تاریخچه کشور قبرس

کشور قبرس ، کشوری جزیره ای که در شرق دریای مدیترانه واقع شده است که پایتخت آن شهر نیکوزیا می باشد . در واقع این جزیره سومین جزیره بزرگ پس در جزیره ساردنی و سیسیل در دریای مدیترانه است . این کشور به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک نشین) و بخش یونانی نشین تقسیم می شود که در آن هر دو زبان یونانی و زبان ترکی رسمی هستند . ترک های قبرس مسلمان و یونانی ها ارتودوکس هستند . این کشور با همه حوادثی که به خود دیده یکی از نقاط پر جاذبه گردشگری مدیترانه می باشد . کشور قبرس از اعضای اتحادیه اروپا می باشد که دارای جمعیتی در حدود ۱۱۰۰۰۰۰  نفر است که ۷۷ درصد آنها یونانی تبار و ۱۸ درصد مردم این جزیره را ترک تبارها تشکیل می دهند و این ترکیب نژادی و دو تیرگی در طی زمان مصائب و مشکلاتی را در این جزیره به وجود آورده است که در قالب حوادث و اتفاقات تاریخی این جزیره گنجیده و در تاریخچه کشور قبرس ثبت شده است . حال در این مقاله قصد داریم به سراغ تاریخچه کشور قبرس برویم تا دریابیم مردم این سرزمین چگونه تاریخ کشور قبرس را رقم زدند و برای کشور خود در طول تاریخ چه کار کردند و به کجا رسیدند .

لازم به ذکر است که این جزیره به خاطر مکان راهبردی خود در طی تاریخ مورد حمله و اشغال امپراتوری ‌های گوناگون ازجمله هیتی ‌ها، آشوری ‌ها، مصری ‌ها، ایرانیان، یونانی ‌ها، رومی ‌ها، بیزانسی‌ ها، عثمانی ‌ها ، اعراب و همچنین انگلستان قرار گرفته ‌است و برای این کشورها این جزیره یکی از نقاط مهم بوده‌ که برای دستیابی و تصرف آن تلاش و کوشش زیادی کردند. با این حال پس از جنگ دوم جهانی دولت انگلیس به دلایل مختلفی از جمله تنزل اقتدار و نفوذش در سطح جهان و همچنین بحران اقتصادی که گریبان گیر این کشور شده بود در این زمان نیروهای تحت امر خود را از این کشور بیرون برد.  کشور قبرس در سال ۱۹۶۰ میلادی استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس بر پایه مشارکت جوامع ترک و یونانی در اداره امور این جزیره اعلام موجودیت کرد و بریتانیا، یونان و ترکیه حق حاکمیت دولت قبرس را تضمین کردند. سپس رهبران سه کشورهای انگلیس، یونان و ترکیه به همراه رهبران دو بخش قبرس در ۱۱ فوریه ۱۹۵۹ پیمانی را امضا کردند که به موجب آن مسائل جزیره به نسبت ۷ به ۳ میان یونانی‌ تبارها و ترک‌ تبارها تقسیم شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به قبرس شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به قبرس ” بیاندازید.

اسکندر مقدونی در ۳۳۳ قبل از میلاد کشور قبرس را از ایران جدا کرد. همان طور که می دانید که از سال ۱۹۷۴ میلادی که ارتش ترکیه در واکنش به کودتای یونانی ‌ها به شمال قبرس هجوم برد، این جزیره به دو بخش تقسیم شد. پس از آن بخش جنوبی قبرس که در اختیار یونانی ‌ها می باشد و به اتحادیه اروپا پیوست اما بخش ترک‌ نشین شمالی جدا ماند. بخش شمالی کشور قبرس تنها توسط ترکیه به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شده ‌است . از سال ۱۹۷۴ میلادی تاکنون تمام تلاش‌ های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین‌المللی برای حل مسئله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا به شمار می آید ، به بن ‌بست خورده ‌است.

تاریخچه کشور قبرس

تاریخچه کشور قبرس

در تاریخچه کشور قبرس، این کشور در دوران باستان به خاطر کان ‌های مس خود معروف بود به طوری ‌که خود واژه مس در زبان ‌های اروپایی از نام یونانی این جزیره یعنی Kupros گرفته شده ‌است. در هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح قبرسی‌ ها برای اولین بار به ساخت ابزار مسی روی آوردند و یکی از پایه‌ های اقتصادی امپراتوری هیتی ‌ها همین مس جزیره قبرس بود .

برای اقامت و تابعیت در قبرس روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در قبرس ” را مطالعه فرمایید .

در دسامبر سال  ۱۹۶۳میلادی ، نمایندگان ترک در پی اختلاف بر سر نحوه اجرای این توافق از دولت کشور قبرس بر اثر حادثه کریسمس خونین از کشور قبرس اخراج شدند و با آغاز عملیات نظامی یونانی‌ های این جزیره، ترک‌ های قبرس این کشور را ترک کردند و این سرآغاز جنگ قومی میان ترک‌ها و یونانی‌ها در این جزیره بود که برای ۱۱ سال ادامه پیدا کرد و در پی بروز درگیری بین دو طرف، سازمان ملل متحد در سال ۱۹۶۴ میلادی یک نیروی پاسدار صلح را به این جزیره اعزام کرد که مأموریت آن تا کنون تمدید شده‌ است. در این جنگ ها طرف ترک تلفات سنگین‌ تری را متحمل شد به طوری که یک پنجم جمعیت ترک ‌ها آواره شدند و این افراد در حدود ۱۰ سال تا پیش از حمله سال ۱۹۷۴ ترکیه به صورت پناهنده در جزیره قبرس زندگی می‌کردند . تا اواخر سال ۱۹۶۰ میلادی این تنش ها ادامه پیدا کرد و در طی این مدت حدود ۶۰ هزار نفر از ترک ‌های قبرسی مجبور به ترک خانه‌های خود و مهاجرت به کشورهای دیگر شدند.

