جمهوری چک امروزه یکی از معروف ترین مقاصد برای دانشجویان بین المللی به برای تحصیل در چک خواهد بود به دلیل اینکه بیش از 39000 دانشجو در واحدهای مختلف دانشگاهی را در خود جای داده است. تحصیل در چک از شرایط بسیار عالی دارا است و اولین گام برای تحصیل در چک اخذ ویزای تحصیلی چک می باشد.

شرایط تحصیل در چک

درخواست مشاوره تحصیلی

همراهان عزیز، لطفا برای گرفتن مشاوره تلفنی تحصیلی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
تخفیف سال آتیه آفرینان

تحصیل در چک

مهاجرت به چک و یکی از شرایط اصلی جهت پذیرش در دوره کارشناسی در چک داشتن مدرک دیپلم و گذراندن آزمون Maturita است. شرط ورود به دوره کارشناسی ارشد اتمام دوره کارشناسی یا معادل آن است.
شرط ورود به دوره دکترا تکمیل دوره کارشناسی ارشد است و و مصاحبه شرکت کنند. آخرین مهلت ارسال درخواست اواخر فوریه و مارس است و بیشتر دانشگاه ها فرم درخواست را به صورت آنلاین ارائه. آزمون های ورودی معمولا بین ژوئن و سپتامبر برگزار می­شوند. آزمون های ورودی رشته های هنری زودتر یعنی، ژانویه برگزار می­شود و آخرین مهلت جهت تکمیل فرم آخر نوامبر است.

هر سال دو ترم دارد (زمستان و تابستان) که به زمان ثبت نام، امتحانات و تعطیلات تقسیم می­شود. آموزش عالی بسته به برنامه دانشگاه ها به دو دسته تمام وقت و پاره وقت یا ترکیبی از هر 2 تقسیم می­شود. دوره تمام وقت شامل سخنرانی استاد، سمینار و تمرین های هفتگی است.
در سیستم آموزش از راه دور مطالب آموزشی بر روی اینترنت قرار دارد و دانشجو و مدرس از طریق ایمیل و تلفن با هم در ارتباط هستند. در سیستم ترکیبی دانشجو هم در کلاس شرکت میکند و هم از طریق ایمیل با استاد در ارتباط است. ساعات آموزشی، تعداد واحدها و شهریه مشخص است.
هر ترم به یکی از روش های زیر پایان می­یابد:

پایان ترم در چک
پایان ترم در چک

کارنامه در 3 سطح (عالی، خیلی خوب، خوب) برای سطح چهارم که مردود می­باشد کارنامه صادر نمیشود.

5 دلیل برای تحصیل در چک:

  1. سابقه طولانی در آموزش بیش از 600 سال تجربه آموزش دانشگاهی
  2. تنوع بالای رشته های آمورشی در دوره های مختلفی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و رشته های پزشکی و مهندسی و علوم انسانی به زبان های مختلف چکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی
  3. بیش از 37 هزار دانشجو خارجی در حال تحصیل در چک هستند.
  4. جمهوری چک دارای تجربه فرهنگ تاریخی دارد یعنی برخورد فرهنگ ها و اندیشه های گوناگونی است.
  5. در مقایسه با کیفیت بالای زندگی و آموزش ، هزینه زندگی و تحصیل در چک بسیار پایین است.
5 دلیل تحصیل در چک

تحصیل رایگان در چک

رشته ها جهت تحصیل رایگان در چک به شرح زیر است:

تحصیل در رشته های پزشکی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، کلیه تخصص های جراحی، تخصص های ICU و CCU، تخصص های بیهوشی، رادیولوژی، کلیه رشته های فنی و مهندسی، رشته موسیقی، رشته های هنری مثل نقاشی، بازیگری تآتر و سینما، کارگردانی، رشته های معماری، کلیه رشته های انسانی، رشته معماری و… به زبان چکی رایگان هستند.

لازم به ذکر است با مدرک رشته های پزشکی در کشور چک شما می توانید در همه جای اروپا، آمریکا و کانادا کار کنید. مدارک دانشگاه های کشور چک در تمامی رشته های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران می باشد.

مزایای تحصیل در چک

تحصیل در مدارس چک

تحصیل در مدارس جمهوری چک معمولا با پیش دبستانی شروع می شود و در ادامه با تحصیلات ابتدایی و دبیرستان نیز ادامه پیدا می کند. تحصیل در مدارس چک معمولا در حدود 12 سال به طول می انجامد و دانش آموزانی که سنی در حدود 6 سال داشته باشند می توانند وارد مدارس این کشور شده و شروع به تحصیل کنند.
سیستم نمره دهی در مدارس جمهوری چک معمولا به این صورت است که 1 بهترین نمره و 5 بدترین نمره است و از این سیستم برای ارزیابی کار دانش آموزان این کشور استفاده می شود.

