تاریخچه کشور جمهوری ایسلند

کشور جمهوری ایسلند ، شمالی ترین کشور اروپا و کشوری جزیره ای در شمال اقیانوس اطلس می باشد که پایتخت و بزرگترین شهر آن ، شهر ریکیاویک است . واحد پول این کشور ، کرونای ایسلند و زبان رسمی آن ، زبان ایسلندی است .بیشتر مردم این کشور را ایسلندی ها تشکیل می دهند که از تبار ژرمن و مابقی عمدتا از مهاجران دیگر کشورها هستند . حدود 88 درصد از مردم این کشور مسیحی و بیشترشان از پیرو آیین پروتستان هستند . در این مقاله قصد داریم بیشتر با تاریخچه کشور جمهوری ایسلند آشنا شویم .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت ایسلند مقاله ” اقامت در ایسلند ” را مطالعه بفرمایید .

اولین افرادی که در ایسلند زندگی می کنند گروهی از کشیش ‌های ایرلندی بودند که در سده ‌های هفتم و هشتم میلادی به این جزیره آمده بودند اما این کشیش ‌ها در سده نهم میلادی به ‌دست وایکینگ ‌ها از ایسلند رانده شدند. وایکینگ ‌های نورس (نروژی) در دهه ۸۶۹ میلادی کشور ایسلند را کشف کردند. طبق روایات قدیمی، نخستین وایکینگی که ایسلند را کشف کرد مردی به نام «نادودور» بود که در راه رسیدن به جزایر فارو راه خود را گم کرده و پس از مدت زیادی سفر دریایی به ایسلند رسید. قبل از آن کشور ایسلند منطقه‌ ای غیر مسکونی بود. روند مهاجرت با سرعت به خصوص توسط نروژی ‌های که از خشونت فرار می کردند یا به دنبال زمینهایی برای کشاورزی بودند ادامه یافت. اولین تلاش وایکینگ‌ ها برای سکونت دائمی در کشور ایسلند توسط شخصی به نام «فلوکی ویلگروآسون» صورت گرفت که از شمال غرب جزیره به خشکی آمد اما زمستان سخت آن سال حیوانات اهلی همراه او را کشت و او به نروژ بازگشت و وی فردی بود که نام ایسلند، به معنای «سرزمین یخ» را به این جزیره داد.

تاریخچه کشور ایسلند

تاریخچه کشور ایسلند

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در ایسلند ” را مطالعه فرمایید .

در تاریخچه کشور جمهوری ایسلند مشاهده می شود که مهاجران بعدی با هدف سکونت دائمی از حدود سال ۸۷۱ از نروژ و کوچ ‌نشین‌ های وایکینگ در جزایر بریتانیا به سوی کشور ایسلند آمدند و فردی نروژی به نام «اینگولفور آرنارسون» آن‌ ها را رهبری می‌ کرد . او با خانواده و برده ‌ها و حیوانات خود در شهر ریکیاویک مستقر شد .  در سال ۹۳۰ میلادی جمعیت این کشور به حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر رسید و در این سال اولین جرگه ریش ‌سفیدان این کشور تحت عنوان آلدینگ در محلی به نام دینگوتلیر تشکیل شد و از آن زمان تاکنون پارلمان ایسلند آلدینگ نام دارد . کشور ایسلند از سال ۱۲۶۲ تا ۱۹۱۸ جزئی از پادشاهی نروژ و پس از آن بخشی از پادشاهی دانمارک  محسوب می شد . ملی‌ گرایی ایسلندی در قرن نوزدهم رشد کرد و سبب شد در ۱۹۱۸ این کشور از کشور دانمارک مستقل شود . اما با این حال، دو کشور به واسطه پادشاهی مشترکشان به هم پیوسته بودند. در جنگ جهانی دوم پیوند دانمارک گسسته شد و در ۱۹۴۴ میلادی جمهوری اعلام شد. در دهه ‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۷۰، اختلاف درباره حق ماهیگیری در آب‌ های ساحلی ایسلند منجر به درگیری با نیروی دریایی بریتانیا شد که این درگیری ها به جنگ‌ های روغن ‌ماهی معروف شد و سه جنگ را در بر می‌ گرفت . جنگ اول که در ۱۹۵۸ میلادی و جنگ دوم از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۳ میلادی و در نهایت جنگ سوم از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ میلادی رخ داد .

