از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی می توان به رشته های علوم پزشکی به ویژه دندان پزشکی، پزشکی، داروسازی، مامائی و پرستاری اشاره نمود. بسیاری از متقاضیان تحصیل در داروسازی که از راه یابی به دانشگاه های ایران محروم شده اند، به فکر تحصیل داروسازی در خارج از کشور هستند.تحصیل داروسازی در آمریکا و تحصیل داروسازی در انگلستان و تحصیل پزشکی در آمریکا بهترین گزینه ها جهت اشتغال به تحصیل در داروسازی است.قاره آمریکا با توجه به اینکه کشور ایالات متحده آمریکا بزرگترین و ثروتمندترین کشور در این قاره و کل دنیا می باشد و از نظر تولید علم در سطح اول دنیا قرار دارد.ایالات های مختلف آمریکا دانشجوی خارجی جهت تحصیل داروسازی در آمریکا را پذیرفته و برخی از دانشگاه ها، دانشجویان ممتاز شاغل به تحصیل داروسازی در آمریکا را بورس می کنند.شرایط خاص سیاسی در ایالات متحده آمریکا موجب شده تا اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آمریکا، با حضور وکیل متخصص مهاجرت آسانتر شود و بدون کمک گرفتن در زمینه مهاجرت تحصیلی، اخذ پذیرش ویزای تحصیلی با اندکی مشکل مواجه خواهد شد. بسیاری از افراد، علاقه مند به تحصیل در رشته داروسازی در آمریکا هستند.
داروسازی در آمریکا نیازی به تحصیل در مقطع لیسانس ندارد و در واقع دانشجو مستقیما وارد رشته داروسازی در آمریکا در مقطع دکترای حرفه ای می گردد.

رشته داروسازی در آمریکا و همچنین تحصیل رایگان در آمریکا از جمله روش های مهاجرت به آمریکا و اخذ اقامت در آمریکا می باشد.

با توجه به اینکه دانشگاه های آمریکا معمولا به دو دسته ایالتی و خصوصی تقسیم بندی میشوند باید به این موضوع نیز توجه داشت که ظرفیت دانشگاه های ایالتی برای پذیرش دانشجوی خارجی معمولا محدود است و البته از دانشگاه های خصوصی نیز ارزانتر هستند.تقسیم بندی دیگری نیز که از دانشگاه ها می توان داشت، دسته بندی از نظر پژوهشی بودن دانشگاه است. دو دسته دانشگاه وجود دارد: دانشگاه هایی که تا دوره کارشناسی در آن ها تدریس می شود و دانشگاه هایی که دانشجویان دوره دکترا نیز می پذیرند و در واقع یک مرکز پژوهشی و تحقیقاتی نیز هستند.به طور کلی تحصیل در رشته داروسازی در کشورهای مختلف دنیا به روش های مختلف صورت می پذیرد که عبارتند از:

  • کارشناس دارو سازی ۴ ساله (لیسانس)
  • دوره ۴ ساله بعلاوه دوره ۲ ساله بعنوان دکترای دارو سازی
  • دوره ۶ ساله که شامل ۲ سال Pre Pharm  بعلاوه ۴ سال دارو سازی (مقطع دیپلم به دکترا)
  • دوره دکترای داروسازی Doctora of Pharmacy  ( ۵ ساله پیوسته )

تحصیل داروسازی در آمریکا – نظام آموزشی آمریکا و مقایسه با ایران

رشته هایی چون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در کشور جمهوری اسلامی ایران، بعد از اخذ دیپلم کامل متوسطه و قبولی در کنکور سراسری به صورت پیوسته امکان پذیر است. تحصیل داروسازی در ایران 5 ساله است و در پایان این دوره 5 ساله، شخص فارغ التحصیل با درجه دکترای حرفه ای (معادل فوق لیسانس) از دانشگاه خارج شده و اجازه کار در حرفه داروسازی را خواهد داشت اما تحصیل داروسازی در آمریکا به این شکل و نظام نیست. تحصیل داروسازی در آمریکا از دو دوره ۴ساله (لیسانس) و یک دوره ۲ساله جهت اخذ دکترا تشکیل می شود. متقاضی تحصیل داروسازی در آمریکا، ابتدا لازم است در یکی از رشته های علوم پایه نظیر زیست شناسی و یا شیمی مشغول به تحصیل شود و در  سال سوم در آزمون ورودی شرکت کند. در صورت قبول در آزمون ورودی داروسازی (PCAT)  امکان ادامه تحصیل در داروسازی را خواهد داشت.