این دوره آموزشی 12 ساله به دو دوره ابتدایی و نیمه متوسطه تقسیم می شود و در دوره نیمه متوسطه که همانند دوره راهنمایی در ایران است سیستم نمره دهی به صورت 6 تا 9 می باشد.
در دوره دبیرستان یا همان متوسطه تحصیل در چک به 4 سال می رسد و سیستم نمره دهی به این صورت است که دانش آموزانی که بتوانند از نمره 13 نمره 10 را کسب کنند قبول خواهند شد.

 تحصیل در مدارس چک
تحصیل در مدارس چک

تحصیل در مقطع کارشناسی چک

تحصیل کارشناسی در چک 3 تا 4 سال طول می کشد. فارغ التحصیلان این مقطع  مدرک BC دریافت می کنند. در انتهای دوره کارشناسی دانشجویان در آزمون نهایی دولتی شرکت می­ کنند و پایان نامه ارائه می­ دهند و باید از پایان نامه خود دفاع کنند و فارغ التحصیلان می­ توانند وارد بازار کار می­شوند یا به تحصیلات خود ادامه می­ دهند.

دانشجویانی می توانند در این مقطع تحصیلی در جمهوری چک به تحصیل بپردازند که توانسته باشند مدرک دوره دبیرستان خود که شامل دیپلم و پیش دانشگاهی است را دریافت کرده باشند.
همچنین به دلیل ارائه شدن آموزش های این مقطع تحصیلی به زبان چکی دانشجویان باید تسلط قابل قبولی به این زبان داشته باشند و حتی در برخی دانشگاه های جمهوری چک نیز آزمون ورودی در خصوص این زبان گرفته می شود.
البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که در برخی از دانشگاه های خصوصی جمهوری چک برخی رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود و از این رو دانشجویان باید حتما یکی از مدارک زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل را داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد چک

تحصیل در کارشناسی ارشد چک به 2 شکل برگزار میگردد: پیوسته که یک تا دو سال شامل 60 الی 120 واحد میباشد یا پیوسته که 4 تا 6 سال شامل 360-240 واحد میباشد.
در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان بر روی کاربرد علمی از دانش و توسعه خلاقیت و استعداد خود کار می­کنند. فارغ التحصیلان این مقطع باید در آزمون نهایی دولتی شرکت کنند و از پایان نامه خود دفاع کنند.
دانشجویان رشته های پزشکی و دامپزشکی و بهداشت باید در آزمون نهایی دولتی شرکت کنند که شامل سخنرانی و دفاع از پایان نامه میباشد. شهریه سالانه آن از 500 یورو تا 17000 یورو می باشد.

در این مقطع تحصیلی آموزش ها به دو زبان چکی و انگلیسی ارائه می شود و دانشجویانی می توانند مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند که علاوه بر قبولی در آزمون های این مقطع ، پایان نامه مناسبی را نیز ارائه کنند.
معمولا در این مقطع تحصیلی مدرک زبان انگلیسی آیلتس در حدود 6 تا 6.5 مورد قبول دانشگاه های جمهوری چک است.

تحصیل کارشناسی ارشد در چک
تحصیل کارشناسی ارشد در چک

تحصیل مقطع دکترا در چک

تحصیل دکترا در چک معمولا 3 الی 5 سال مخصوص دانشجویان کارشناسی ارشد می باشد. دانشجویان در این مقطع کارهای تحقیقاتی انجام می­دهند و در نهایت باید پایان نامه ارائه می­دهند و این پایان نامه باید چاپ شود. شهریه دوره دکترا در چک نیز عموما 1850 تا 4000 یورو در سال می باشد.

تحصیل در چک نیز همانند مقطع کارشناسی ارشد در چک معمولا به 2 زبان انگلیسی و چکی امکان پذیر است و دانشجویان برای شرکت در این مقطع باید حداقل مدرک آیلتس 7 یا معادل آن را داشته باشند.
سیستم آموزشی در این مقطع تحصیلی به این صورت است که بیشتر بر پایه تحقیق و توسعه پایه گذاری شده و از این رو تمامی دانشجویان باید پایان نامه را متناسب با رشته تحصیلی خود ارائه کنند و از آن در مقابل اساتید دانشگاه های جمهوری چک دفاع کنند.

تحصیل پزشکی در چک

نکته قابل توجه این است دانشگاه های کشور چک مورد تایید کشور آمریکا، کانادا و سایر کشورهای اروپایی میباشند. دوره انگلیسی جهت تحصیل پزشکی در چک عموما 6 سال است.
اما در بعضی دانشگده ها دانشجویانی که توانایی داشته باشند یه مدت 5 سال این دوره را تموم میکنند. همچنین یک دوره مرور دو هفته ای Optional هم وجود دارد که شانس متقاضیان را در اخذ این مدرک کمک میکند.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه داشتن مدرک دیپلم دبیرستان با نمرات خوب در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک و تسلط به زبان انگلیسی و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه میباشد. 
مدارک پزشکی چک در سطح بین المللی شناخته شده است و معروفترین دانشگاه پزشکی چک دانشگاه چارلز که از سال 1992 رشته های پزشکی و دندانپزشکی را ارائه می­دهد. دانشجویان دروسی مانند بیوفیزیک، زیست شناسی، شیمی، بیوشیمی، آناتومی، بافت شناسی و … را مطالعه میکنند.

