کشور سوئد، در شمال اروپا در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع شده است که از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه می باشد. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور، شهر استکهلم نام دارد. این کشور، چهارمین کشور بزرگ اروپا (پنجمین کشور بزرگ اروپا با احتساب بخش اروپایی روسیه) از نظر مساحت می باشد. در این مقاله قصد داریم با تاریخچه کشور سوئد آشنا شویم.

تاریخچه کشور سوئد مانند اکثر کشورهای باستانی آغازی آمیخته با افسانه ‌ها و اسطوره‌ ها دارد، دوره هایی که پادشاهان و حکمرانان قهرمانان افسانه ‌ای به‌ شمار می ‌آمدند. حدود دو هزار سال قبل، یخ های متراکم شبه جزیره اسکاندیناوی شروع به ذوب کردند و به تدریج مردم از شمال به جنوب حرکت کردند. در آن زمان مردمی در شمال آلمان امروزی و جنوب اسکاندیناوی زندگی می‌ کردند که اصل و منشأ آن ‌ها معلوم نبود و آنان به دنبال یخ‌ ها به راه افتادند و ناگهان سرزمینی پوشیده از جنگل ‌های انبوه و مملو از دریاچه‌ها، برکه‌ ها و آبگیرها یافتند. قدیمی‌ ترین نوشته ‌ها در مورد تاریخ کشور سوئد حکایت از قومی نیرومند به نام آسورها می کند که این قوم به دارا و فقیر تقسیم شده بودند و روسا و سرکردگان آن به ثروت خود اتکا داشتند. این قوم از شاه یگانه‌ ای به سیستم شاه – کاهنی پیروی می‌ کردند و به پادشاه به چشم یک روحانی بزرگ نگاه می‌ کردند و قدرتشان به ویژه به سازمان نیروی دریائی آن ‌ها بستگی داشت.

تاریخچه کشور سوئد

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در سوئد می توانید مقاله ” تحصیل در سوئد ” را مطالعه فرمایید.

اولین حضور انسان ها در کشور سوئد به ۸ هزار سال قبل از میلاد برمی گردد یعنی درست در زمانی که عصر یخ تمام شده و گرم شدن نسبی هوا، آن را به محل مناسبی برای زندگی تبدیل کرده بود. سوئدی های اولیه، شکارچیان و ماهیگیرانی بودند که در نزدیکی ساحل زندگی می کردند اما با این حال، در ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد کم کم مردم کشاورزی را هم آغاز کردند و برای این کار از ابزارهای سنگی استفاده می کردند. تا اینکه درسال ۲۰۰۰ قبل از میلاد با آمدن عصر برنز، ابزارهای برنزی جای خود را به ابزارهای سنگی دادند که در این عصر از اسب و درشکه استفاده می شد و با قایق سازی های مختلف تجارت هم رونق گرفت. در ۵۰۰سال  پیش از میلاد عصر آهن آغاز شد، در این عصر کشور سوئد با رومی ها در ارتباط بود و به بازرگانان رومی برده، خز حیوانات و کهربا می فروخت که در مقابل از رومی ها اجناس لوکس مدیترانه ای می گرفت. در قرن نهم، نروژی ها و دانمارکی ها به غرب اروپا حمله کردند با این حال سوئدی ها به جای حمله به دیگران به تجارت خود ادامه دادند و رشد و پیشرفت در ساخت کشتی ها، تجارت به راه های دور را هم برای آن ها امکان پذیر کرده بود به نحوی که پای آن ها به تجارت در امپراتوری بیزانس هم کشیده شده بود. در آن زمان هر روز به تعداد بازرگانان و صنعت گران اضافه می شد. کشور سوئد  در زمینه کشاورزی هم پیشرفت زیادی داشت و به سه بخش مختلف تقسیم می شد. دسته اول برده ها می باشند که پایین ترین انسان های جامعه بودند و همه کارهای سخت و ناخوشایند بر عهده آن ها بود. دسته دوم انسان های آزاد معمولی بودند که ثروت آنها بستگی به مقدار ملک و املاکشان داشت و بالاترین دسته افراد جامعه هم نجیب زاده ها بودند. در قرن نهم کشور سوئد یک پادشاه داشت که قدرت چندانی نداشت و پادشاهی لزوما به پسر بزرگش نمی رسید اما با گذشت زمان قدرت پادشاه زیادتر شد. در قرن یازدهم، مردم کشور سوئد به دین مسیحی رو آوردند و این کشور تبدیل به بخشی از تمدن غرب شد. در سال ۱۱۵۷ میلادی سوئد با فنلاند وارد جنگ صلیبی شد و موفق شد که در قرن سیزدهم این کشور را فتح کند. دومین جنگ صلیبی در سال ۱۲۴۹ میلادی اتفاق افتاد و در آن سال کشور روسیه وارد جنگ با سوئد شد تا کنترل فنلاند را به دست بگیرد اما فنلاند تا سال ۱۸۰۹ جزئی از خاک سوئد بود.

