تاریخچه کشور دانمارک

کشور دانمارک در شمال اروپا می باشد که پایتخت آن شهر کپنهاگ است . این کشور ، جنوبی ترین کشور اسکاندیناوی است و تنها مرزی که دارد با کشور آلمان است . پل دریایی اورسوند ، کشور دانمارک را به سوئد متصل می کند . زبان های فاروئی ، گرینلندی و آلمانی ، زبان های رسمی این کشور هستند . واحد پول کشور دانمارک، کرون دانمارک می باشد و با این که این کشور در سال 1973 میلادی به اتحادیه اروپا پیوسته ولی به حوزه یورو نپیوسته است . جزایر فارو و گرینلند بخشی از کشور دانمارک به شمار می آیند اما به ترتیب در سال های 1948 و 1979 میلادی به آنها خودگردانی اعطا شده است . پرچم کشور دانمارک شامل یک صلیب سفید در میان آن است که قدیمی ترین پرچم در جهان است که از سال 1821 میلادی تا به حالا مورد استفاده قرار گرفته است . لازم به ذکر است که صلیب سفید را در پرچم کشورهای انگلیس ، سوئد ، نروژ ، فنلاند و ایسلند هم می توان مشاهده کرد . کشور دانمارک پس از کشور ژاپن دارای سلطنت خاندان پادشاهی است . در این مقاله قصد داریم به تاریخچه کشور دانمارک بپردازیم .

در تاریخچه کشور دانمارک به این صورت آمده است که کشور دانمارک از حدود ۱۲٬۵۰۰ سال پیش مسکونی بوده و پیشینه کشاورزی در این سرزمین به ۳۹۰۰ قبل از میلاد باز می‌گردد. طبق باور تاریخ دانان ، قبل از مهاجرت مردم دانمارکی که گروهی از ژرمن‌ ها هستند، قوم دیگری از ژرمن‌ها به نام ژوت‌ ها به این منطقه آمده‌ بودند و ژوتلند و جزایر پیرامون آن را مسکونی کرده‌ بودند. ژوت‌ ها به همراه آنگل ‌ها و ساکسون ‌ها سه قوم نیرومند ژرمن در زمان خود محسوب می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به دانمارک شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به دانمارک ” بیاندازید.

از سده سوم به بعد در این منطقه به مرور سازه ‌های دفاعی دانه ‌ویرکه ساخته شد و با ظهور شاهان دانمارکی، تلاش ‌های ساخت ‌و ساز در سال ۷۳۷ میلادی بیش تر شد. دانمارکی ‌ها از سده هشتم تا دهم میلادی به عنوان وایکینگ معرفی می ‌شدند. دانمارکی ‌ها همراه با نروژی‌ ها و سوئدی‌ ها به سراسر نقاط اروپا حمله برده و به غارت و تجارت پرداختند و وایکینگ ‌های دانمارکی بیشتر در جزایر بریتانیا و غرب اروپا فعالیت داشتند.

در تاریخچه کشور دانمارک آمده است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۱۲۱۹ میلادی شاه «والدمار دوّم» دانمارکی که او را فاتح می ‌نامیدند در تنگنای بدی گرفتار شده بود. در این وضعیت، اسقف ‌های دانمارکی که همراه لشکر جنگی بودند، بر تپه‌ ای جمع شدند و به دعا پرداختند.تاریخ روشن و آشکار کشور دانمارک به سده دهم میلادی بر می‌گردد. در اوایل سده یازدهم کنوت فرزند سوین فتوحات زیادی را در اروپا برای این کشور کسب کرد که از آن جمله انگلستان و نروژ بود. پس از مرگ کنوت، کشور دانمارک مدت ‌ها درگیر کشمکش ‌های داخلی بود. در طی سده‌ های دوازده و سیزدهم میلادی نیز بر وسعت متصرفات دانمارک اضافه شد و به خاطر وجود پادشاهانی مانند والدمار یکم و دوم ، در قرن چهاردهم والدمار چهارم پادشاه وقت، کوشش ‌های زیادی را برای عظمت کشور دانمارک شروع کرد که تا اندازه ‌ای هم به پیشرفت ‌هایی رسید ولی سرانجام مغلوب رقبای اروپائیش شد .