تحصیل داروسازی در چک

تحصیل داروسازی در چک 5 سال طول می کشد. تحصیل داروسازی در چک به زبان انگلیسی و چکی می باشد. هزینه تحصیل داروسازی در چک برای دانشجویان به زبان انگلیسی سالیانه 7600 یورو می باشد. مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در چک به شرح زیر است :

  • مدارک مربوط به دیپلم (ریز نمرات و کارنامه) و همچنین گواهی فارغ التحصیلی جهت تحصیل داروسازی در چک
  • تاییدیه این مدارک بواسطه سفارت چک و یا وزارت علوم کشوری که در آن دوره متوسطه خود را سپری کرده اید.
  • کپی برابر اصل آن نیز کفایت می کند و نیاز به ارائه اصل مدرک نمی باشد.
  • دو عکس پاسپورتی
  • گواهی تاییدیه سلامت
  • مدرک زبان ( آیلتس 5 یا 5.30 و یا تافل 50 تا 70)
  • تمامی این مدارک باید با ترجمه انگلیسی ارائه شوند.

هزینه های تحصیل در چک

هزینه های تحصیل در چک می تواند با توجه به مواردی مانند نوع دانشگاه ، مقطع تحصیلی و یا رشته تحصیلی متفاوت باشد. هزینه های تحصیل در چک به زبان چکی معمولا برای تمامی افراد رایگان است و هیچ فرقی ندارد که دانشجو ملیتی چکی داشته باشد و یا خیر.

اما تحصیل به زبان انگلیسی و در دانشگاه های خصوصی جمهوری چک رایگان نیست و دانشجویان باید به صورت سالانه مبلغی را در حدود 5 تا 16 هزار یورو را به صورت سالانه به دانشگاه خود بپردازند.

بورسیه های تحصیلی جمهوری چک

بورسیه های تحصیلی جمهوری چک یکی از مواردی است که همواره در خصوص آن سوالات مختلفی مطرح می شود. دولت جمهوری چک هر ساله تعداد مختلفی بورسیه های تحصیلی چک را برای کمک به دانشجویان بین المللی ارائه می کند که این بورسیه های تحصیلی نیز در قالب بورس کامل و همچنین کمک هزینه تحصیلی ارائه می شود.

اما نکته منفی که در خصوص این بورسیه های تحصیل در چک وجود دارد این است که این بورسیه های تحصیلی شامل دانشجویان بین المللی ایران نمی شود و تنها دانشجویان کشور های کامبوج، مولداوی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، مغولستان، اتیوپی، جورجیا، اوکراین، کوزوو و همچنین زامبیا می توانند از این بورسیه های جمهوری چک استفاده کنند.

چرا تحصیل در چک | صفر تا صد تحصیل در چک | مزایای تحصیل در چک | دلایل تحصیل در چک | بورسیه های تحصیلی چک
چرا تحصیل در چک | بورسیه های تحصیلی چک

اقامت پس از تحصیل در جمهوری چک

اقامت پس از تحصیل در جمهوری چک نیز مشابه با دیگری کشور های اروپایی است و تمامی دانشجویان فارغ التحصیل شده از دانشگاه های جمهوری چک در صورتی که بتوانند کاری را در این کشور پیدا کنند می توانند ویزای تحصیلی جمهوری چک را به ویزای کار جمهوری چک تبدیل کنند و از این طریق به اقامت جمهوری چک دست پیدا کنند. یکی دیگر از راه های کسب اقامت جمهوری چک و پس از به اتمام رسیدن تحصیل نیز از طریق سرمایه گذاری در جمهوری چک است.

تمامی افرادی که شرایط مالی مناسبی دارند می توانند با سرمایه گذاری در جمهوری چک و ثبت شرکت در جمهوری چک به اقامت پس از تحصیل در چک دست پیدا کنند.

هزینه های زندگی دانشجویی در جمهوری چک

هزینه های زندگی دانشجویی در جمهوری چک به شرح زیر است:

خوراک روزانه در چک:

  • نهار در سلف دانشجویان: 2.5 دلار
  • پیتزا در رستوران: 5.5 دلار
  • یک وعده غذا در رستوران معمولی: 6.5 دلار
  • یک واحد محصولات لبنی: 0.6 تا 2 دلار
  • یک قرص نان: 1 دلار
  • یک کیلو گوشت مرغ: 5 دلار
  • یک کیلو سیب: 2 تا 3 دلار
  • بطری 1.5 لیتری آبمعدنی: 0.7 دلار

اسکان در چک:

  • خوابگاه دانشجویی: ماهانه  150 الی 350 دلار (اتاق مشترک دو نفره به همراه آشپزخانه و سرویس بهداشتی )
  • یک اتاق خصوصی در یک سوییت: ماهانه 250 دلار
  • یک سویت اختصاصی: ماهانه 450 دلار
  • بلیط سینما: 5 تا 10 دلار
  • بلیط تئاتر: 5 تا 25 دلار
  • بلیط موزه: 2 دلار
  • باشگاه ورزشی: هر جلسه 3 تا 5 دلار
  • استخر: هر ساعت 4 دلار
  • اجاره دوچرخه: 10 تا 25 دلار در روز
  • اجاره تجهیزات اسکی: 12.5 تا 25 دلار در روز 
دانشگاه های جمهوری چک
دانشگاه های جمهوری چک