یک حمله بزرگ و سخت و ویرانگر از سوی این اقوام شمالی، اسکاندیناوی و اروپا را فرا گرفت که به شمالی ها وایکینگ می گفتند و آنان کشورهای اروپائی و شهرها را مورد تاخت و تاز خود قرار دادند، هر جا را که توانستند غارت کردند، در آنجا که توانستند به داد و ستد و تجارت پرداخته و در آنجا ساکن شدند. این قبائل شمالی که بعدها نرمن نامیده شدند تا حدود مدیترانه پیش رفتند و با کشتی‌ های خود در داخل رودهای بزرگ حرکت کرده و به هر کجا که وارد شدند آن را ویران کرده و ساکنان آن نقاط را قتل‌ عام و اموال آنان را غارت کردند که این افراد، ناحیه شمال غربی فرانسه را که امروز نرماندی نامیده می ‌شود تصرف کردند، همچنین جنوب ایتالیا و سیسیل را تصرف کرده و به تدریج در این نقاط مستقر و ساکن شدند و به صورت مالکان و اشراف بزرگ درآمدند. کلمه وایکینگ که از ریشه ویکن به معنای خلیج گرفته شده به مردمی گفته می شد که در اطراف آبگیرهای اسلو زندگی می کرده اند، علت تجاوزها و یورش‌ های وایکینگ ‌ها را عده‌ای به خاطر افزایش جمعیت و عدم کفایت محصولات کشاورزی دانسته و گروهی معتقدند که رفاه و ثروت زیاد و ماجراجویی‌ های آن قوم علت آن بوده ‌است. حملات وایکینگ ‌ها منجر به چندین بار فتح انگلستان و بخش هائی از فرانسه شد و تجاوزات آنان تا قسطنطنیه و حتی دریای خزر و مرزهای ایران نیز گسترش یافت. پس از وایکینگ ‌ها، تاریخچه کشور سوئد را می‌ توان به دوران های زیر تقسیم نمود:

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در سوئد ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در سوئد ” است.

  • وایکینگ‌ ها ۱۰۵۰ – ۸۰۰ میلادی
  • پیش از سده ‌های میانه ۱۲۵۰–۱۰۰۰ میلادی
  • سده ‌های ۱۳۸۹–۱۲۵۰ میلادی
  • عصر یکپارچگی ۱۵۲۰–۱۳۸۹ میلادی
  • عصر واسا ۱۶۱۱–۱۵۲۰ میلادی
  • عصر ابرقدرت‌ ها ۱۷۱۸–۱۶۱۱ میلادی
  • عصر آزادی ۱۷۷۲–۱۷۱۸ میلادی
  • عصر گوستاو ۱۸۰۹–۱۷۷۲ میلادی
  • عصر آخرین بازسازی ۱۸۶۶–۱۸۰۹ میلادی
  • عصر گسترش صنعتی ۱۹۱۸–۱۸۶۶ میلادی
  • عصر دموکراسی ۱۹۳۹–۱۹۱۸ میلادی
  • و جنگ جهانی دوم به بعد

تاریخچه کشور سوئد – کشور سوئد در قرون وسطی

در قرن سیزدهم تحولی در صنعت کشاورزی سوئد اتفاق افتاد. کشاورزان وایکینگ دو زمین کشاورزی بزرگ داشتند و هر سال بر روی یک زمین محصول می کاشتند و زمین دیگر را حاصل خیز نگه می داشتند اما در قرن سیزدهم از سیستم سه زمین استفاده کردند به طوری که بر روی یک زمین محصولات بهاری، بر روی زمین دیگر محصولات پاییزی می کاشتند و زمین سوم را حاصل خیز نگه می داشتند. همزمان با پیشرفت کشاورزی، بازرگانی و تجارت هم رونق زیادی گرفته بود. شهرهای قدیمی،بزرگ و بزرگ تر و شهرهای جدید تاسیس شدند و در سال ۱۲۵۲ میلادی «بیرگر جارل» شهر استکهلم را تاسیس کرد. در سال ۱۲۸۰ میلادی پادشاه ماگنوس هر فردی را که به خدمت سربازی می رفت، از پرداخت مالیات معاف می کرد. با این که در بیشتر بخش های اروپا روستایی ها رعیت بودند اما در کشور سوئد این گونه نبود. در آن زمان هر استان قوانین مخصوص به خودش را داشت تا اینکه پادشاه والدمار در سال های ۱۲۵۰ تا ۱۲۷۵میلادی قوانین جامعی را برای کل سوئد وضع کرد، با این قوانین حقوق زنان افزایش پیدا کرد و قدرت ولیعهد بیشتر شد.