در سال ۱۳۹۷ میلادی پادشاه وقت ملکه مارگریت (دختر والدمار چهارم) اتحادیه کالمار را بین دانمارک و سوئد و نروژ برقرار کرد که اتحاد با نروژ تا سال ۱۸۱۴ میلادی دوام داشت ولی اتحاد با سوئد در سال ۱۵۲۳ پایان یافت. در سال ۱۴۴۸ میلادی کریستیان اول به پادشاهی کشور دانمارک رسید که وی از خاندان اولندنبورگ بوده و نواحی شلسویگ و هولشتاین (دو ناحیه در جنوب دانمارک که در آن زمان دوک ‌نشین آلمانی بودند) را تحت تسلط کشور دانمارک درآورد.

پس از کرستیان اول پسرش ژان و سپس پسر ژان، کریستیان دوم ، پادشاهی کشور دانمارک را بر عهده گرفتند که کریستیان دوم در سال ۱۵۱۳ به سلطنت دانمارک رسید و در سال ۱۵۲۰ میلادی با اقداماتی که انجام داد ، کشور سوئد را تسخیر و ضمیمه دانمارک کرد. اما سوئدی ‌ها در سال ۱۵۲۳ میلادی متحد شده و با لغو قرارداد کالمار کشور خود را مستقل اعلام کردند. در همان سال اشراف دانمارک علیه کریستیان قیام کرده و پس از سرنگون کردن او عمویش فردریک اول را به سلطنت منصوب کردند.

برای اقامت و تابعیت در دانمارک روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در دانمارک ” را مطالعه فرمایید .

در سال ۱۵۳۴ میلادی پس از مرگ فردریک اول ، فرزند او کریستیان سوم به تخت سلطنت کشور دانمارک (و همچنین نروژ) نشست. وی با کمک گوستاو اول پادشاه سوئد نیروهای لویک را که به دانمارک تجاوز کرده بودند شکست داد . او مذهب لوتری را در کشور دانمارک تثبیت کرده و به نروژی ‌ها نیز تحمیل کرد. کشور دانمارک در دوران سلطنت کریستیان سوم به عظمت زیادی رسید. در سال ۱۵۵۹ میلادی فردریک دوم فرزند کریستیان سوم به پادشاهی رسید که در زمان وی اصلاحات اقتصادی و سیاسی زیادی انجام گرفت و کشور دانمارک دارای نیروی دریایی شد . پس از وی، پسر اول کریستیان چهارم به پادشاهی کشور دانمارک رسید اما به علت خردسالی وی، تا سال ۱۵۹۶ حکومت در دست نایب السلطنه ‌اش بود که در آن سال خود حکومت را به دست گرفت. وی در زمان سلطنت ۶۰ ساله ، بارها با سوئد جنگید و همچنین در جنگ‌ های سی ساله درگیر شد ولی سیاست اقتصادی وی باعث رونق بازارهای کشور دانمارک شد.

تاریخچه کشور دانمارک

تاریخچه کشور دانمارک

در سال ۱۶۴۸ میلادی فرزند کریستیان با نام فردریک سوم به تخت سلطنت نشست. در زمان او نیز جنگ‌ هایی با کشور سوئد صورت گرفت . جانشین کریستیان فرزند وی، فردریک چهارم نیز طی جنگ‌ هایی با سوئد کوشید تا نواحی شلسویگ و سوئد جنوبی را به دست بیاورد ولی فقط موفق به دست آوردن ناحیه اولی شد. پس از او به ترتیب: کریستیان ششم (۱۷۳۰ میلادی)، فردریک پنجم (۱۷۴۶) ، کریستیان هفتم (۱۷۶۶)، و سپس فردریک ششم (۱۸۰۸) به سلطنت کشورهای دانمارک و نروژ رسیدند.

تاریخچه کشور دانمارک تاریخ معاصر کشور دانمارک

در زمان فردریک ششم جنگ‌ هایی میان کشورهای دانمارک و انگلستان صورت گرفت. در سال‌ های ۱۵ – ۱۸۱۴ میلادی برپایه پیمان وین، نروژ از دانمارک جدا و به کشور سوئد پیوست ولی سایر مستعمرات همچنان در دست دانمارک باقی‌ ماند. پس از فردریک ششم یکی از خویشان او (کریستیان هشتم) حکومت را به دست گرفت و در این دوره کشور دانمارک پیشرفت‌ های اقتصادی فراوانی یافت. پس از فوت وی ، پسرش فردریک هفتم و سپس کریستیان نهم به سلطنت رسیدند. کریستیان نهم که از خاندان سوندربورگ گلوکسبورگ بود و در آغاز سلطنتش در سال ۱۸۶۳ ناحیه شلسویگ – هولشتاین را به کشور دانمارک الحاق کرد . در نتیجه این عمل جنگی میان دانمارک با پروس (آلمان) و اتریش صورت گرفت که موجب از دست رفتن ناحیه نام ‌برده و چند منطقه دیگر شد. در زمان پادشاهی کریستیان نهم فعالیت آزادی‌ خواهان برای تدوین قانون اساسی جدید تشدید شد.