مدارک ویزای تحصیلی جمهوری چک

مدارک مورد نیاز برای کسب ویزای تحصیلی جمهوری چک موارد زیر می باشد:

  • فرم درخواست ویزا
  • نامه پذیرش دانشگاه مربوطه
  • گذرنامه معتبر
  • عکس های پاسپورت
  • اثبات تمکن مالی برای اقامت
  • تأیید محل اقامت
  • بیمه سلامت بین المللی معتبر
  • کلیه مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات به همراه ترجمه
  • کلیه مدارک هویتی به همراه ترجمه
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت پزشکی

دانشگاه های کشور چک

دانشگاه های معتبر برای تحصیل در چک عبارتند از :

دانشگاه های کشور چک
دانشگاه های کشور چک

دانشگاه های ملی و خصوصی تحت نظارت وزارت آموزش، جوانان و ورزش فعالیت می کنند. اما دانشگاه های دولتی (آکادمی دفاع و پلیس) تحت نظر وزارت دفاع و وزارت کشور فعالیت می کنند.
تحصیل در دانشگاه های ملی و دولتی رایگان است مگر اینکه دانشجو به زبانی غیر از چک تحصیل کند. به دلیل تغیرات سیاسی سیستم آموزشی، مدارس دیگر فقط دولتی نیستند و مدارس خصوصی بسیاری در چند سال گذشته تاسیس شده اند. دانشجویان کالج ها و دانشگاه ها شهریه های رایج را می پردازند.

از دلایل این جذابیت برای دانشجویان خارجی می توان به سطح علمی بالا، قدمت آموزش عالی و فرهنگ خاص این کشور اشاره کرد. چهار دانشگاه از چک در لیست دانشگاه های برتر QS حضور دارند که برترین آن ها دانشگاه چارلز که به عنوان قدیمی ترین دانشگاه اروپای مرکزی معروف است و در سال 1348 میلادی تاسیس شده است.

دانشگاه‌‌ های جمهوری چک

دانشگاه چارلز  (Charles University) : این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه در حوزه اروپای مرکزی، شمال ایتالیا و شرق فرانسه می‌باشد که در سال 1348 تاسیس شده است. این دانشگاه که ساختمان مرکزی و دانشکده‌های اصلی آن در شهر پراگ قرار دارد دارای پردیس‌های در شهر‌های هرادتس کرالووه و پلژن می‌ باشد.

  • رتبه QS :  رتبه 260 در دنیا
  • دانشکده‌های اصلی: الهیات – حقوق – پزشکی – داروسازی – فلسفه و هنر – علوم، ریاضی و فیزیک – آموزش – علوم‌ اجتماعی – تربیت بدنی و ورزش – علوم انسانی
  • نوع دانشگاه: ملی
  • رشته‌های ارائه شده به انگلیسی:  9 رشته کارشناسی – 34 رشته کارشناسی ارشد – 27 رشته دکترا
  • شهریه:  از 2،720 تا 17،835 دلار برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان‌های خارجی
  • 680 تا 16،313 دلار برای مقطع دکترا

دانشگاه فنی چک در پراگ (Czech Technical University in Prague)

دانشگاه فنی چک در پایتخت این کشور یعنی شهر زیبای پراگ قرار دارد. این دانشگاه قطب صنعتی جمهوری چک بوده و صنعت پیشرو این کشور به نوعی مدیون این دانشگاه با ریشه می‌باشد. این دانشگاه اولین دانشگاه مهندسی غیر نظامی در اروپا محسوب می‌شود که افراد نخبه زیادی را به جهان معرفی نموده است.
فیزیکدان سرشناس کریستین دوپر شیمیدان برجسته و برنده جایزه نوبل ولادمیر پرلوگ، نویسنده شهیر و اولین رئیس جمهور این چک واتسلاو هاول، مخترع لنز تماسی اتو ویخترل و حتی بانوی شایسته چک در سال 2011 ژیتکا نواچکووا همگی از فارغ التحصیلان این دانشگاه معتبر می‌باشد.

نکته مهم در این دانشگاه این است که نگذارید رتبه آن شما را فریب دهد. این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه فنی در بیشتر رشته‌های مهندسی در زمره 100 دانشگاه برتر جهان بوده و در رشته‌هایی همچون مهندسی عمران در زمره 50 دانشگاه برتر جهان می‌باشد. این دانشگاه در سال 1707 تاسیس شده است.