کشور ایسلند که تا قرن بیستم از فقیرترین کشورهای جهان بود و در سال ‌های پس از جنگ جهانی دوم با صنعتی کردن ماهیگیری خود و دریافت کمک از طرح مارشال به رفاه دست یافت و توانست در دهه ۱۹۹۰ تبدیل به یکی از مرفه ‌ترین کشورهای جهان شود و حتی از لحاظ شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۰۵ میلادی رتبه اول را در میان کشورهای جهان کسب کرد . کشور ایسلند دارای بازاری آزاد است و میزان مالیات در این کشور نسبت به دیگر اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نسبتاً پایین می باشد. در سال ۲۰۰۸ میلادی نظام بانکداری کشور با دشواری عظیمی رو به ‌رو شد و این امر به نا آرامی سیاسی منجر شد و آثار این بحران هنوز به‌ طور کامل رفع نشده ‌است اما با این وجود بنا به اعلام سازمان ملل، کشور ایسلند در سال ۲۰۱۱ میلادی چهاردهمین کشور توسعه ‌یافته در جهان بود.  در حال حاضر کشور ایسلند کم ‌جمعیت ‌ترین کشور عضو پیمان ناتو می باشد  و تنها عضو این سازمان است که ارتش دائمی ندارد. سفارت دانمارک در تهران امور مربوط به صدور ویزاهای ایسلند را انجام می‌دهد و کشور ایسلند عضو اتحاد شینگن می ‌باشد.

در مقاله ” مهاجرت به ایسلند ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به ایسلند اطلاعات کسب کنید .

کشور ایسلند میزبان برخی از بزرگ‌ ترین یخچال ‌های طبیعی در اروپا و برخی از فعال ‌ترین آتشفشان‌ها در جهان می باشد .  کشور ایسلند سرزمین نور و تاریکی است. روزهای طولانی تابستان که نزدیک به ۲۴ ساعت می باشد  با روزهای کوتاه زمستان با تنها چند ساعت روز جبران می‌شود. حتی امروزه نیز ، بیش از خود ایسلندی ‌ها، این توریست‌ ها هستند که در بیشتر بخش ‌های این سرزمین مشاهده می‌ شوند و ایسلند کم‌ جمعیت‌ترین کشور در سراسر اروپا است. محدوده زمین‌های آن ۱۰۳ هزار کیلومتر مربع است که حدود ۱۲ هزار تای آن پوشیده از یخ می باشد و تنها کمی بیش از ۳۲۰ هزار نفر ساکن این سرزمین هستند و همین جمعیت پایین است که طبیعت ایسلند را این چنین زیبا و دست ‌نخورده نگه داشته است. در سال ۲۰۰۷ میلادی سازمان ملل متحد کشور ایسلند را به عنوان بهترین کشور جهان برای زندگی معرفی کرد. با این حال، بحران سال ۲۰۰۸ میلادی ضربه سنگینی به کشور وارد کرد که حتی باعث شد در پایتخت ایسلند، ریکیاویک، رستوران ‌های فست فود مک دونالد تعطیل شوند.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل در رشته فیزیوتراپی ایسلند تحصیل در رشته فیزیوتراپی ایسلند

تحصیل در رشته فیزیوتراپی ایسلند از رشته های موردعلاقه دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کش...

تحصیل در رشته پرستاری ایسلند تحصیل در رشته پرستاری ایسلند

تحصیل در رشته پرستاری ایسلند متقاضیان زیادی دارد. تحصیل پرستاری در ایسلند نیز در همین خصوص ...

هزینه های تحصیل در گروه پزشکی ایسلند هزینه های تحصیل در گروه پزشکی ایسلند

اگر قصد تحصیل در رشته پزشکی و گروه های دیگر پزشکی مانند دندانپزشکی و … را داشته باشید می ...

نظرات کاربران
Leysi

چه زیبا..

آتیه آفرینان

با سلام. ممنون از نگاهتون

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button