شما هم برای تحصیل در کشور آلمان برنامه ریزی کرده‌اید؟ دوست دارید با مهاجرت به آلمان و اخذ ویزای تحصیلی، موفق به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و بین المللی آلمان شوید؟
قبل از هر چیز باید بدانید که هنگام ارائه مدارک لازم به یک دانشگاه آلمانی، باید نمرات تحصیلی خود را که در طول سوابق تحصیلی‌تان کسب کرده‌اید، ارائه دهید. بنابراین، نمرات شما با سیستم درجه بندی آلمان مقایسه می‌شود و پس از این ارزیابی، مشخص می‌شود که آیا شرایط ورود به دانشگاه مورد نظرتان را دارید یا خیر.

ما در این مقاله از موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، به شما کمک می‌کنیم تا سیستم رتبه بندی آلمان را بشناسید و بدانید که نمرات شما در سیستم آلمانی به چه ترتیب هستند.

حتما بخوانید: آموزش زبان آلمانی

تبدیل معدل یا نمره به سیستم آلمانی

حتما بخوانید: آموزش زبان اسپانیایی

سیستم نمره دهی در دانشگاه‌های آلمان

برای ارزیابی عملکرد تحصیلی دانش آموزان، دانشگاه‌های آلمان از سیستم نمره گذاری 1 تا 6 استفاده می‌کنند. 1 و 6 نشان دهنده میزان موفقیت شما در کسب نمره است. اگر در امتحان خود نمره 1 بگیرید، به این معنی است که بین 90 تا 100 درصد کار خود را با موفقیت انجام داده‌اید.
از طرف دیگر، اگر نمره 6 را دریافت کردید به این معنی است که عملکرد شما خوب نبوده و موفق به پاس کردن درس مورد نظر نشده‌اید. در زیر نمرات سیستم رتبه بندی آلمان و توضیح آن‌ها از نظر پیشرفت تحصیلی را آورده‌ایم.

1.0 – عالی: شما بین 90 تا 100 درصد مطالب موجود در آزمون را با موفقیت درک نموده و تکمیل کرده‌اید.

2.0 – بسیار خوب: شما باید بیشتر روی زمینه‌های مطالعاتی خاص کار کنید.

3.0 – خوب: دستاورد شما رضایت بخش است، اما باز هم جا برای پیشرفت وجود دارد.

4.0 – قابل قبول: این سطح یعنی اینکه شما نمره چندان خوبی نگرفته‌اید ولی نمره‌تان برای پاس کردن، کافی بوده است.

5.0 – بسیار ضعیف: برای قبولی در امتحان کافی است، اما نمره پایینی کسب کرده‌اید.

6.0 – ناکافی: شما نمره لازم برای قبولی در امتحان را کسب نکرده‌اید.

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌های آلمان از درجه بندی 5 سطحی نمره، برای نشان دادن پیشرفت تحصیلی دانشجویان خود استفاده می‌کنند. اگر این امر در دانشگاه منتخب شما در آلمان صدق می‌کند، یعنی سیستم نمره دهی به شکل زیر است:

1 تا 1.5 – بسیار خوب: شما بخش عمده‌ای از امتحان خود را با موفقیت گذرانده‌اید، اما برخی از زمینه‌های جزئی وجود دارد که باید آن‌ها را بهبود بدهید.

1.6 تا 2.5 – خوب: شما بخش قابل توجهی از امتحان خود را صحیح و خوب پاسخ داده‌اید و توانسته‌اید، عملکرد تحصیلی مناسبی از خود نشان دهید.

2.6 تا 3.5 – رضایت بخش: عملکرد شما کمی بیش از حد کافی بود ولی باید در زمینه‌های مختلف کار کنید.

3.6 تا 4.0 – کافی: شما برای گذراندن امتحان به حداقل نمره رسیده‌اید، اما عملکرد شما بسیار مطلوب و چشمگیر نیست.

4.1 تا 5 – شکست: عملکرد شما باعث دریافت حداقل نمره شده است و نتوانسته‌اید با موفقیت آزمون را پشت سر بگذارید.

حتما بخوانید: آموزش زبان انگلیسی

سیستم نمره دهی در دانشگاه‌های آلمان

سیستم نمرات آلمانی در مقایسه با سیستم نمرات انگلیسی و آمریکایی

برای کسب رتبه در دانشگاه‌های آلمان، شما باید در دوران تحصیلی قبلی خود، نمرات خوبی را کسب کرده باشید. از آنجایی که ممکن است سیستم درجه بندی معدل در آلمان با سیستم رتبه بندی دانشگاه‌های کشور شما متفاوت باشد، لازم است که ابتدا تبدیل معدل یا نمره شما به سیستم آلمانی انجام شود. فقط در این صورت هیئت پذیرش در دانشگاه منتخب شما در آلمان می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا شرایط ورود را دارید یا خیر.