  • رتبه  QS: رتبه 460-451 در دنیا
  • دانشکده‌ های اصلی: مهندسی عمران – مهندسی مکانیک – مهندسی برق – علوم هسته ای – معماری – مهندسی بیوپزشکی-  فناوری اطلاعات
  • نوع دانشگاه: ملی
  • رشته‌های ارائه شده به انگلیسی: 10 رشته کارشناسی – 16 رشته کارشناسی ارشد – 8 رشته دکترا
  • شهریه:  از 3،034 تا 9،924 دلار

دانشگاه ماساریک چک (Masaryk University)

دانشگاه ماساریک دومین دانشگاه بزرگ در جمهوری چک می باشد که در حال حاضر بیش از 30 هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل می باشند. بیش از نیمی از این تعداد در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر به تحصیل پرداخته و نزدیک به 20% آنان را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند. این دانشگاه عضو گروه اوترخت بوده که دانشگاه های معتبری از سراسر اروپا را شامل می شود.

این گروه که دانشگاه هایی همجون گراتس اتریش، شارل دوگول و استراسبورگ فرانسه، آرهوس دانمارک، روهر و لایپزیگ آلمان، کورک ایرلند، بولونیا ایتالیا، اوترخت هلند، دانشگاه مادرید، دانشگاه کویین بلفاست و هال انگلستان و چندین دانشگاه معتبر دیگر از سراسر قاره اروپا را شامل می شود
امکان جایجایی اساتید و دانشجویان را در سطح این شبکه دانشگاه ها فراهم می سازد تا امکانات تحصیلی برابری را برای همه دانشجویان فراهم سازد.
دانشگاه ماساریک که به نام توماش گاریگ ماساریک اولین رئیس جمهور چکسلواکی پس از جنگ جهانی اول و استقلال از امپراتوری اتریش-مجار نام گذاری شده است در زمره دانشگاه های دولتی جمهوری چک قرار دارد و سطح تحقیقاتی بالایی را دارد. این دانشگاه در سال 1919 تاسیس شده است.

  • رتبه QS : رتبه 540-531 در دنیا
  • دانشکده‌ های اصلی: حقوق – پزشکی – علوم – هنر – آموزش – اقتصاد و مدیریت – انفورماتیک – علوم اجتماعی – مطالعات ورزشی
  • نوع دانشگاه: ملی
  • رشته‌های ارائه شده به انگلیسی: 5 رشته کارشناسی – 14 رشته کارشناسی ارشد – 92 رشته دکترا – 1 رشته ارشد حقوق LLM
  • شهریه: از 2،200 تا 15،000 دلار برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان‌های خارجی – 2،500 تا 6،200 دلار برای مقطع دکترا
دانشگاه ماساریک چک (Masaryk University)
دانشگاه ماساریک چک (Masaryk University)

دانشگاه برنو چک (Brno University of Technology)

دانشگاه برنو چک در شهری با همین نام واقع شده است. شهر برنو که دومین شهر بزرگ جمهوری چک پس از پراگ محسوب می شود خانه بیش از 22 هزار دانشجوی این دانشگاه می باشد. این دانشگاه که ابتدا فقط در رشته مهندسی همران به پذیرش دانشجو می پرداخت امروزه حیطه گسترده ای از علوم را به علاقه مندان ارائه می دهد.

برای تحصیل در چک در کنار رشته های مهندسی و پزشکی، رشته علوم ورزشی و هنرهای زیبا از رشته های برجسته و متفاوت ارائه شده در این دانشگاه می باشد. رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی نیز از تنوع مناسبی برخوردار می باشد و بالغ بر 3500 دانشجوی خارجی را جذب این دانشگاه نموده است. این دانشگاه در سال 1899 تاسیس شد.

  • رتبه QS: رتبه 701 الی 750 در دنیا
  • دانشکده‌ های اصلی: مهندسی مکانیک – مهندسی عمران – مهندسی برق و ارتباطات – فناوری اطلاعات – شیمی – کسب و کار و مدیریت – معماری – هنرهای زیبا – مهندسی قانونی – مواد پیشرفته و علوم نانو
  • نوع دانشگاه: دولتی
  • رشته‌ های ارائه شده به انگلیسی: 4 رشته کارشناسی – 7 رشته کارشناسی ارشد – 15 رشته دکترا
  • شهریه: از 3،300 تا 7،700 دلار برای رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی

دانشگاه اقتصاد پراگ چک (University of Economics, Prague)

دانشگاه اقتصاد پراگ چک یا مدرسه اقتصاد پراگ برتری دانشگاه در حوزه رشته های اقتصاد و مدیریت در جمهوری چک بوده و در زمره برترین دانشگاه های تخصصی این حوزه در اروپای مرکزی و یکی طبق رتبه بندی های مختلف از برترین ها در مقیاس جهانی است. 
بسیاری از سیاست مداران و فعالان سرشناس بخش اقتصادی جمهوری چک از فارغ التحصیلان این دانشگاه محسوب می شوند. با توجه به ارزان بودن تحصیل در چک در این دانشگاه تعداد زیادی از دانشجویان این مدرسه اقتصاد خارجی می باشند که تقریبا 15% دانشجویان این دانشگاه را شامل می شود.