تحصیل داروسازی در آمریکا – شرایط پذیرش دانشجوی خارجی در داروسازی آمریکا

۱-دارا بودن دیپلم و پیش دانشگاهی به معدل حداقل ۱۶
۲-مدرک زبان آیلس با نمره ۶ و بالاتر
۳-نیاز به قبولی در آزمون MCAT نیست.
۴-هزینه تحصیل سالیانه حدود ۳۷ هزار دلار.
نکته قابل ذکر درباره  دانشگاه های کشور آمریکا این است که دانشگاه های ایالتی و خصوصی آمریکا، دانشجوی خارجی متقاضی تحصیل دارو سازی در آمریکا را می پذیرند و شهریه دانشگاه های ایالتی ،کمتر از دانشگاه های خصوصی است. طول دوره  تحصیل در کارشناسی دارو سازی آمریکا، ۴ساله است  و بعضی از دانشگاه های آمریکا که جنبه پژوهشی دارند، مقطع داروسازی و تحصیل در داروسازی آمریکا را تا مقطع دکترا، که ۶ سال می باشد به صورت ناپیوسته ارائه می دهند.

تحصیل داروسازی در آمریکا – شرایط ورود به حرفه داروسازی در آمریکا

هر چند تحصیل داروسازی در آمریکا، تا مقطع لیسانس نیز امکان پذیر است اما شرط ورود به حرفه داروسازی در آمریکا، داشتن مدرک دکترای حرفه ای داروسازی می باشد. گرایش رشته داروسازی آمریکا در مقطع دکترا عبارتند از:
۱-داروسازی هسته ای               Nuclear pharmacy
۲- دارو سازی انکولوژی             Oncology pharmacy
۳-دارو درمانی                          pharmacoTherapy
۴-داروسازی روانپزشکی          Psychiaeric pharmacy

تحصیل داروسازی در آمریکادانشگاه های برتر آمریکا در رشته داروسازی

تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی ایالات متحده آمریکا، در لیست ۲۰ دانشگاه برتر داروسازی دنیا قراردارند. از این میان دانشگاه علوم پزشکی هاروارد و دانشگاه علوم پزشکی کالیفرنیا، سانفرانیسکو، در رتبه های اول و دوم دنیا قرار دارند. دانشگاه های کارولینای شمالی، میشگیان، پوردو نیز در این رتبه بندی دیده می شوند. دانشگاه هایی که امکان تحصیل داروسازی در آمریکا را دارند، به این دانشگاه ها خلاصه نمی شوند و دانشگاه های علوم پزشکی خصوصی و ایالتی آمریکا، امکان ارائه رشته داروسازی را به متقاضیان داده اند. این دانشگاه ها عبارتند از دانشگاه جان هاپکینز –دانشگاه ییل، دالنشگاه مینه سوتا و دانشگاه کالیفرنیا، سان دیگو.

تحصیل داروسازی در آمریکا – هزینه تحصیل داروسازی در آمریکا

شهریه سالیانه هزینه تحصیل داروسازی در آمریکا به همراه هزینه های زندگی، سالانه حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار دلار می باشد و دانشجوی شاغل به تحصیل داروسازی در آمریکا، حق کار دانشجویی دارد که بخشی از هزینه های وی را پوشش می دهد. این هزینه در ایالت های مختلف آمریکا، متغییر است و شرح جدول شهریه ها در سایت دانشگاه های علوم پزشکی آمریکا، جهت تحصیل داروسازی در آمریکا آمده است. در مجموع هزینه های تحصیل وزندگی در ایالات متحده آمریکا از کشورهای اروپایی که کورس های داروسازی برگزار می کنند بیشتر است و قبل از هر گونه اقدامی از شرایط و هزینه های تحصیل داروسازی درآمریکا مطلع شوید. در صورتی که متاهل هستید و قصد ادامه تحصیل در آمریکا را دارید، پیش از هر اقدامی، از صدور ویزای همراه دانشجو جهت خانواده اطمینان حاصل فرمایید.

تفاوت میان حرفه و یا رشته داروسازی

تفاوت میان حرفه و یا رشته داروسازی

تحصیل داروسازی در آمریکا – تفاوت میان حرفه و یا رشته داروسازی

تحصیل داروسازی در آمریکا را می توان از مقطع لیسانس فارغ التحصیل شد ، اما برای ورود به حرفه داروسازی درآمریکا داشتن مدرک دکترای حرفه ای داروسازی الزامی می باشد ، گرایش های موجود در رشته داروسازی آمریکا در مقطع دکترا عبارتند از  :

  • داروسازی هسته ای
  • دارو سازی انکولوژی
  • دارو درمانی
  • داروسازی روانپزشکی

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

3/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا

یکی از راه های ورود به کشور آمریکا تحصیل در آمریکا می باشد. تحصیل در آمریکا و دریافت پذ...

کار در آمریکا کار در آمریکا

کار در آمریکا برای ایرانیان و شرایط اخذ ویزای کار آمریکا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیر...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Call Now Button