تاریخچه کشور جمهوری ایرلند

جزیره ایرلند بیستمین جزیره دنیا و سومین جزیره بزرگ در اروپا می باشد و جزیره بزرگتری به نام بریتانیای کبیر در شرق جزیره ایرلند واقع شده است و دریای ایرلند حایل و جدا کننده میان دو سرزمین جزیره ای بریتانیا و ایرلند می باشد . تاریخ جزیره ایرلند را می توان به دو بخش تقسیم کرد یکیجمهوری ایرلند یا همان ایرلند جنوبی و دیگری ایرلند شمالی با پایتخت شهر بلفاست که در این مقاله قصد داریم تاریخچه کشور جمهوری ایرلند یا همان تاریخچه کشور ایرلند جنوبی ( یا هیبرنی Hibernie ) را مورد مطالعه برای شما عزیزان قرار دهیم . کشور جمهوری ایرلند ، نام کشوری در شمال غرب اروپا می باشد که پایتخت آن شهر دوبلین است . نام رسمی این کشور ، جمهوری ایرلند می باشد و گاهی با نام ایرلند جنوبی شناخته می شود تا با ایرلند شمالی اشتباه نشود.

طبق نظر پژوهشگران و محققان از منظر تقسیم بندی های سیاسی،  اگر جزیره ایرلند را شش قسمت در نظر گرفته شود پنج قسمت از آن، سرزمین جمهوری ایرلند را تشکیل می دهد و یک ششم آن در اختیار ایرلند شمالی می باشد .مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی یک مرز ساده می باشد که میان این دو کشور جدایی انداخته است و دریای ایرلند در شرق، اقیانوس اطلس در غرب و در جنوب و جنوب‌ غربی آن دریای کلتی و کانال سن جورج واقع شده است . جزیره ایرلند تا قرن هفدهم دارای جنگل ‌های انبوه و پوشیده از انواع درختان جنگلی بود ولی امروزه یکی از مناطق اروپا می باشد که بی جنگل ترین منطقه محسوب می شود و در این جزیره ۲۶ گونه پستاندار بومی این جزیره زندگی می ‌کنند.

یکی از روش های مهاجرت به ایرلند از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به ایرلند ” اطلاعات کسب کنید .

در بررسی تاریخچه کشور جمهوری ایرلند باید به چگونگی شکل گیری قیام ها و سازمان های آن توجه داشت. سازمانی انقلابی و نظامی تحت عنوان ارتش آزادی خواه ایرلند برای باز پس گیری این سرزمین از بریتانیا و جدایی و استقلال کامل از آن دولت شکل گرفت که عمل بعدی آن پس از کسب استقلال اتحاد بین دو ایرلند بود. این سازمان در سال ۱۹۱۳ میلادی تشکیل شد و سه سال بعد یعنی در سال ۱۹۱۶ خیزشی به راه انداخت که به قیام عید پاک در تاریخ جزیره ایرلند معروف است. هدف اصلی این قیام در تاریخچه جزیره ایرلند از بین بردن سلطه بریتانیا و استقلال طلبی بود که در طی این قیام داوطلبان ایرلندی عضو حزب و ارتش ایرلند موفق به اشغال ساختمان های مهم دولتی شهر شده و ایرلند را دولتی مستقل و جمهوری اعلام کردند اما این پیروزی و تسخیر شهر زیاد طول نکشید و طی یک هفته فاتحان به وسیله سربازان بریتانیایی که از سلاح و تجهیزات نظامی قوی تری برخوردار بودند ، شکست را پذیرفتند و این نبرد ناموفق ایرلندی های استقلال طلب، خسارات زیادی به دنبال داشت، ۵۰۰ کشته و اعدام ۱۵ تن از رهبران قیام حاصل این حرکت آزادی خواهانه بود.

تاریخچه کشور ایرلند

تاریخچه کشور ایرلند

ارتش آزادی خواه در تاریخچه جزیره ایرلند سه سال بعد از قیام مذکور به وسیله اعضای برجسته سازمان داوطلبان تاسیس شد. هدف اصلی این سازمان از این زمان تا سال ۱۹۲۱ که جنگ استقلال ایرلند رخ داد یک سلسله عملیات های چریکی گسترده بر ضد استعمارگران انگلیسی بود که آزادی خواهان به صورت پیوسته به آن اقدام می کردند.سرانجام با روحیه استقلال خواهی و تلاش بی وقفه مبارزات نیروهای ایرلندی در سال ۱۹۲۲ این سرزمین به عنوان ایالتی خود مختار از انگلستان جدا شد و به عنوان یک دولت مستقل به وجود آمد. اگرچه که در سال ۱۹۱۲ مجلس بریتانیا با بیانیه ای اعطای خود مختاری به ایرلند را تصویب کرده بود اما پروتستان های ایرلندی جنگ داخلی را برای کشور ایرلند پیش بینی می کردند و با شروع جنگ جهانی اول لایحه خودگردانی ایرلند قبل از آن که به مرحله اجرا درآید خود به خود به حالت تعلیق درآمد.