دانشگاه اقتصاد پراگ چک
دانشگاه اقتصاد پراگ چک
  • دانشکده‌ های اصلی: مالیه و حسابداری – روابط بین الملل – مدیریت کسب و کار – انفورماتیک و آمار – اقتصاد و مدیریت
  • سال تاسیس: 1953
  • نوع دانشگاه: دولتی
  • رشته‌های ارائه شده به انگلیسی: 3 رشته کارشناسی – 6 رشته کارشناسی ارشد – 9 رشته دکترا
  • شهریه: از 2،500 تا 9،000 دلار برای رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی

شهریه دانشگاه های چک

دانشگاه های کشور چک ، از 26 دانشگاه ملی و 2 دانشگاه دولتی و 43 دانشگاه خصوصی تشکیل شده است. شهریه دانشگاه های چک جهت تحصیل در چک در دو بخش خصوصی و ملی صورت می گیرد. دانشگاه های ملی و خصوصی کشور چک زیر نظر وزارت آموزش ، جوانان و ورزش جمهوری چک مشغول فعالیت می باشد. دانشگاه های دولتی، تحت نظارت وزارت کشور چک در حال فعالیت هستند.

برای پذیرش در دانشگاه های ملی و دولتی چک، دانشجویان در صورت تسلط به زبان چکی برای تحصیل شهریه ای به دانشگاه پرداخت نمی کنند و تحصیل در دانشگاه های چک برای آن ها رایگان می باشد. دانشگاه چارلز، دانشگاه ماساریک و دانشگاه الوموک از دانشگاه های معتبر و دولتی جمهوری چک می باشند.
در صورتی که متقاضی به زبان چکی تسلط نداشته باشد، شهریه دانشگاه های چک برای وی رایگان نبوده و باید هزینه تحصیل در چک را پرداخت نماید. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در چک در دانشگاه های خصوصی نیز باید شهریه تحصیل خود را بپردازند. شهریه دانشگاه های خصوصی چک در حدود 4000 تا 10000 یورو در سال می باشد.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در چک

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در چک به شرح زیر است:

گروه الف (ممتاز)

  1. Charles University in Prague
  2. Czech Technical University in Prague
  3. Masaryk University
  4. Palacky University in Olomouc

گروه ب (خوب)

  1. Brno University of Technology
  2. Technical University of Liberec
  3. University of Chemistry and Technology Prague
  4. University of Economics Prague
  5. University of Ostrava
  6. University of West Bohemia

گروه ج (متوسط)

  1. Czech University of Life Sciences Prague
  2. University of Economics in Bratislava

مدارک لازم برای دانشجویان غیر اروپایی برای اخذ ویزا به شرح ذیل میباشد:

  • فرم درخواست ویزا
  • نامه قبولی پذیرش دانشگاه
  • پاسپورت معتبر
  • دو قطعه عکس پاسپورت
  • نامه تایید اقامتگاه
  • تاییدیه وضعیت مالی پشتیبان (برای یکسال معادل 84،100 کرونا چک)
  • بیمه مسافرتی (بیمه سلامتی معتبر در جمهوری چک حداقل به ارزش 60،000 یورو)

اخذ ویزای تحصیلی در جمهوری چک

دانشجویان متعلق به اروپا نیاز به اخذ ویزا جهت زندگی و  تحصیل و در چک را ندارند اما برای افراد غیر از منطقه اروپا نیاز به اخذ ویزا میباشد که باید با سفارت جمهوری چک در ارتباط باشید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی چک عبارتند از:

  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • شناسنامه و کارت ملی
  • گذرنامه با حداقل 3 ماه اعتبار
  • معرفی یک حساب بانکی جهت اثبات پشتوانه مالی
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی
  • آخرین مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • در صورت تاهل ارائه سند ازدواج
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • تایید مدارک توسط سفارت

سخن پایانی

در صورتی که تمایل دارید برای دانشگاه های برتر کشور جمهوری چک اقدام نمایید، موسسه آتیه آفرینان ایرانیان شما را در این زمینه همراهی می نماید. برای کسب اطلاعات تکمیلی تر و دریافت مشاوره اولیه رایگان می توانید با موسسه تماس حاصل نمایید.

کارشناسان ما در موسسه آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ بورسیه تحصیلی چک، تابعیت و اقامت تحصیلی در جمهوری چک را ارائه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا داشتن هر گونه سوال در زمینه ویزای تحصیلی چک می توانید با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در چک

مزایای داشتن کارت دانشجویی در چک چیست ؟

داشتن کارت دانشجویی کشور چک (ISIC) باعث می شود که دانشجو تابع مشغول تحصیل در کشور چک بتوانند از تخفیفات دانشجویی مناسبی در اماکن عمومی بهره مند گردند.

آیا امکان کار در حین تحصیل در چک وجود دارد؟

دانشجویان مقطع کارشناسی در هفته 10 ساعت، مقطع ارشد در هفته 20 ساعت و در مقطع دکتری نیز در هفته 30 ساعت اجازه کار دارند.

چه کسانی اجازه کار در چک دارند؟

یک شهروند کشور منطقه اقتصادی اروپا و اتحادیه اروپا و سوئیس و یا کسانی که  کارت آبی دارند و همچنین دانشجویانی که در چک تحصیل می کنند می توانند در جمهوری چک جستجوی کار انجام دهند.

