باشد و درآمد سالیانه آن حدود 26 میلیارد می باشد.

علومی که مرتبط با رشته داروسازی می باشند را می توان به علوم آناتومی ، شیمی حیات با یوانیک ، سلول شناسی ، جنین شناسی ، اپیدمولوژی ، ژنتیک ، هیستولوژی ، ایمنی شناسی و … نام برد . تعریف یک دارو در بازار تجارت به معنای محصولی است که از اتمام آزمایشات بالینی موفق خارج شده و وارد بازار می شود . یک داروساز پس از مطالعه بر روی چگونگی مبارزه با ویروس و یا میکروب و یا در کل یک بیماری شروع به تهیه دارویی برای رفع آن می کند و در نهایت پس از بررسی کم و کیف عوارض آن و تایید به بازار معرفی می کند .

تحصیل داروسازی در فرانسه

تحصیل داروسازی در فرانسه

داروسازان پس از گذراندن یک دوره 5 ساله دکتری داروسازی و گذراندن آزمون های مربوطه وارد بازار کار می شوند . کشور فرانسه دارای 24 دانشگاه می باشد که رشته داروسازی را ارائه می دهند . هیئت بین المللی رشته داروسازی در سالهای اخیر تلاش بر این داشتند که داروسازی را در سطح بین الملل گسترش دهند.در فرانسه دانشجویان برای کاریابی مستلزم گذراندن 62 هفته کار عملی می باشند . فعالیت های عملی آنها منحصر به مشاوره با بیمار ، مراقبت های دارویی ، کار در داروخانه و … خواهد شد.

برای ورود به رشته داروسازی در فرانسه می بایست ۲ محدودیت را رفع نمایید اول اینکه ارائه دروس به زبان فرانسوی می باشد. دوم موفقیت در آزمون ورودی و دوره مرتبط با آن. افرادی که از پس آزمون برنیآیند امکان ورود به ادامۀ دانشگاه را نخواهند داشت. برای مثال دانشگاه paris Deseartes هر ساله تعداد ۱۰۰۰ دانشجو را پذیرش می دهد ولی در پایان ترم اول و در آزمون پری مدیکال فقط ۴/۱ آنها اجازۀ ورود به ترم دوم را خواهند یافت. این نوع پذیرش در اکثر دانشگاه های فرانسه هست و حداکثر ۳/۱ تا ۴/۱ دانشجویان اجازۀ ادامه تحصیل را خواهند داشت. محدودیت دوم که داشتن مدرک زبان B1 یاB2 (بسته به دانشگاه متفاوت است) نیز حائز اهمیت است. دانشجویان می بایست قبل از ورود به دانشگاه مدرک زبان خود را ارائه دهند تا اجازۀ ورود به دانشگاه را داشته باشند. دانشجویان پس از اخذ مدرک زبان خود وارد دورۀ پری مدیکال می شوند و روند آموزشی خود را طی می نمایند .

دانشجویان سال اول براساس رتبه و نمراتی که در آزمون رقابتی کسب می کنند به ترم دوم راه پیدا می کنند. البته برای دانشجویان اروپایی یک سهمیه هم در نظر گرفته شده است. شایان ذکر است دانشجویان غیراروپایی و یا دانشجویان داروسازی بین المللی سهمیه ای خاص برای ورود دارند. بنابراین داروسازان در فرانسه حق ورود به جامعه داروسازی را ندارند مگر اینکه دارای یک جواز و اجازه نامه کتبی باشند. شایان ذکر است هرساله سهمیه بین المللی اعلام می شود و شرط ورود به این دانشگاه فقط قبولی در آزمون ورودی می باشد.در فرانسه برای اشتغال بعنوان یک داروساز، مدرک و گواهی اتمام تحصیل در رشته داروسازی در فرانسه الزامی می باشد. این مدرک در ازای 5 سال تحصیل در این رشته به افراد اعطا می شود. این مدرک توسط دانشگاه ارائه شده و در سرتا سر فرانسه و اروپا دارای اعتبار می باشد.

تحصیل داروسازی در فرانسه

تحصیل داروسازی در فرانسه

تحصیل داروسازی در فرانسهشرایط تحصیل داروسازی در فرانسه

هر دانشگاه در این کشور دارای دانشکده های متعددی می باشد. 24 دانشکده داروسازی در کشور فرانسه وجود دارد. هیئت بین المللی این کشور رشته داروسازی را در سطح بین المللی گسترش داد ولی هر دانشکده برنامه خاص خود را جهت این رشته دارا می باشد. باید خاطر نشان کرد که ظرفیت برای ورود به سال دوم هرساله بواسطه دولت اعلام می گردد.

کاریابی موفق در این رشته مستلزم سپیری کردن 62 هفته کار به صورت عملی در این رشته می باشد. این موضوع باعث می شود افراد از لحاظ عملی آمادگی بیشتری جهت ورود به عرصه کار داشته باشند. این رقابت ها در زمینه های مشاوره با بیمار، مراقبت های دارویی و … و طی 10 سال آینده این مراقبت ها در زمینه های خدمات درمانی در منزل، کار در داروخانه های بیمارستان، قدرتمندسازی داروسازان جهت تسلط بیشتر و بهتر به روی نسخه ها و …صورت خواهد گرفت.

تحصیل داروسازی در فرانسه – مراحل کلی تحصیل داروسازی در فرانسه

  • مرحله اول شامل سال ۱ و ۲ که دانشجویان دانش و علوم پایه را در رابطه با زیست شناسی، فیزیک، ریاضیات، شیمی، فیزیولوژی و سلامت عمومی به دست می آورند.
  • مرحله دوم شامل سال ۳ و ۴ که در این مرحله آموزش بر مبنای تدریس هماهنگ چندین رشته و خود آموزی در رابطه با علوم دارویی است که به تمام دانشجویان این امکان را می دهد که بر اساس علوم تدریس شده در مرحله اول به متخصصان زیست شناسی بالینی و متخصصان درمان مواد مخدر تبدیل شوند. هم چنین علوم مرحله دوم خود مبنایی برای مدیریت کلی بیمار در شکل وظایف داروساز می باشد. در پایان مرحله دوم از دانشجویان انتظار می رود که جذب کار شوند و کاملا از دارو ها و و طرز تهیه آنها و طرز استفاده آنها آگاه باشند. بعد دوره آموزشی در بیمارستان یک شغل نیمه وقت ۱۲ ماهه محسوب می شود که باید قبل از ورود به بازار کار گذرانده شود.

در فرانسه دو نوع کارشناسی ارشد وجود دارد که یک مورد به کار صنعتی منتهی می شود و نوع دیگر به مقطع دکتری ختم می شود و مقطع دکتری هم به شرط وجود پایان نامه اعتبار دارد.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل داروسازی در نروژ تحصیل داروسازی در نروژ

کشور نروژ ، کشوری مستقل که شامل بخش غربی شبه جزیره اسکاندیناوی ، یان ماین و مجمع الجزایر سو...

تحصیل داروسازی در صربستان تحصیل داروسازی در صربستان

رشته داروسازی، یکی از رشته های تحصیلی محبوب در سراسر جهان می باشد که میزان تقاضا برای ورود ...

تحصیل داروسازی در گرجستان تحصیل داروسازی در گرجستان

تحصیل داروسازی در گرجستان کشور گرجستان در ناحیه اوراسیا واقع شده و پل ارتباط غرب آسیا و شرق...

نظرات کاربران
Call Now Button