در سال ۱۳۴۹ میلادی کشور سوئد نیز مانند بیشتر بخش های اروپا گرفتار اپیدمی طاعون شد و بیشتر از یک سوم جمعیت آن در اثر این بیماری از بین رفتند. در سال ۱۳۸۸ میلادی شورشگران بر علیه پادشاه قیام کردند و در سال ۱۳۸۹ میلادی پادشاهی زن حکومت سوئد را در دست گرفت. در سال ۱۳۷۹ میلادی برادرزاده پادشاه، ولیعهد سه کشور سوئد، دانمارک و نروژ (که به یک پادشاهی متحد تبدیل شده بودند) شد.

در قرن شانزدهم در این کشور اصلاحاتی انجام شد به طوری که در سال ۱۵۲۶ کتاب عهد جدید و در سال ۱۵۴۱ کل انجیل به سوئدی ترجمه و کم کم سوئد از کشور کاتولیک به کشوری پروتستان تبدیل گردید. در سال ۱۶۱۱ جنگی میان سوئد و دانمارک صورت گرفت اما با تمام شدن این جنگ در سال ۱۶۱۳ میلادی کشور سوئد همچنین درگیر جنگ با کشورهای روسیه و لهستان بود. در قرن هفدهم بارها سوئد و دانمارک با هم جنگیدند و با اینکه در دوره ای، پادشاهی، مطلقه شده بود اما در سال ۱۶۹۳ قدرت پادشاه محدود به قوانین شد.

تاریخچه کشور سوئد

یکی از روش های مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به سوئد ” اطلاعات کسب کنید .

درسال ۱۷۰۰ میلادی کشورهای دانمارک، لهستان و روسیه به سوئد حمله کردند. در اوایل و اواسط قرن هجدهم، کشور سوئد رونق زیادی گرفت و بیشتر کشاورزان صاحب زمین شده بودند. در اواسط قرن جمعیت این کشور افزایش یافت. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم انقلاب صنعتی این کشور را دچار تحولات زیادی کرد. در سال ۱۹۰۵ میلادی کشور نروژ از سوئد مستقل شد و کشور سوئد در جنگ جهانی اول اعلام بی طرفی کرد. در دهه ۱۹۲۰ اقتصاد این کشور رونق گرفت اما در دهه ۱۹۳۰ نرخ بیکاری بیشتر شد و در اواخر قرن بیستم اقتصاد این کشور تحول بزرگی پیدا کرد و در اول ژانویه ۱۹۹۵ این کشور به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.

پس از پایان جنگ سرد، کشور سوئد در تاریخ ۱ ژوئن ۱۹۹۵ به کشورهای عضو ناتو پیوست اما بعدها همانند کاری که در قبال منطقه یورو کردند، با یک رفراندوم از ناتو خارج شدند. همچنین کشور سوئد عضو سازمان ملل متحد، شورای اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شورای نوردیک و مدل نوردیک می ‌باشد. این کشور هشتمین سرانه تولید ناخالص داخلی را در جهان دارا می‌باشد و جایگاه خوبی در جنبه‌های مختلف ملی مانند کیفیت زندگی، آزادی شهروندی، بهداشت، آموزش، اختلاف طبقاتی، رفاه و توسعه انسانی دارد.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تاریخچه کشور نروژ تاریخچه کشور نروژ

تاریخچه کشور نروژ کشور نروژ ، کشور پادشاهی مستقل و متمرکزی می باشد که قلمروی آن بخش غربی شب...

تاریخچه کشور بلژیک تاریخچه کشور بلژیک

تاریخچه کشور بلژیک کشور بلژیک، یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد که در غرب قاره اروپا واقع...

تاریخچه کشور بلغارستان تاریخچه کشور بلغارستان

تاریخچه کشور بلغارستان کشور بلغارستان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که پایتخت آن شهر ص...

نظرات کاربران
Call Now Button