3.7/5 - (3 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به چک مهاجرت به چک

مهاجرت به چک و روش های اقامت در چک در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به چک از طریق ر...

انواع بورسیه های تحصیلی در چک انواع بورسیه های تحصیلی در چک

امروزه بسیاری از افراد قصد تحصیل در بهترین دانشگاه های معتبر اروپا و دریافت بورسیه تحصیلی ...

تحصیل پزشکی در چک تحصیل پزشکی در چک

هر ساله هزاران دانشجوی بین المللی دانشگاه های چک را برای آموزش پزشکی به زبان انگلیسی انتخا...

نظرات کاربران
حانیه

سلام وقت بخیر اگر برای کارشناسی ارشد بخوایم اقدام کنیم و به زبان چکی هم مسلط باشیم،چه مقدار پول برای تمکن مالی باید داشته باشیم؟

آتیه آفرینان

با سلام دوست عزیز تحصیل به زبان چکی رایگان می باشد(شهریه دانشگاه)، تمکن مالی به معنی تامین هزینه های زندگی حداقل به مدت یکسال است درنتیجه این دو ارتباطی به هم ندارد.

اشکان

سلام وقت بخیر هزینه دوره زبان انگلیسی یا آلمانی در دانشگاه های چک رو میشه توضیح بدین؟ و دوره های انگلیسی و آلمانی حداکثر چند ماه است؟ممنون

آتیه آفرینان

با سلام، حداقل شهریه دوره ی زبان در اروپا حدود5000یورو می باشد که بسته به کالج و مدت زمان تحصیل(شش ماهه یا یکساله)، این هزینه متغیرمی باشد.

Camellia

سلام ایا همسرم میت‌واند من را همراهی کند اگر تحصیلی بخوام برم؟!

آتیه آفرینان

سلام خیر این کشور ویزا همراه ندارد، می تونین روی کشورهایی همچون آلمان و سوئد که ویزای همراه به صورت همزمان صادر می شود، تمرکز کنید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02172207 تماس بگیرید.

امیر

سلام خسته نباشید. من امسال، سال یازدهمم، ولی میخوام برای دوره کارشناسی برم تو کشور چک و تو دانشگاه استراوا تحصیل کنم. زبان چکی بلد نیستم، برا همین با آیلتس 6.5 میخوام به زبان انگلیسی تحصیل کنم. میشه یه خورده توضیح بدین برای تحصیل پزشکی تو دانشگاه استراوا به زبان انگلیسی، چه مدارکی لازمه و هزینه هر ترمش چند یورو میشه؟ ممنون

آتیه آفرینان

با سلام ابتدا بایستی مدرک دیپلمتان را دریافت کنید، امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد و هزینه یکسال تحصیلی شما بالای 8000یورور می باشد.

یاسمن

سلام شما چه شیوه دیگری به غیر از تحصیل در چک پیشنهاد می کنید؟

آتیه آفرینان

با سلام، بستگی به شرایطتان دارد با شماره ی 02172207 جهت مشاوره تماس بگیرید.

محمدی

سلام وقتتون بخیر برای تحصیل در مقطع کارشناسی در چک نیاز به چه مدرک زبانی هست؟

آتیه آفرینان

سلام وقت بخیر،ارائه ی مدرک زبان آیلتس 6_6.5لازم می باشد در صورت نداشتن مدرک زبان امکان گذراندن دوره های زبان نیز وجود دارد.

علیرضا

برای تحصیل در چک چه مدرک زبانی باید داشته باشیم؟

آتیه آفرینان

سلام. بستگی به مقطع تحصیلیتون داره. در کل آیلتس 6

مصطفی

سلام وقتتون بخیر آیا امکانش هست برای دوره های زبان در چک اقدام کنم؟

آتیه آفرینان

سلام وقت بخیر بله امکان پذیرش برای دوره های زبان وجود دارد.

naziiiiii

سلام روزتون بخیر. ممنون از اطلاعات مفید و خوبتون

آتیه آفرینان

سلام ،ممنون از نگاهتون

امین

درود . میخواستم بدونم اگخ بخوام ارشد به زبان چکی بخونم برای ورود به دانشگاه ازم امتحان میگیرن و ایا میشه پذیرش رو بگیرید . اینم بگم خودخوان دارم چکی یاد میگیرم

آتیه آفرینان

اگر شرایط سنی شما مناسب باشد دوره های زبان چکی در کشور چک می توانیم برایتان اقدام کنیم

Nasrin

سلام وقت شما بخیر. ممنون از مطالب خوب شما. از اونجایی که کشور چک به ایرانیا بورسیه نمیده و تحصیل به زبان چک در دانشگاه های کشور چک رایگان ولی تحصیل به زبان انگلیسی پولی است، میخواستم بدونم که درصورت تسلط کامل به زبان چک و داشتن شرلیط لازم( رزومه خوب و سطح زبان بالا و معدل بالا و مقالات) امکان تحصیل رایگان در دانشگاه چک در 6 سال عمومی رشته پزشکی (در مقاطع غیردکتری) برای بنده امکان پذیره؟ یعنی درصورت تسلط کامل بر زبان چک و قبولی در ازمون ورودی امکانش هست من در دانشگاه رشته پزشکی چک بطور رایگان تحصیل کنم و فقط هزینه زندگی در چک بر عهده خودم باشه؟ واقعا ممنون میشم اگه جواب این سوال بنده رو بفرمایید ممنون از سایت خوب شما

