تاریخچه کشور بلژیک

کشور بلژیک، یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد که در غرب قاره اروپا واقع شده است . نام بلژیک از نام لاتین که برای بیشتر بخش های شمالی منطقه گل نشین استفاده می شد یعنی « گاولیا بلژیکا» گرفته شده است که این نام خود برگرفته از قبایل سلت است که قبیله بلژها نام داشتند . از نظر تاریخچه کشور بلژیک ، این کشور قسمتی از کشورهای فروبوم بوده که شامل هلند و لوکزامبورگ نیز می شده است و قبل تر نواحی گسترده تری را نسبت به گروه کشورهای بنلوکس امروزی را در بر می گرفته است . کشور بلژیک از اواخر سده های میانه تا سده هفدهم ، کانون بازرگانی و فرهنگی پر رونقی به شمار می رفته است . از سده شانزدهم تا انقلاب بلژیک در سال 1830 میلادی و جدایی این کشور از هلند ، این کشور محل جنگ های بسیاری بین قدرت های اروپایی بود و به همین دلیل با عنوان میدان جنگ اروپا لقب گذاری شده است . اخیرا کشور بلژیک عضو برجسته ای از اتحادیه اروپا محسوب می شود و میزبان تعدادی از نهادهای اتحادیه اروپا و سازمان های بین المللی از جمله ناتو می باشد .

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در بلژیک ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در بلژیک توضیح دادیم .

بیش از 2 هزار سال پیش، ناحیه‌ ای که اینک بلژیک خوانده می‌ شود، دارای جمعیت زیادی بوده و تنش ‌های فرهنگی و سیاسی فراوانی را شاهد بوده ‌است. اولین حرکت مستند شده مردمی تصرف منطقه توسط جمهوری روم، در قرن اول قبل از میلاد مسیح توسط سزار بود که تا سده پنجم توسط آلمانی‌ ها و فرانک ‌ها ادامه پیدا کرد. فرانک ‌ها پادشاهی مروونژیان را تثبیت کردند که در سدهٔ هشتم پادشاهی کارولنژیان نام داشت و در طی قرون وسطی، کشورهای فروبوم به چندین ایالت فئودال کوچک تقسیم شدند که بسیاری از آنان در طی قرون چهاردهم و پانزدهم توسط خاندان برگندی با عنوان هلند برگندین متحد شدند و این ایالات در قرن پانزدهم استقلال بیشتری یافتند و پس از آن ایالات هفده‌گانه نام گرفتند.

تاریخ بلژیک را می‌توان از قرن شانزدهم از تاریخ اسکاندیناوی تفکیک کرد که جنگ هشتاد ساله (۱۶۴۸–۱۵۶۸)، ایالات هفده‌ گانه را به جمهوری هفت ایالات متحده در شمال و هلند جنوبی در جنوب تقسیم کرد. ایالات جنوبی توسط هابسبورگ اسپانیایی، آستریایی با موفقیت قانون گذاری شد و تا زمان استقلال، هلند جنوبی توسط بسیاری از متصرفان فرانسوی بازدید شد و محل بسیاری از جنگهای فرانسه – اسپانیا و فرانسه – استریا در قرون هفده و هجده بود. در پی جنگ ‌های انقلاب فرانسه،  نبرد ۱۷۹۴ مناطقی از اسکاندیناوی که هرگز تحت اختیار هابسبورگ نبودند، مانند اسقف ارباب توسط فرانسه اشغال شدند و نقش اسپانیایی‌ ها و آستریایی‌ها در منطقه پایان یافت. الحاق مجدد اسکاندیناوی پادشاهی متحده هلند در پایان اولین امپراطوری فرانسه در سال ۱۸۱۵ میلادی اتفاق افتاد.

یکی از روش های مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به بلژیک ” اطلاعات کسب کنید .