شما باید در این مرحله به این نکته مهم توجه داشته باشید که تنظیم سیستم درجه بندی به عهده ایالت‌های فدرال در آلمان است. از این رو ممکن است با تفاوت‌هایی روبرو شوید. در برخی موارد، سیستم نمره گذاری نیز ممکن است با توجه به دانشگاه مورد نظر شما تغییر کند.
برای اینکه یک ایده کلی در مورد نمرات خود و تبدیل آن‌ها به سیستم درجه بندی آلمانی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که به جدول زیر توجه کنید.
با توجه به این واقعیت که سیستم‌های درجه بندی ایالات متحده و انگلستان محبوبیت بیشتری دارند، ما سیستم درجه بندی آلمان را در برابر سیستم آمریکایی و انگلیسی قرار داده‌ایم.

درجه آلمانیتعریف درجهدرجه آمریکا
1 -1.5خیلی خوبA
1.6 – 2.5خوبA/B
2.6 – 3.5رضایت بخشC
3.6 – 4.9کافی استF
5.0 – 6.0ناکافی

همانطور که می‌بینید در سیستم درجه بندی ایالات متحده سطح “D” وجود ندارد ولی در سیستم درجه بندی آلمان وجود دارد. عمدتاً دانشجویانی با نمره 3.0 یا بالاتر در دانشگاه‌های آلمان، به عنوان دانشجویان A یا B در سیستم درجه بندی آمریکا در نظر گرفته می‌شوند. این در حالی است که هر نمره‌ای بین 4.1 تا 4.9 از نظر علمی خوب است.

ECTS چیست؟

ECTS مخفف عبارت (European Credit Transfer and Accumulation System) است. در واقع ECTS یک چارچوب رایج برای درجه بندی نمره در کشورهای اروپایی است که با هدف تسهیل تبادل دانشگاهی بین کشورهای اتحادیه اروپا طراحی شده است.
تعداد دانشجویان اتحادیه اروپا که تحصیلات خود را در خارج از کشور سپری می‌کنند، زیاد است و تفسیر سیستم درجه بندی ملی اغلب بسته به دانشگاه متغیر است. بنابراین، نیاز به این سیستم درجه بندی به شدت احساس می‌شود.

ECTS به مؤسسات آموزش عالی در سراسر کشورهای اتحادیه اروپا کمک می‌کند تا نمرات دانشجویان اتحادیه اروپا را به راحتی ارزیابی و مقایسه کنند. با توجه به این نکته، به خاطر داشته باشید که ECTS برای جایگزینی نمرات مربوطه در دانشگاه آلمانی که قصد ثبت نام در آن را دارید نیست، بلکه برای سهولت در ارزیابی اعتبارات علمی واقعی شما است.
چارچوب ECTS اختیاری است و دانشگاه‌ها با رعایت کامل سیاست‌های درجه بندی خود، می‌توانند از آن استفاده کنند. معمولاً، هنگام تبدیل معدل به سیستم آلمانی، نمرات ECTS در ستون خاصی در کارنامه، نمره شما را در کنار نمرات ملی ارائه می‌کنند. جدول زیر نمرات آموزش عالی آلمان و معادل آنها را در سیستم ECTS نشان می‌دهد.

درجه آلمانیتعریف درجهدرجه ECTS
1 – 1.5خیلی خوبA
1.6 – 2.5خوبB
2.6 – 3.5رضایت بخشC
3.6 – 4.9کافی استD
5.0 – 6.0ناکافیE

چگونه می‌توان نمرات خود را به سیستم درجه بندی آلمان تبدیل کرد؟

فرمول‌های مختلفی برای تبدیل نمرات از دانشگاه‌های آلمان وجود دارد. اما برای این کار به شما توصیه می‌کنیم که شخصاً با دانشگاه خود تماس بگیرید تا از روش مورد استفاده آن‌ها را بررسی کنید.
یکی از متداول‌ترین آنها “فرمول اصلاح شده باواریا” است. این فرمول در ماشین حساب‌های آنلاین موجود در اینترنت وجود دارد که می‌توانید با وارد کردن اعداد، نمره خود را در سیستم آلمان پیدا کنید.

تبدیل نمرات به سیستم درجه بندی آلمانی
تبدیل نمرات به سیستم درجه بندی آلمانی

برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر آلمان آماده‌اید؟

موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان با بیش از 20 هزار پرونده مهاجرتی موفق و بیش از 18 سال سابقه در امور مهاجرت، می‌تواند شما را به اهدافتان در زندگی برساند. اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید، کافیست با این موسسه تماس بگیرید و پرونده مهاجرتی خود را به وکلای حرفه‌ای و کار بلد آن بسپارید و نگران هیچ چیز نباشید.

سخن پایانی

ECTS دارای چارچوب خاصی است

خیر. چارچوب ECTS اختیاری است و دانشگاه‌ها با رعایت کامل سیاست‌های درجه بندی خود، می‌توانند از آن استفاده کنند.

متداول ترین فرمول برای تبدیل نمره از دانشگاه های آلمان چیست؟

یکی از متداول‌ترین آنها “فرمول اصلاح شده باواریا” است.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
Call Now Button