آتیه آفرینان

سلام وقت بخیر ممنون از نگاهتون ابتدا کالج چک را برایتان اقدام می کنیم که مقداری هزینه دارد سپس با اتمام کالج در آزمون شرکت می کنید در صورت قبولی و پذیرش دانشگاه به زبان چکی، از تحصیل رایگان هم بهرمند می شوید و فقط هزینه های زندگی به عهده ی شما می باشد.

مرجان افشار

با سلام۳۸ ساله هستم و متاهل. می خواستم بدونم میشه در مقطع لیسانس در رشته مدیریت یا معماری در چک تحصیل کنم یا اینکه از طریق همسرم اقدام کنم. ایشون دانشجوی دکتری زبان انگلیسی هستن و سابقه کاری تدریس در آموزش و پرورش رو دارن. در نهایت هدف گرفتن اقامت چک هست.

سارا جوادی

با سلام شرایط همسر از لحاظ سنی با توجه به تحصیلات راحت تر است و پیشنهاد میکنیم از طریق ایشون اقدام نمایید

مرجان افشار

سارا جوادی

با سلام برای دریافت مشاوره می توانید با شماره 02172207 واحد مشاوره تماس بگیرید.

عاطفه

سلام من ۲۴ سالمه و لیسانس  دارم میخامبدونم میتونم دوباره برای کارشناسی بخونم؟و مشکل اساسی اینجاس نمرات دوره دبیرستان خوب نیست،مشکل اساسی برام به وجود میاد؟

سارا جوادی

با سلام سنتون مجازه. در مورد نمرات نیز باید در دوره کالج جبران کنید و نمرات بالا کسب کنید.

محمد

سلاممیشه براری رشته تربیت بدنی یکم توضیح بدین

سارا جوادی

با سلام شرایطی که بر روی وب سایت گروه آتیه آفرینان قرار گرفته است ، برای تمامی رشته هاست. درصورتی که به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید ، با دپارتمان مشاوره گروه آتیه آفرینان تماس بگیرید.

پدرام

سلام.من خرداد ماه امسال (یعنی 5 ماه بعد)دیپلم تجربی رو دریافت خواهم کرد.میخواستم سوال کنم از چه تاریخی باید برای داروسازی دانشگاه چارلز با شما تماس بگیرم و مدارکم رو بفرستم خدمتتون؟حالا اگه موفق به گرفتن نمره خوبی در آیلتس نشدم آیا امکانش هست برای کالج مقدماتی در پراگ برام اپلای کنید؟شهریه کالج مقدماتی پیش پزشکی چقدر میشه؟

سارا جوادی

با سلام به دلیل دریافت وقت سفارت شما باید هرچه زودتر اقدام کنید. به منظور دریافت مدرک دیپلم و آیلتس به شما فرصت خواهد داد.بله در صورت عدم موفقیت در کسب آیلتس میتوان برای دوره کالج با هزینه 4900 یورو ای اقدام کرد.

سیما

با سلام اگه زبان تحصیلی در دکترا به زبان چک باشه میشه ویزا گرفت یا فقط به زبان انگلیسی ویزا میدن؟

سارا جوادی

با سلام سفارت حساسیتی رو زبان تحصیل در مقطع دکتری ندارد.

سیما

با سلام

سارا جوادی

با سلام

Mohammad

سلام میخواستم بدونم دوره های زبان چکی ندارن که اونجا آموزش ببینم؟

سارا جوادی

با سلام دوره های زبان چکی هم در این کشور ارائه می شود و شما می توانید در کالج هایی که موسسه آتیه آفرینان اقدام میکند زبان چکی را از پابه آموزش بینید.

زارا

من 38 سال دارمآیلتس 7فارغ تحصیل کارشناسی گرافیک در سال 201715 سال سابقه کار مرتبط با رزومه خوب هستمآیا میتونم برای مستر چک اقدام کنم؟ آیا محدودیت سنی برای پذیریش یا ویزا وجود داره؟

سارا جوادی

با سلام دانشگاه های چک محدودیت سنی ندارند .اما سفارت چک به این قضیه حساس است. درصورتی که سابقه ویزا ، تمکن مالی خوب و سابقه کار مناسب ارائه دهید میتوان این ریسک را به حداقل رساند .

reza

سلام خوب هستين من اكنون ىر بلاروس تحصيل ميكنم و میخوام برم کشور چک راهنمایی میخواستم

سارا جوادی

با سلام ما برای دوستان خارج از کشور امکان مشاوره آنلاین را فراهم کردیم. پیشنهاد میکنم برای هماهنگی تایم مشاورتون همه روزه از ساعت 10 الی 6 با شماره 22226777 تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button