انقلاب ۱۸۳۰کشور بلژیک موجب تثبیت استقلال کاتولیک‌ها و بی طرف شدن بلژیک تحت حکومتی موقتی شد. از زمان انتصاب لئوپولد اول به عنوان پادشاه در سال ۱۸۳۱ میلادی  بلژیک دارای یک نظام سلطنتی قانون اساسی و دموکراسی پارلمانی شد. در میان دوره استقلال و جنگ جهانی دوم، سیستم دموکراتیک از حکومت معدودی از ثروتمندان ناشی شد که با دو حزب اصلی مشخص می‌ شدند. کاتولیک ‌ها و لیبرال ‌ها، برای دستیابی به یک سیستم هماهنگ که سومین حزب (حزب کارگری و نقش قدرتمند اتحادیه بازرگانی) را شامل می‌ شد .در اصل زبان فرانسوی که زبان سازگار شده اشراف و بورژواها بود، زبان رسمی و اداری به‌ شمار می ‌رفت. کشور بلژیک تا این زمان با یک سیستم دوزبانه هلندی – فرانسوی گسترش یافته ‌است. کنفرانس برلین در سال ۱۸۸۵ میلادی با پیمان استعمار کنگو با پادشاه لئوپولد دوم به عنوان املاک شخصی خود موافقت کرد و آن را ایالت آزاد کنگو نامید. در سال ۱۹۰۸ میلادی کنگو به عنوان مستعمره به کشور بلژیک واگذار شد و از آن زمان به بعد کنگو بلژیک نامیده شد. بی طرفی کشور بلژیک در سال ۱۹۱۴ میلادی در زمانی که آلمان بلژیک را به عنوان بخشی از نقشه شلیفن مورد حمله قرار داد. مستعمره ‌های سابق آلمان، روآندا و اوروندی-که امروزه روآندا و بروندی نامیده می ‌شوند توسط کنگو بلژیک در سال ۱۹۱۶ میلادی تصرف شد. این مناطق در سال ۱۹۲۴ میلادی توسط اتحادیه ملل تحت اختیار بلژیک درآمدند. بار دیگر کشور بلژیک توسط آلمان‌ ها در سال ۱۹۴۰ طی یک یورش وحشیانه مورد حمله قرار گرفت و تا زمستان سال ۴۵–۱۹۴۴ که توسط نیروی متفقین آزاد شد تحت اشغال قرار داشت. کنگو بلژیک استقلال خود را طی بحران کنگو در سال ۱۹۶۰ به دست آورد و روآندا اوروندی در سال ۱۹۶۲ مستقل شد.

تاریخچه کشور بلژیک

تاریخچه کشور بلژیک

بعد از جنگ جهانی دوم کشور بلژیک به نیروهای ناتو پیوست و همراه با هلند و لوگزامبورگ گروه ملل بنلوکس را تشکیل داد. همچنین بلژیک یکی از 6 عضو پایه‌گذار اتحادیه اروپایی فولاد و ذغالسنگ تأسیس شده در سال۱۹۵۱ میلادی اتحادیه اقتصادی اروپایی تشکیل شده در سال ۱۹۵۷ و اتحادیه انرژی اتمی اروپایی است . این کشور میزبانی فرماندهی ستاد مرکزی ناتو بر عهده دارد و همچنین بخش مهمی از نهادها و مؤسسات اتحادیه اروپاست که شامل هیئت اروپایی، شورای اتحادیه اروپا و جلسات فوق‌العاده پارلمان اروپا بعلاوه بخشی از موسساتش می ‌باشد. در طول قرن بیستم و پس از جنگ جهانی دوم تاریخ بلژیک به سرعت تحت تأثیر دو کمیته اصلی خودگردان آن قرار گرفته ‌است و این دوره شاهد افزایش کشمکش ‌های فرقه ‌ای بوده ‌است و اتحاد ایالات بلژیک تحت بررسی قرار گرفته ‌است.

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در بلژیک ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در بلژیک ” است .

از طریق اصلاحات قانون اساسی در دهه‌ های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی تقسیم نواحی کشور به ایجاد نظامی سه ردیفه منجر شد: فدرالیسم، انجمن زبان شناختی و دولت منطقه‌ای، مصالحه برای کاستن کشمکش‌های زبانی. در حال حاضر این نهادهای فدرال قدرت قانونی بیشتری نسبت به پارلمان دو مجلس شورا و سنا کسب کرده‌ اند در حالی که دولت ملی هنوز تقریباً تمام مالکیت را کنترل می‌ کند، بیش از ۸۰ درصد از دارایی ‌های انجمن زبان شناختی و دولت منطقه‌ای و صد در صد تأمین اجتماعی.

 

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیلی در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تاریخچه کشور نروژ تاریخچه کشور نروژ

تاریخچه کشور نروژ کشور نروژ ، کشور پادشاهی مستقل و متمرکزی می باشد که قلمروی آن بخش غربی شب...

تاریخچه کشور بلغارستان تاریخچه کشور بلغارستان

تاریخچه کشور بلغارستان کشور بلغارستان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که پایتخت آن شهر ص...

تاریخچه کشور رومانی تاریخچه کشور رومانی

تاریخچه کشور رومانی کشور رومانی ، در جنوب شرقی اروپا واقع شده است که پایتخت آن شهر بخارست م...

نظرات کاربران
Call Now Button