در تاریخ کشور قبرس می خوانیم که در سال ۱۹۷۴ میلادی دولت سراسقف ماکاریوس سوم، رئیس‌ جمهور وقت قبرس، در کودتایی به تحریک حکومت نظامیان یونان سرنگون شد و کشور ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین‌ کنندگان حق حاکمیت قبرس، یگان ‌های ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد که عملاً باعث تقسیم این جزیره شد.  بحران کشور قبرس پس از حمله ترکیه به قبرس و اعلام استقلال جمهوری ترک قبرس شمالی که فقط از سوی ترکیه مورد تأیید قرار گرفت شروع شد.

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در قبرس ” را مطالعه فرمایید .

طی سال‌ های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی سازمان ملل متحد دور جدیدی از تلاش دیپلماتیک را برای به نتیجه رساندن مذاکرات وحدت کشور قبرس پیش برد و پس از گفتگوی مستمر در کشور سوئیس، دور نهایی این مذاکرات از صبح پنجشنبه ۶ ژوئیه ۲۰۱۷ با میانجی گری مستقیم آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و با حضور رؤسای دولت دو بخش یونانی و ترک‌ نشین قبرس آغاز شد و تا ساعت ۳ بامداد جمعه ۷ ژوئیه ادامه یافت. جزیره قبرس در سال های اخیر به ویژه در سال ‌۲۰۱۷ میلادی از ثبات نسبی برخوردار بود و سازمان ملل متحد که نیروهای پاسدار صلح خود را در این جزیره مستقر کرده است مرحله تازه ای از تلاش دیپلماتیک خود را برای ایجاد وحدت در کشور قبرس و مذاکرات نتیجه بخش و برقراری ثبات سیاسی در این کشور جزیره ای کوچک شروع کرد و در پی آن کنفرانس قبرس تشکیل شد اما بدون نتیجه به پایان رسید.

تاریخچه کشور قبرس – مذهب در قبرس

ارتودکس یونانی مذهب اصلی قبرس است و در شمال آن، اسلام دین مسلط است.

تاریخچه کشور قبرس – قراردادهای اجتماعی قبرس

خانواده، که شامل خانواده گسترده است، در مرکز جامعه قبرسی وجود دارد. احترام خاصی به بزرگسالان گذاشته می شود. در مراسمات و جشن های خانوادگی دیده می شود که بزرگان خاندان بچه های کوچکتر را در گهواره می گذارند. عقاید مذهبی نیز در هسته جامعه است و انتظار می رود که همه اعضای خانواده  به طور منظم در مراسم کلیسا شرکت کنند.

مرسوم است که در زمان ملاقات به یکدیگر دست می دهند خواه ملاقات برای اولین بار باشد یا دیدار و بازدید با شخصی باشد که برای مدت طولانی میشناسند. رفتاری متواضعانه داشتن نیز در اینجا بسیار مهم است. رد کردن قهوه یا نوشیدنی یک فرد یونانی بی احترامی محسوب می شود. برای اکثر موارد، لباس های غیر رسمی نیز پذیرفته است. مایو و لباس های مخصوص ساحل باید محدود به ساحل یا استخر باشد. پوشیدن لباس های رسمی برای تجارت، ضیافت های کاری و وظایف اجتماعی لازم است.

در نزدیکی کمپ های نظامی عکس برداری ممنوع است. برای عکاسی از موزه اخذ مجوز از مقامات مورد نیاز است- گاهی اوقات این مجوز می تواند از باجه بلیط موزه خریداری شود. عکاسی با فلش در کلیساها از نقش های دیواری ممنوع است.

تاریخچه کشور قبرس – تاریخچه کشور قبرس – زبان در قبرس

اکثر اهالی قبرس (در حدود 80%) به زبان یونانی صحبت می کنند و 11% ترکی صحبت می کنند. لهجه یونانی در قبرس متفاوت با زبان یونانی در سرزمین اصلی یونان است. در قبرس ترک نشین صحبت کردن به زبان ترکی رواج دارد. صحبت کردن به انگلیسی، آلمانی و فرانسه در مراکز گردشگری امری عادی تلقی می شود.

واحد پول:

واحد اصلی پول در قبرس شمالی لیر و در قبرس جنوبی یورو میباشد، اما ارزهای دیگری نظیر دلار و پوند هم در این کشور رواج دارد.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تاریخچه کشور نروژ تاریخچه کشور نروژ

تاریخچه کشور نروژ کشور نروژ ، کشور پادشاهی مستقل و متمرکزی می باشد که قلمروی آن بخش غربی شب...

تاریخچه کشور بلژیک تاریخچه کشور بلژیک

تاریخچه کشور بلژیک کشور بلژیک، یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد که در غرب قاره اروپا واقع...

تاریخچه کشور بلغارستان تاریخچه کشور بلغارستان

تاریخچه کشور بلغارستان کشور بلغارستان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که پایتخت آن شهر ص...

نظرات کاربران
Call Now Button