تاریخچه کشور اوکراین

کشور اوکراین ، از کشورهای اروپای شرقی می باشد که از شرق با روسیه ، از شمال با بلاروس ، از غرب با لهستان ، اسلواکی و مجارستان ، از جنوب غربی با رومانی و مولداوی همسایه است و در جنوب دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد . پایتخت این کشور ، شهر کی اف و زبان رسمی آن ، زبان اوکراینی می باشد و زبان روسی نیز کاربرد گسترده ای دارد . نوع حکومت کشور اوکراین ، جمهوری بوده و از نظر تقسیمات کشوری اوکراین ، این کشور از 24 استان تشکیل شده است و دارای یک بخش خودمختار (کریمه) نیز می باشد به عبارتی کشور اوکراین دارای یک حکومت متمرکز و نظام نیمه ریاستی است . پس از فروپاشی شوروی ، کشور اوکراین بعد از روسیه دارای بزرگترین ارتش در اروپا می باشد . در این مقاله قصد داریم به شرح تاریخچه کشور اوکراین و حوادث این کشور بپردازیم .

در تاریخچه کشور اوکراین مشاهده می کنیم که سکونت انسان در اوکراین به سال ‌ها قبل از میلاد مسیح باز می‌ گردد . یعنی زمانی که در دوران نوسنگی فرهنگ کوکوتنی-تریپلی در منطقه وسیعی گسترش یافت که بخش‌ هایی از اوکراین امروزی شامل تریپیلیا و تمام منطقه دنیپر و دنیستر را در بر شامل می شد . در عصر آهن، این سرزمین محل سکونت کیمری ها، سکاها و سرمتی ها بود و بین 200 تا 700 قبل از میلاد نیز بخشی از سرزمین سکاها محسوب می شد . سپس مستعمرات یونان باستان، روم باستان و امپراطوری روم شرقی، مانند تایراس، اولبیا و هرموناسا در اوایل قرن ششم قبل از میلاد در کنار دریای سیاه تأسیس شدند و در اواسط قرن ۶ بعد از میلاد رونق خوبی پیدا کردند. با شروع جنگ جهانی دوم ، کشور اوکراین از سال۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ میلادی در اشغال آلمان بود . در تاریخ ۲۳ اوت ۱۹۹۱ اوکراین استقلال خود را اعلام کرد و کشور ایران در تاریخ ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ به عنوان اولین کشور استقلال اوکراین را به رسمیت شناخت.

یکی از روش های مهاجرت به اوکراین از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به اوکراین ” اطلاعات کسب کنید .

تاریخچه کشور اوکراین  – وضعیت کشور اوکراین پس از فروپاشی شوروی

پس از فروپاشی شوروی، اقتصاد کشور اوکراین به سمت مالکیت خصوصی و بازار آزاد حرکت کرد. این روند انتقالی برای خانوارهای اوکراینی که اغلب فقیر بودند و هیچگاه فعالیت اقتصادی خصوصی را تجربه نکرده بودند بسیار دشوار بود. برعکس جمعیت کشور اوکراین که در آن زمان در اوج بود،اقتصاد اوکراین دوران فلاکت را سپری می‌کرد. پس از فروپاشی شوروی، رشد اقتصادی اوکراین تا یک دهه به صورت پیوسته منفی بود . فقر روز به روز گسترده‌تر می ‌شد، تورم سرسام‌آور و اعتماد به پول ملی از بین رفته بود و حتی گاهی معاملات به شکل پایاپای انجام می ‌شد اما در سال بعد یعنی سال ۱۹۹۴ رشد اقتصادی این کشور منفی ۲۲٪ سقوط کرد .

تاریخچه کشور اوکراین  – وضعیت کشور اوکراین از فروپاشی تا انقلاب نارنجی

سال ۱۹۹۴ میلادی برای کشور اوکراین سال شروع تغییرات بود و در این سال و در اوج ناکامی و فلاکت اقتصادی ، مردم آن کشور به پای صندوق رای رفتند و لئونید کوچما را به عنوان دومین رئیس‌جمهور کشور مستقل اوکراین برای دو دوره انتخاب کردند . وی اقدامات بسیار مؤثری در صحنه سیاست و اقتصاد اوکراین شروع کرد که به ‌طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • انتشار اوراق قرضه داخلی و وام گرفتن از دولت‌های خارجی
  • کاهش استقراض از بانک مرکزی از ۱۲٪ به ۲٪
  • کاهش کسری بودجه از ۱۳٪ به ۵٪
  • معرفی گریونا به عنوان واحد پول جدید
  • و در نهایت پس از اصلاحات زیاد، حذف ۵ صفر از پول ملی

این اقدامات کم‌کم نتیجه داد و تورم در کشور اوکراین کاهش یافت .بنابراین کوچما در دومین دوره ریاست جمهوری خود توانست رشد اقتصادی را به اوکراین بازگرداند و همچنین روابط سیاسی و اقتصادی اوکراین با روسیه را بازسازی کرد . وی موفق شد از پیوندهای عمیق اقتصادی اوکراین و روسیه به نفع کشورش استفاده کند. پس از آن کشور اوکراین توانست با تکیه بر منابع کشاورزی، معادن غنی و بازسازی صنایع به جای مانده از قبل، برای یک دهه رشد اقتصادی قابل قبولی را نگه دارد.همچنین در یک دور خیز سیاسی، کوچما در خواست رسمی برای عضویت در اتحادیه اروپا داد و بیان کرد که کشورش تا سال ۲۰۰۷ می‌تواند به استانداردهای لازم برای عضویت در اتحادیه اروپا دست یابد که نه تنها تاکنون محقق نشد بلکه منشأ اختلافات بزرگی هم در جامعه اوکراین شده ‌است.