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در ایرلند ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در ایرلند ” است .

شین فین (در زبان ایرلندی یعنی ما خودمان) ، یکی از احزاب اصلی ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند می باشد که توسط آرتور گریفیث، روزنامه نگار، پایه گذاری شد. شیوه مبارزاتی شین فین مقاومت منفی در مقابل انگلیسی ‏ها و سرسپردگان انگلیسی بود اما با گذشت زمان به مبارزه جدی مسلحانه ضد بریتانیایی تغییر موضع داده و این حزب در سراسر جزیره ایرلند فعالیت داشت. این حزب بزرگ‌ ترین حزب ملی‌ گرا بوده و دومین حزب مجلس ایرلند شمالی به شمار می آید که مواضع این حزب چپ ‌گرایانه نیز بود. پس از آن اعضای حزب مجلس دیل آیریان را در شهر دوبلین ایجاد کرده و کشور ایرلند را تنها جمهوری مستقل اعلام کردند.

سرانجام بعد از سه سال جنگ طی قرار دادی بین بریتانیا و ایرلند جنوبی صلح به وجود آمد و کشور ایرلند به یک کشور خود مختار تبدیل شد. مایکل کالنیز به عنوان بهترین رهبر ارتش جمهوری خواهان ایرلند در طی سال های نبرد برای استقلال بسیار تلاش کرد و این مرد که به رفیق بزرگ مشهور بود سربازانش طی عملیاتی حساب شده و دقیق در سال ۱۹۲۰ میلادی بر افسران سازمان جاسوسی بریتانیا که تعداد آن ها بسیار زیاد بود غلبه کردند. یک سال بعد آتش بس موقت به درگیری ها خاتمه داد و مایکل کالنیز به همراه هیئتی ایرلندی به لندن رفته تا برای توافقنامه ای با بریتانیا مذاکره کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در ایرلند می توانید مقاله ” تحصیل در ایرلند ” را مطالعه فرمایید .

حالا اگرچه ایرلند جنوبی در سال ۱۹۲۲ تحت عنوان دولت آزاد ایرلند استقلال واقعی خود را کسب کرد اما در شمال ایرلند شش استان تحت تصرف پادشاهی متحد بود که ایرلند شمالی را تشکیل می داد و این سرآغاز شکافی در سازمانی بود که هدف آن استقلال و اتحاد سرزمین ایرلند بود. حامیان صلح با بریتانیا ارتش دولت آزاد یا ارتش ملی ایرلند را تشکیل دادند.ولی دسته دیگری که با هرگونه سازش و صلح ساز مخالف می زد و آزادی سراسر خاک ایرلند را در اهداف و برنامه های خود قرار داده بود عنوان ارتش جمهوری خواه را همچنان یدک می کشید و با یاران و همراهان دیروزی خود وارد نبرد شد و این موضوع سبب آغاز جنگ داخلی که مقارن سالهای ۱۹۲۲ و ۱۹۲۳ بود ، شد. در جنگ داخلی ارتش جمهوری خواه متحمل شکست خورد اما از پای ننشسته و همچنان به مبارزاتش ادامه داد و در این زمان وضعیت ایرلند شمالی به گونه دیگری بود.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
بازار کار مهندسی برق در ایرلند بازار کار مهندسی برق در ایرلند

مهندسان متقاضی کار در بازار کار مهندسی برق در کشور ایرلند می توانند شرایط خوب با درآمد مطلو...

تحصیل دندانپزشکی در ایرلند تحصیل دندانپزشکی در ایرلند

تحصیل دندانپزشکی در ایرلند آینده کاری روشنی را برای فرد در شاخه های شغلی سلامت دهان فراهم م...

تحصیل در رشته فیزیوتراپی ایرلند تحصیل در رشته فیزیوتراپی ایرلند

تحصیل در رشته فیزیوتراپی ایرلند از رشته های مورد علاقه و پرمخاطب در ایرلند است. برنامه فیزی...

نظرات کاربران
Call Now Button