پس از کریستیان نهم فرزندش فردریک هشتم در سال ۱۹۰۶ میلادی به سلطنت رسید که بیشتر به مسائل نظامی توجه داشت و بعد از وی کریستیان دهم در سال ۱۹۱۲ میلادی به سلطنت نشست. کشور دانمارک در جنگ جهانی اول بی‌ طرف باقی ‌ماند ولی در طی جنگ جهانی دوم، در سالهای ۴۵ – ۱۹۴۰ میلادی به اشغال آلمان نازی درآمده و کریستیان تحت نظر قرار گرفت. در پایان جنگ جهانی دوم کشور دانمارک از اشغال آلمان نازی خارج شد. در سال ۱۹۴۷ میلادی با فوت کریستیان دهم، فردریک نهم پادشاه شد که در زمان وی، کشور دانمارک به حد اعلای پیشرفت ‌های اقتصادی و سیاسی خود رسید. در سال ۱۹۷۲ با مرگ فردریک نهم، دختر وی مارگرت دوم به سلطنت کشور دانمارک رسید .

در مقاله ” تحصیل در دانمارک ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در دانمارک اطلاعات کسب کنید .

ولی در سال ۱۹۲۰ قسمت شمالی شلسویگ به کشور دانمارک پس داده شد. در قرن بیستم، آخرین مستعمرات دانمارک یا فروخته شد (جزایر ویرجین) ، یا به استقلال رسید (ایسلند) یا خود مختار شد (گرینلند و جزایر فارو) .این کشور در جنگ جهانی دوم به اشغال آلمان نازی درآمد (۱۹۴۰تا ۱۹۴۵) و از آن پس یکی از اعضای اتحاد غربی بوده ‌است. از دهه ۱۹۶۰ میلادی روابط دانمارک به ‌طور فزاینده ‌ای با آلمان و بریتانیا بوده ‌است تا با کشورهای شمالی (نروژ و سوئد) که با آن‌ها روابط منفی دارد. کشور دانمارک در ۱۹۷۳ میلادی به جامعه اروپا ملحق شد، ولی پیامد پیوستن به این بازار مشترک دسته ‌بندی هر چه بیشتر بین احزاب سیاسی کشور بوده و تشکیل دولت ‌های ائتلافی و اقلیت را فرایندی وقت ‌گیر و مشکل ساخته ‌است. عدم پذیرش پیمان ماستریخت از سوی رأی دهندگان دانمارکی اقدام برای اتحاد اروپا را زیر سؤال برد.

کشور دانمارک از اعضای مؤسس سازمان ملل و ناتو می باشد .این کشور دارای دولت رفاه ‌است و از نظر کم بودن اختلاف درآمد مردم، در رتبه اول جهان قرار دارد. کشور دانمارک از نظر درآمد سرانه در رتبه هفتم جهان قرار دارد و در بررسی‌ های سالانه، مردم آن مکرراً به عنوان «راضی‌ترین» مردم جهان اعلام می ‌شوند و همچنین در سال ۲۰۱۶ میلادی شرکت یونیورسام با انتشار شاخص سالانه شادی، کشور دانمارک را در رتبه اول شادترین و راضی‌ترین نیروی کار در دنیا قرار داد. کشور دانمارک به عنوان کشوری با کمترین فساد اداری در جهان محسوب می شود .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
شرایط کار پرستاران و پزشکان در دانمارک شرایط کار پرستاران و پزشکان در دانمارک

شرایط کار پرستاران و پزشکان در دانمارک و نحوه اخذ مجوز کار در دانمارک برای پرستاران و پزشکا...

آب و هوای کشور دانمارک آب و هوای کشور دانمارک

کشور دانمارک یکی از کشورهای اروپایی می باشد که در شمال اروپا قرار گرفته است. بسیاری از دانش...

تحصیل پزشکی در کشور دانمارک تحصیل پزشکی در کشور دانمارک

تحصیل پزشکی در کشور دانمارک حدود 6 سال طول می کشد و دورس به 2 زبان دانمارکی و انگلیسی ارائه م...

نظرات کاربران
Call Now Button