تاریخچه کشور اوکراین

تاریخچه کشور اوکراین

برای اقامت و تابعیت در اوکراین روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در اوکراین ” را مطالعه فرمایید .

تاریخچه کشور اوکراین  – انقلاب نارنجی در کشور اوکراین

در سال ۲۰۰۴ میلادی ، ویکتور یانوکوویچ به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد که اعتراض مردم را به همراه داشت، مسموم شدن ویکتور یوشچنکو رقیب اصلی یانوکوویچ در جریان مبارزات انتخاباتی هم، بر آتش شک و کینه طرفدارانش دمید و موجی از اعتراض و نا فرمانی مدنی کشور را فرا گرفت. در نهایت پس از تقریبا سه ماه اعتراض، دادگاه عالی اوکراین انتخابات را باطل کرد و انتخابات مجدد زیر نظر موشکافانه ناظران داخلی و بین‌ المللی برگزار شد که این بار یوشچنکو با اکثریت شکننده ۵۲٪ رئیس‌ جمهور اوکراین شد و  اعتراضات که با استفاده از نمادهای نارنجی رنگ همراه بود به انقلاب نارنجی اوکراین معروف شد. یانوکوویچ نیز کاخ ریاست جمهوری را زیر نگاه سنگین دوربین‌ های رسانه‌ ها ترک کرد و رفت تا اپوزیسیون را تشکیل دهد سپس وی پنج سال بعد دوباره در انتخابات شرکت کرد و این بار پیروز شد ولی انقلاب نارنجی شوک سنگینی بر اقتصاد کشور اوکراین وارد کرد.

تاریخچه کشور اوکراین  – انقلاب 2014 در کشور اوکراین

در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ در پی اعتراضات خیابانی علیه دولت و وخیم شدن اوضاع داخلی اوکراین با رای پارلمان اوکراین ویکتور یانکویچ از سمت رئیس‌جمهوری برکنار شد و یولیا تیموشنکو نخست‌وزیر سابق محکوم به زندان شده بود پس از تسخیر کاخ ریاست جمهوری توسط مخالفان و رای پارلمان این کشور مبنی بر بازگشت به قانون اساسی سال با ۳۲۵ رای موافق به تصویب رسید و راه برای آزادی تیموشنکو هموار شد. همچنین پارلمان کشور اوکراین به آزادی تیموشنکو از زندان نیز رای مثبت داد . پس از برکناری یاناکویچ وی به سمت روسیه فرار کرد  و الکساندر تورچینف به عنوان رئیس‌ جمهور موقت انتخاب شد . در پی این حوادث شبه جزیره کریمه توسط نیروهای روسی با نام محافظت از روس تبارهای این ایالت خودمختار اشغال شد. چند روز بعد از این اتفاقات، مردم شبه جزیره کریمه در برگزاری همه‌ پرسی سراسری، موافقت ۹۶ درصدی خود را با پیوستن به کشور روسیه اعلام کردند و سپس این شبه جزیره رسماً جزئی از خاک روسیه شد. پس از برکناری ویکتور یانکوویچ از ریاست جمهوری اوکراین در ماه فوریه و فرادستی نیروهای هوادار غرب در دولت کیف، اهالی روس تبار بخش‌هایی از شرق اوکراین مبتنی بر بدبینی تاریخیشان به جهت‌گیری ‌های سیاسی در غرب اوکراین و نیروهایی که در کیف قدرت را به دست گرفته‌ اند و نیز بر بستر برخی اشتباهات دولت جدید با آن از در جنگ و مخالفت درآمده ‌اند. در این میان کشور روسیه که فعل و انفعالات سیاسی در اوکراین را تلاشی دیگر برای تشدید محاصره خود و حضور سیاسی و نظامی غرب در پشت مرزهای خود تلقی می‌کند با حمایت از مخالفت‌ ها در شرق اوکراین و تشدید ستیز میان اهالی منطقه و دولت کیف درصدد حفظ منافع ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خود تا حد ممکن می باشد و این رویکرد روسیه در همان روزهای اول پس از برکناری یانکوویچ و با تصرف بحث ‌انگیز شبه جزیره کریمه نمودی بارز یافت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در اوکراین می توانید مقاله ” تحصیل در اوکراین  ” را مطالعه فرمایید .

گرچه نیروهای حاکم در کیف قول‌ هایی مبنی بر تغییر قانون اساسی و اعطای اختیارات بیشتر به مناطق، به ویژه شرق کشور را داده‌اند، ولی این قول نه تنها برای جدایی‌ طلبان بلکه برای روسیه حامی آن‌ ها کافی نبوده ‌است. با به دست آمدن برخی موفقیت‌ های نظامی دولت در شرق، عرصه بر شبه نظامیان شرق اوکراین روز به روز تنگ‌ تر می‌ شود ولی تاکنون هیچ ‌یک از دو طرف، اراده ‌ای برای برای پایان درگیری‌ ها نشان نداده ‌اند.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
خدمات موسسه آتیه آفرینان ایرانیان در کشور اوکراین خدمات موسسه آتیه آفرینان ایرانیان در کشور اوکراین

موسسه آتیه آفرینان ایرانیان به عنوان بزرگترین مرکز تجارت و اعزام دانشجو در ایران با داشتن ...

مهاجرت به اوکراین مهاجرت به اوکراین

مهاجرت به اوکراین و روش های مختلف اقامت در اوکراین در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اجاز...

تحصیل در رشته پرستاری اوکراین تحصیل در رشته پرستاری اوکراین

تحصیل در رشته پرستاری اوکراین به عنوان یک کشور اروپایی، انتخاب بیشتر دانشجویان است تا مدرک...

نظرات کاربران
Call Now Button