تاریخچه کشور لتونی

کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا است که کشور میانی در بین سه کشور حوزه بالتیک محسوب می شود . مانند اکثر سایر کشورهای اروپایی ، نام این کشور نیز در زبان فارسی از نام رایج آن در زبان فرانسوی یعنی Lettonie گرفته است اما نام این کشور به زبان لتونیایی لاتویا (Latvija) و به زبان انگلیسی نیز آن را لاتویا (Latvia) می گویند . این کشور از شرق با روسیه ، از شمال با استونی ، از جنوب با لیتوانی ، از جنوب شرقی با بلاروس و از غرب با دریای بالتیک هم مرز است . کشور لتونی قبل تر با نام جمهوری سوسیالیستی لتونی یکی از جمهوری اتحاد جماهیر شوروی بود و در تاریخ 21 اوت سال 1991 میلادی اعلام استقلال کرد . در این مقاله قصد داریم بیشتر با تاریخچه کشور لتونی آشنا می شویم .

شما می توانید برای مهاجرت به لتونی مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به لتونی ” را مطالعه فرمایید .

نیاکان هندواروپایی مردم لتونیایی در حدود آغاز هزاره سوم قبل از میلاد در کرانه خاوری دریای بالتیک سکونت را انتخاب کردند . این مردم بعدها مسیرهایی تجاری را با روم و بیزانس باز کردند که از آن برای صادرات کهربا که در محل یافت می ‌شد و وارد کردن فلزات قیمتی استفاده می‌کردند.  در سال ۹۰۰ بعد از میلاد چهار قبیله جداگانه بالتیکی در سرزمین لتونی سکونت داشتند که نام آن‌ ها کورونی ‌ها، لاتگالی ‌ها، سلونی ‌ها، و سمیگالی ‌ها بود. نام کشور لتونی از نام قبیله لاتگالی گرفته شده‌ است و در آن زمان یک طایفه فنلاندی ‌زبان به نام لیوونی نیز در بخشی از خاک لتونی امروزی سکونت داشت.

تاریخچه کشور لتونی

تاریخچه کشور لتونی

اگرچه مردم محلی قرن‌ها در ارتباط با جهان خارج بودند ولی یکپارچگی فرهنگی آنان با بقیه جامعه اروپایی بیشتر در سده دوازدهم روی داد. اولین مبلغان مسیحی که از سوی پاپ فرستاده شده ‌بودند به دنبال گرواندن مردم این ناحیه به مسیحیت با قایق‌ های خود در مسیر رودخانه داوگاوا حرکت کردند ولی گروش مردم محل به دین جدید به آسانی انجام نشد و در برابر آن مقاوم شد . در دوره‌های بعد صلیبیون آلمانی به کشور لتونی فرستاده شدند تا با زور اسلحه مردم را به پذیرش مسیحیت وادار کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت لتونی مقاله ” اقامت در لتونی ” را مطالعه بفرمایید .

در اوایل سده سیزدهم آلمانی‌ ها در بخش بزرگی از لتونی کنونی فرمانروایی می‌ کردند که این مناطق تسخیر شده همراه با منطقه جنوب استونی یکی از ممالک صلیبی را تشکیل می‌دادند که ترا ماریانا (سرزمین مریم) یا لیوونیا نام گرفته بود. در سال ۱۲۸۲ میلادی شهر ریگا، و بعداً شهرهای کسیس، لیمباژی، کوکنسه، و والمیه ‌را به اتحادیه تجاری گروهی از شهرهای شمال اروپا که اتحادیه هانزا نام داشت پیوستند. این شهر به مرور تبدیل به یکی از نقاط مهم در بازرگانی شرق و غرب شد و ارتباط فرهنگی نزدیکی با اروپای غربی پیدا کرد.  سده ‌های شانزده، هفده، و هیجده دگرگونی‌ های بزرگی را برای ساکنان لتونی در پی داشت که عبارتند از : دوران اصلاحات، فروپاشی دولت لیوونی، و سپس تقسیم شدن قلمرو لتونی میان قدرت‌های خارجی.

جمهوری سوسیالیستی لتونی شوروی در سال ۱۹۴۰ میلادی پس از اشغال آن توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی و ضمیمه ‌شدن آن به خاک این کشور تشکیل شد. بین سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴میلادی و در طی جنگ جهانی دوم، این کشور توسط ارتش آلمان اشغال شد ولی پس از عقب ‌نشینی آلمان‌ ها، دوباره تحت سلطه اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت. پارلمان لتونی، در ۴ مه سال ۱۹۹۰ استقلال لتونی را از اتجاد جماهیر شوروی تصویب کرد. استقلال کامل این کشور در تاریخ ۲۱ اوت ۱۹۹۱ روی داد.

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در لتونی ” را مطالعه فرمایید .

 

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیلی در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تاریخچه کشور نروژ تاریخچه کشور نروژ

تاریخچه کشور نروژ کشور نروژ ، کشور پادشاهی مستقل و متمرکزی می باشد که قلمروی آن بخش غربی شب...

تاریخچه کشور بلژیک تاریخچه کشور بلژیک

تاریخچه کشور بلژیک کشور بلژیک، یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد که در غرب قاره اروپا واقع...

تاریخچه کشور بلغارستان تاریخچه کشور بلغارستان

تاریخچه کشور بلغارستان کشور بلغارستان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که پایتخت آن شهر ص...

نظرات کاربران
Call Now Button